שלום רב שובך ציפורה נחמדת

איך הפכה ציפי לבני, בתו של קצין המבצעים של האצ"ל, לחביבת השמאל הגוסס * איך הפכה מיס קלין, הסינדרלה של הפוליטיקה הישראלית ל"ליכלוכית" * מי האישיות הבכירה ממערכת המשפט שהגדירה את ציפי כסכנה למדינה * איך כשלון מנהיגותי קולוסאלי מכריזה על עצמה כאלטרנטיבה * קווים לדמותה של דמות טראגי-קומית חלולה

ציפי לבני [צילום זאב גלילי]

לפני שלוש שנים ניתח פרשן "הארץ", ארי שביט, את אופיה של ציפי לבני, וכתב בין היתר:

"לאחדים מהעדים שאתם שוחחתי השבוע תשובה מטרידה: ציפי לבני חלולה. לטענתם, לבני חסרה את המטען התרבותי, את המעוף ההיסטורי, את הכלים הנפשיים ואת היכולות האנושיות של מנהיג. מעולם לא הפגינה אומץ לב אזרחי, לא רשמה לזכותה הישג ביצועי ולא הלכה נגד הזרם. היא מדקלמת שורה של אמירות נכונות בעניין חלוקת הארץ, אך לא יודעת להפוך אותן למדיניות. לכן, המשא ומתן שלה עם אחמד קריע (אבו עלא) כשל והאמונה שלה באנאפוליס הופרכה. ואולם, הכשל הפלסטיני של לבני הוא כאין וכאפס לעומת המחדל האיראני שלה. שרת החוץ לא הבינה בעוד מועד את האתגר האיראני, לא הפנימה אותו ולא עשתה מעשה מדיני של ממש כדי להתמודד אתו. הגרעין האיראני הוא ההופך את כהונת לבני כשרת חוץ לכישלון קולוסאלי.

"אחד מהעדים שאתם שוחחתי היה נסער במיוחד. אף על פי שהוא אדם בוגר, מאופק ומיושב בדעתו, הוא היה נרגש. העיד על עצמו שהוא חש כחבר בכת סודית היודעת סוד נורא: ציפי לבני אינה כשירה להיות ראש ממשלה. דגל שחור של העדר-כשירות מתנופף מעל למסע שלה אל ראשות המדינה.

על מאמר זה נשפכו על שביט קיתונות של שופכין מן התקשורת המאתרגת. איך הוא מעז להביא דברים בשם מקור עלום בלי לציין מיהו.

בתכנית מועצת החכמים של דן מרגלית העלה מישהו את הרעיון שהאיש בעל הסוד הנורא הוא נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק, שהכיר את ציפי לבני מקרוב בתקופה בה כיהנה כשרת המשפטים.

דומה כי לא צריך מזג שיפוטי של שופט עליון, כדי להגיע למסקנה הזו. סקירה שטחית של עמדותיה הפוליטיות מדבר בעד עצמה.

לא לומדת כלום

התכונה המאפיינת את לבני יותר מכל היא עקביות בעמדותיה. איך אמר משה דיין? רק חמור אינו משנה את דעותיו. מהפכות במצרים, לוב, וטוניסיה? מלחמת אזרחים בסוריה? זעזועים בירדן ובתימן? – לציפי לבני זה לא מזיז. היא ממשיכה להאמין שיש מתונים ונחמדים בצד הערבי. אפשר להגיע להסכם ב"תהליך שלום". היא עדיין מאמינה ב"תכנית הסעודית", שכבר הסעודים שכחו ממנה ומעולם לא התכוונו ברצינות למה שאמרו.

בכנס שהתקיים לאחר פרוץ "האביב הערבי" פרשה את משנתה המדינית:

• יש מתונים וקיצונים."אני לא חושבת שמחר בבקר הולך ליפול עלינו מזרח תיכון חדש. בנאומים קודמים כאן חילקתי את הכוחות באזור למתונים וקיצונים. [בצד הקיצונים נמצאת אירן] בצד השני נמצאים הפרגמטים. מצרים, ירדן, הפלסטינים ומדינות המפרץ".

• "פתח" מאמין בפתרון. "התנגשות הציוויליזציות זה ארגון פתח מול חמאס. תנועה אחת מאמינה שפתרון של סכסוך לאומי הוא אפשרי; השניה לא".

• "ניתן לסיים את הסיכסוך על בסיס העקרונות שעליהם נשאתי ונתתי. גושי ישובים. עקרונות ביטחון. ויישום ההסכם בכפוף לתנאים בשטח"
• "כל אחד מבין שטוב [היה] יותר שכל זה [המהפכות האחרונות היה] קורה כשיש כבר הסכם". כלומר: טוב היה אם היו הסכמים גם עם סוריה והפלסטינים – זה היה פותר אותנו מכל הדאגות על המהומה המזרח תיכונית.

ההתלבטות והמלחמה

המלחמה תפסה את ציפי לבני באמצע התלבטות שנמשכה מאז התפטרה מהכנסת לפני חצי שנה. לחזור לקדימה או להישאר בחוץ. להיות שוב דיאודורנט למורשע בפלילים אולמרט, או להקים מפלגה בראשותה. להקים מפלגה עם מורשע אחר, חיים רמון, או להקים מפלגה משל עצמה.

כמו הבתולה במשלי קרילוב היא דחתה הצעות של מפלגות וירטואליות להצטרף. וככל שעבר הזמן כן ירד הביקוש וההצעות היו פחות אטרקטיביות. כי ציפי הייתה מוכנה רק להיות מועמדת מספר 1 לראש ממשלה, למרות שסקרים ניבאו שאין לה סיכוי גם להיות ראש אופוזיציה.

ביום החמישי למלחמה סוף סוף פצתה את פיה.

ומה אמרה? כן, המלחמה הייתה הכרחית, אך צריך "פתרון כולל". מה זה פתרון כולל? "בפתרון כזה נצטרך לתת משהו".

שום חשבון נפש על ההתנתקות בה תמכה. שום הבנה בחוסר השחר של הסתמכות על אבו מאזן.

סוף סוף צפי מחליטה משהו

היום הופיעה ציפי סוף סוף במסיבת עיתונאים, מלווה בציבור פליטי קדימה שמחאו לה כפיים והביאה את בשורתה לאומה. היא מקימה תנועה חדשה "התנועה". נשאה נאום פתטי ועומדת לצאת לארה"ב לקושש שם כמה קולות בכנס סבאן.

ציפורה יקרה. איש איננו מתייחס אלייך ברצינות. אינך מועמדת לראשות הממשלה, ולא לראשות האופוזיציה. יכולת לפחות לנהוג ביושר, לחזור לקדימה ולעזור לה לעבור את אחוז החסימה. או לחזור לזרועות אולמרט ולהיות שותפה בפועל לכל סעיפי האישום שהוגשו נגדו – אלה שהורשע בהם ואלה שעוד יורשע.

אולי כדאי שתשקלי מחדש את החלטתך לחזור לפוליטיקה, תחזרי הביתה ותמשיכי לרקום את חלום ראשות הממשלה שנשמט מידייך.

אנחנו יכולים להגיד שמזל שלא את עומדת עכשיו בראש המערכת וצריכה להחליט כפי שהחלטת במלחמת לבנון השנייה.

 קישורים

 

קלות הדעת הבלתי נסבלת

 http://www.zeevgalili.com/2011/03/14349

 

ציפי לבני והתכנית הסעודית
http://www.zeevgalili.com/?p=347

 

השמאלנות של ציפי לבני

http://www.zeevgalili.com/2009/03/2406

 

צפורה מלכה הנסיכה לבית לבני

http://www.zeevgalili.com/2008/10/741

 

 

תגובה 1 בנושא “שלום רב שובך ציפורה נחמדת

  1. פ.ג

    האמת, קצת התאכזבתי מהמאמר. אני עצמי לא סובל את גברת לבני וחושב שהיא נבובה וריקה מתוכן. כישוריה הפוליטיים גם אינם מזהירים: להפסיד לשאול מופז – זה דורש אי-יכולת ברמה מיוחד.

    ברם – ציפיתי מהמאמר שיפתח איזושהי זווית חדשה על הנושא, ולא היא. גרוע מכך, האזכור של ה"אישיות הבכירה" השאיר קצת טעם לא נעים – מילא, מי כתב את זה במקור לפחות שמע את זה מהמקור שלו. אבל למחזר עכשיו, ללא שום מידע חדש, פרו לניחוש של מישהו – למה זה טוב?

    מקווה שתיקח זאת כביקורת בונה – התאכזבתי כי היו לי ציפיות גבוהות…

    תגובה

    אני לוקח את דבריך כביקורת בונה. אך לפי מהירות התגובה שלך אני מניח שלא קראת את המאמרים שאליהם מובילים הקישורים שבסוף המאמר. פרשת ציפי לבני נידונה באתר בעומק רב יותר מן העומק שדבריה הגיעו אליהם אי פעם. בנוסף לקישורים אלה תוכל להיכנס לאתר ובתיבת החיפוש לכתוב "ציפי לבני" ותמצא תובנות מכאן ועד הודעה חדשה.
    ז.ג.

השאר תגובה