ארכיון חודשי: פברואר 2009

הרב שאומר קדיש על יהודי מומר

ENGLISH VERSION SEE:

http://www.zeevgalili.com/english/?p=171#more-171

helen-fermont

עשרות שנים הסתירו  ממנה הוריה את יהדותם. הלן פרמונט.

לפני כמה שנים השתתפתי בשמחה משפחתית. אחד מבני השפחה אמר קדיש יתום אף שלא היה לו,ככל הידוע לי,  חיוב להגיד קדיש. בתום התפילה שאלתי אותו לפשר הדבר. תשובתו היתה מפתיעה: "אני אומר קדיש על יהודי מומר, שנפטר לפני זמן מה וכנראה לא זכה לבוא לקבר ישראל".

וכאן גולל בפני קרוב משפחתי סיפור, המקפל בתוכו את הגורל היהודי בדורנו.

להמשיך לקרוא

בינגהם הקונסול האמריקני שהציל אלפי יהודים בניגוד להוראות רוזבלט

 

 

1389.3 Holocaust F מחנה ההשמדה בירקנאו בצילום שנעשה על ידי מפציצים אמריקניים

bingham-2

חירם בינגהם בתקופת שרותו הדיפלומטי

TO THE ENGLISH SITE

http://www.zeevgalili.com/english

ארצות הברית היא היום ידידתנו ובת בריתנו היחידה * התמיכה האמריקנית והתלות בה השכיחו מאתנו את העובדה שמראשית המאה העשרים היו קובעי המדיניות בוושינגטון אנטי ציוניים ופרו ערביים * המשבר העולמי עלולים להוציא את השד האנטישמי מהבקבוק

לפי מספר הדגלים האמריקנים המונפים אצלנו ביום העצמאות אפשר להניח שרבים מאזרחי ישראל סבורים שאנו המדינה ה-51 של ארצות הברית. ובכן יש לי חדשות רעות לעם היושב בציון. אנחנו לא. ובקרוב אנו עלולים לגלות, כי מאחורי החיוך והנימוס האמריקניים, מסתתרת גחלת האנטישמית הלוחשת במסתרים ועלולה לפרוץ כלהבה.

וכדרכי אפתח בכמה סיפורים. ואתחיל בחירם בינגהם.

האיש שהציל יהודים

כבר הזכרתי כמה פעמים בטור זה את שמו של חירם בינגהם (הרביעי). ספק אם יש ישראלים רבים ששמעו את שמו. אבל כולם שמעו על אינדיאנה ג'ונס, סרט הררפתקאות שתאר ארכיאולוג, משוגע לדבר, שדמותו עוצבה על ידי האריסון פורד. ובכן חירם בינגהם שלנו הוא בנו של הארכיאולוג האמיתי שעל פי דמותו נכתב התסריט לסרט.

חירם בינגהם שלנו לא עסק בסרטים אלא במציאות האמיתית. הוא הצטרף לשרות הדיפלומטי האמריקני בשנת 1911. בשנת 1939 הוא הוצב במרסיי בתפקיד סגן קונסול. באותה תקופה היתה ארצות הברית נייטרלית נוכח המלחמה באירופה. לאחר כיבוש צרפת והקמת ממשלת הבובות של וישי הצרפתית, ששיתפה פעולה עם הנאצים, הורה הנשיא רוזבלט שלא לתת אף ויזה ליהודים. בינגהם החליט שזו מדיניות לא מוסרית ובניגוד להוראת הממונים עליו הנפיק 2500 ויזות ליהודים ולפליטים אחרים. בין היתר העניק ויזות לאמנים כמארק שאגאל ומאקס ארנסט, לסופר תומס מאן ולבני משפחתו, ועוד. כל ויזה כזו פרושה היה הצלת אנשים ממוות בטוח. בינגהם לא הסתפק בכך ונתן מקלט בביתו לפליטים יהודים רבים, השיג להם מסמכים מזוייפים ושיתף פעולה עם המחתרת הצרפתית להברחתם לספרד של פרנקו. לרבים הגיש סיוע כספי מכיסו.

בינגהם לא הסתפק במתן ויזות באורח בלתי חוקי. הוא ממש שם נפשו בכפו כדי להציל אנשים. בין היתר הצליח להציל את הסופר היהודי-גרמני ליון פויכטוונגר ("היהודי זיס", "מלחת היהודים"), שהיה שנוא נפשו של היטלר. פויכטוונגר כבר היה כלוא במחנה הסגר ובינגהם הצליח להוציא אותו משם כשהוא מספק לו בגדי אשה לתחפושת. בתחפושת זו עבר הסופר כמה מחסומים של הגרמנים ומצא מקלט בבית שהעמיד לרשותו בינגהם עד שנמצאה דרך להבריח אותו מן המדינה. בדרך זו או אחרת הצליח להבריח גם סופרים ואנשי רוח מפורסמים אחרים כמו פרנץ ורפל ("ארבעים הימים של מוסה דאג") ואת אשתו אלמה מהלר; את הפילוסופית חנה ארנדט; אנדרה ברטון, אוטו מאיירהוף, קונראד היידן ועוד רבים אחרים. אחד האישים היהודים הבולטים שניצלו תודות לבינגהם הוא הרבי מלובביץ' ורעייתו.

בשנת 1941 החליטו הממונים עליו להעניש אותו על מעשיו. הוא נשלח למה שנחשב אז לגלות דיפלומטית: שרות בארגנטינה. גם כאן המשיך בינגהם להרגיז את הממונים עליו ודיווח בהתמדה על פעילותה של תנועה נאצית הפועלת לקליטת פושעים נאצים בתום המלחמה. בתום המלחמה הודח בינגהם משרות החוץ האמריקני וב – 1988 מת חסר כל.

למעלה מחמישים שנה סרב ה"סטייט דיפרטמנט" להעניק הכרה במעשיו של בינגהם, שנחשב לפקיד בלתי ממושמע וסרבן שפעל בניגוד להוראות.
רק בשנת 2002 שונתה המדיניות ומזכיר המדינה דאז, קולין פאואל, הודיע כי הוחלט להעניק הכרה לאחר המוות ואות כבוד לחירם בינגהם הרביעי.

hbiv_stampdesign

הבול שהונפק לזכרו של בינגהם באחור של 60 שנה

שנים לאחר מכן, במלאות 60 שנה ל"פשעיו" של בינגהם, החליט הדואר האמריקני להטביע בול לציון פועלו.
אגב: אני נתוודעתי לבינגהם בנסיבות משפחתיות. אחד הילדים שניצלו מאש המשרפות, תודות לויזות הבלתי חוקיות של בינגהם, הוא הרב יוסף שכטר, הסבא של אחד מנכדיי. בינגהם לא זכה משום מה לתואר "חסיד אומות העולם" כי לפי הכללים הנוקשים שנקבעו זכאי לתואר רק מי שסיכן את חייו בהצלת יהודים.
גירסה אנגלית של הסיפור השלם על חירם בינגהם ראה
http://www.zeevgalili.com/english/?p=85#more-85

פרשת האלוף זעירא

בשנת 1970 התמנה אלוף אלי זעירא לנספח צה"ל בארצות הברית. כשהגיע לוושינגטון פנה למתווך נדל"ן וביקש לשכור למענו בית מתאים. המתווך חזר ובפיו בשורה: מצאתי לך בית יפהפה בפרוור בתסדה Bethesda)). הוא היה גאה על ההישג והסביר לאלוף הישראלי: פרוור זה הוא בדרך כלל מחוץ לתחום ליהודים. אבל כשהסברתי שאתה גנרל ישראלי גיבור התרצה בעל הבית והסכים להשכיר לך את ביתו, למרות שאתה יהודי. אלי זעירא, כך סיפר לידידי רמי טל, עורך בכיר ב"ידיעות אחרונות" ובהוצאת הספרים של העיתון, (שהתיידד עמו במהלך עבודתם המשותפת על כתיבת ספר זכרונותיו ), ויתר על הכבוד המפוקפק. הוא שכר בית בפרוור אחר, פחות יוקרתי ופחות אנטישמי.
ראה "ידידתנו ובת בריתנו האנטישמית"
http://www.zeevgalili.com/?p=233

אושוויץ לא הופצצה

סיפורו של בינגהם (כמו הגילוי מלפני כמה שנים כי ה-CIA ידע משך שנים על מקום המצאו של אייכמן אך הסתיר זאת מישראל) הם קצה הקרחון של מה שמסתתר מאחורי החזות האמריקנית.

שוכחים כאן שארצות הברית התנגדה להצהרת בלפור, יזמה שורה של חוקי הגירה שנועדו לחסום את הכניסה לארצות הברית – תחילה מיהודי מזרח אירופה ואחר כך מהיהודים שנמלטו מן השואה. והחמור ביותר: ארצות הברית אטמה אוזניה ועצמה עיניה נוכח השואה. רוזבלט נמנע מלפתוח את השערים ומלהפציץ את משרפות אושוויץ. בשנים האחרונות נחשפו בארכיונים אמריקניים תמונות שצולמו על ידי מפציצים אמריקניים בהם נראים בברור מחנות ההשמדה. רוזבלט גם כרת ברית עם אבן סעוד, מלך סעודיה (ולאחר פגישה עמו אמר: כי בחמש דקות הבין לאמיתה את בעיית פלסטיין).

שוכחים את האמברגו שהטילה ארצות הברית על משלוחי נשק לישראל עם פרוץ מלחמת השחרור. שוכחים שבשלב מסויים חזרה בה ארצות הברית מתמיכה בהחלטת או"מ על הקמת המדינה. הנשיא טרומן אמנם מיהר להכיר במדינת ישראל אך בזכרונותיו הוא מציין כי הבחין אצל אנשי מחלקת המדינה "מידה של אנטישמיות שהיתה גורם ביחסם העויין ובהתנגדותם להכרה במדינה היהודית".

זו לא רק היסטוריה

תאמרו זו היסטוריה. העולם השתנה. במלחמת העולם היהודים הסתתרו כעכברים ולא העזו לתבוע מן הבית הלבן התערבות נגד ההשמדה מחשש שמא יאמרו שזו "מלחמה יהודית". והיום מעמדם בחברה האמריקנית שונה בתכלית.תסתכלו כמה עוזרים יהודיים, ואפילו ישראלי אחד, יש במימשל של אובאמה.

האם זה ישפיע על מדיניות ארצות הברית? ראשית יש לזכור שכל יהודי הממלא תפקיד במימשל חשוד כי הוא פולארד בפוטנציה. שנית, לגמרי לא ברור שדווקא יהודים ינקטו מדיניות שלפי הבנתנו נוגדת את האינטרסים של ישראל. תזכרו את קיסינג'ר שהציל את הארמיה השלישית.

הנה ציטוט ממאמר שהופיע בניוזוויק עוד לפני כמה שנים תחת הכותרת "ישראל איננה בת הברית הגדולה של ארצות הברית". בעל המאמר, מיכאל לינד (יהודי? גם יהודי יכול להיות אנטי ישראלי אם לא אנטישמי) כותב בין היתר: מאז נפילת חומת ברלין ישראל איננה עוד בעלת ערך לארצות הברית. מדיניות ארצות הברית מעוצבת על ידי הפוליטיקה הפנימית ולא על ידי ניתוח אסטרטגי.
דברים דומים ניתן לקרוא יום יום בעיתונות של המינסטרים ולא דווקא באתרים אנטישמיים.

אני הקטן חוויתי חוויה כזו. את מאמרי "מי מפחד מברק אובמה" בגירסתו האנגלית (המרוככת)

http://www.zeevgalili.com/english/?p=85#more-85
שלחתי לאתר חדשות אמריקני גדול
RedState: Conservative News and Community

זה אתר המביע עמדות שמרניות והתפרסם בכך שהוא הראשון שיצא בביקורת על אובמה מאז בחירתו.
אחד הקוראים שפך עלי בתגובה למאמר מקלחת קרה. הגיב על מאמרי בנימוס אך בתקיפות. הוא כתב שכבר אבא שלו טען כי הטעות הגדולה של טרומן היתה בכך שהכיר במדינת ישראל וכי ישראל אינה מהווה נכס אלא נטל. טוקבקיסטים אמריקנים אינם משתמשים בלשון ביבים כמו הטוקבקיסטים הישראלים. אך אם הייתי מתרגם את דברי הקורא לישראלית הייתי כותב "תלכו לכל הרוחות".

קישור לסרטון המציג את מפעלו של בינגהם

http://www.youtube.com/watch?v=N6MfzibYZFU

ראה

האם אפשר לסמוך על ארצות הברית

http://www.zeevgalili.com/?p=13734

Threaten a Nuclear First Strike in Order to Prevent Extinction

(A Hebrew version of this article first appeared in Makor Rishon Israeli Weekly on June 9th 2006. Henry A. Kissinger in Newsweek’s issue of 2/16/09 writes about Our Nuclear Nightmare. He says, “A new nuclear agenda requires coordinated efforts on several levels: first, the declaratory policy of the United States; second, the U.S-Russia relationship; third, joint efforts with allies as well as other nonnuclear states relying on American deterrence;…”)

READ THE REST

http://www.zeevgalili.com/english/?p=99#comments

מאמר זה כבר פורסם כאן בשפה העברית. תרגום חלקו הראשון נועד להפנות את הקורא האנגלי לגירסה האנגלית של היגיון בשיגעון. אודה לך אם תפנה את תשומת לב מכריך קוראי אנגלית לקיומה של הגירסה האנגלית העושה את ראשית צעדיה.

זאב גלילי.

השמאל מת מזמן, הוא עדיין לא יודע זאת

מאמר זה נכתב ב-2009 מאומה לא השתנה מאז. השמאל עדיין מת ועדיין לא יודע זאת [מאי 2017]

TO THE ENGLISH SITE

http://www.zeevgalili.com/english/

golan-lahat

השמאל נתון בהלם חורבן אמונותיו. חוקר להט גולן.

המאבק בבחירות האחרונות לא היה בין שמאל לימין * השמאל כבר לא קיים והימין אינו ימין * זה היה מאבק בין יהודים לישראלים, בצל נשף המסכות של המפלגות * קווים לתפיסה חדשה של החברה בישראל

אומרים שבבחירות הביס גוש הימין את גוש השמאל.
לא היה ולא נברא. גוש השמאל כבר מת מזמן והוא קיים רק בדמיונם הקודח (ובחשבון הבנק) של הספינולוגים והסוקרים. גם הימין הוא כבר לא מה שהיה. המאבק היה בין שני גושים אחרים לגמרי – הגוש היהודי והגוש הישראלי. לקוראי טור זה הדבר אינו צריך להיות בגדר הפתעה.

להמשיך לקרוא

דמוגרפיה וגיאוגרפיה בארץ ישראל

 
 TO THE ENGLISH SITEhttp://www.zeevgalili.com/english
 אני שמח לארח אצלנו מאמר חשוב של  יונה לוי מעין הבשור. המאמר התפרסם באתר מקסים של הכותבת ושל בעלה דני. הגעתי למאמר הזה ולמחברת שלו במהלך "עופרת יצוקה". באחד הימים קיבלתי דיווח מגוגל על כניסה מסיבית של כ-1500 קוראים לאתר שלנו. לקוראיי הוותיקים: חשוב שתדעו כי גוגל ממקם את חשיבותם של מאמרים באתרים השונים על פי מספר הכניסות ומספר ההפניות מאתרים אחרים. כתוצאה מכך רבים מן המאמרים שבאתר שלנו מופיעים בעשיריה הראשונה שגוגל מציע לכל מי שמחפש ערך כלשהו. בדיקה העלתה כי הכניסה הגדולה הזו באה בעקבות  הפניה לשני מאמרים שלי מן האתר של יונה לוי. מעולם לא שמעתי על האתר של יונה לוי ומביש לא פחות שלא שמעתי על יצירתה. ואין פלא בכך. כי אילו כתבה על זוועות ה"כיבוש" ועל אומללות הפלסטינים היתה זוכה ודאי לחשיפה רחבה. אבל יונה כותבת את האמת על בלוף הפליטים הפלסטיני וחושבת, כמה מוזר, שאנחנו צודקים. האוצרת לאמנות ישראלית במוזיאון תל אביב אף אמרה לה כי לעולם לא תציג מיצירותיה במוזיאון כי איננה פוסט ציונית. אני פונה איפה לכל הקוראים הקבועים של טור זה להיכנס בהמוניהם לאתרה ש יונה לוי וכך יפגינו את אמונתם בציונות ואת תמיכתם באוהבי ישראל. על יונה ויצירתה, ראו בסוף הכתבה. להמשיך לקרוא

אם כבר, אז את ביבי "הישן"

TO THE ENGLISH SITEhttp://www.zeevgalili.com/english
טור זה פרסמתי ב-15 בדצמבר 2000 ב"מקור ראשון". הגעתי לטור במסגרת עבודת תחזוקה של האתר וכשהצצתי בו נדהמתי לגלות עד כמה הוא אקטואלי היום. אני מביא איפא את הטור כפי שפורסם אז, ללא שינוי, עידכון ועריכה. הדברים מדברים בעד עצמם.

שלום ביבי,

הרשה לי לקרוא לך ביבי, למרות שבדימוי "החדש" שלך היית מעדיף אולי שנקרא לך "מר נתניהו". האמן לי, ביבי, שהעם הזה רוצה את "ביבי" של בית"ר ירושליים ושל "היידה ביבי". לא את "מר נתניהו", המחפש לגיטימציה בשמאל.

בעת ששורות אלה נכתבות לא ברור עדיין אם התרגיל המסריח של כל הזמנים שיזם ברק, יצליח לחסום את דרכך חזרה להגה השלטון. אך גם אם יצליח, אין ספק שזה לא יחזיק מעמד והעם יקרא לך בעוד חצי שנה. לקראת שובך, עכשיו או מאוחר יותר, טוב תעשה אם תקח לתשומת לבך את הדברים הבאים.

זה לא סוד, ביבי, שלמחנה הלאומי, אשר הפיל אותך בקדנציה הקודמת שלך, יש בטן מלאה עליך. קיווינו שתעצור את תהליך אוסלו ותעלה את המדינה על דרך חדשה. אבל אתה המשכת בתהליך. נתת לערפאת את חברון, נתת לו את הסכם וואי.

אמנם עכשיו, לאחר שנה וחצי של ברק בשלטון, אנחנו יודעים להעריך יותר את השגיך. הצלחת להקטין את הציפיות של ערפאת. הצלחת לעצור מעט את סחף אוסלו. אך זה לא היה יותר מאשר מעשהו של אות ילד שבאגדות, אשר סתם באצבעו את החור שבסכר ומנע את השטפון.

אם תחזור עכשיו לשלטון אתה תקבל מדינה במצב הרבה יותר גרוע מזה שקיבלת לפני חמש שנים. אנחנו מצויים בעיצומה של מלחמה שהפלסטינים כפו עלינו. אנו מצויים בעיצומו של תהליך שיביא להקמת מדינה פלסטינית, שתהיה שלב ראשון בתורת השלבים.

אולי אצטט לך קטע מספר שבשנים האחרונות לא היה לך כנראה פנאי לקרוא:

"אש"ף הוא סוס טרויאני פאן-ערבי – מתנה שהקיצוניות הערבית מנסה לשכנע את המערב לקבל זה למעלה מעשרים שנה, כדי שזה יאלץ את ישראל להכניס מתנה זו בשעריה. התועמלנים הערביים צובעים את מתנתם בצבעיה היפים של הלגיטימיות, בפתוס של סבל, בביטויי אהבה לרעיונות המקודשים של החירות, הצדק והשלום. אבל מתנה צבועה ומוסווית זו מטרתה אחת, להיכנס דרך חומת המגן של ישראל, לחנות על הגבעות על תל- אביב, ולבצע משם בהדרגה את תכנית ההשמדה שלה. כל שמץ של הסכמה מצד המערב ומצד ישראל – כתבות השער הנדיבות, קבלות הפנים החגיגיות, מעמד המשקיף, השגרירויות, כל שטח שהצליח אש"ף אי פעם להניח את ידו עליו – כולם משמשים כדי להתקרב צעד אחר צעד אל המטרה. אמנם קשה לרבים לדמות לעצמם את הקיצונים הערביים משמידים את ישראל בדרך שהחריבו היוונים את טרויה. אך אין הדבר קשה למי שמכיר את תנאי קיומה של ישראל: מדינת אש"ף שתושתל 15 קילומטרים מחופי תל-אביב תהווה סכנת מוות למדינה היהודית – ממש כפי שערפאת מבטיח". (בנימין נתניהו, מקום תחת השמש, מאבקו של עם ישראל לעצמאות, לביחון ולשלום, עמוד 240).

מאז נכתבו דברים אלה נשפך דם רב – בכבישי יהודה ושומרון, בחברון, בנצרים, בכפר דרום, בשכונת גילה, בחדרה. אם אתה שואל עצמך כיצד זה אתה מקבל בסקרים תמיכה חסרת תקדים התשובה היא שהעם כולו קיבל הוכחה מוחשית לגבי מה שצפוי לנו אם לא נעצור את הסחף.

לכן, ביבי, כל הפוזה הזו של "ביבי חדש" מיותרת לחלוטין. איננו מאמינים שהשתנית, ולמען האמת ביבי הישן לא הפריע לנו כל כך. לא הפריע לנו שאמרת כי "השמאל מזמן שכח מה זה להיות יהודי". ולא הפריע לנו שאמרת את האמת על התקשורת ("הם מפחדים"). ואפילו מה עשתה שרה בנעליה ומה ארע למתנות שקיבלתם מעניין אותנו כשלג דאשתקד. כל הסיפורים עליך היו מסע שיטתי של דה לגיטימציה של השמאל והתקשורת. המסע הזה התחדש כמה שניות לאחר שהצהרת כי אתה חוזר להתמודד על ראשות הממשלה.

לכן, לא מפריע לנו שתהיה "ביבי הישן". רצוי עוד יותר "ביבי הישן נושן" – זה שכתב את הספר לפני שהיה לראש-ממשלה. הרי אין להעלות על הדעת ששינית את דעותיך. "ביבי החדש" רוצה אולי יותר למצוא לשון משותפת עם השמאל. אם מדובר בשמאל הציוני, שאהבת ארץ ישראל פועמת בלבו, אינך זקוק לפנים חדשות. אם תרצה למצוא חן בעיני השמאל הרדיקאלי והדקדנטי, חבל על הזמן. אתה מסמל בעיניהם את כל מה שהם מתעבים – הציונות, היהדות, ארץ ישראל. לא יעזור לך.

שאלת השאלות היא אם אתה מספיק חזק כדי לעמוד מחדש בגל הרפש שיטילו עליך. אם אתה חזק מספיק כדי לומר לעם את האמת: שאנחנו נמצאים בתקופה קשה וגורלית. אם אתה חזק מספיק להנהיג את העם בדרך שאין בה אשליות של "שלום בימינו" ושל "מזרח תיכון חדש".
אם אין לך את הכוחות הללו תפרוש לעסקיך ותתרום מכשרונך בכתיבת ספרים ובהצגת עמדותינו בתקשורת העולמית.

===================================================================*        *        *

למה ברק לא נקרא
עד היום לחקירה

כמה ימים לאחר שמבקר המדינה, השופט בדימוס אליעזר גולדברג, פרסם את הממצאים החמורים על התנהגות ברק ערב הבחירות הקודמות, כתב נחום ברנע פרשן "ידיעות אחרונות": "הנה ימים באים וחדרי החקירות במשטרה ילבשו חג כמו טקס ממלכתי בהר הרצל. זה לצד זה ייחקרו גדולי האומה".

הימים הללו טרם הגיעו. רק בשבוע שעבר, כמעט שנה לאחר פרסום הממצאים של מבקר המדינה זומן מזכיר הממשלה יצחק (בוז'י) הרצוג לחקירה במטה הארצי בירושלים. נראה שהחוקרים היו עסוקים עד כה בנושאים חשובים יותר. אולי לקחו לעצמם פסק זמן לאחר החקירה המתישה של שרה נתניהו בפרשת הציפור הסיני. אולי עסקו עדיין בחיפוש אחר המתנות האבודות במחסני המדינה. הרצוג, שמילא תפקיד מרכזי בפרשת העמותות (או בלשון מבקר המדינה "איש סודו ואמונו" של אהוד ברק) בחר לצפצף על החוקרים. הוא הודיע כי הוא "שומר על זכות השתיקה".

"בין הון לשלטון"

עם פתיחת מערכת הבחירות כדאי להזכיר לעצמנו, לציבור הבוחרים (ובמיוחד לאליקים רובינשטיין, היועץ המשפטי לממשלה) כמה מקביעותיו של מבקר המדינה על הדרך בה מימנה "ישראל אחת" של אהוד ברק את מערכת הבחירות שלה.

"חובה לקבוע קו אדום בין הון לבין שלטון"… שלא יהיו נבחרי ציבור תלויים בבעלי ממון – קבע מבקר המדינה. המימצאים שהביא בדו"ח שלו הוכיחו כי אין שום קו בין השלטון של אהוד ברק לבין ההון שמימן אותו.

להלן מבחר אקראי של מימצאי הדו"ח:

* החקירה העלתה כי במטרה לתרום למאמצים לקידום בחירתו של מועמד "ישראל אחת" לראש הממשלה, מר אהוד ברק, ננקטה שיטה שלפיה הוזרמו כספים לעמותות, אשר היה בפעילותן לתרום במישרין בעקיפין לקמפיין הבחירות. "אנשי משרדי אומדים את פעילות העמותות בכ-5.2 מיליון ש"ח".

* לצד נתיבי המימון החוקיים התקיים גם נתיב מימון נוסף. תרומות בסכומים מהותיים של מאות אלפי שקלים ואף מיליוני שקלים גויסו בידי אנשים מרכזיים במטה "ברק לראשות הממשלה" – עו"ד יצחק הרצוג ומר טל זילברשטיין, מנהל הקמפיין "ישראל אחת"…

תרומת המיליונר בוטנר

* תרומות בסכומים גבוהים במיוחד מקורן בכספים שתרם המיליונר השוויצרי, אוקטב בוטנר. העברת כספי בוטנר נעשתה בידי עו"ד הרצוג, שהיה איש סודו ואמונו של בוטנר וניהל את חשבונותיו בישראל. לאחר שבוטנר הלך לעולמו נעשתה הזרמת הכספים מקרנות שיצר המנוח ברחבי העולם במקומות הנחשבים מקלטי מס.

* אחת הקרנות של בוטנר נשאה את השם "קמליה" (על שם בתו שנספתה בתאונה). קרן זו הוקמה למטרות צדקה, תוך מתן דגש מיוחד להקלת העוני והמצוקה ולקידום החינוך. לחשבונות הקרן נכנסו מיליוני דולרים שמקורם בכספי בוטנר. עו"ד הרצוג ניהל את חשבונות קרן "קמליה" בישראל כנאמן. במקביל שימש מקיץ 1998 יועץ מיוחד לברק וחבר בצוות הקרוב שלו.

* בין דצמבר 1998 למאי 1999 הועברו בהוראת הרצוג או במעורבותו סכומים מכספי בוטנר למטרות שונות הכרוכות בפעילות לקידום בחירתו של ברק. הרצוג טען בחקירתו כי פעל תחת הנחיות כלליות מטעם התורם, לפני מותו. את הדרך בה העביר הרצוג כספים מקרנות בוטנר כינה המבקר "פתלתלה".

* בין היתר שילם הרצוג מכספי קרן קמליה סכום כולל של 349 אלף ש"ח עבור ביצוע סקרים למען ישראל אחת.

* קרן קמליה שילמה על פי הוראת הרצוג אגרה עבור הקמת עמותה בשם "ישראל של כולנו – ישראל אחת שלנו" בכתובתו של עו"ד דורון כהן ברמת-גן.

* הוגה העמותה היה טל זילברשטיין מנהל הקמפיין של ברק וכמטרותיה נקבע שהיא תפעל לגישור פערים חברתיים ולהעלות החינוך לראש סדר העדיפויות הלאומי.

עבריין מס בבריטניה

* זהותו של בוטנר נשמרה בסוד ועו"ד הרצוג טען כי הדבר נעשה על פי רצונו של התורם. (חקירה עיתונאית העלתה כי בוטנר הוא עבריין מס נמלט מבריטניה ששלטונות המס שם ביקשו סיוע של שלטונות ישראל כדי לחקור את תנועות הכספים שלו. בית משפט בריטי קבע בשעתו כי בוטנר העלים משלטונות המס כ-230 מיליון לירות שטרלינג. ההעלמה נעשתה, לפי החשד, בדרך מתוחכמת שעשתה שימוש בין היתר בקרנות צדקה מדומות. חוקרים בריטיים פשטו על משרדיו של בוטנר והוא נמלט לשוויצריה. שנים רבות שהה במדינות רבות כשתלוי מעליו צו מעצר בריטי)

* ברק טען שלא שמע ולא ידע על העמותות שמימנו את בחירתו. אך מתברר כי להחלטתו של בוטנר לממן את מסע הבחירות של ברק קדם מפגש בין ברק לבין בוטנר במקום גלותו בשווייץ. גם טל זילברשטיין, יד ימינו של ברק, נפגש עם בוטנר במלון הילטון בתל-אביב זמן קצר לפני מותו.

====================================================================*         *           *

עמי איילון כמשל

ראש השב"כ לשעבר, עמי איילון, הוא גיבור ישראל. הוא נמנה עם הלוחמים שפשטו על האי גרין שבצפון מפרץ סואץ ב-20 ביולי 1969. הפשיטה באה בתגובה על תקיפה מצרית שארעה שבוע קודם לכן ובה נהרגו שבעה חיילי שריון ישראלים. האי היה  מבצר שבו החזיקו המצרים מכ"ם לבקרת אש תותחי נ"מ והוא היה מוגן על ידי 80 חיילים מצריים מצויידים ב-14 מקלעים.

הכוח שתקף את האי היה מורכב מאנשי הקומנדו הימי ומסיירת מובחרת. התקיפה נעשתה בשני גלים. הגל הראשון היה מורכב מלוחמי הקומנדו הימי, שביצע את עיקר הלוחמה, שנעשתה בקרבות מגע קשים. בקרב הזה נהרגו שלושה מאנשי הקומנדו ושלושה מאנשי הסיירת. למצרים היו כארבעים הרוגים. ארבעה מאנשי השייטת זכו אז בצל"ש מפקד חיל הים ושניים בצל"ש הרמטכ"ל. עמי איילון הוא היחיד שזכה בעיטור הגבורה.

מאז עשה איילון קריירה צבאית מזהירה שהגיעה לשיאה בתפקידו כמפקד חיל הים. לאחר פרישתו נקרא לשקם את השב"כ וגם כאן הגיע להשגים נכבדים בסיכול פיגועים.

בימים אלה פרש איילון מתפקידו ונשא לראשונה נאום פומבי בנושאים הקיומיים שלנו. אפשר היה לצפות ממי שעמד בראש הארגון שתפקידו ללמוד את כוונות הערבים ומניעיהם שיספר לנו את האמת על הנעשה במה שעשוי לקום עלינו כמדינה פלסטינית. לספר על השחיתות של הצמרת, לספר על החינוך לשינאה שמקבלים ילדי הרשות, לספר על ההסתה האנטישמית בתקשורת שלהם, לספר על תכנית השלבים של ערפאת, לספר על הברחות נשק לשטחים וההתחמשות המתמדת של הפלסטינים, לספר על ההפרות הבלתי פוסקות של כל הסכם שנחתם עמם, לספר על הסכנות המאיימות עלינו מהסכם אוסלו.

במקום זאת שמענו ממנו נאום של "שלום עכשיו" ואין פלא ש"גוש שלום" ציטט את דבריו במודעותיו.

בין היתר אמר איילון:

* "האם האופציה של דמוקרטיה יהודית עם אפרטהייד קבילה? לדעתי לא".

* "הפשרה שאנחנו מציעים (לפלסטינים) אינה מכובדת".

* "מה שעובר פלסטיני ליד המחסומים הוא סיוט ארוך שכולל השפלה עד כדי יאוש".

* "הפלסטינים למדו שישראל מבינה רק כוח"

* "הפלסטינים בחרו במסלול אוסלו משום שהתבססו על ההנחה שרק במשא ומתן ולא באלימות יוכלו להשיג מדינה".

* "הם ציפו למדינה בת קיימא שיש בה אלמנט מסויים של צדק".

צר להגיד כי גיבור ישראל איננו גברא רבא בתחומים אחרים -לא בניתוח היסטורי, לא בהבנת המציאות ובעיקר לא בתפיסה ציונית.

איילון לא דייק כשאמר שרק בכוח השיגו הערבים את נכונותנו ללכת לקראתם. פרס-רבין ברוב איוולת חתמו על הסכם אוסלו כשערפאת כבר היה על הקרשים. בלעדי ההסכם הזה היה היום ערפאת הערת שוליים בלתי חשובה בהיסטוריה של המזרח התיכון.

שנית, יש לזכור, שאיילון נוזף בממשלה שגילתה נכונות לוותר לערבים יותר מכל ממשלה אחרת. למה התכוון איילון כשאמר כי לא הצענו להם מספיק? מה עוד צריך היה לתת להם בנוסף על הר הבית, מחצית ירושלים, בקעת הירדן וזכות השיבה למדינה הפלסטינית? האם היינו צריכים להציע גם את מערב ירושלים ואת עכו, יפו ורמלה?

מה התכוון כשדיבר על "אפרטהייד" ועל התנגדותו להפרדה חד צדדית? המשמעות היא קבלת התכנית הערבית להשתלטות הדרגתית על המדינה על ידי פריצת גבולותיה והצפתה במיליוני פליטים.

עמי איילון אינו תופעה יוצאת דופן. דור שלם למד את ידיו למלחמה אך לא למד למען מה להלחם. האם מערכת החינוך הקיבוצית בה עוצבה דמותו של איילון ודומיו לימדה אותו משהו על ירושלים? על חזון הדורות? על הכמיהה לציון? על מה ולמה מדינה יהודית?

====================================================================*      *     *

50 אלף סוסים
טרויאניים מירדן

בימים אלה ניתן היה לקבל מושג מה צפוי לאחר הקמת מדינה פלסטינית ומימוש "זכות השיבה" לשטחי אותה מדינה.

מסתבר כי לפחות 50 אלף אזרחים ירדנים שהגיעו לארץ כ"תיירים" שוהים בישראל בניגוד לחוק. הממונה על מחוז הצפון במשרד הפנים, יגאל שחר, גילה כי בדיקת מספר האשרות שהוצאו לאזרחים ירדנים שנכנסו לארץ גדול בחמישים אלף ממספר הירדנים שחזרו לירדן. שחר העריך כי רבים מן הירדנים שוהים בארץ כבר שנים אחדות ומרביתם מתגוררים בישובים ערביים בצפון.

אותם "ירדנים" הם קרוב לוודאי פלסטינים. כמוהם כרבים מתושבי יהודה ושומרון שהסתננו בדרך לא דרך לישובים ערביים בישראל. המשך התהליך ברור: הם יקימו כאן משפחות ואז תהיה להם "זכות שיבה מטעמים הומניטאריים". יקימו כפרים לא חוקיים על אדמות מדינה ונציגיהם בכנסת יקימו כל זעקה על פגיעה בזכויות האדם. היום זה חמישים אלף (וזה כנראה קצה הקרחון) מחר חמש מאות אלף ואחר כך מיליונים.

====================================================================*         *        *


אילו "גוש שלום"
היה כאן ב-1948

היינו רואים כאן את הכרזות האלה:

* בן-גוריון, יגאל אלון, משה דיין פושעי מלחמה

* יופסק גרוש הערבים מלוד ומרמלה

* יפו חלק בלתי נפרד מן המדינה הפלסטינית

* אין זכות קיום לדגניות בלב אוכלוסיה ערבית

* טירת צבי היא התנחלות של דתיים פנטיים

* לסגת מיד ממשמר העמק

* צבא קאוקג'י הוא צבא השחרור

* ההתנחלויות בנגב בלתי חוקיות

* משכו ידיכם מן הגליל המערבי

* הפסיקו את ההפגזה הרצחנית על יפו

* אילת מעולם לא היתה חלק מארץ ישראל

אילו גוש שלום היה אז הוא לא היה קיים היום. כי גם מדינת ישראל לא היתה קיימת.

====================================================================*          *         *


אגרת תשובה לסופר
א.ב. יהושע ("בולי")

הגיעה לידי איגרת שיש בה תשובה על הצהרותיך האחרונות בדבר ההכרח לפנות מתנחלים וההכרה בצידקת הפלסטינים. האיגרת חוברה על-ידי אדם בעל השקפות ימניות קיצוניות, שקיבל כנראה את השראתו מן המתנחלים.

וכך הוא כותב:
"היש עם בעמים, אשר מבניו הגיעו לידי סילוף כזה, שכלי ונפשי, שכל מה שעושה עמם, כל יצירתו וכל יסוריו הם בזויים ושנואים, וכל מה שעושה אויב עמם, כל שוד וכל רצח וכל אונס, ממלא את ליבם רגש הערצה והתמכרות?"

"כל עוד אפשרי הדבר שיבוא ילד יהודי לארץ ישראל, ילד שטופח על ידי יסורי העם ומשא נפש של דורות, וכאן ידבקו בו חיידקים של שינאה לעצמו, של עבדות בתוך מהפכה, ויטריפו עליו את דעתו עד כדי כך שיראה את הגאולה הסוציאלית בנאצים הפלשתינאים, שהצליחו לרכז כאן בארץ את האנטישמיות הזואולוגית של אירופה עם תאוות הפגיון שבמזרח – אל יהא מצפוננו שקט".

את העמדות הקיצוניות הללו מביע ברל כצנלסון. ממניחי היסוד לתנועת העבודה.( "כתבי ברל כצנלסון" הוצאת פועלי ארץ ישראל, פרק ח' עמ' 18).

ותודה למאיר בן-גור ולרעייתו, הסופרת נעמי פרנקל בן-גור, על שהביאו לידיעתי את המקור החשוב הזה.

*          *          *

עגנון על ברל

הרוצה לדעת מי היה ברל כצנלסון יוכל ללמוד מדברים שכתב עליו אדם קיצוני אחר, הסופר ש"י עגנון, מחותמי מגילת היסוד של תנועת ארץ ישראל השלמה.

וכך כותב עגנון :

"בין המעלות הרבות שנתברך בהן ברל כצנלסון… אהבת העם, כלומר אהבת ישראל… אהבת ישראל זו לא היתה תולדה של תפארת העבר, או משום הטובות המובטחות לנו לעתיד, אלא פשוטה ותמה היתה כאהבת איש את משפחתו, משום שמשפחתו היא. ישראל עם קרובו, מפשוטי בני אדם עד מרומי ארץ, רחוקים כקרובים, פסולים ככשרים, במסתרים בכתה נפשו מפני גאוותן של ישראל שניטלה מהם, אבל לא העתיר דברים על חוסן לאומי ולא ביקש תפארת רפרזנטטיבית . כאזרח בן חורין לא ביקש ראיות שזכאים אנו ליהנות מכל הזכיות שנהנים כל העמים , אפילו שוגגים אפילו מזידים…"

"הארכתי קצת בדבר זה, כדי להוציא מלבם של מבקשי שינוי ערכין, שסבורים שאם נשפר את מעשינו ונתקן את עצמנו וכו' נהיה כשרים וראויים וזכאים בעיני העולם ויימלאו משאלות לבנו, והם אין יודעים שאפילו אנו עושים מעשים טובים כצדיקי עולם ודומים למלאכי השרת אין אנו זכאים בעיני הגויים, מפני שהם שונאים אותנו".
(מתוך "על ברל כצנלסון" הוצאת שוקן תש"ד)

*         *         *


"מה רוצה רוצה החלוץ"

נקלעתי בימים אלה לבית סמינר הקיבוצים בתל-אביב – המשמש אכסניה לקורסים ולמוסדות לימוד רבים – ונתברר לי כי איני רשאי להיכנס לשרותים. מתכנני המבנה הזה הקימו אמנם שרותים, כמתחייב בחוק. אך בשלטים על כניסותיהם לא כתוב, כנהוג – "גברים" ו"נשים" אלא "חלוצים" ו"חלוצות".

איני יודע אם מי שקבע את השלטים הללו חמד לצון או שהוא פשוט אינו מעודכן במציאות חיינו. מכל מקום "חלוץ", על פי מילון רב מילים, הוא "כינוי למי שעלה לארץ לפני קום המדינה ממניעים ציוניים לאומיים על מנת להשתתף בבניינה ולהקים בה חברה חדשה בדרך ההתיישבות החקלאית"
כנאמר בזמר:
"מה רוצה רוצה החלוץ
רוצה החלוץ כשבא לקיבוץ"

לצערי איני מתאים להגדרה הזו של חלוץ. להערכתי אין איש מבאי בית סמינר הקיבוצים העונה על הקריטריון הזה.

מה יעשו איפוא סתם גברים ונשים?

התחזית ההזויה של עמוס גלעד על שלום עם סוריה

syriabasharalassad01

יוני 2014. בתכנית טלוויזיה נשאלה מנהיגת מרץ זהבה גלאון אם היא מאמינה עדיין בתהליך השלום. כמובן אמרה. למי בדיוק תחזירי את רמת הגולן נשאלה? והשיבה: אכן יש בעיה. הנה מבט לאחור שנותן פרספקטיבה לערך שיש להוזי הזיות השלום. המאמר שלמטה נכתב ב-אוגוסט 2009.

אם יש את נפשך לדעת מה ערך לתחזיות שאנו שומעים היום ראה מה קרה לאותה תחזית.

 

בשנת 2004 פנה האלוף במילואים, עמוס גלעד, בתביעה למשרד הביטחון להכיר בו כנכה צה"ל. גלעד שימש אז, כמו היום, בתפקיד ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון. הוא נימק את תביעתו בכך שבעקבות לחצים קשים שבהם היה נתון במהלך שירותו הצבאי הארוך, הוא סובל מפגיעה בריאותית שהלכה והחמירה לאורך השנים.

 

פגיעה נפשית

תביעתו להכרה בנכותו לא היתה בשל פגיעה פיסית אלא פגיעה נפשית. גלעד התייחס בתביעתו לתקופה שבה שירת במלחמת לבנון הראשונה,  כנציג אמ"ן בפיקוד הצפון בשנים 1982 עד 1983.

גלעד, שהיה אז בדרגת סרן,  טען  שהוא התריע אז בפני אלוף פיקוד הצפון אמיר דרורי כי כניסת הפלנגות הנוצריות לתוך מחנות הפליטים הפלסטינים תסתיים בטבח. דרורי התעלם לדבריו מ"צעקותיו", גלעד טען בתביעתו  שחש תיסכול עצום אחרי ששמע על הטבח הנורא שאכן התרחש במחנות.

"תמונה הזויה"

על התאור הזה בתביעה עירער האלוף דרורי,
במאמר שפירסם בעיתון "הארץ" שהכחיש בתוקף את טענות גלעד.

"התמונה שמצייר גלעד, לפיה אלוף הפיקוד נכנס לו כך 'באחד הלילות' לחפ"ק ומודיע 'באקראי' לסרן גלעד על הכנסת הפלנגות וגלעד 'מתרה' באלוף הפיקוד בצעקות רמות ואף בצרחות היא הזויה, בלתי מתקבלת על הדעת ומעוררת גיחוך", כתב דרורי.

עוד כתב דרורי במאמרו: "עד אשר קראתי את הדברים שאמר אלוף גלעד באחרונה לא ידעתי בכלל שסרן גלעד שימש כקצין קישור של אמ"ן מחקר במודיעין של פיקוד הצפון… מבדיקה שעשיתי, גלעד שמע על כניסת הפלנגות למחנות בנסיבות אחרות מאלה שהוא מתאר ולא בנוכחותי…"

סובל גם היום

בסופו של דבר נתקבלה תביעתו של גלעד במידה כזו או אחרת. זאת, משום שחזר וטען כי  יש קשר ברור בין תנאי השירות שלו לפגיעה, שאף הוחמרה במהלך שירותו.

 

עמוס גלעד ויקישיתוף

 

גלעד טען כי גם היום, במסגרת תפקידו כראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, הוא חשוף ללחצים רבים, והדבר מקשה עליו לסגל הרגלי תזונה בריאה כפי שהורו לו רופאיו.

אין עינינו צרה בזכויות הנכה שבהן זכה גלעד. וכפי שכתב  עליו יוסי שריד, גלעד ראוי לציון לשבח בכך שהלך כחלוץ לפני המחנה. אולי בעקבות הצלחת תביעתו יזכו עוד חיילים ואזרחים בקיצבת נכות מכובדת, על בסיס הטענה  שהחיים בארץ מתוחים ונגרמו להם בשל כך נזקים קשים.

מי החליט למנות אותו

אילו זכה גלעד בנכות על אובדן יד או רגל, מן הדין היה לשקמו לא רק בפיצוי, אלא גם בעיסוק שייתן לו תחושה של תרומה לקהילה.

אך כיצד זה ממנים אדם שתבע וזכה בהכרה על נכותו בתחום הנפשי תפקיד כה רגיש כראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון. במסגרת תפקיד זה ניהל גלעד את המגעים הרגישים עם מצריים סביב ה"תהדייה" זרועת הקסאמים  וסביב גלעד שליט. פעמים אינספור נסע למצרים לשיחות ולמשא ומתן בשליחותו של אולמרט. פעמים רבות נסע לבד, ללא מלווים שיהיו עדי ראיה ושמיעה, ואולי גם בלי פרוטוקול מוסמך של השיחות.

אלוף התחזיות

אלוף גלעד, לא הצטיין בעבר בתחזיות מוצלחות (ערב מלחמת המפרץ הראשונה אמר ש"העולם יעמוד נדהם כשיתגלה מה היה לסדאם"). ובימים אלה מצא לנכון להצהיר כי יש למהר ולחתום הסכם שלום עם סוריה.

ןכך אמר:
"אנו עלולים תוך שנתיים לעמוד במצב של התמודדות מול ישות מזרחית עוינת מאיראן הגרעינית, דרך סוריה ועד לחיזבאללה ולחמאס. אני מבקש להתריע שאם נגיע לעימות עם סוריה, עלול ליפול משטרו של אסאד ואז נקבל משטר שיצטרף למשטרים הרדיקליים באזור ויציב אותנו במצב הרבה יותר קשה מהיום".

חזון השלום הסורי

עוד אמר גלע כי  הפתרון הטוב ביותר לבעיה הסורית הוא לחתום על הסכם שלום עמה. "יש סיכוי להתקדם לשלום. ותוך כדי תהליך להציב את הבעיות שלנו על השולחן כמו התביעה לניתוק הקשר הצבאי עם איראן שאתה לא יהיה שלום. כך גם נוכל לעצור את אספקת הנשק לחיזבאללה ולהוציא את מפקדות הטרור מדמשק".

תחזית או משאלת לב

האמירה הזו כל כך אווילית, שאין צורך להכביר עליה מילים. לפיכך אתלה באילנות גבוהים ואביא כאן את תגובתו של  אלוף גיורא איילנד, שנאמרו בכנס הרצליה.

הרעיונות לגבי התועלת שתצמח לישראל מהסכם עם סוריה, אמר אלוף איילנד, הן משאלת לב. כי:

•    סוריה לא תנתק את הברית האסטרטגית עם איראן והיא אומרת זאת במפורש.
•    לסוריה אין כל השפעה על תכנית הגרעין האיראנית.
•    סוריה לא תוכל להחליש את חיזבאללה כי הוא מקבל את כל הסיוע מאיראן.
•    הסורים  ימשיכו להעלים עין מהזרמת נשק איראני לחיזבאללה גם אם יעבור בשיטחם.
•    גם אם הסורים יגרשו את מפקדות החמאס מדמשק  הדבר לא יחליש את חמאס שיפעל ממקומות אחרים.
•    אי אפשר להגן על ישראל בלי רמת הגולן. גם אם יהיה הסכם על פרוז, הסורים לא ישמרו אותו.

תגובתו של גלעד

תגובת עמוס גלעד לדבריו של איילנד היתה אווילית לא פחות מן התיזה שלו. הוא אמר כי אם חאלד משעל יגורש מדמשק ויישב בחארטום "אני רוצה לראות את משעל יושב בחארטום ב-50 מעלות חום עם זבובים מסביבו ומנהל משם את הטרור".

יש לקוות כי הממשלה החדשה שתקום תוותר על שרותיו של עמוס גלעד. שייהנה מן הפנסיה המוגדלת שלו  וייתן לאחרים למלא את התפקיד שלו.

cchaled-mashaal

האם הזבובים בסודן ימנעו מן החמאס לפעול? עמוס גלעד חושב שכן. רב המרצחים מנהיג החמאס חאלד משעל. (צילום: ויקישיתוף)


מי רשאי לחזות

אך החזאות של אנשי ביטחון המתבדות חדשות לבקרים, מעוררת את השאלה למי ניתנה היכולת לנבא תהליכים.

אביא כאן סיפור שכבר פרסמתי פעם וחשוב לשוב ולשננו. שמעתי אותו מפי ידידי האלוף במילואים יוסף גבע.

"כשפרש בן גוריון לשדה בוקר בשנת 1963" , סיפר גבע , "הוא קיים פגישת פרידה עם המטה הכללי של צה"ל. בן גוריון ביקש לשמוע סיכומים והערכות על מצבו של הצבא.
"בין היתר דיבר מאיר עמית, שהיה אז ראש אמ"ן.  הוא נשא נאום מבריק  שבו ניתח את  המצב הלאומי. בין היתר צפה ששנתיים אין סכנה למלחמה. בדיעבד אפשר לומר כי  תחזיותיו היו מדוייקות.

" בן גוריון ביקר בחריפות את ניתוחו של עמית. הוא לא ביקר את הטיעונים שלו אלא את עצם העובדה שקצין מודיעין נותן הערכות.

"תפקידך להביא עובדות"

"בן גוריון אמר: כל תפקידך הוא להביא עובדות. אתה צריך להביא הערכה של מה קורה עכשיו ולא מה יהיה בעתיד. אתה לא מסוגל להעריך מה יחליט קברניט של האוייב, או מי שאתה חושב שהוא האוייב.  אתה גם לא יכול להעריך מי הוא האוייב. אתה מסוגל לשקול שיקולים הגיוניים.  מלחמות לא פורצות מההיגיון של האדם הפשוט אלא משיקולים אחרים. אילו היה היגיון אפשר היה לדעת מי ינצח.  אך לא יכולים לדעת מי ינצח. שיקול הדעת הוא של הקברניט. הוא צריך לקבל את העובדות.  הוא צריך לשקול יחד עם אנשים".

"בן גוריון", סיפר גבע, "החזיק תמיד אנשים שאינם חושבים באורח דומה. רמטכ"ל וסגן החולקים האחד על רעהו.  כדי שאף פעם לא תהיה דעה יחידה. בן גוריון נהג לומר כל המומחים יודעים "להתנבא" על מה שהיה בעבר, לא על מה שיהיה בעתיד.  אין  מומחים לעתיד. לכן,  אני לא לוקח מומחים כדי שיגידו לי מה יהיה. אני לוקח מומחים שיוכלו להגיד לי מה אפשר לעשות".

ראה כשלונות אמ"ן בהערכת הסכנות למדינה

ראה השלום של פארוק אשרעא

 

לאן מוביל אביגדור ליברמן

אביגדור ליברמן (צילום: ויקישיתוף)

אביגדור ליברמן (צילום: ויקישיתוף)

אקדים ואומר כי אביגדור ליברמן איננו כוס התה שלי.  עניין של טעם וסיגנון. אני מסכים עם חלק מדעותיו וחולק על  רבים מפתרונותיו. איני יכול לשכוח כי למרות דבריו המתלהמים הוא מוכן לא רק לוותר על ערביי ישראל בוואדי ערה אלא גם על השטח עצמו וכמובן על השטח שמעבר לו. ומה  שנכון לגבי ואדי ערה נכון שבעתיים לגבי ירושלים. במילים אחרות: ליברמן מוכן לשפוך יחד עם התינוק הערבי גם את המים וגם את האמבטיה ולחזור לחיק החמים של גבולות 67.

איני יכול לשכוח גם שליברמן, השר לענייני אסטרטגיה, היווה סכנה אסטרטגית בכך שהציל את ממשלת אולמרט אחרי המפלה במלחמת לבנון ובעקיפין גרם לכך שאולמרט ראש ממשלה עד היום. הוא גם האיש שישב בממשלת שרון, משך כל תקופת ההתארגנות לחורבן גוש קטיף. ואשר לקופת השרצים שהוא נושא על גבו נחכה לתוצאות החקירה המשפטית והמשפט, אם יהיה.

אך המקום שהוא תופס בשיח הציבורי, וההשגים  הצפויים לו בקלפי מחייבים לבחון את עמדותיו, בעיקר ביחס לפלסטינים הקרויים ערביי ישראל.

להמשיך לקרוא