מדוע ממתינים לאליהו הנביא בליל הסדר

שילוב דמותו של אליהו הנביא בליל הסדר, מקשר את גאולת מצרים, בגאולת העתיד * אליהו מחולל ניסים, בא לעזור לנדכאים ולהציל את הנרדפים * הוא מוצא בחכמים את ידידיו ורעיו ופותר את קושיותיהם * אליהו מקודש גם בנצרות ובאסלם ואתרים הקשורים בשמו פזורים בכל רחבי ארץ ישראל

                                              מאת ד"ר יואל רפל

'כוסו של אליהו', הניצבת על השולחן בליל הסדר, מרמזת על תפקידו כמבשר הגאולה.

הכוס החמישית, הגורמת לכך שכל ילד מתאמץ להיות ער, כדי לראות מתי תילגם ממנה לגימה קטנה, מעניקה פן אנושי לאליהו המלאך. שילוב דמותו של אליהו הנביא באווירת ליל הסדר, באמצעות כוסו של אליהו, נעוץ ברצון לקשור את הגאולה הראשונה שבה נגאל עם ישראל ממצרים, בגאולה שתבוא בעתיד.

שפוך חמתך

אליהו כמבשר הגאולה

לפי הסיפור המקראי אליהו הנביא לא מת אלא עלה בסערה השמימה. זה מקור האמונה שהוא עתיד לשוב ולהתגלות עם בשורת הגאולה בפיו. כדברי הזמר המושר במוצאי שבת:

אליהו הנביא

אליהו התשבי

אליהו הגלעדי

במהרה יבוא אלינו

עם משיח בן –דוד

ומדוע יופיע אליהו ביום בואו של המשיח? כיוון שנאמר במפורש בספר מלאכי, אחרון הנביאים, "הנה אנכי שולח לכם את אליה(ו) הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא".

פותחים הדלת ב"שפוך חמתך"

"שפוך חמתך על הגויים" אנו אומרים בליל הסדר ופותחים את הדלת לאליהו הנביא, שיש בו מטיבו של מלאך ומאופיו של בן-אדם. כמלאך הוא בא לעזור לנדכאים ולהציל את הנרדפים. כבשר ודם הוא מוצא בחכמים את ידידיו ורעיו, שהוא נפרד מהם, על פי החלטתו, בכל פעם שלא נהגו כדין.

דמות אליהו במקרא ובאגדה

אליהו פעל בימי אחאב מלך ישראל {851-870 לפנה"ס} ובימי אחזיה בנו. מוצאו של אליהו מהעיר תשבה , בחבל גלעד, על כן נקרא תשבי.

האגדה והסיפור העממי שילבו את אליהו במסכת חיינו והחזירו אותו כמה פעמים ובתקופות שונות אל קרקע העולם. לפי סיפורי האגדה יורד אליהו כדי לבקר בבתי מדרשות של תלמידי חכמים ועונה על קושיות שנשארו פתוחות. אליהו הנביא, מספרת האגדה, עמד בפתח המערה, שבה התחבאו רבי שמעון בר-יוחאי ובנו אלעזר תריסר שנים. עוד מספרת האגדה כי הוא נכנס לבית מדרשו של ר' יהודה הנשיא, ישב בליל הסדר בביתו של ר' יהודה החסיד ועמד ליד מיטתו של ר' ישראל בעל שם-טוב בעת פטירתו. הוא השלים מניינים בבתי כנסת בירושלים ובצפת ועל כן הם נקראו בשמו.

אליהו כשומר הברית

אליהו נחשב למלאך הברית השומר על כל ילד שנולד. ולכבודו מוצב בכל ברית מילה 'כסא אליהו הנביא' .

כיסא אליהו הנביא

כיסא אליהו הנביא

בסיפורי העם מופיע אליהו מבקר לעיתים קרובות בבתי עניים במוצאי שבת ודואג לקיומם בימות החול, אגדה זו באה לביטוי בשיר "איש חסיד היה, בלי מזון ומחיה", המושר במוצאי שבת.

אליהו כמחולל ניסים

ניסים אחדים נקשרו בשמו של אליהו :

– נס העורבים המביאים לו לחם ובשר בעת ישיבתו בנחל כרית, המזוהה עם ואדי קלט.

– נס הקמח והשמן בבית האלמנה אשר בצרפת{לבנון}.

– נס החייאת בנה של אותה אלמנה. נס ההחייאה  יכול להיחשב לראשית שיטת ההנשמה מפה לפה.

המופלא מכל הוא הנס, שהתרחש בעת שירדה אש ה' בהר הכרמל. כינוסם של שמונה מאות וחמישים נביאי הבעל על הכרמל והצבת האתגר בפניהם: "עד מתי אתם פוסחים על שני הסעיפים".

ירידת האש מהשמים מביאה את כל הנוכחים להצהרה "ה' הוא האלוקים ה' הוא האלוקים".

מקודש לשלוש הדתות

את דמותו של אליהו הנביא קידשו מאמיני שלוש הדתות המונותיאיסטיות . באגדה הנוצרית הוא מתואר כנביא, שנכנס חי לגן עדן, עם משה רבנו. הוא מתואר גם כלוחם במתנגדיו של משיח הנוצרים. נבואתו על אחאב, כי תבוא הבצורת דימתה אותו לשר הגשמים.

המוסלמים העניקו לאליהו כבוד רב ואף כינויים אחדים התחברו לשמו : חוץ מהשם מר אליאס – אדון אליהו, מקובל הכינוי אל-חד'ר- הירוק. רמז לעובדה שהוא חי לעד. שם אחר נפוץ מאד בין הערבים הוא אבו משעל, כלומר בעל האבוקה. כך אף שמו של הכפר דיר אבו משעל בשומרון.

פסל אליהו בכפר פאסוטה צילום  ויקיפדיה

פסל אליהו בכפר פאסוטה צילום ויקיפדיה

אתרים על שם אליהו

על שמו של אליהו נקראים אתרים רבים בארץ. האמונה העממית , בעיקר הקבלית, הרואה באליהו הנביא את המשיח, קשרה את פעילותו הענפה עם מקומות שאין להם כל קשר עם המקומות שפעל בהם בתקופה המקראית.

• צפת והר מירון. ר' חיים בן עטר, שסייר בגליל בשנת 1742 כותב אל חסידיו :"עלינו לראש ההר ,ראינו שם כמו כיסא של שיש. אמרו שזה כיסא של אליהו שעתיד לבשר לישראל וישב בה, במהרה בימנו.". מהו אותו כסא שעליו מספר בן-עטר?במורד ההר ממול למירון מתרומם מתוך סבך השיחים צוק סלע {יותר מ 5 מטרים גובהו} בעל צורה מיוחדת. צוק סלע זה כונה 'כיסא המשיח', או 'כיסא אליהו הנביא' , האגדה מספרת, כי בכיסא הזה ישב אליהו הנביא באחרית הימים ויכריז בשופרו על בוא המשיח ועל ראשית הגאולה.

• מערת אליהו וקרן הכרמל. בקצהו המזרחי של הר הכרמל מתנשאת לגובה 482 מ' 'קרן הכרמל' המכונה בערבית 'המוחרקה'- 'מקום השרפה' . מהמקום הזה, השייך היום למנזר הכרמליתים, אפשר לצפות ברמות מנשה, בגלבוע, בהרי גלעד, בבקעת מגידו,בגבעת המורה, בתבור, בגליל העליון והתחתון, במישור עכו ובמפרץ חיפה, ובנופיו המושלגים של החרמון. לפי המסורת, קיבץ לכאן אחאב ,מלך ישראל, את שמונה מאות וחמישים נביאי הבעל והאשרה, וכאן התחולל קרב הקרבת הקורבנות בינם לבין אליהו.

פסל אליהו הנביא בקרן הכרמל,  צילום תמר הירדני ויקיפדיה .

פסל אליהו הנביא בקרן הכרמל, צילום תמר הירדני ויקיפדיה .

נפוליאון קיצץ את ידו של פסל אליהו

 כל מטייל המעפיל אל קרן הכרמל רואה במרכז חצר הכנסייה פסל המציג את אליהו מניף חרב רחבת להב מעוקמת, ורגלו מונחת על ראשו הכרות של אחד מנביאי הבעל.

אין זה הפסל המקורי. כי אם העתק שעשה בן נצרת לפני ארבעים שנה. בעבר הלא רחוק היה במקום פסל יצוק בטון שידו הימנית קטועה עד המרפק וגדם ברזל חלוד מבצבץ ממנה.

בספרו 'בשביל המטיילים' מספר יהודה זיו את סיפור גדיעת ידו של אליהו: 'נפוליון שצר על עכו בשנת 1799 ללא הצלחה, שלח את חייליו – בעצת חכמיו לקטוע את יד אליהו, הנושאת חרב שלופה, ולהתגבר בדרך זו על מגיני עכו'.

קטיעת היד לא הועילה לנפוליון והוא נסוג מעכו.

מערת אליהו כמקום מרפא

ר' בנימין מטודלה, שביקר בארץ בשנת 1170, הוא הראשון המספר על מערת אליהו, ובתוך כך הוא קושר אותה , למזבח אליהו בקרן הכרמל. הקירות של המערה מכוסים שמות בכתבים שונים שחקקו מבקרים, עולי רגל יהודים ונוצרים שבאו למצוא מרפא במערה. המערה חצובה בסלע {אורכה 14 מ' ורוחבה 8 מ',גובהה 6 מ'}. חקוקה באחד הקירות מנורה בעלת קנים.

מנזר מר אליאס. על אם הדרך מירושלים לבית-לחם שוכן מנזר 'מר אליאס' השייך ליוונים האורתודוכסים.שם המנזר מעיד על הקשר לאליהו הנביא, שעל פי האגדה נח במקום הזה בעת בריחתו מפני איזבל, אשת אחאב מלך שומרון.בספר מסעות משנת 1586 מופיעה תמונה של המנזר ובצידו סלע שעל פניו שקע בדמות אדם שוכב. בעבר סיפרו שזו צורתו של אליהו הנביא כאשר נח על הסלע.

 

מנזר מר אליאס יוצר HANAY ויקיפדיה

מנזר מר אליאס יוצר HANAY ויקיפדיה

הר חורב

ארבעים יום וארבעים לילה הלך אליהו הנביא במדבר עד שהגיע להר האלוהים, הר חורב. שייכותם המשותפת של משה רבנו ואליהו הנביא להרי הגרניט של דרום חצי האי סיני מקבלת ביטוי בדרשתם של חז"ל: "עשרה דברים נבראו בערב שבת,בין השמשות" ואחד מהם "מערה שעמדו בה משה ואליהו".

הוסיפו חכמים ואמרו: "מעולם לא זזה שכינה ממערת סיני. אלמלא נשתייר במערה,שעמדו בה משה ואליהו, כמלוא נקב סידקית (מחט) לא היו יכולים לעמוד בפני אורה".

 מסעו של אליהו התנהל מצפון לדרום. אפילו לא עבר אליהו בכל המקומות שנקשרו בשמו, בכולם מצפים לבואו:

"שלושה ימים קודם שיבוא המשיח בא אליהו ועומד על הרי ישראל ובוכה ומספיד עליהם ואומר: הרי ארץ ישראל,עד מתי אתם עומדים בחורב, צייה ושוממה? וקולו נשמע מסוף העולם עד סופו.ואחר כך בא ואומר להם: בא שלום לעולם"(ילקוט שמעוני).

ראה גם

כל מה שרצית לדעת על פסח ועל ליל הסדר

http://www.zeevgalili.com/2013/03/17915  

ליל הסדר בעיני זאב ז'בוטינסקי

http://www.zeevgalili.com/2013/03/17840  

האם הגיע זמן לשנות את ליל הסדר

http://www.zeevgalili.com/2011/04/14624

 מה פרוש אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן

http://www.zeevgalili.com/2011/04/14662

 הגדת ימינו נוסח דוד בן דוריון

http://www.zeevgalili.com/2011/04/14672

 יציאת מצרים זה לא מה שחשבתם

http://www.zeevgalili.com/2005/04/280

 הצעה לנוסח הגדה בת ימינו

http://www.zeevgalili.com/2014/04/19226

 מה שבן גוריון החמיץ בסיפור יציאת מצרים

http://www.zeevgalili.com/?p=2615

  התקווה בהגדה לפסח של יהודי ג'רבה

http://www.zeevgalili.com/?p=10373  

 

תגובות במייל

 

 אין שום קשר ולו לכאורה בין אליהו הנביא לליל הסדר.

 בפרוש "מעדני שמואל" על קיצור שולחן ערוך הוא מעיר שהשיר "חד גדיא" והסיפור על  "כוס של אליהו" היתה כוס גדוה שלה שפכו בכל פעם את שאריות הכוסות , או מיכל קטן למילוי הכוסות.

 

הסיפור על אליהו שמתרוצץ מבית לבית הוא וריאציה על סיפור דומה של גויים על קלאוס ומרכבת האיילים שלו שמחלק מתנות .

פסח שמח

גדעון ארליך

   

3 תגובות בנושא “מדוע ממתינים לאליהו הנביא בליל הסדר

  1. משה פלאם

    הפירוש של האפיקומן כדי שישאר "טעם הקרבן" – מקורו בתלמוד הבבלי מסכת פסחים פרק עשירי (ערבי פסחים) אשר בו יש דיון במשמעות המילה המופיעה במשנה.
    משנה: אין מפטירין אחר הפסח – אפיקומן.
    גמרא: (בארמית: הדיון)
    מאי אפיקומן?
    אמר רב: שלא יעקרו מחבורה לחבורה.
    ושמואל אמר: כגון אורדילאי – לי, וגוזלייא – לאבא (תרגום: כמו פטריות בשבילי, ושתייה מתוקה לאבא שלי בסוף הארוחה)
    ורב חנינא בר שילא, (ורבי יוחנן אמרו): כגון תמרים, קליות, ואגוזים (תרגום: פיצוחים)

    תניא כוותיה דרבי יוחנן: אין מפטירין אחר הפסח – כגון תמרים קליות ואגוזים
    אמר רב יהודה: אמר שמואל: אין מפטירין אחר ***מצה*** אפיקומן

    ———–
    הסבר קצר: רב ששמו כפי הנראה משה, היה תלמידו של רבי יהודה הנשיא, שחי דור אחרי מרד בר כוכבא. רב ירד לבבל, והיה לרב הראשי של יהודי בבל, וישב בעיירה סורה מדרום לבגדד ליד נג'ף של ימינו.
    בארמית המילה אפיקו פירושה "הוציאו". התורה מצווה לבני ישראל לאכול את הפסח "יחדיו", לכן צריך להתכונן לפני כן ולהכין "חבורה" ואסור לעבור לחבורה אחרת מרגע שהתחלתם בחבורה אחת.
    שמואל מהעיר נהרדעא (נרדא) היה באותה תקופה רב חשוב ומאוחר יותר ירש את רב.
    "תניא כוותיה" – לפני התקופה שהמשנה נכתבה היו משננים אותה על פה, ומעבירים אותה כך כסיפור מאדם לאדם. היו ששיננו לפי משנה קדומה את המילים "כגון תמרים קליות ואגוזים". כלומר זוהי מסורת ישנה המחליפה את המילה אפיקומן.
    ———-

    הנה קישור למסמך באתר מכון הרצוג למורים בגוש עציון, המביא את כל המקורות בתלמוד הירושלמי והבבלי, ומציג בין היתר דעה הדומה לזו של יואל רפל מן ה'תוספתא' – המשנה הקדומה, כפי הנראה עוד מסוף ימי בית שני, או תחילת הבית השלישי הקצר, בימי רבי עקיבא ומרד בר כוסיבא – כוכבא. http://levladaat.org/data/upl/Discipline_Lesson/619-sFile.doc

    בסוף המסמך ישנו ציטוט מתוך סידור "עולת ראיה" ובו דברי הראי"ה קוק, לגבי הסיבה שדווקא לבן החכם אומרים "אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן. (אמנם בהגדת גולדשטיין הוכח שהפסוקים השונים שויכו באופן שונה ושונו עם הזמן…) אבל אם מקבלים את דעתו של יואל, אומרים לחכם ששואל שאלות בסוף הסעודה: חביבי! די עם השאלות. נא לא להאריך את הארוחה! אל תתחיל לנו פה חגיגות.

    באתר תרגום גוגל כתבתי באנגלית: epikoman והוא הציע לי לחלק את המילה לשניים, בדיוק כהצעת התלמוד הבבלי. אלא שהיו שם כמה אפשרויות מפתיעות.

    אפי – כידוע הוא "לאחר" פרו – "לפני". לדוגמה: פרולוג – הקדמה, לפני החכמה. אפילוג – סיכום, לאחר החכמה.

    ההצעות היו:
    * epiko man שפירושה איש של סיפורים ארוכים (אפיים, כלומר שאינם מסתיימים)
    * או: epiko man איש של אחוריים. כלמור שמדובר בדחיה גסה של הבן החכם הנזכר לשאול בסוף הסעודה… Don't be an וכו'.
    * או: epi kwma – מתוך שינה. כמו המילה האנגלית Coma – שינה עמוקה.
    ואם כבר מוותרים על הנו"ן בסוף מקבלים תרגום בדיוק לפי הפירוש של יואל רפל: epi-komma חגיגה ומסיבה בסוף.
    * https://translate.google.com/?source=osdd#en/el/party
    * https://translate.google.com/?source=osdd#el/en/%CE%B5%CF%80%CE%AF%20%CE%BA%CF%8C%CE%BC%CE%BC%CE%B1

    הנה מאמר מעניין על הבנים ושינויי התשובות המתאימות להם בגרסאות השונות של הכתבים היהודיים העתיקים.
    מאת אחד מחכמי מכללת אשקלון http://www.biu.ac.il/jh/Parasha/tzav/eny.html (הופץ באתר אוניברסיטת בר-אילן)

  2. שלמאי

    רק לדייק, אליהו נקרא בפי המוסלמים אל חד'ר – הירוק, משום שעלה חי לגן העדן ולפי מסורת האיסלם, צבעו של גן העדן ירוק. (לפיכך הצבע זה מאפיין את האיסלם ומופיע בדגלי המדינות המוסלמיות)

  3. נתנאל

    4 הכוסות ששותים בליל הסדר הן כנגד 4 לשונות הגאולה (4 סוגי פעולות) בהם ה' אומר שיגאל את ישראל ממצרים:

    שמות, פרק ו' פסוקים ו'-ז':
    לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי ה':
    א. **וְהוֹצֵאתִי** אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם
    ב. **וְהִצַּלְתִּי** אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם
    ג. **וְגָאַלְתִּי** אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים.
    ד. **וְלָקַחְתִּי** אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹקִים וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם.

    המשך הפסוקים מדברים על לשון נוספת:
    ה. **וְהֵבֵאתִי** אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי ה'.

    ישנה מחלוקת בין חכמי ישראל בעניין שתיית הכוס שכנגד הכוס החמישית –
    מצד אחד – ה' הביאנו בעבר אל הארץ המובטחת, מצד שני גלינו מארצנו.
    מכיוון שכך, נהגו למזוג את הכוס החמישית, אך לא לשתותה – כדי לסמל את זה שהיינו, אך לא נהננו כראוי מהישיבה בארצנו, כי העובדה שגלינו ממנה.
    מצד שני, מזיגת הכוס החמישית הינה גם סמל לתקווה של עם ישראל – בו עם ישראל מדבר בפועל על הכוס החמישית, הרומזת אל הגאולה העתידית שעוד תבוא "**וְהֵבֵאתִי** אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי ה'."
    מכיוון שהכוס מדברת על הגאולה העתידה – נצמד לה השם "הכוס של אליהו", מבשר הגאולה.

    דרך אגב, ידוע לנו מדברי רבותינו כי "קץ שלישי שהתחיל שוב אינו פוסק", הגאולה והשיבה השלישית לארץ ישראל (הראשונה היתה בימי יציאת מצרים, השניה לפני בניין בית שני, השלישית בימינו) – לא תהיה גלות נוספת, תהליך הגאולה התחיל ונמצא בעיצומו, העובדה היא שהתקיים בנו " וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי ה'"!

    הי לכך, יש יותר ויותר שאכן גם שותים בפועל את הכוס החמישית, כוס הגאולה!

השאר תגובה