אהוד ברק – מפצח מנעולים או רב בריח

וגם: הכל על מגדלי אקירוב

ראה הגאונית שלו צריכה להדאיג אותנו

http://www.zeevgalili.com/?p=38

ראה המהפכה החילונית של אהוד ברק

http://www.zeevgalili.com/?p=61

ראה גם אהוד ברח מלבנון

http://www.zeevgalili.com/?p=48

הוא יודע לפרק מנעולים השאלה אם הוא יודע גם להרכיב אותם. אהוד ברק (צילום: זאב גלילי)

לשר הביטחון, אהוד ברק, יצאו מוניטין של אדם בעל מוח אנליטי שהסמל שלו קשור בתחביב בו הוא עוסק מנעוריו: פרוק מנעולים. כמו מנעולים, אומרים חסידיו, יודע ברק לפרק גם כל בעיה צבאית, כלכלית, חברתית, פוליטית וכל תחום מתחומי החיים. רבים ממכריו של אהוד ברק מתארים אותו כגאון. גאון במתמטיקה, גאון בניווטים, גאון במוסיקה וגאון צבאי כבר אמרנו?

קרא את 'יוליסס' ב-3 ימים

סיפור אופייני על גאוניותו רבת התחומים שמעתי לפני שנים מפי חברי איתן הבר. זה היה בתקופה שברק היה עדיין רמטכ"ל.""לפני כמה ימים", סיפר הבר, "יצא לאור הספר 'יוליסס' של הסופר האנגלי ג'יימס ג'ויס, בתרגום עברי, בהוצאת זב"ם. אהוד ברק, למרות עיסוקיו הרבים, כבר גמר לקרוא את הספר ולתדהמת המו"ל, אוהד זמורה, הוא כבר הכיר את הספר לפרטי פרטים. היו לו גם כמה הערות חשובות על טיב התרגום". ג'יימס ג'ויס איננו סופר קל לקריאה. המבקר אברהם שאנן כתב על יצירתו: "כאמן ביקש ג'ויס לא רק למצות ממד חדש במהותו אלא גם ליצור כלי הבעה חדשים, מותאמים למהות החדשה… לפיכך, הרחיב את הלשון לכלל ביטויים וצרופים, שאין הקורא יכול לתפוס את משמעותם בקריאה ראשונה. שכן, ג'ויס מגלה פנים חדשות למונולוג הפנימי ומנתח וחושף את זרם המחשבות והתגובות המוצנעות עמוק בקיפולי הנפש או בקיפולי האופי. גדולה מזו: הוא חודר אל עולם החזיונות והחלומות, מעלה אותם בסדר ריתמי ומוסיקאלי, מתאים את לשונו ואת סגנונו לסדרת הגילויים המופשטת והמוחשת, שהיא האספקלריה הנאמנה ביותר למאווייו ולחוויותיו של גיבורו". ובכן, את אחת היצירות המורכבות ביותר של ג'ויס קרא אהוד ברק הרמטכ"ל בשלושה ימים. תארו לכם מה הוא מסוגל לעשות בשלושה ימים בתחום הצבאי או המדיני. אינני יודע אם במהלך קריאת "יוליסס" השיג ברק את אחד מששת הצל"שים שלו. אבל אין ספק שהסיפור הזה שרת את מה שהביוגרפים שלו כינו הצל"ש השביעי – הצלחתו בבחירות 1999.

 

סכנותיו של גאון

לפני שנים כתבתי את הדברים הבאים על אהוד ברק:"מה שמדאיג אותי בכל התאורים הללו איננו החשש שאהוד ברק הוא אדם רגיל המתחזה לגאון. דווקא האפשרות שהוא גאון אמיתי, ובוודאי חושב עצמו לכזה, הוא המדאיג. הגאון הוא בעל יכולות העולות בהרבה על אלו של האדם הרגיל בתחומים רבים. אך מנהיגים אינם קרוצים מחומר של גאונים. תכונת הנפש המאפיינת גאון היא ראיה חד ממדית של העולם, תוך תחושה של ודאות מוחלטת. בעולם בו שוררת אי ודאות מתמדת זו תכונה הרת סכנות של מנהיג. בן גוריון וצ'רצ'יל לא היו גאונים. הם היו מנהיגים. וכמנהיגים המודעים לתהפוכות המציאות הרבו להתייעץ עם יועצים ומומחים בכל התחומים. גאוניותם התבטאה באינטואיציה מה צריך לעשות, אך לא לפני ששמעו דעות רבות ככל האפשר. אחד ממקורביו של ברק סיפר לי כי לפני כל צעד הוא נוהג להתייעץ עם אנשים רבים (כך גם עשה אחרי פרסום דו"ח וינוגרד). אותו מקורב הוסיף כי לאחר שהוא מתייעץ עם תריסר אנשים עושה ברק בדיוק מה שחשב לעשות לפני ההתייעצות, בלי קשר לעצות שקיבל. הוא רואה עצמו גאון, הריבון הבלעדי של העולם שהוא בורא. הוא אינו זקוק לעצות.

מוביל לאסון גדול

לפני שנים כתבתי: "אם זהו האיש קיים חשש רציני שהוא מוביל אותנו לאסון גדול". החשש הזה לא התבדה. הבריחה הבזויה מלבנון המיטה עלינו את האינתיפאדה הראשונה והשניה, הביאה להקמת חיזבאליסטאן בלבנון ולמלחמת לבנון השניה ובעקיפין (בעזרתו הפעילה של גאון אחר הנם את תנומת החורף הארוכה שלו בבית החולים שיבא) גם את חמסטאן שבעזה. האסון המסתמן עכשיו הוא פעולה צבאית שנועדה להביא את ברק (ואת אולמרט) לבחירות בסוף 2008, כשבכיסם ניצחון צבאי גדול על ידי כיבוש מחדש של רצועת עזה. הכיבוש הזה יעלה בחייהם של עשרות ואולי מאות חיילים, הוא יהיה כרוך בתקופה לא קצרה של התקפת טילים מאסיבית על ריכוזי אוכלוסיה לא ממוגנת בדרום. אולי גם חיזבאללה יצטרף לחגיגה ויפגיז מחדש את הצפון שלא נעשה דבר למיגונו מאז המלחמה. אולמרט יאשר פעולה כזו בהנחה שאם תצליח ייקח לעצמו את רוב הקרדיט ואם תיכשל יטיל את האשמה על ברק ועל צה"ל. השיקולים של ברק הפוכים. שניהם מניחים שברק איננו עמיר פרץ ואפשר לסמוך על תבונתו הצבאית והמדינית. השאלה אם כך הדבר.שורה של פרשות פרשיות והתבטאויות של ברק מאז נכנס לפוליטיקה הישראלית מעוררים חששות כבדים לגבי כשירותו לא רק כראש ממשלה – התפקיד אליו הוא חותר – אלא גם כשר בטחון כשאולמרט מעליו. מנהיג רב בריח התכונה הבולטת ביותר של ברק במהלך הקריירה הפוליטית שלו היא הברחנות. מעולם לא לקח על עצמו אחריות על מעשיו ומחדליו. הדבר בלט מאד במהלך המלחמה האחרונה כאשר הוא נעלם ממסכי הטלווזיהיה ומן המיקרופונים. הוא יודע למה. כי השאלה הראשונה שהיה מציג לו כל עיתונאי שפוי היתה צריכה להיות למה ברחת מלבנון. (פעם נהג להשיב כי בבריחתו חסך לצה"ל 25 הרוגים בחודש. אבל מלחמת לבנון וקרבנות האינתיפאדות שווים כמעט למחיר של החזקת מאה שנים בלבנון). בתקופת כהונתו כראש ממשלה היה נדמה כי או טו טו יש שלום עם סוקיה עד שנתברר כי אין עם מי לדבר. כשנשאל על כך על ידי יואל מרקוס מהארץ השיב ברק: " הטעות כולה אצל גורמי הערכה בארץ ובאמריקה שטעו באסד".

כשעה אחרי  מטח הקסאמים בשדרות, במוצאי שבת ה-9 בפברואר 2008 , שגרם לקטיעת רגלו של ילד בן 8 נתפס ברק על ידי צלם "ישראל היום" רוני שיצר כשהוא סועד בנחת עם רעייתו נילי פריאל במסעדת היוקרה  "אורקה" ברחוב נחלת בנימין בתל-אביב.

 

 

הצהרותיו המוזרות

במהלך כל הקריירה הפוליטית שלו השמיע ברק הצהרות מוזרות שאולי אנחנו, בני תמותה רגילים שאיננו גאונים, מתקשים להבינם.למשל:

• במהרה נגיע להסכם שלום עם הפלשתינאים שישים קץ לסיכסוך.

• "אין פרטנר פלסטיני".

 

• אין סיכוי לחתום שלום עם הפלשתינאים לפני שנת 2028.למה דווקא 2028? עד אז, כך אהוד ברק, ימשיכו הפלשתינאים לשאוף לחזור לישראל, כשם שדגי הסלמון חוזרים ממרחקים למקום הולדתם על מנת למות שם.

  • "אילו הייתי צעיר פלשתיני – הייתי מצטרף לארגון מחבלים".
  • "אנחנו עשינו מלחמה בטרור וביבי כתב עליה ספרים".
  • "בשמי ובשם מפלגת העבודה אני מבקש סליחה" (מעדות המזרח)
  • "העם דורש להוציא את העז העיוורת מן המטבחון" (תגובה על דברי הרב עובדיה יוסף שכינה את נתניהו "עיזה עיוורת").
  • "צבא קטן וחכם…מה שלא יורה יקוצץ". (הבטחות שמעולם לא קיים).
  • "תמימות של כבשים בג'ונגל" (תגובה לדרישות לקצץ בתקציב הבטחון נוכח סיכויי השלום בעקבות ועידת מדריד). ובהקשר דומה: "ישראל דומה לוילה בג'ונגל".
  • * "כ-ו-ל-ם" ("הזקנה השוכבת במסדרון בנהריה", "המובטל מעיירות הפיתוח").
  • * "את תהליך השלום אותו החל רבין צריך להשלים".
  • * "ראיתי את הלבן בעיניים" (בראיון בו הגן על עצמו בפרשת אסון צאלים ותאר את עלילותיו כלוחם).

החור השחור במעשיו

למרות שמגילת חייו פרושה לעיני הציבור נוצרו הרבה חורים שחורים בעברו. מנין הגיע הכסף לקמפיינים שלו? עד עכשיו לא נחשף מאומה מי נתן וכמה ומה קיבל בתמורה. כולם שומרים על זכות השצ=תיקה כולל השר הרצוג. לא ברור גם איך צבר מיליונים בתקופה הקצרה שחלפה מאז יצא לעשות לביתו, בעצם לבתיו. שלוש שנים לאחר פרישתו של ברק מן החיים הפוליטיים הוא נהיה מיליונר. מנתונים שפורסמו בתקשורת עולה כי הונו הידוע הגיע אז למיליון וחצי דולר, גם לאחר שנתן לגרושתו את חלקה. כי שכרו הסתכם ב-130 אלף דולר לחודש. עד לפרישתו היה בסך הכל עובד מדינה, קצין בקבע, רמטכל, ראש ממשלה. יש לו פנסיה נאה אבל זה לא הופך אדם למיליונר. איך עשה את הכסף הזה?אין עינינו צרה במי שעושה כמה דולרים לפרנסתו. אם למשל הוא נושא הרצאות ומנצל בכך את יוקרתו (המפוקפקת) כראש ממשלה לשעבר, הוא הולך בדרך שלפניו כבר כבשו אותה רבין ונתניהו. אך מהרצאות לא נהיים מיליונר. את המיליונים שלו עשה ועושה ברק מעסקי ייעוץ אסטרטגי, תיווך , שיווק וכו'. אפשר להניח כי כל עסקיו של אהוד ברק נקיים מכל דופי ומכל ניגוד עניינים. כי הגיע למה שהגיע בזכות כשרונותיו ומוחו האנליטי. אפשר להניח גם כי הקשרים שקשר בתקופת שרותו הציבורי לא הזיקו לעסקיו הנוכחיים. אבל מותר גם לחשוב שאולי, רק אולי ורק לכאורה כאפשרות רחוקה רחוקה, הכין עצמו ברק בתקופתו הציבורית לימי סגריר. כי עשה משהו שיש בו טיפ טיפונת של סטיה מהנורמה הציבורית ואולי החוקית. האם לא היה מן הדין לחקור אפשרות רחוקה כזו, אך ורק כדי להסיר לזות שפתיים? קשה להימלט מן המחשבה שמן המיליונים של ברק נודף ריח הנפט. עד היום לא ניתן הסבר מניח את הדעת לעובדה שברק נתן לפלסטינים את הנפט הגז שנתגלה במעמקי הים הרחק מחופי עזה ללא כל תמורה מדינית.

איך הוא נהיה מיליונר. מגדלי אקירוב בהם מתגורר ברק. צילום: זאב גלילי

כל מה שרצית לדעת על מגדלי אקירוב

  • זוהי שכונת צמרת הממוקמת ברחוב פנקסממערב לדרך נמיר
  • בשכונה שלושה מגדלים בני 34 קומות כל אחד וגובהם 123 מטרים
  • מגדלי אקירוב נבנו על שטח בו שכן בעבר כפר ערבי, ג'מאסין אל ערבי, שתושביו נמלטו במלחמת השחרור ב-1948.
  • בבתי הכפר התמקמו עולים ולצורך פינויים התנהלה מערכת משפטית שגבלה גם במעשים אלימים
  • יזם המגדלים הוא אלפרד אקירוב המתגורר באחת הדירות שבמגדלים.
  • בניית המגדלים החלה ב-1999 והסתיימה ב-2006
  • מחיר הדירות בשכונה גבוה מאד. אחת הדירות נמכרה ב-10 מיליון דולר.
  • אחד מדיירי השכונה הוא אהוד ברק שבשעתו הציע את דירתו למכירה ב-40 מיליון שקל – פי שניים ממחירה בשוק. ברק רכש את דירתו בת 350 המטרים ב-2.5 מיליון דולר.
  • בשכונה מתגוררים אישי ציבור רבים ולכן קיימת בהם אבטחה.כבדה
  • בין הדיירים היה בעבר גם העבריין עמיר מולנר.
  • פעם הונח מטען במכוניתו של מנהל השכונה.
  • עמותות אהוד ברק
  • https://www.facebook.com/provokator.co.il/videos/1445699758812725/


על ברק בתקופת היותו ראש ממשלה

http://www.zeevgalili.com/?p=22

וכשראש הממשלה התחרפן

http://www.zeevgalili.com/?p=57