המפות שכל תלמיד ישראלי חייב להכיר

תכנית החלוקה [ויקיפדיה]

תכנית החלוקה [ויקיפדיה]

המפות שבאתר זה אינן מוכרות בציבור הרחב וככל הידוע לי גם אינן נלמדות בבתי הספר. אלה מפות הישובים היהודיים בארץ ישראל בתקופה שבין  חורבן הבית [70 לספירה] לבין הכיבוש הערבי [640 לספירה]. נוספו להן מפת ההתישבות הערבית 1871 עד 1948 [אפריל 2016] שבאה בעקבות ההתישבות היהודית בעליה הראשונה והשניה. וכן מפת ישובי העליה הראשונה והשנייה.

כמה יהודים היו בארץ ישראל

המפות כאן לקוחות ממסמך חשוב אשר מן הראוי שיילמד בכל בית ספר ישראלי ויוצג בכל דיון בינלאומי. שם המסמך "תזכירים היסטוריים על צפיפות האוכלוסייה וכמות". המסמך הוא ספר המחזיק 84 עמודים וכולל מפות רבות, טבלאות סטטיסטיות ועובדות מחקריות על הישוב היהודי מאז החורבן ועד מועד כתיבת המסמך בחודש מרץ 1946.

 המפה המוכיחה כי מן החורבן ועד לכיבוש הערבי היה ישוב יהודי פורח בארץ

המפה המוכיחה כי מן החורבן ועד לכיבוש הערבי היה ישוב יהודי פורח בארץ

 

המסמך הזה הוכן על ידי הוועד הלאומי לכנסת ישראל  והוגש לוועדה האנגלו אמריקנית שבאה לארץ כדי לדון  ב"בעיית פלשתינא".  המסמך נכתב בחודש  אדר תש"ו מרץ 1946. זה היה מועד קריטי במאבק על הקמת המדינה ועל הישרדות העם. באירופה היו מחנות עקורים ובהם אודים מוצלים מאש השואה, שיצרו לחץ בינלאומי על ממשלת בריטניה לקיים את הבטחתה להקים בית לאומי לעם היהודי. ברקע הייתה אמירתו האנטישמית של  לורד מוין , השר הבריטי לענייני המזרח התיכון בממשלת המנדט, שאמר כי אין מקום במזרח התיכון אפילו לחתול אחד.

המסמך נועד להוכיח כי ארץ ישראל אכלסה בעבר מיליוני יהודים ובתוכם גם מיעוטים לא יהודים וכי יש מקום בארץ ליותר מחתול אחד.

כמה יהודים חיו כאן

 הספר כולל שלושה תזכירים

  • ·      צפיפות האוכלוסייה וכמותה בעת העתיקה
  • ·      הישוב היהודי בארץ ישראל מחורבן הבית ועד עליית הבילויים
  • ·      גלי העליה לארץ במהלך הדורות.

 יש אומדנים שונים לגבי מספר היהודים שחיו כאן בימי בית שני ובמסמך מונים את כולם. ההיסטוריון היהודי  יוסף בן מתתיהו [יוספוס פלאוויוס] כותב שבגליל בלבד היו אז 204 כפרים יהודיים שמספר התושבים בכל אחד מהם 15,000. מכאן, שבגליל בלבד ישבו אז יותר משלושה מיליון יהודים.

 חוקרים סבורים כי המספר הזה מוגזם. אבל מקבלים נתון אחר שמביא פלאוויוס – מנין עולי הרגל  לירושלים בחג הפסח. מנין זה נקבע על פי מספר הכבשים, שהיה  לדברי פלאוויוס שני מיליון ו-700 אלף.

 החוקר הצרפתי ג' יוסטר בספרו  "היהודים באימפריה הרומית"  מעריך את מספר היהודים בארץ ב-6 מיליונים. חוקרים אחרים ממעיטים עד כדי 2 מיליון.

מה שברור הוא שכבר אז היה מקום בארץ ישראל ליהודים רבים ובוודאי שיכלה הארץ לקלוט עוד חתול אחד לפחות.

 פריחה גם לאחר החורבן

העובדה הפחות ידועה שמביא המסמך היא שגם לאחר חורבן הבית וגם לאחר האבדות הנוראות במרד בר כוכבא המשיך להתקיים בארץ ישוב יהודי גדול, משך מאות שנים.

 יתר על כן. בתקופה שבין מרד בר כוכבא ועד לכיבוש הערבי [משנת 70 עד 640 לספירה]  לא רק שלא התרוקנה הארץ מיהודים, אלא מספרם גדל.  

החוקרים מתבססים על רשימה של מקורות יהודיים וזרים שרשמו שמות של ישובים יהודיים בתקופות שונות, על גילויים ארכאולוגיים ולא במקום אחרון על השתמרות שמות יהודיים בישובים ערביים בימינו. ראה http://www.zeevgalili.com/2011/02/13803

 מכל המקורות האלה עולה שמשך כל התקופה מאז חורבן בר כוכבא ועד ימינו אלה לא היה יום אחד בהיסטוריה של ארץ ישראל ועם ישראל שבו לא היו  יהודים בארץ ישראל. היו תקופות של פריחה מדהימה, תרבותית כלכלית ודמוגרפית. היו תקופות של גזירות, מעשי טבח וגרוש. אך תמיד נמצאו יהודים שחזרו לארץ שוב ושוב בגלי עליה בלתי פוסקים.

 המפות הבאות שפורסמו במסמך ממחישות את העובדות הללו.  הנקודות הרבות שבכל מפה הן כפרים או ערים שבהם חיו יהודים בכל רחבי ארץ ישראל גם במערבה וגם במזרחה.

  המפות הבאות לפי הסדר הן:

  • ·     הישוב היהדי בתקופה הערבית
  • ·     ישובים יהודים בתקופת מסעי הצלב
  • ·     ישובים יהודים בתקופת השלטון הטורקי [עד ערב העליה הראשונה ב-1882]

 מפה 2

 

מפה 3

מפה 4

מפת ישובי העליה הראשונה והשניה

מפת העליה הראשונה והשניה ב

 

 מפת יישובי העלייה הראשונה, 1903-1881, כרטוגרפיה: סופר מיפוי. מתוך: "מסע אל העבר: עולם מודרני נולד, המאה ה-19 ", מחברת: אביאלי-טביביאן קציעה, המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח), 2013. © מטח

באדיבות מט"ח ומר ראובן סופר [מפה זו מוגנת בזכויות יוצרים ופרסומה הותר אך ורק באתר זה].

גבולות 67 [ויקיפדיה]

גבולות 67 [ויקיפדיה]

:————————————————————————————————————-

גבולות החלוקה

גבולות החלוקה

 

גבולות המנדט הבריטי שנקבעו על ידי חבר הלאומים

גבולות המנדט הבריטי שנקבעו על ידי חבר הלאומים

קריעת עבר הירדן מארץ ישראל

קריעת עבר הירדן מארץ ישראל

פרשת הלורד מוין

ללורד מוין , שהיה השר הבריטי לעניני המזרח התיכון בממשלת המנדט, מיוחסת כאמור האמירה שאין מקום בפלשטינא אפילו לחתול אחד. בכך נימק את התנגדותו לעליה ואת סגירת שארי הארץ בפני יהודים שהצליחו לברוח מן התופת הנאצית.

בתוקף תפקידו היה הלורד ממונה על ביצוע מדיניות "הספר הלבן" שהגבילה רכישת קרקעות והקמת ישובים. הןא גם פיקד אישית על סגירת שערי הארץ בפני פליטים יהודים. מיוחסת לו האמירה: "מה אעשה עם מיליון יהודים".

ב-6 בנובמבר 1944 חוסל הלורד מוין  בקהיר בידי שני לוחמי לח"י , אליהו חכם ואליהו בית צורי. השניים נתפסו הועמדו לדין בפני בית דין מצרי והועלו לגרדום.  שנים רבות לאחר חיסולו נתברר שהלורד מוין היה אחראי לכך שאוניית המעפילים "סטרומה" שעגנה בחפי טורקיה נשלחה לים השחור וטובעה על  760 היהודים שעל סיפונה.

ראה:

http://www.zeevgalili.com/2009/08/5618

ראה סרטון על ועידת סן רמו בה הוכרה זכות היהודים על ארץ ישראל

http://www.youtube.com/watch?v=BmMmJ46O-3Q&feature=player_embedded

תוספת אפריל 2016

מפת ההתיישבות הערבית 1877-1948 [קישור למפה המלאה]

התישבות ערבית 9

 

35 תגובות בנושא “המפות שכל תלמיד ישראלי חייב להכיר

  1. יהודית שטיינברג

    זאב גלילי,
    רשומה עם מידע מאוד חשוב.
    כתוב, באופן מרתק ונפלא, כדרכך בקודש.
    למעשה, זהו מסמך שראוי שיתורגם לאנגלית ויופץ בכל העולם כולו.
    בברכת שבת שלום:)
    יהודית שטיינברג

  2. זאב גלילי מאת

    הגיע במייל

    בני ד"ר קובי ורדי הפנה את תשומת לבי למה שנכתב בתלמוד הירושלמי:
    " עשרת אלפים עיירות היו בהר המלך ולר' אלעזר בן חרסום היו אלף מהם וכנגדו היו לו אלף ספינות בים".
    פירוש הפסוק: אותו גביר, אלעזר בן חרסום, היה הבעלים של עשירית מהעיירות באזור הנקרא "הר המלך" , וכן היה לו צי של אלף ספינות.
    במילים של ימינו היו אומרים שטייקון אחד החזיק עשירית מכלכלת האזור.
    נשמע מוכר?
    אם בממוצע כללה כל עיירה רק מאתיים משפחות ובמשפחה חמש נפשות אז עיירה הייתה בת אלף נפש.
    צא ולמד , בהר המלך התגוררו עשרה מיליון איש. (לא כולם יהודים). בעיירות של ר' אלעזר בן חרסום היו אם כן מיליון נפשות שהושמדו.

    לא ברור כמה יהודים חיו אז בכל רחבי ארץ ישראל ביחד עם הגויים האחרים.

    יתכן מאוד שגם אז נמחק שליש ( או יותר או פחות) מעם ישראל. לעומת עמים שנמחקו כליל , שפר עלינו גורלנו כעם.
    המקור : ירושלמי , תענית ד ח , סט ע"א : (המסכת עוסקת בתקופת שלטון רומי ובחורבן.)
    שמואל ורדי

  3. yotam

    שלום
    המאמר יפה ומעניין מאד, אבל לא מוצא טעם ב"להראות לקרי ולעולם"…
    אני סבור שברור כמעט לכל יהודי-ישראלי, ובוודאי שגם לממשל האמריקאי ונציגיו, שישיבתנו בארץ ישראל מוצדקת, וכמו שכבר אמר בן גוריון, בעיקר מ "תוקף זכותנו הטבעית וההיסטורית".
    אבל כאן אנו ניצבים בפני בעיה = בעידן הנוכחי ישנו עם נוסף שחי כאן, ולא משנה כמה הוא ותיק או לא (כעם ו/או כתושב המקום), ולא משנה כמה אנחנו צודקים בתביעותינו (ואנו צודקים), ולא משנה כמה זה מעצבן (וזה מעצבן) = בסופו של דבר עלינו להחליט:
    האם אנו מוכנים ויכולים להיות גם חכמים ולא רק צודקים, ולחיות עמהם יחד ?
    האם בשם הצדק ההיסטורי אנו מוכנים לגרש אותם מתחומי ממלכת דוד/נחלות השבטים/איו"ש וגו' ?
    האם אנו גם צודקים וגם חכמים, או אולי בדיוק להיפך, כאשר אנו מחליטים שלא להחליט וממשיכים עם המצב הקיים ??
    זהו רק חומר למחשבה = לא אתיימר לתת תשובה.
    בהצלחה לכולנו :)

  4. זאב גלילי מאת

    הגיע במייל
    תודה! חשוב מאד
    ולא ידעתי את הקשר של מוין (שמקומו אל נכון בגהינום) לבין סטרומה.

  5. זאב גלילי מאת

    ירון נכבדי. בהערה שלך התכוונת לומר כי תולדות ארץ ישראל והישוב היהודי הרצוף שחי בה מעניינים את הסבתא שלך. אז בהזדמנות תמסור לסבתא דרישת שלום חמה. ותשאל אותה גם מה דעתה על הנכד שלה.
    זאב גלילי

  6. זאב גלילי מאת

    שלום יותם. כששבו המרגלים ששלח יהושוע לתור את הארץ הם אמרו:
    (1) ספר במדבר פרק יג
    (לג) וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ *כַּחֲגָבִים* וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם.
    על כך אמרו חז"ל כי חטא המרגלים לא היה שלא דיווחו אמת. אלא שראו עצמם כחגבים.
    אינני חושב שקרי הוא קורא קבוע של הטור שלי [למרות שלפחות במקרה אחד נתבקשה שגרירות ארה"ב בישראל להעביר תרגום של מאמרי ["בין ישראלים ליהודיפ"] לוושינגון]. מאמרי לא נועד לקרי אלא לישראלים. לאלה החושבים שלידתה של הציונות בחטא. שבאנו לארץ זרה כבשנו אותה מידי בעליה וכו'. במכתבך גלומה ההנחה שיש פתרון שאולי צודק אבל איננו חכם. אני ורבים אחרים חולקים על ההנחה הזו. לא רק הניסיון של עזה אלא הניסיון של מאה שנות סיכסוך יהודי ערבי. ראה מה מתרחש בסוריה. אתה בטוח שהפתרון הלא צודק הוא חכם? שמחר תהיה מדינה פלסטינית שתשתלט על ירדן ויהיה לנו גבול משותף עם איראן? קשה להשלים עם כך שאין פתרון צודק וחכם למצב הנוכחי. העולם מלא אזורים שיש בהם בעיות ללא פתרון. אין בררה אלא להמשיך במצב עד שיימצא פתרון שלפחות יהיה בטוח. לא צריך לגרש ערבים כדי שיימצא פתרון כזה. מדוע לא פדרציה נוסח שווייץ? מדוע לא סיפוח עם כל הזכויות אך תוך השתלבות הדרגתית לאורך שנים של ערבים במדינה יהודית? זהו חזון יותר ריאלי מאשר מדינת חמאס שתאיים בקטיושות על תל אביב.
    זאב גלילי

  7. israebest

    הערה: בעזה ישבו יהודים כמעט בצורה רצופה מזמן בית שני לפחות ועד תחילת המאה ה-20 ולא כפי ש[לא] מסומן במפת תקופת מסעי הצלב. בעת פלישתם הראשונה של הצלבנים לארץ (שבעקרון צרו וכבשו כל עיר שהתנגדה להם, והניחו לערים שנכנעו להם ושילמו להם מס) ב-1099 הם החריבו את לוד ואת ירושלים, רצחו רבים מהיהודים והמוסלמים וחלקם ברחו לעבר הירדן ומשם לבבל ואחרים ברחו לעזה והצטרפו לקהילה היהודית הקטנה שישבה שם ועסקה בעיקר במסחר, כולל מסחר בינ"ל דרך נמל עזה. הצלבנים כבשו את עזה רק 100 שנים מאוחר יותר ולתקופה קצרה, בה היהודים והמולסמים ברחו רובם מהעיר ושבו לאחר מעט שנים עם הכיבוש מחדש של העיר. מהמאה ה-15 הקהילה היהודית בעזה היתה הקהילה היהודית השלישית בגודלה אחרי ירושלים וצפת (ומאוחר יותר חברון הפכה לגדולה מזו שבצפת ובעזה). במאה ה-19 נטשו רוב היהודים את עזה בגלל קשיי מחייה והגירת כוח העבודה הסודאני שהיגר לארץ בעקבות פלישת המצרים, אבל ב-1886 החלו יהודים לשוב לעזה שתוגברה בהגירת יהודים ממרוקו. במלחמת העולם הראשונה התורכים פינו את כל היהודים צפונה ובסיום המלחמה חזרו חלקם. פרעות תרפ"ט גרמו לבריחת היהודים סופית מעזה.

  8. ofer10

    לזאב (ואחרים)
    בעמדותי הפוליטיות אני נחשב שמאלני קיצוני יחסית. יחד עם זאת אני מאוד נהנה לקרוא את הבלוג והמאמרים שאיכותיים במיוחד (כולל זה).

    בנוגע למאמר אני חושב שאתה נלחם את מלחמות האתמול. בניגוד למצב לפני 60-100 שנה אנחנו כבר מזמן לא צריכים להוכיח את זכותנו על הארץ הזו. גם השמאלנים הקיצוניים (ואני נמנה עמהם) ורוב מוחלט של מדינות המערב לא יחלקו על זכות זו.

    יחד עם זאת, לפחות ב 1500 השנים האחרונות גם אחינו הערבים (בדומה אלינו) איכלסו את הארץ ברציפות וברוב הזמן (למיטב ידיעתי) במספרים גדולים בהרבה מאתנו ולכן רוב מוחלט של מדינות המערב לא יוכלו לחלוק גם על זכותם על מדינה זו.

    גם בהווה בזכות מפעל הציונות המדהים יש כ 6 מליון יהודים בארץ (בין הים לירדן) אולם גם כמות של כ 5 מליון ערבים ולכולם (מבחינת העולם) יש זכות הן היסטורית והן נוכחית על המקום.

    במצב כזה סביר שהפיתרון הסביר יהיה כמו הפיתרון של שניים אוחזים בטלית…

    ושוב,

    אשמח להמשיך לקרוא את מאמריך המצויינים

    1. זאב גלילי מאת

      שלום עופר,
      עם שמאלנים כמוך אני יכול לחיות בשלום. שניים אוחזים בטלית אומרים חז"ל יחלוקו. אבל מה אמר שלמה המלך לשתי אמהות שהחזיקו בתינוק. ארץ ישראל היא תינוק שחלוקתו תביא למות שני חלקיו. וכאדם "ימני" איני אומר כאותה אם אמיתית קחי את הילד ובלבד שיישאר בחיים. הפתרון איננו יחלוקו אלא כולה שלי. ארץ ישראל צריכה להיות יהודית. ערביי ארץ ישראל יכולים להישאר בה כתושבים בעלי זכויות אזרח כמו שאין לאף ערבי בשום מדינה ערבית בכל המרחב. זכויות אזרח, לא זכויות לאומיות. זכויות תרבותיות – לא זכויות להפצת שינאת ישראל. הבעיה הדמוגרפית לא מפחידה אותי. תמיד היו בארץ ישראל היהודית לא יהודים. אפשר להתגבר על הסכנה שערבים לא יהפכו את ישראל למדינה לא יהודית בחוקה מתאמה. מדינה פלסטינית תביא לא רק סכנת טילים על תל אביב אלא סכנה של זרימת פליטים שכל תכלית הבאתם תהיה חיסול המדינה.
      זאב גלילי
      זאב גלילי

      1. שמואל

        שלום לזאב ולעופר
        המגמה סביבנו היא של פירוק מדינות , והתגבשות שבטית, מקומית, עדתית או אחרת. (התגבשויות שגם הן נוטות להתפרק ולהתגבש לפרקים). מדינה זו המצאה שלא כל כך עובדת בסביבה שלנו, לצערנו, אלא כשניתינה נשלטים על ידי דיקטטור חזק, הנתמך על ידי מעצמות מערב (שבפועל זה זמן כבר לא מעורב). ואם ניצור מסגרת שאינה לרוח המקום והזמן (מדינה מלאכותית יציר האו"מ והמערב שיצר את המדינות המלאכותיות סביבנו), במקרה הטוב עלולים אנו לזכות לטילים, חמאס ומיליוני פליטים מסוריה והסביבה. ז"א נזכה לסיר לחץ שיופנה כנגד ישראל, כיוון שאחרת יתועל כנגד השלטון העצמי שלהם. (והיינו מספיק שנים בסרט הזה). בטווח הארוך יותר במקרה הטוב נזכה בדע"ש ובמקרה הרע נזכה בשלוחה של האימפריה האירנית העולה (בתמיכת ארה"ב, רוסיה ועוד בעלי אינטרסים או חסרי הבנה). אימפריה אירנית שכבר בדרך לתפוס הגמוניה בעירק, לבנון, סוריה, תימן, מאיימת ואף תוקפת דרך שליחיה את סעודיה, מתגוששת עם טורקיה (בעקיפין) ותשמח לנעוץ יתד גם פה. (וכל זה עוד לפני שרכשה יכולת וחסינות גרעינית…).
        כך שכעת שכשהעולם סביבנו בתהליכי כאוס וראורגניציה לא ראוי להיחפז לפתרונות קלים, אך אנכרוניסטים. אין ברירה צריך להיות יצירתיים, לחפש פתרונות מתאימים, אחראים ולהצטייד כמו בחיים ביכולת לדחיית סיפוקים גם כשלעיתים קשה היא לרבים.
        ירדן

        1. זאב גלילי מאת

          מסכים עם כל מלה מדבריך, פרט לסיפא. איני רואה באופק פתרון יצירתי שישנה את המצב מיסודו. הנימוק המרכזי של "אנשי השלום" הוא שצריך לתת לעם תקווה. אבל כשהמציאות אינה מאפשרת תקווה שוקעים באשליה. קשה להשלים עם המציאות שלנצח תאכל חרב אבל זו המציאות ראה
          http://www.zeevgalili.com/2004/05/286
          זאב גלילי

  9. פינגבאק: כל מה שידענו על אובמה ועל ארצות הברית והצלחנו להדחיק | היגיון בשיגעון

    1. זאב גלילי מאת

      בפיסקה השניה של המאמר נכתב:
      מפה זו לקוחה ממסמך חשוב אשר מן הראוי שיילמד בכל בית ספר ישראלי ויוצג בכל דיון בינלאומי. שם המסמך "תזכירים היסטוריים על צפיפות האוכלוסיה וכמות". המסמך הוא ספר המחזיק 84 עמודים וכולל מפות רבות, טבלאות סטטיסטיות ועובדות מחקריות על הישוב היהודי מאז החורבן ועד מועד כתיבת המסמך בחודש מרץ 1946.

      האם זה לא ברור?
      ז.ג.

  10. אודי מנור

    לא פחות חשוב ובכל אופן לא ידוע ולא מוכר. באחד המסדרונות של החוג לסוציולוגיה בהר הצופים יש מפה הלקוחה ממחקר שנעשה לא מזמן ובה סימון של כ200 כפרים ערבים חדשים שקמו בתקופת המנדט ובהם כ70 אלף נפש. מה שלא פחות מדהים מעצם הנתון הלא מדובר הזה הוא פיזור הישובים הערבים החדשים הללו: צמוד באופן מוחלט כמעט ל-N ההתיישבותי המפורסם של הציונות. עם כמה הסתייגויות נחוצות שוב מסתבר שהסיסמא המשוקצת ארץ ללא עם לעם לחא ארץ היא תאור מדויק למדי לפחות מנקודת המבט המכרעת של אופי ההתיישבות הציונית.

  11. עפר שפירא

    אחלה מפות.
    אבל האם הם מצדיקות התעמרות באוכלוסיה מקומית לא יהודית.
    הם מצדיקות שלטון אפרטהייד מופלה גזע מעבר לקו הירוק ?
    או שהפיתרון שלכם הוא מתן זכויות שוות לאוכלוסיה זו (ואז פגיעה מהותית עד אבדן המדינה היהודית) ?

    1. זאב גלילי מאת

      והאלטרנטיבה שלכם היא הקמת מדינה פלסטינית שתהיה מהדורה שניה של עזה במקרה הטוב או מהדורה משופרת של סוריה ודעאש במקרה הרע.
      ז.ג.

    2. שמואל

      עופר שלום
      מסכים אתך.
      פתרון לא אידיאלי.
      בעניין זה הייתי יוצר אמון, ואומר עזה תחילה.
      להפעיל לחץ בינלאומי לקדם את עזה כמודל. לעודד החמס להתפרק מנשקו. לעודד את השלטון בעזה להכריז שהיא מפורזת. נראה אז מנהיג ישראלי שיתקוף אותה. ימניים ושמאלנים יחסמו את התקיפה. (שבפועל לא תהיה לא שום עילה או סיבה). ומשאבי האו"מ והמערב יסייעו לבנות מלונות, כפרי נופש, תעשייה מפותחת. מודל לכך שאפשר אחרת גם במדינה או מסגרת במזרח התיכון (למעט ישראל). ולעודד החמס להזמין הרבה מרמרות, עם תיירים לאכלס המלונות והחופים.
      ואז לאחר שזה יעבוד כמה שנים, לראות מה עושים בשאר השטחים. וגם שם להיות יצירתיים, ביצירת מודלים שאכן יהוו אור לגויים
      ירדן

  12. ofer10

    מסכים אתך. כל אדם חייב לשאול עצמו מה מבין ה 3 הכי מפחיד אותו:
    א. אבדן הדמוקרטיה (ע"י המשך משטר האפרטהייד בשטחים)
    ב. אבדן המדינה היהודית (ע"י מתן זכויות שוות לערבים בשטחים שנספח)
    ג. קיומה של עוד מדינה ערבית מסביבנו (ע"י הקמת מדינה פלסטינית בפ' דגושה)

    לתפיסתי האיום הקטן ביותר הוא השלישי
    מדינה פלסטינית לא מפחידה אותי
    אבדן הדמוקרטיה או היהדות של המדינה מפחידים אותי הרבה יותר.

    1. זאב גלילי מאת

      זה שאתה מוסיף דגש למילה פלסטין לא תהפוך את פלסטין לשוויצריה. השימוש בביטוי אפרטהייד לגבי אזור שבו הערבים נהנים מזכויות שאין להם באף מדינה ערבית הוא שימוש נואל. החשש שלך מפני אובדן האופי היהודי או הדמוקרטי של המדינה אינו מצדיק שננקוט בצעד שיאיים על עצם קיומנו. גם חיים ארלוזורוב ה"שמאלי" קרא להשתלט על ארץ ישראל בכוח עד שיהיה בה רוב יהודי. סיפוח השטחים כולם לא יהיה אסון אם נקבע חוקה שתקבע את האופי היהודי של המדינה ואת גבולות העצמאות המדינית הצבאית והלאומית של הערבים בה. ראה מאמרי "אנחנו וערביי ארץ ישראל" http://www.zeevgalili.com/2000/05/47
      זאב גלילי

  13. Shachar Ziv

    תודה על הכתבה הזו!
    האם ישנה נגישות למסמך המלא אונליין? היכן ניתן להשיג אותו (״תזכירים היסטוריים על צפיפות האוכלוסיה וכמות״, 1946).

    שאלה נוספת שטרם מצאתי לה תשובה מוסמכת: האם הרומאים גרשו את היהודים מהארץ? אודה להפניות למקורות ראשוניים ומשניים.

    בתודה!
    שחר זיו

    1. זאב גלילי מאת

      לעודד שחר,
      בתשובה לשאלותיך:
      1. המסמך המלא כמובן נדיר ולא ידוע לי אם עלה באינטרנט. אבל קרוב לודאי שתוכל למוצאו בקלות בספריה הלאומית.

      2. בתפילת הימים הנוראים אנו אומרים "מפני חטאינו גלינו מארצנו" גלינו ולא הוגלנו. הרומאים בשני החורבנות – חורבן הבית ודיכוי מרד בר כוכבא, הרגו רבים ולקחו רבים לעבדים אך הישוב היהודי המשיך להתקיים בארץ כמה מאות שנים, יצר כאן את התלמוד הירושלמי, יצירה עצומה בתחום הפיוט ועוד.
      3. בקשתך לביבליאוגרפיה מקיפה לא אוכל למלא על רגל אחת כי אין לדבר סוף. על ארועי בית שני ואחריו תוכל לקרוא ב"היסטוריה של בית שני" של יוסף קלויזנר. מעט מיושן אך מקיף מאד.
      על תולדות הישוב מחתימת התלמוד עד שיבת ציון המודרנית תוכל לקרוא בספר "תולדות הישוב היהודי בארץ ישראל של שמואל קליין. גם הוא ספר מיושן אך מלא מידע.. מסמכי מקור רבים תוכל למצוא בספרי החוקר אברהם יערי – מסעות ארץ ישראל, איגרות ארץ ישראל ועוד.כן תוכל למצוא חומר ב"מסעי נוצרים לארץ ישראל" בעריכת מיכאל איש שלום. ספר לא כל כך מדעי אך מלא חומר הוא "תולדות ארץ ישראל מן הכיבוש הרומאי עד הכיבוש הבריטי של יעקב דה האז.
      יש לך כאן חומר לקריאה לשנה שלמה.
      הטוב ביותר שתיכנס למחלקה להדרכה ביבליוגרפית בספריה הלאומית בירושלים ולקבל שם הדרכה מקיפה יותר. גם ספריית בית אריאלה וספריית הרמב"ם שם מלאים באוצרות שלא יסולאו בפז.
      בהצלחה
      זאב גלילי

  14. יגאל מיכאל מימון

    מאד ראוי להערכה מה שאתה עושה מוצא ומפרסם על רציפות הישוב היהודי בארץ ישראל. נושא הקרוב מאד ללבי מזה שנים. ואני אף מנסה למצוא שותפים להקמת עמותה או מכון שיעסוק בנושא זה בצורה ממוסדת ואפקטיבית .

    1. זאב גלילי מאת

      כל אחד? מה עוד צריך לעשות כדי שתאמין? רוב המפות שם הוכנו על ידי הוועד הלאומי בכנסת ישראל והוגשו לועדה האנגלו אמריקנית. המפה על ההתיישבות הערבית אחרי העליה הראשונה הוכנה בעקבות מחקר של המנדט הבריטי. זה כל אחד?

      1. Superman

        מפות הם דבר ואובייקטיבי וסלקטיבי. לדוגמא מפת החלוקה בראש המאמר. הרי אם יורדים לרזולוציה של יישובים בסדר גודל של 'גבולות' מהיישובים היהודיים, או 'בוריר' ביישובים הערבים, יש רבים נוספים מכל צד…למה נבחרו היישובים האלה דוקא?
        כשאנו בוחנים את המפות – הרי ברור כי יוצרי המפות מהצד היהודי היו בעלי אינטרס, וכידוע משטר המנדט היה בעל דעות אחרות לעתיד השטח שהפקידו בידו.
        המציאות אז היתה מורכבת בדיוק כפי שהיא היום.
        כפי שהעירו כאן, אין ויכוח על כך שהיה ישוב יהודי רציף.
        ערב הקמת המדינה האומדנים מדברים על כ- 700 אלף יהודים ופי שניים לא יהודים בתחומי המנדט. למה בכלל זה משנה? הזכות שלנו להיות פה לא שווה כלום אם לא נגן על עצמנו צבאית – וגם מוסרית.
        כל הדיון על היישוב היהודי בארץ ישראל לאורך השנים הוא דיון מרתק בהיסטוריה אך אין לו רלוונטיות אמיתית במישור הפוליטי מדיני, חוץ מלמי שכנראה חושב שה"קייס" שלו לא מספיק חזק.
        ה"קייס" של מדינת ישראל הוא עצם קיומה, שנבע מההישגים של התנועה הציונית, ומההכרה של הקהילה הבינלאומית בצורך במדינה לעם היהודי.
        המשך קיומה לדעתי אינו מוטל בספק.
        צריך להשתחרר מההצדקות וההנמקות. אנו צריכים להחליט לאן פנינו ואנו חזקים מספיק להכיל כל פיתרון – הפרדה או איחוד. מצב הביניים הנוכחי הוא הבעיה, וגרירת הרגליים יוצרת עוד ועוד מכשולים. בדרך הנוכחית, עוד עשרים שנה נתגעגע למפות של היום.

        1. זאב גלילי מאת

          מר סופרמן הנכבד,
          במקום תשובה אשיב לך מדברי יגאל אלון "אדם שאין לו עבר, אין לו הווה ועתידו לוטה ערפל".

          אתה כסופרמן ודאי יש לך גם הווה ואתה יודע לנבא את העתיד ["עוד עשרים שנה נתגעגע למפות של היום"].
          אתה מתבקש איפה ללמוד את העבר כדי שיהיה לך הווה ואז תוכל לדעת מה יהיה העתיד.
          זאב גלילי

  15. אילנה

    90% מהמוסלמים כאן בישראל הם לא פלסטינים.
    הם צאצאים של מהגרי עבודה, אשר באו לישראל –אחרי– העלייה הראשונה – העלייה היהודית הראשונה. הם לא פלסטינים. זהו שקר גדול.
    הפלסטינים המוסלמים המקוריים היוו רק חמישית מיליון איש בסה"כ . (כמו עיר בינונית) . ישראל הייתה כמעט לגמרי ריקה, שוממה, ולא מפותחת לחלוטין.
    החל משנת 1850 החלו לזרום לכאן בכמויות גדלות והולכות מוסלמים מהגרים ממצרים, מערב הסעודית, מסוריה, מעיראק, מכוויית, .. הם לא פלסטינים. זהו השקר הגדול ביותר .
    האמת היא שהסיפור הפלסטיני הוא רק מכשיר בידי האומות הערביות בעל מנת לחסל ולהשמיד את מדינת היהודים באופן טוטאלי. הם לא יכולים לבצע זאת בצעד אחד, הם נכשלו בכך שוב ושוב ושוב ב-1947,1948,1956,1967 , אז הם החליפו טקטיקה בעקבות מלחמת ששת הימים, ועכשיו הם שכנעו את כל העולם שהם היו כאן קודם. זהו שקר מוחלט! הם באו לכאן בדיוק באותו זמן שבו הגיעו החלוצים היהודים.
    היו 0 מוסלמים בעזה, 0 מוסלמים בחיפה , 0 מוסלמים בנצרת, 0 מוסלמים באום אל פאחם.
    אם אינכם מאמינים – תבדקו בתעודות התורכיות, במסמכים הבריטיים, בתיאורים של מארק טויין, , יהוסף שוורץ, – בדקו כל מסמך שהוא מהמאה ה-19. .

  16. אילנה

    90 % of the Muslims in Israel are descendants of immigrants that came from OTHER Arab countries to Israel AFTER the first Jewish pioneers came to Israel.
    They are NOT Palestinians. These is the biggest lie.
    The original Palestinian Muslims were very few – all together only less then 200,000 – just like one medium city. Israel was empty and completely undeveloped, almost like a desert.

    Starting from 1850 they flooded to Israel from Saudi Arabia, Egypt, Iraq, Kuwait, Syria,… They are NOT Palestinians. These is the biggest lie.
    The truth is all the "Palestinian" story is just a tool by the Arab nations to destroy Israel completely. They cannot do it in one step, they failed again and again and again, so now, they convinced all the world, that Israel took their land. Complete lie. – They came at the SAME TIME that the Jewish pioneers came to Israel.
    If you don’t believe – check in the Turkish and British documents, check Mark twain, check any document from the 19th century.

  17. אמיר

    על פי כל הממצאים אנו צודקים. ההחלטה לא בידנו. בידי זדים. לכן, בלית ברירה נאלץ להמשיך לנהל את מלחמת קיומנו בין שהשמולאנים יסכימו או שלא. יש בינינו עוכרי ישראל התומכים באויבינו בעוורון מוחלט. יקשה עלי להבינם. גם להם אין הסבר או שהוא מצוץ מהאצבע. מהרסינו מאיתנו יצאו.

להגיב על ofer10 לבטל