הגירת פועלים ממצרים לארץ ישראל בתקופת המנדט

דובר החמאס בעזה: אנחנו מצרים

– מאת רבקה שפק ליסק –

מחקר של פרופ' משה ברוור, גיאוגרף בעל שם עולמי, עסק בהגירת פועלים ופלאחים עניים ממצרים, סוריה, לבנון ועבר-הירדן – לארץ ישראל המנדטורית. פרופ' ברוור השתתף בסקר של כפרים ערביים בא"י בתקופת המנדט הבריטי.

רבקה שפק ליסק

רבקה שפק ליסק

בשנים 1968–1978 נערך מחקר נוסף, בכפרים שלא חרבו במלחמת העצמאות. אחד מנושאי המחקר היה הגירת פועלים ממצרים בתקופת המנדט, והשתקעותם בעיקר במישור החוף.

באו עם הכיבוש הבריטי

לפי המחקר החלה ההגירה ממצרים לא"י עם הצבא הבריטי שכבש את הארץ ב-1917-1918, ונמשכה עד אמצע שנות ה-40. הפועלים המצריים עבדו בשירות הצבא הבריטי, והמשיכו עמו ממצרים לארץ. ההגירה הושפעה מגידול הפרדסנות היהודית פי 10 בשנים 1920–1930, וההזדקקות לידיים עובדות. הזדקקו לפועלים גם מחנות הצבא הבריטיים שהוקמו באזור, הבנייה היהודית, והעבודות הציבוריות ביוזמת ממשלת המנדט ומוסדות יהודיים. הפועלים המצריים השתקעו בארץ באזור החוף. לדעת פרופ' ברוור, לפחות שליש מהגידול במספר התושבים בכפרים באזור נבע מההגירה ממצרים.

גידול ב-1040 אחוזים

למשל, בשנים 1922-1944 גדלה אוכלוסיית אוכלוסיית יאזור ב- 214%, אוכלוסיית סאלמה – ב- 476% , אוכלוסיית ייבנה – ב- 203%, אוכלוסיית קוביבה (ליד רחובות) – ב- 211% , אוכלוסיית פג'ה – ב-630%, ובסאוואלמה הגיע הגידול לשיא של % 1,040. פרופ' ברוור הפריך את הטענה שגידול האוכלוסין בכפרים של אזור החוף נבע מריבוי טבעי, ע"י השוואה בין נתוני הריבוי הטבעי בכפרים ערביים במחוזות ג'נין, שכם ורמאללה, שם גידול האוכלוסין נע בין 50% ל- 80% (בשנים 1922- 1944), ולא בין 119% ל- 1,040%, כבכפרי מישור החוף. ממשלת המנדט ערכה ב-1941 סקר במספר כפרים, בהשתתפות פרופ' ברוור. החוקרים ראיינו את המוכתרים של הכפרים, ואלו אישרו שחסרי הקרקעות המתגוררים בכפרם הם מהגרים ממצרים שהשתקעו בכפר. הפועלים המצרים, שהיו חסרי קרקע, התיישבו בגושי מבנים נפרדים, והקימו שכונות מהגרים.

שבט בדואי שלם היגר

נשים בדואיות נושאות עצים להסקה 1893

נשים בדואיות נושאות עצים להסקה 1893

על פי מחקרים של פרופ' משה שרון – שהתמחה בתולדות הבדואים בארץ, ויוסוף סואעד – שחקר את שלטון השייח'ים הבדווים, היגר ב-1814 שבט הנאדי ממצרים לאזור עזה, ותרם להרכב האוכלוסייה של הכפרים הערביים והערים במישור החוף הדרומי. בשנים 1832–1840, עת שהשתלטו על הארץ מוחמד עלי, שליט מצרים, ובנו איברהים פחה, הייתה שוב הגירה ממצרים לאזורים שונים בארץ, כולל לאזור החוף ולערים עזה ויפו.

לסיכום, על סמך המחקרים הללו – האוכלוסייה הערבית במישור החוף מוצאה, במידה רבה, ממצרים.

הכותבת היא בעלת תואר שני בתולדות עם ישראל ותואר שלישי בהיסטוריה אמריקנית. התמחות בהיסטוריה סוציו-כלכלית.

 

הופיע באתר שמאלני

מאמר זה נשלח אלי על ידי ידידה. נתברר כי הוא פורסם באתר "על צד שמאל"י (שהעתיק אותו מאתר "אימגו"). עניין אותי לדעת מה הביא אתר זה לפרסם מאמר שמערער מן היסוד את התפיסות המקובלות בשמאל בדבר היותנו כובשים קולוניאליסטים שגזלו ארץ של עם זר. לא קיבלתי תשובה לשאלה זו. האתר נמצא בחופשה ומפעיליו הודיעו כי יחזרו לפעול רק אם יימצא להם תקציב. אך באתר נשארו תגובות של קוראים רבים. איש מהם לא עשה חושבים, אלא ניסו למצוא פגם בעצם פרסום המאמר ובעיקר באישיותם של שני החוקרים המוזכרים בו. להשלמת התמונה אביא כמה פרטים על חוקרים אלה.

מי הם החוקרים

משה ברוור (בצעירותו)

משה ברוור (בצעירותו)

פרופסור משה ברור, בן 90, הוא מוותיקי החוקרים בתחום הגיאוגרפיה של ארץ ישראל. כתב מאות מאמרים וערך 19 ספרים ואטלסים. דורות של תלמידים חונכו ולמדו על פי האטלסים שלו. הוא החל בלימודיו באוניברסיטה העברית והשלים את הדוקטוראט באוניברסיטת לונדון. הוא חתן פרס ישראל לשנת תשס"ב, היה דיקן הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב, לימד בבר אילן ובבית ברל, פרש לגימלאות וממשיך כפרופסור אמריטוס בבר אילן ובתל אביב.

אכן נמצא כתם אפל בעברו. במקביל לעבודתו האקדמית היה משך שנים רבות כתב של עיתון "הצופה". לימים עבר לכתוב ב"הארץ". ומאז ידועה אמרתו שבכל התקופה בה כתב ב"הצופה" היה כתוקע בשופר לתוך הבור (דהיינו שלא היה הד לכתיבתו בשל מיעוט קוראים) ורק כשכתב ב"הארץ" זכה לתגובות רבות.

מומחה לתולדות הבדואים

פרופסור משה שרון, בן 72, הוא פרופסור אמריטוס במכון ללימודי אסיה ואפריקה. הוא התמחה בתולדות הבדואים ובתפקידם בתולדות ארץ ישראל, וכן באפיגרפיה הערבית של ארץ ישראל. במקביל לעבודתו האקדמית היה עמית אורח ומרצה בשורה של אוניברסיטאות בעולם: בשווייץ, באוכספורד, פרינסטון, קולומביה, ועוד הרבה. גם אצל שרון מצאו אנשי השמאל פגמים שלא ייסלחו. הוא היה יועץ לעניינים ערביים לראש הממשלה מנחם בגין. בפרוץ מלחמת לבנון הראשונה ב-1982 התגייס לצה"ל לשרות מילואים ממושך שהפך לשרות קבע ועסק בתאום עם השיעים. עלה לדרגת אלוף משנה ועמד בראש המחלקה לענייני ערבים במטכ"ל.

פרופסור משה שרון ויקיפדיה עברית

פרופסור משה שרון ויקיפדיה עברית

אצל פרופסור שרון נמצאו פגמים בדעות שנתן להם ביטוי במאמריו. אפשר ללמוד על כך משמותיהם של מאמרים שפרסם בבמות פסולות כמו "נתיב" ערוץ-7 וכדומה. בין המאמרים: * לא שלום, לא תוכניות שלום ולא "מחיר השלום", משא ומתן בבזאר של המזרח התיכון – מורה דרך * לנקות את האורוות ולהתכונן למלחמה * ערביי יו"ש וירושלים שווים * להשיב את הג'יני המוסלמי לבקבוק בניצחון חד וחלק * אירופה, היזהרי *, "הוּדנה" ו"צוּלח" אינם "שלוֹם" * "מנהיגי ישראל מתעלמים מהתבטאויות הפלסטינים".

יפו היהודית

מוחמד עלי (ויקישיתוף)

מוחמד עלי (ויקישיתוף)

לקוראי טור זה, העובדה שרוב הקרויים "פלסטינים" הם מהגרים ערביים (ובני עמים אחרים) אשר זה מקרוב באו ולא "ילידים" איננה חדשה. זו הרי הסיבה שהליגה הערבית כפתה על האו"ם לראות בכל תושב "פלסטיני" שגורש פליט גם אם התגורר כאן רק שנתיים. הסיפור המלא של הפרשה מצוי במאמרה המצויין של יונה לוי שפרסמתי כאן (קישור).   חשיבותו של המאמר החדש הוא ברזולוציה לגבי אזורים מסויימים ולגבי תקופה קצרה יחסית . מהגרים באו לכאן לא רק בימי שלטון מוחמד עלי המצרי אלא בעיקר בימי המנדט הבריטי. אותו מנדט שחסם את שערי הארץ בפני עליית יהודים (ראה פרשת סטרומה) הביא לכאן פועלים ערביים והשאיר אותם תלויים על צווארנו אם כאזרחי ישראל ואם כפליטים המתפרנסים כבר דור רביעי מנידבת ליבה של אונר"א ותובעים את חורבן ישראל על ידי זכות השיבה.

הסידרה על 100 שנות תל אביב

עד כמה המידע החיוני הזה איננו קיים בתודעה הציבורית שלנו ניתן היה ללמוד מן הסידרה על תולדות מאה שנות תל-אביב, שמגיש מודי בר און בערוץ 10. בר און, בחור חמד, החל את מחקרו על תולדות תל אביב מיפו ה"פלסטינית". ולמרבית הפתעתו גילה, לראשונה בחייו, כי מרבית תושבי יפו ה"פלסטינים" הם מצרים, סודנים, צפון אפריקנים, בוסנים, פורטוגלים, מלטזים ואחרים. כל אלה הם "מתנחלים" שהובאו על ידי מוחמד עלי, הכובש המצרי במאה ה-19. מודי בר און תל אביב

הזיופים באתר הזיכרון הפלסטיני

פניתי לאתר הזיכרון הפלסטיני (קישור) כדי לבדוק מה הם אומרים על הישובים המוזכרים במחקריהם של ברוור ושרון. האתר הזה שכבר הזכרתי כאן כמה פעמים הוא אחד מכלי התעמולה היעילים ביותר של אש"ף ומשתתפים בו גם ערבים ישראלים וכמובן גם יהודים חובבי ציון. באתר יש מפות מפורטות של כל חלקי "פלסטין" תאור מדוייק של כל כפר ערבי שהיה קיים אי פעם צילומו בעבר וצילומו בהווה, כולל צילומי לווין. כל כפר כזה מלווה בשפע של סטטיסטיקות על מספר התושבים בתקופות שונות, רובן מזוייפות לגמרי. בדקתי ולא מצאתי שם את שמות הכפרים שמזכירים ברוור ושרון במחקריהם.   יאזור באתר הזיכרון הפלסטיני רק יאזור מוזכרת שם. מובא צילום של איזו חורבה וכמה נתונים המתקרבים לתוצאות המחקר של ברוור שרון. לפי אתר הזיכרון הפלסטיני היו ביאזור 456 תושנים בשנת 1922 1241 ב-1948 ו-7622 פליטים ב-1998. לפעמים גם הערבים דוברים אמת.

דוד בן-גוריון על "בעיית הפליטים"

בתשובה להצעה לסדר היום בכנסת בנושא הפליטים נתן דוד בן-גוריון את הניסוח התמציתי והברור ביותר לעמדת ישראל בשאלה זו. וכך אמר בן גוריון, בנאומו בכנסת ב-11 באוקטובר 1961: *"מלחמת העולם השניה הולידה תנועה עצומה של פליטים מארץ לארץ, תנועה המגיעה לקרוב לחמישים מיליון… ואיש לא יעלה על דעתו שיש להחזיר הגלגל אחורנית ולהחזיר כל הפליטים לארצותיהם…" * "יציאת הערבים מן הארץ, שקוראים להם פליטים, החלה מיד לאחר החלטת האומות המאוחדות, מן השטחים שנועדו למדינה היהודית. ויש לנו תעודות ברורות המעידות על כך שהם יצאו את הארץ על פי הוראות המנהיגים הערבים ובראשם המופתי, מתוך הנחה שפלישת צבאות ערב לאחר צאת ממשלת המנדט תהרוס את המדינה היהודית ותזרוק את כל היהודים, חיים או מתים, אל תוך הים." * "מיד עם הקמת המדינה, עוד תוך כדי פלישת צבאות ערב, החלה עליה יהודית גדולה …בעיקר מארצות ערב…" * "מספר הערבים שישבו לפני החלטת האומות המאוחדות בשטח שנועד למדינה היהודית על ידי האומות המאוחדות… אינו גדול ממספר הפליטים היהודים מארצות ערב, באופן שכאן נתקיימו חילופי אוכלוסין בלתי מתוכננים, אבל מעשיים, ואין כל אפשרות מעשית ויסוד מוסרי להחזיר הגלגל אחורנית". * "אם יש לשלם פיצויים – ואין אנו מתנגדים לפיצויים אם השאלה בכללה תיפתר – מגיעים פיצויים לפליטים יהודים לא פחות מאשר לפליטים ערבים". * "…שליטי ערב התייחסו לפליטים הערבים לא כאל אנשים חיים ובני עמם – אלא כאל נשק לנגח בו את ישראל. כמה מארצות ערב השכנות הן ארצות דלולות אוכלוסין, ויש בהן אדמה פוריה ומים למכביר וגם מחסור רב בכוח-אדם. אולם מתוך מגמה להכחיד את ישראל – גם בעזרת הפליטים, הם מתאכזרים לבני עמם ורואים בהם אך ורק כלי מלחמה פוליטי וצבאי לערער ולהכחיד את ישראל". * "ישראל דוחה בכל תוקף את הצעת התככים של חופש הבחירה של הפליטים, באשר היא משוכנעת שהצעה זו מכוונת ועשויה אך ורק להרוס את ישראל…" * "בעיית הפליטים יש לה רק פתרון מעשי והוגן אחד: התיישבותם בקרב בני עמם בארצות השופעות אדמה טובה ומים, ושיש בהן צורך בכוח-אדם נוסף". ראה סרטון אנחנו מצרים לא פלסטינים אומר דובר החמס בעזה

קישורים למאמרים בנושאי ארץ ישראל

פתאום קם אדם ומרגיש שהוא עם ומתחיל לרצוח

http://www.zeevgalili.com/2012/01/16257

 השתמרות שמות שמות עבריים בארץ ישראל

http://www.zeevgalili.com/2011/02/13803

 ""ג'ואן פיטרס שחשפה את הבלוף של הפליטים הפלסטינים

http://www.zeevgalili.com/?p=6933

יונה לוי גרוסמן מסבירה http://www.youtube.com/watch?v=rYxIgtuS5SM

יום הנכבה וההונאה

http://www.zeevgalili.com/2010/05/8830

 המפה הגדולה של הארץ הריקה

http://www.zeevgalili.com/?p=325

דמוגרפיה וגאוגרפיה בארץ ישראל


http://www.zeevgalili.com/?p=1390

 ג'ואן פיטרס שחשפה את הבלוף של הפליטיןם

http://www.zeevgalili.com/?p=6933

אוצר צילומים של ארץ ישראל הריקה

http://www.zeevgalili.com/?p=306

ללמד את הנאכבה או לאסור אותה
http://www.zeevgalili.com/?p=3784

The Palestine Exploration
http://www.pef.org.uk

אוכלוסיית ארץ ישראל 1875 פרד מ. גוטהייל

http://www.jstor.org/pss/4282757?cookieSet=1

אונר"א אירגון אנטישמי לחיסול ישראל
http://www.youtube.com/watch?v=C-omIlOSFvQ

 עזמי בשארה: אין עם פלסטיני

http://www.youtube.com/watch?v=U1KkYjhFryA

22 תגובות בנושא “הגירת פועלים ממצרים לארץ ישראל בתקופת המנדט

  1. פינגבאק: גוש קטיף כמדגם של הבעיה הדמוגרפית במדינת ישראל | היגיון בשיגעון

  2. פינגבאק: אנחנו וערביי ארץ ישראל | היגיון בשיגעון

  3. פינגבאק: איך להיפטר מזבובי הבית ולפתור את בעיית היונים | היגיון בשיגעון

  4. פינגבאק: דמוגרפיה וגיאוגרפיה בארץ ישראל | היגיון בשיגעון

  5. פינגבאק: ג’ואן פיטרס – החוקרת שחשפה את הבלוף של הפליטים הפלסטינים | היגיון בשיגעון

  6. משה כהן

    בביקור הבילתי חוקי של 4 חברי הכנסת הערבים בלוב בסוף אפריל השנה אמר ח"כ מוחמד ברכה: "יש קהילה גדולה של ערבים ממוצא לובי שחיים בישראל, והיה מחזה מרגש מאין כמותו לראות את המפגש בינו [… עדנאן ג'ואריש…] לבין האחים ובן דודו, שהוא שר בממשלה הלובית".
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3880090,00.html .

  7. פינגבאק: יום הנכבה וההונאה

  8. פינגבאק: אסון אוסלו – מורשת רבין או מורשת פרס

  9. פינגבאק: כל הקישורים לכל המאמרים על בלוף הנכבה | היגיון בשיגעון

  10. פינגבאק: פתאום קם אדם בבוקר ומרגיש שהוא עם ומתחיל לרצוח | היגיון בשיגעון

  11. dorit

    חומר שחשוב להפיץ כמה שיותר בין תלמידי תיכון, חניכי ומדריכי תנועות נוער ופנימיות, חיילים, בני ישיבות וסטודנטים. וגם באינטרנט, בקיבוצים וכו'.

    נתקלתי בשאלה בחומר של הכנה לבגרות, בתשובה לשאלה על הסיבה לפרוץ מלחמת יום כיפור: הערבים רצו להחזיר לעצמם את הכבוד, וגם הסרבנות של ישראל לסגת מסיני במסגרת הסכם שלום. וואלה, ואני חשבתי שהסיבה היתה שהערבים חשבו שהפעם יש הזדמנות שתצליח לחסל את ישראל.

  12. שרה בראנץ

    משרד החינוך פושע. לא מלמדים דבר על ההיסטוריה של המדינה טרם הקמתה. אני הייתי תלמידה בשנות החמישים וצמאתי לחומר על הקורות בארץ על הישוב היהודי והערבי ולא היה אפשר להשיג גם לא בספריות. אז פלא שקמים מתוכינו מתנכרים למדינה, ללאום, קרי בצלם שמאל רדיקלי ועוד?

    1. זאב גלילי מאת

      אני מסכים עמך לגבי אוזלת היד של מערכת החינוך. אך האם אי אפשר היה ללמוד הכל מתוך ספרים? תמהני.
      ז.ג.

  13. גיא

    שתי הערות…

    חסר פה מה שמארק טוויין כתב בביקורו ב"פלשתינה" – https://en.wikipedia.org/wiki/The_Innocents_Abroad

    ושנית – האתר הזה חשוב שיהיה בעברית לבעלי הזכרון (הקולקטיבי) הקצר – אבל לא פחות חשוב שיהיה באנגלית למעט אלה שאין להם זכרון בכלל כי כל מה שהם יודעים מגיעה מהתקשורת העולמית (ושקריה/טעויותיה).

  14. ג׳קי אמסלם

    למה לא להעביר קורס מזורז לח״כ בהיסטוריה של ארץ ישראל קשה לראות איך הם שותקים בכנסת יש אולי ח״כ אחת בעלת ידע מבינה ולא שותקת עונה להם ישירות חברות בכנסת זו גם שליחות ואם יש בורות בידע הישוב הזה חייבים להשלים או לפנות מקום לאחרים

    1. זאב גלילי מאת

      יש חברי כנסת משכילים רבים שלא נותנים לעובדות להפריע לאידאולוגיה. יש גם ח"כים הזקוקים לקורס להבנת הנקרא.
      ז.ג.

השאר תגובה