אם משה סילמן היה חרדי

הוא לא היה מצית את עצמו * כי קופת גמילות חסד היתה מלווה לו את סכום החוב לביטוח לאומי * רואי חשבון היו מייעצים לו בהתנדבות איך לנהל את עסקיו ביתר יעילות * ואיך לא להסתבך במערכת המשפט שתמיד מפסידים בה * היו דואגים לו לקורת גג * החרדים צריכים להתגייס לצה"ל וללמוד אנגלית ומתמטיקה * אך לפני שהחברה החילונית כופה עליהם את ערכיה, מוטב שתפנים גם את ערכי החברה החרדית

עשרות שנים התגוררתי בבני ברק. עיר שיש בה הרבה מגרעות אך אי אפשר לקחת ממנה את מעלותיה. אחת מהן היא קיום שעורי דף יומי בכל פינה, בכל שעה משעות היום והלילה.

תורתי לא היתה אמנותי. עמלתי קשה לפרנס את משפחתי כי גם בעבר הרחוק לא היה "צדק חברתי". למרות הקשיים הקפדתי ללכת לשעורי הדף היומי מתוך הערכה עמוקה למגיש השעור, הרב משה שציגל .

באי השעור לא היו תלמידי חכמים גדולים – בעלי מלאכרה, סוחרים זעירים, וגם כמה אקדמאים. אותה תקופה, שנמשכה כחמש שנים, למדתי להכיר את הפנים הפחות ידועות של היהדות החרדית.

"]

לא נותנים לאיש ליפול

הדבר המאפיין ביותר את החברה החרדית הוא העזרה ההדדית. מדי פעם היו מגיעים לשיעור אנשים שדיווחו על איזו בעיה שהתעוררה וביקשו את הנוכחים לתרום כל אחד כפי יכולתו. היו שתרמו שקלים בודדים, והיו שתרמו עשרות מאות ואלפים.

זכורים לי שני מקרים בולטים.

פעם ביקשו סיוע להשגת 50 אלף דולר, הדרושים כדי לשלוח אדם שלקה בסרטן המוח לניתוח בחוץ לארץ. בפעם האחרת דיווחו על אם לשישה ילדים שנותרה חסרת כל, שקועה בחובות כבדים עקב פטירה פתאומית של בעלה.

בשני המקרים הבעיה נפתרה בתוך שבוע ימים. הכסף לניתוח נאסף והחולה נשלח לחו"ל. לאשה סודרה דירה זמנית, קיבלה הלוואה לטווח ארוך מאד ללא ריבית לסידור חובותיה ונעשו מאמצים לאפשר לה לבנות את חייה מחדש.

עיר בעלת תוחלת חיים גבוהה

באותה תקופה [שנת 2000] פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שני נתונים סותרים. פרסמתי אז מאמר ["עיר של גמילות חסדים"} המסביר את הנתונים האלה ואני מביא כאן את תמצית המאמר שלא התיישן.

"הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה נתון מפליא: בני ברק היא העיר בעלת תוחלת החיים הגבוהה ביותר – 77.4 שנים לגברים ו-81.1 שנים לנשים.

"נתון זה מחייב הסבר. במיוחד לאור העובדה שלא מכבר הכתירה הלשכה לסטטיסטיקה את בני ברק כעיר הענייה ביותר.

"ההסבר מתמצה לדעתי במשפט אחד: בני ברק היא עיר של גמילות חסדים. "גְּמִילוּת חֲסָדִים" הוא מושג המשקף את חובתו של היהודי על פי ההלכה להיטיב עם הזולת ללא כל חשבון בממונו (צדקה, השאלת חפצים), בגופו (עזרה פיזית, ביקור חולים, השתתפות בשמחות ובאבל) ובדיבורו (עצה טובה, עידוד וניחום).

"בני ברק היא ער המקיימת מסורת יהודית בת אלפי שנים של תמיכה בזקן, באלמנה, ביתום, בחלש, בעני. כי הרי הקהילה היהודית לדורותיה היתה מדינת סעד עוד בטרם הומצא המושג הזה בעולם. בקהילה היהודית לא נותר מעולם יהודי מבחוץ – ללא מזון, ללא מרפא, ללא מעון ללא מלמד ללא מחנך [אם להזכיר את חמשת המ"מים של ז'בוטינסקי]

"למפעל הסעד הרפואי של הציבור החרדי נחשף הציבור החילוני, תודות למוניטין של ארגונים כמו "יד שרה", "עזר מציון" ודומיהם. הפעילות של ארגונים אלה מגיעה לממדים אדירים והיא כוללת סיוע רפואי מכל הסוגים – יעוץ, ציוד, מנות דם, הסעות לבתי חולים, אספקת מזון חם לחולים ולקרוביהם, ועד להטסת חולים לחוץ לארץ.

בנין יד שרה ליד בית לוינשטיין ברעננה ויקיפדיה ORI

 

מאות ארגוני סיוע קטנים

"אך היופי האמיתי של הקהילתיות היהודית בבני ברק טמון במאות יוזמות קטנות לגמילות חסד. לא מדובר בארגונים, בתקציבים ובכספים. הגמ"חים ברובם אינם אלא מספר טלפון ודירה פרטית של אנשים המוכנים להגיש סיוע בכל תחום.

הצצתי ברשימה אקראית של גמ"חים ומצאתי כי משפחת רוזן מוכנה ליבש כביסה ליולדת, ומשפחת בן שמעון מספקת משאבות חלב לנשים מניקות; משפחת ברסץ מוכנה לספק קפיץ סלילי לפתיחת סתימות; משפחת שלום מבצעת למענך צילום צבעוני במחיר עלות; משפחת אורבך תספק לך שואב אבק; משפחת גולדשמידט תעמיד לרשותך מלכודת עכברים; משפחת ברזל תספק לך ארבעס (חימצה בעברית), שנוהגים לאכול בשבת לאחר לידת בן זכר.

אין כמעט תחום שאין בו איזו גמילות חסד: איפור כלות, עששיות ומחזיקי נרות לחתונה, שמלות חופה, מאווררים, מזכירות אלקטרוניות, מחשבים, מצלמות, משקפיים, סולמות, ספרים, פלאפונים, צידניות, נרות שבת, ואפילו ניר טואלט חתוך לשבת וכבל מאריך.

ומעבר לכל מעשי החסד הקטנים – מערכת עצומה של גמ"חים המגלגלים מיליונים רבים של תרומות, המשמשים להלוואות ללא ריבית ולטווח ארוך. ניהול כספים אלו נעשה בהתנדבות. לעתים מגיע המחזור של גמ"ח לזה של בנק קטן, אך לא שמעו שם על משכורות של מיליונים למנהלים.

ונחזור לסטטיסטיקה. יש בקהילה היהודית עוני אבל אין בה ניוול. יש בה מצוקות כבכל חברה אנושית. אבל אין בה את מצוקת הבדידות והנטישה. וזה אולי סוד אריכות החיים של תושבי בני ברק ואולי סוד אריכות החיים של העם היהודי.

הצד השני של בני ברק

בצד מעלותיה של בני ברק יש בה הרבה חסרונות. אין בה פשיעה ודיסקוטקים, אבל גם אין בה אף בית קולנוע אחד אולם תיאטרון, מוזיאון לאמנות.

יש בה אולי יותר ספרים [ספרי קודש] לנפש מאשר בכל עיר אחרת בארץ. אך אין בה אפילו ספריה גדולה אחת לידע עולם.

יש בה הרבה ידיעת תורה אבל בורות מוחלטת בטכנולוגיה, במדע, בתרבות העולמית.

יש בה הרבה לוחמים את מלחמת התורה ומעט מאד לובשי מדים המשתתפים במלחמות המצווה של עם ישראל.

במלים אחרות: בני ברק, כמו מאה שערים, נדבקה במחלת האורתודוקסיה, שהיא הסטיה החמורה ביותר מדרכה של היהדות ההיסטורית שמוביליה הם חז"ל בעת העתיקה, הרמב"ם בימי הביניים והגאון מוילנא בעת החדשה.

"אהב את המלאכה ושנא את הרבנות"

אלה הממיתים עצמם באוהלה של תורה מתעלמים ממה שכתב הרמב"ם בהלכות תלמוד תורה:

"כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה הרי זה חלל את השם ובזה את התורה וכבה מאור הדת וגרס רעה לעצמו ונטל חייו מן העולם הבא. לפי שאסור ליהנות מדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים: כל הנהנה מדברי תורה נטל חייו מן העולם ועוד צוו ואמרו אל תעשם עטרה להתגדל בהן ולא קרדום לחפור בהן. ועוד צוו ואמרו: אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עוון וסוף אדם זה שיהא מלסטם את הבריות.
."מעלה גדולה היא למי שהוא מתפרנס ממעשה ידיו ומדת חסידים הראשונים היא ובזה זוכה לכל כבוד וטובה שבעולם הזה ולעולם הבא שנאמר יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא שכולו טוב"..

ראה

מדינת הרווחה שרפה את משה סילמן

תגובות

הלוואי ואנו החילונים היינו מישמים לקחים מופלאים מהחברה החרדית

אני שמח שמצאת לנכון לשלוח זרקור   לחברה החרדית ולהראות את ערכיה
בברכה,
אריק ברהום

 

כך תרשם כמנוי חינם להיגיון בשיגעון http://www.zeevgalili.com/2013/04/18091
פורסם בקטגוריה חז"ל, חרדים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

15 תגובות בנושא אם משה סילמן היה חרדי

  1. מאת מנחמי בן-ציון‏:

    השאלה אם למדינה כלים לתמוך בנכשלים, התשובה היא כן, מה שאנו רואים
    במקרה של משה סילמן, הוא מקרה חריג ומצער, אך הוא כמובן לא היחידי .
    הנ"ל עבר כפי שנמסר בתקשורת ,מספר אירועי מוח . במצב כזה יש בבתי-
    החולים, הדרכה של עובדות סוציאליות, שבעזרת בני משפחה, מכוונים להמשך
    טיפול ,בשטחים נוספים פרט לרפואיים. אדם שנקלע לקושי כלכלי והוא בעל
    עסק, יכול להכריז על פשיטת רגל ובית המש'פ נותן לו הסדר פריסת חובות נוח,
    ע"מ שלא יאבד את מטה לחמו ,למשל .החברה החרדית דואגת לעצמה ,כי
    אינה סומכת המדינה, כפי שלא סמכה על הפריץ, במזרח אירפה .

    תגובה

    עובדה שמדינה אינה תומכת בנכשלים ואינה יכולה לתמוך בנכשלים. איך תנסח פוליסת ביטוח [או חוק ביטוח ממלכתי] שיבטיח אדם מפשיטת רגל אחרי שהיה בעלים של 4 משאיות מפעל ובעל שתי דירות. כמה מסים תצטרך לקחת כדי לממן את כל המקרים החריגים ומי יקבע מהו מקרה חריג ומהו מקרה הכלול בקריטריונים. נכון שהמערכות הביורוקרטיות אינן מסוגלות מעצם טבען לטפל בנכשלים. תוסיף לזה את הרשעות של בודדים ומערכות כמו הביטוח הלאומי ותבין שהמדינה לא תוכל להושיע אותך. עובדה.

  2. מאת מנחמי בן-ציון‏:

    לא ניראה לי שמדובר ברשעות, אולי בראש קטן של פקידים חסרי מעוף
    שנצמדים לאותיות הקטנות, מבלי לנסות דרכים "פחות מקובלות",במקרים
    מיוחדים .הכל התחיל מחוב של 15000 ש'ח. עם טיפול נכון לא היה מגיע
    לאן שהגיע . הכל נראה לי ממש אבסורדי .עשרות אלפי אנשים עושים את
    הדבר הנכון ,ולא מגיעים למצבים כאלה.

  3. מאת ענת‏:

    אם הוא היה חרדי

    הוא היה איש משפחה, והיו לו אנשים שהיו תומכים בו. מצד שני הוא כנראה גם לא היה בעל חברת משאיות, כי היה כמו רוב החרדים כיום, חי על חשבון החילונים, והיה לו זמן רב לנהל גמחים.

    תגובה

    את סתם מקשקשת בגלל שטיפת המוח של התקשורת. רוב החרדים חיים בצמצום מרצון. תלמידי ישיבות אינם עולים למדינה כמו סטודנטים למדע המדינה או לאגיפטולוגיה או ללימודי מיגדר.
    הם אינם חיים על חשבון החילוניים יותר מאשר הערבים ומגזרים חלשים בחברה החילונית.

    • מאת אורן‏:

      זה נכון שתלמידי ישיבות עולים למדינה פחות מסטודנטים, אך זה לא אומר שאין פה אפלייה.
      בעוד שהאוניברסיטאות מקציבות זמן מקסימלי שבו לסטודנט מותר "למשוך" את התואר, ללימודי האברך אין בעצם סוף (למיטב ידיעתי), ולכן סטודנט "נהנה" פחות מסבסוד ממשלתי מאשר אברך (אני נמנע מהאריתמטיקה במכוון, כי אין לי את המספרים המדוייקים).
      בנוסף על כך, הסבסוד הממשלתי עבור סטודנט (בערך 36,000 ש"ח לשנה) מכסה, לפחות בתאוריה, רק חלק מסך כל ההוצאות התפעוליות של לימוד אותו סטודנט, והסטודנט נדרש לשלם סכום שנתי למימון לימודיו. אברך במוסד מוכר, מקבל קיצבה חודשית (לא יותר מ1,000 ש"ח למיטב ידיעתי) בזמן לימודיו מהמוסד עצמו.
      כמובן שאפשר לומר שצביעת הסבסוד עבור אברך זה עניין למוסד עצמו, בייחוד כשהסכום (בסביבות 17,000? לא בטוח…) קטן בהרבה מהסבסוד לסטודנטים, אך לו האוניברסיטאות היו משלמות לסטודנטים קיצבה חודשית עבור לימודיהם, המדינה הייתה בתגובה מקצצת את הסבסוד עד לרמה שתחייב גביית כסף מהסטודנטים.

    • מאת צביקה ארצי‏:

      ברגע שאמרת לא עולים יותר מ…..איבדתי אותך. מה זה בעצם משנה משנה?
      אזרח לא צריך לעלות למדינה אלא להיפך. רק כאשר מצבו של האזרח מצריך סיוע או מתחיל לעלות למדינה.
      ההתפסות למדעי המדינה ולאגיפטולוגיה הם דמגוגיה. רק לדוגמא, ללא מדעי המדינה יקשה על מדענים לייצר ידע ולמפעלים לעשות ממנו כסף.

      תגובה
      איה מן קישקוש זה.

      1. אתה ואני וגם כל המנהיגים המושחתים עולים למדינה בדיוק כגובה המיסים שהמדינה גובה ממני וממך.

      2. אולי אתה מוכן לציין מפעל אחד או ענף ידע אחד שנוצר במחלקות של מדעי המדינה וברוב מדעי החברה בכלל? הכסף היחידי שהמחלקות האלה מייצרות הוא של גופים זרים התורמים כסף לעמותות שמאלניות.
      ז.ג.

      • מאת אורן‏:

        לנסות לקשור את כל המחלקות באוניברסיטאות ליצירת כסף – זוהי דמגוגיה.
        המחלקה לספרות והמחלקה לפילוסופיה וגם המחלקה לאגיפטולוגיה לא קיימות כי אפשר למצוא קישור תלוש מהמציאות לרווחים למשק, אלא כי הציבור בישראל (באמצעות משרד החינוך והמל"ג) החליט כי נושאים אלה חשובים לו כחלק מתרבותו, וחשובים לו מספיק כדי לפתח אותם ולשמר אותם.
        בדיוק כמו לימוד התורה בכוללים, שחלק לא מבוטל מהציבור (והכנסת ומשרד החינוך) החליט כי הוא חשוב לו כחלק מתרבותו, וחשוב לו מספיק כדי לפתח אותו ולשמר אותו..

    • מאת ענת‏:

      מקשקשת? אם אני חושבת בשונה ממך עוברים לירידות?

      כל תלמידי הישיבות תורמים למדינה? נניח שהיו לומדים 4 שנים ואז יוצאים לשוק, אבל כשאתה סופר את מספר ילדיהם, וחושב על ביטוח בריאות, מענקי לידה השלמת שכר, הנחות בארנונה ועוד ועוד?

      ומה הם מכניסים לקופה?

      וזה שנזכר פה בברוקלין, שיספר לי אם גם שם הם לא עובדים

    • מאת ענת‏:

      הנתון שלרוב לא מביאים בחשבון הוא ההפסד שסופגת קופת הביטוח הלאומי מאי־התעסוקה. אברך הלומד בכולל משלם דמי ביטוח לאומי של 20 שקל לחודש ומס בריאות מינימלי של 100 שקל לחודש. סכום דומה משלם גם סטודנט שאינו עובד במהלך תקופת לימודיו. אך סטודנט ייצא בסופו של דבר לשוק העבודה ואפילו אם ישתכר כל חייו את השכר הממוצע במשק, העומד על 8,800 שקל לחודש, הוא ישלם 616 שקל מדי חודש על דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות.

  4. מאת אשר תורן‏:

    בתקופה שגרתי בברוקלין, ובה כידוע קהילות חרדיות ענקיות בבורו פארק ובוילימסבורג, למדתי להכיר את המגזר החרדי מקרוב. למדתי להתפלל את תפילות השבת והחגים בפלטבוש מניין, למדתי להניח תפילין ולהתפלל שחרית עם חסידי קרלין סטולין בבורו פרק ולמדתי את רוב מסכת ברכות עם הרב אביגדור מילר באושן פרקוואי. מעולם לא הזדקקתי לגמילות חסדים אולם כשאימי נפטרה וישבתי שבעה בביתי חברי מהפלטבוש מיניין היו איתי כל הזמן. הם הביאו ארוחות חמות ובימים הראשונים כמעט שלא הייתי לבד.
    זוכר את התקופה ההיא בברוקלין לטובה.

  5. מאת Loki‏:

    1. כל הסולידריות שאתה מתאר היא נפלאה, אבל היא נכונה כל עוד הנזקק הוא חרדי יהודי מהקהילה. היא לא תתרחש אם רחמנא ליצלן הנזקק גוי, או חילוני. אני אשמח לדעת שהערבות ההדדית נמשכת אם מישהו חוזר בשאלה, מתחתן עם גויה, או אישה שמסרבת להתחתן מתי שאומרים לה וכיו"ב. זה לא צדק חברתי, אלא ערבות הדדית בקהילה סגורה וקנאית, שבין השאר נועדה להעצים את התלות של האינדיבידואל בקהילה.
    2. "בבני ברק אין פשיעה." אתה בטוח? מחקרים מראים שעבירות על רק מיני למשל מתרחשות פחות או יותר באותה כמות ביחס לאוכלוסייה בכל חברה על הפלנטה. אז האם אין פשיעה, או שהפשיעה פשוט לא מדווחת?
    3. "חובתו של יהודי להטיב עם הזולת"- אני מניח שבמסגרת המילה להטיב לא נכלל הזכות לחינוך מודרני, הזכות לשיוויון של נשים, והזכות לבחור את דרך החיים שלך בעצמך ללא שטיפת מוח.

    תגובה

    1. מאחל לך שלא תזדקק אבל לך בדוק אם "יד שרה" נותנת עזרה לחילונים כמוך.

    2. אין להשוות את הפשיעה בקרב החרדים לפשיעה בחברה הכללית.

    3. הערה זו שלך מעידה שלא הבנת את המסר של המאמר ואם אתה מאושר ברמת הפשיעה, הסולידריות והעזרה ההדדית בחברה החילונית אשריך וטוב לך.

    • מאת צביקה ארצי‏:

      1. כל הכבוד גם ליד שרה וגם לזק"א
      2. לגבי נתוני הפשיעה מסתבר שהרבה פשעים וחטאים בחברה החרדית נסגרו בחדרי חדרים. אין שקיפות נתונים על מנת לעשות השוואה אמיתית.
      3. איני מאושר מרמת הפשיעה בכלל. מה זה קשור לעניין?
      לגופו של עניין לדעתי עושים חטא ליהדות אם משווים אותה לאורח החיים החרדי. היהדות הייתה דת חיים והקיצונים החרדים פחלצו אותה

  6. מאת לא חרדי‏:

    אם הכל כל כך מושלם אצל החרדים – אז
    למה הם רק אוכלים אחד את השני ולא אחד אצל השני ?
    למה חוזרים בתשובה לא יכולים להתחתן סתם ככה ?
    למה ספרדי לא יכול ללמוד בישיבה אשכנזית ?

    יש הרבה טוב אבל אבל גם הרבה צללים – אז תשקפו את הכל .

    תגובה

    אם תקרא את מאמריי האחרים בנושא חרדים, ראה למשל המאמר על החרם שהטילו רבני צפת על אז"ר תבין שאיני אומר – גם לא במאמר הנוכחי – שהכל מושלם.
    בברכה
    זאב גלילי [לא חרדי אבל לא מסתתר מאחורי כינויי]

    • מאת לא חרדי‏:

      מהמאמר שכתבת נראה שהכל מושלם אצל החרדים – אין פשיעה, אין סמים, הכל נתינה
      אבל – מדוע לאחרונה מתרבים מאוד המטפלים ב"נוער נושר" – כלומר יש הרבה נוער שוליים שעד עכשיו התעלמו מקיומו, אבל פתאום התחיל להתרבות, יש הרבה חסד – אבל אומרים חז"ל מדוע נקרא שמה חסידה – כיון שעושה חסד עם חברותיה . . . . .
      תסתובב בערים הקדושות ובישיבות "הקדושות" – האם זו לא תצוגת אופנה ??
      הם קוראים נכון את המשנה באבות כך היא דרכה של תורה ??? פת במלח תאכל ?? מים במשורה תשתה ??? ועל הארץ אתה ישן ????
      זו חברה שרוצה להחיות את הגלות – אבל בגלות היה מיעוט מאוד קטן שישב ולמד בישיבות, עולם הישיבות פורח ומשגשג רק בזכות הישגים פוליטיים – הנציגים הפוליטיים מוכנים למכור את כל עולמם תמורת תקציבים ותמיכה אבל מה קורה כשנגמרים התקציבים -אסון בינלאומי……
      רק בישראל פורח עולם התורה כיון שהמדינה מסבסדת אותה, ומה מקבלים בתמורה ???
      עולם התורה בנוי על אלו שממיתים את עצמם באהלה של תורה והם אלו שמגינים על החיילים – אבל האם הם מוכנים לומר מי שברך לחיילים (שיכתבו נוסח אחר . . . )
      בקיצור הכל מן השפה ולחוץ – אז נכון יש שם הרבה דברים טובים אבל האם זו החברה שאנחנו רוצים שהילדים שלנו יגדלו שם ?
      דרך אגב לא ברור לי – האם מותר בכלל לגלוש באינטרנט ???
      למה בכל ערוצי השידור ה"חרדים" מבקשים כל הזמן לשלוח sms הרי זה אסור על פי דעת תורה ?
      מה זה בכלל "דעת תורה" – זה רק אם הרב שלי אמר את זה . . . .

  7. פינגבאק: מדוע תוחלת החיים בבני ברק היא הארוכה ביותר | היגיון בשיגעון

  8. מאת משה‏:

    אתה מחפש סיבות לתוחלת החיים הארוכה בבני ברק –
    למה לחפש השערות, כשבתורה כתוב על קיום התורה והמצוות "למען ירבו ימיכם וימי בניכם על האדמה אשר נשבע ה' אלקיכם לתת לכם" "והארכת ימים" "כי בי ירבו ימיך ויוסיפו לך שנות חיים".
    דבר נוסף – מחקר שנעשה לאחרונה [כמדומני על ידי אוניברסיטת בר אילן] מצא קשר ישיר בין אריכות ימים לפקידת בית הכנסת. המחקר אף מצא שיש קשר בין כמות הפעמים שהאדם פוקד את בית הכנסת לאריכות ימיו.
    דבר זה כבר מופיע בכתבי חז"ל שאריכות ימים קשורה לפקידת בית הכנסת [מסכת ברכות דף ה], ואף בחז"ל מופיע מעשה באשה זקנה שכבר ביקשה להפטר מהעולם, והציעו לה להפסיק להגיע לבית הכנסת – פעולה אותה הייתה מבצעת בקביעות יומיומית – היא שמעה לעצתם ותוך שלשה ימים נפטרה.

השאר תגובה