מצעד האיוולת של ברק אובמה

מאמר זה פורסם זמן קצר לאחר עליית אובמה לשלטון. מאמר זה והקישורים למאמרים שבסופו, שנכתבו במהלך כהונתו, יש בהם כדי להסביר את כניסתו של דונאלד טראמפ לבית הלבן


ברברה טוכמן מנתה בספרה "מצעד האיוולת", שורה של מנהיגים במהלך ההיסטוריה שהמיטו אסון על עמיהם * מתרבים הסימנים שברק אובמה (שבאוקטובר 2009 קיבל פרס נובל לשלום על הלא כלום שעשה) עומד לתפוס מקום מכובד במצעד * כשהצנטריפוגות מסתובבות בטרוף בטהרן מעסיקה אותו אשקובית במיגרון

ברברה טוכמן היתה היסטוריונית גדולה, אך רק בערוב ימיה לימדה בהרווארד (נפטרה ב-1989). רוב ימיה עשתה קריירה עיתונאית: סיקרה את מלחמת האזרחים בספרד, את מלחמת העולם השניה בלונדון המופצצת ועוד. רוב השנים עסקה בכתיבה היסטורית וזכתה פעמיים בפרס פוליצר היוקרתי על השגיה. מה שמייחד את כתיבתה ההיסטורית הוא כשרון הכתיבה שלה, ההופך את העובדות היבשות לאפוס מסעיר. ויותר מזה היא היכולת של ברברה טוכמן לרדת לפרטי הפרטים הקטנים של גיבוריה: איך הם מתלבשים, איך הם מדברים, מה הם אוכלים ושותים, מה המניעים הגלויים והנסתרים שלהם, מה הן חולשותיהם. ברברה טוכמן לא מעמיסה על הקורא ערימות של הערות שוליים מיגעות. רק בסוף הספר היא מונה את המקורות מהם שאבה את הסיפורים המרתקים. הכל מתועד, הכל מבוסס. אבל הכתיבה מרתקת כמו טלנובלה לבנות טיפשעשרה. היא אורגת את הסיפור מאלפי פרטים קטנים ממקורות השאובים מיומנים אישיים, מכתבים, פרוטוקולים, ספרי זכרונות וקטעי עיתונים.


בספרה "מברק צימרמן", שראה אור לפני כמה שנים גם בתרגום עברי, היא עוסקת בפרשה מרתקת בתולדות הביון במלחמת העולם הראשונה. אך הסיפור הזה קשור בעקיפין גם אלינו.

המהדורה העברית של "מברק צימרמן"

כמו כל ספריה עוסק גם "מברק צימרמן" בארועים שחוללו תפנית דרמטית בהיסטוריה. במקרה זה מדובר בארוע שהוביל לכניסת ארצות הברית למלחמת העולם הראשונה לצד בעלות הברית.

להחזיר את טקסס

הארוע הוא מברק ששלח שר החוץ הגרמני ארתור צימרמן לשגריר הגרמני במכסיקו ב-17 בינואר 1917. במברק הוא מודיעו כי גרמניה החליטה לפתוח במלחמת צוללות בלתי מוגבלת במטרה להביא לידי הכרעה במלחמה. וכדי למנוע מארצות הברית להתערב במלחמה מודיע שר החוץ הגרמני כי גרמניה תציע למכסיקו ברית שמטרתה "הבנה מצדנו שעל מכסיקו לכבוש מחדש את הטריטוריה האבודה בטקסס ניו מכסיקו ואריזונה".

 

שר החוץ הגרמני ארתור צימרמן (ויקישיותוף)

המברק הזה יורט ופוענח על ידי הבריטים, אך הם שמרו את תוכנו בסוד. המברק נשלח שלושים חודש לאחר פרוץ המלחמה, שהפכה למרחץ הדמים הגדול ביותר בהיסטוריה עד אז. בקרב אחד על נהר סום איבדו הבריטים שישים אלף חיילים. בוורדן נהרגו חצי מיליון חיילים משני הצדדים. הקטל נמשך בלי שחלה תזוזה משמעותית בעמדות הצדדים. בראש גרמניה עמד קייזר מטומטם שחלם לרשת את האימפריה הבריטית. הוא היה מוקף חבר שרים ויועצים חסרי עמוד שדרה. צרפת כבר היתה אז רקובה. בריטניה היתה עדיין אימפריה והיתה נחושה לנצח ולא לאבד את מעמדה כמעצמה.

מלחמת צוללות

נוכח העדר כל סיכוי לנצח החליט הקייזר על הפעלת מלחמת צוללות ללא הגבלה, שתביא להבסת בריטניה על ידי החנקת האספקה אליה. הנשיא וילסון שאף להיות מתווך שיביא פשרה ליבשת אירופה המדממת. וכה חזקה היתה שאיפתו שהיה מוכן לבלוע בלא תגובה שורה של מעשי פרובוקציה גרמניים. רק בשלב מאוחר של המלחמה הביאו הבריטים לידיעת נשיא ארצות הברית וודרו וילסון. את תוכן מברק צימרמן. חשיפת המברק ברגע המכריע הניעה את וילסון להחליט על התערבות ארצות הברית במלחמה.

 

צוללת גרמנית במלחמת העולם הראשונה

מעניין לראות עד כמה השתנה עולמנו בפחות מ-90 שנים. העולם של 1917 הוא עולם שבו בריטניה היא מעצמה אימפריאלית, יפאן שואפת להיות מעצמה אסיאנית (וכבר נזרעים אז זרעי פרל הארבור). סין היא עדיין ענק רדום, הנתון למרמס. רוסיה מדממת על סף מהפכה שתשנה את פניה ואת פני העולם.

חולשת ארצות הברית

מדהים לראות עד כמה ארצות הברית של אז – אף שכבר היתה בפוטנציה המעצמה הגדולה ביותר – גילתה חולשה. הגרמנים היו מסוגלים לאיים שיש להם בתוך ארצות הברית רבבות חיילי מילואים גרמנים שיילחמו וימנעו כניסת ארצות הברית למלחמה. ארצות הברית הגדולה עומדת חסרת אונים מול השכנה המכסיקנית שהמעצמות משחקות במגרש שלה. יפאן מאיימת לפלוש מן החוף המערבי וגרמניה מתכננת ברצינות פלישה מכיוון מכסיקו. אכן, האמריקנים לעולם לא יחזירו את טקסס למקסיקו. די להם במדינת עולם שלישי אחת בגבולם הדרומי. אילו היה יוסי ביילין אמריקני ומנסה לעשות שם מה שעשה באוסלו הוא היה מושלך לכלא. כי בארצות הברית יש חוק מפורש האוסר על אדם לא מוסמך לנהל משא ומתן עם מדינות זרות בנושא מדיני.

 

מברק צימרמן

מברק צימרמן

 

יחסי ארה"ב מכסיקו – רקע היסטורי

הסיפור של יחסי ארצות הברית מכסיקו נעוץ בראש ובראשונה בתודעה האמריקנית. זו היתה תודעה של "יעוד אלוהי" להנחיל את האידאלים האמריקניים של דמוקרטיה פרוטסטנטית על כל היבשת הצפון אמריקנית עד לאוקיאנוס השקט, ולתרבת את התושבים הקתוליים דוברי ספרדית.

 

האמריקנים ניסו לרכוש מידי מכסיקו תמורת כסף שטחים נרחבים. זאת, לאחר שטקסס שנשלטה בעבר על ידי מכסיקו התמרדה והצטרפה מרצונה לארצות הברית. מכסיקו לא הכירה בכך ובין המדינה האמריקנית לבין מכסיקו התפתחו סיכסוכי גבול שהגיעו להכרזת מלחמה בשנת 1846. המלחמה נסתיימה בשנת 1848 בתבוסה מוחצת של מכסיקו שאיבדה כ-40 אחוז משיטחה.

 

ציור ממלחמת האזרחים ארה"ב - מכסיקו

המכסיקנים לא סלחו מעולם לאמריקנים על תבוסתם המשפילה ועל אובדן שטחיהם וזהו הרקע לנכונותם לסייע לגרמנים לפלוש לארצות הברית משיטחם במלחמת העולם הראשונה.

האמריקנים לא מעלים בדעתם אפשרות אחרת מאשר שטח משוחרר לא יוחזר.

בעקבות מלחמת ארצות הברית מככסיקו עברו לארצות הברית כ-40 אחוזים משטח מכסיקו שכללו בין היתר את מדינות יוטה, נבאדה, אריזונה וקליפורניה.

שטחים מכסיקניים שעברו לשליטת ארצות הברית בעקבות המלחמה, בנוסף לטקסס שהיתה בשליטת מכסיקו ותושביה התמרדו והצטרפו לארצות הברית

שטחים מכסיקניים שעברו לשליטת ארצות הברית בעקבות המלחמה, בנוסף לטקסס שהיתה בשליטת מכסיקו ותושביה התמרדו והצטרפו לארצות הברית

מה כל זה שייך אלינו?

בהרבה מדינות בעולם יש מיעוטים גדולים וסיכסוכים טריטוריאליים. אפשר וצריך להקים מדינה כורדית בטורקיה, בסקית בספרד, ולשית בבריטניה, ואלונית בבלגיה.

לא פחות מבכל המדינות הללו יש צדק בהקמת מדינה מכסיקנית נוספת לצד ארצות הברית. יש בארצות הברית 36 מיליון היספנים דוברי ספרדית רשומים ועוד כמה מיליונים כאלה שהיגרו באורח בלתי חוקי. ניתן להקים מדינה כזו על חשבון השטחים שנכבשו מידי מכסיקו אך לפני 150 שנה. אך האמריקנים עדיין מחזיקים בסיסמה המיושנת "שטח משוחרר לא יוחזר". גם לא עולה בדעתם להקים עוד מדינת עולם שלישי לצידם. די להם במכסיקו אחת.

מדינת עולם שלישי

מבין כל הנימוקים שהועלו נגד "שתי מדינות לשני עמים" בארץ ישראל הקטנה דומה כי נשכח נימוק מרכזי אחד. והוא: כל מדינה פלסטינית שתקום תהיה מדינת עולם שלישי.

יש כמה דברים המשותפים לכל מדינות העולם השלישי. רובן ככולן מדינות הנשלטות בידי משטרים רודניים מושחתים ומשחיתים. מן העובדה הזו נובעות עיקר בעיותיהן של מדינות אלה. המשטר המושחת אינו משקיע בתשתיות, בחינוך, ברווחה, בפיתוח ובייצור.

הוא מקצה את המיליארדים הרבים המגיעים אליו (מסיוע מן המדינות העשירות, מתמלוגי נפט, ממכירת אוצרות טבע) בעיקר לרווחת שיכבה קטנה שמסביב לשליטים. בהעדר השקעה בתשתיות ובחינוך, בלי השקעה בפיתוח ובייצור, אין שום סיכוי למדינות אלה לצאת ממצבן. הסיוע בן המיליארדים וההכנסות העצמיות נבלעות כולן לכיסי השליטים. ההמונים נשארים בבערותם, בפיגורם, בסיבלם, בתסכולם ובעוניים הנצחי.

קו נוסף המאפיין את מדינות העולם השלישי הוא השקעת המשאבים שיש להן בעיקר למטרות של האדרת השלטון, פיתוחים צבאיים, תוקפנות כלפי מדינות קרובות ורחוקות.

עם מדינות העולם השלישי נמנות צפון קוריאה ועוד כמה מדינות בדרום מזרח אסיה. חלק גדול ממדינות אפריקה, חלק גדול ממדינות דרום אמריקה.

עם מדינות העולם השלישי נמנות כל מדינות ערב,ללא יוצא מן הכלל.
ההבדלים בין מדינות ערב השונות הם הבדלים כמותיים לא איכותיים. אף אחת ממדינות אלה לא עשתה מאומה כדי לקדם עצמה במישור הכלכלי. די להשוות את מדינות ערב למדינות כמו דרום קוריאה, טייוואן ומדינות רבות אחרות שהפכו ממדינות מפגרות למעצמות תעשייתיות בכמה עשרות שנים. במדינות ערב יש אלמנט נוסף שאינו קיים במדינות אחרות של העולם השלישי: קנאות דתית חשוכה ושינאת זרים קטלנית. בקרוב תתווסף להן מדינת פלסטין, שלא תהייה שונה מהן בקווי המיתאר היסודיים.

כך תראה ארצות הברית לאחרשתחזיר שטחים שכבשה.תיאור קריקטוריסטי של דרישות אובמה מנתניהו בבלוד של הקריקטוריסט DRY BONES

כך תראה ארצות הברית לאחר שתחזיר שטחים שכבשה – תיאור קריקטוריסטי של דרישות אובמה מנתניהו בבלוד של הקריקטוריסט DRY BONES

ראה

הטרור כורך עניבת חנק ואובמה משבח האיסלם

http://www.zeevgalili.com/?p=8980

 

מצעד האיוולת של ברק אובמה

http://www.zeevgalili.com/?p=4725

אובמה מחזיר אותנו לשנת 1938

http://www.zeevgalili.com/?p=2248

מי אתה תומאס פרידמן

http://www.zeevgalili.com/?p=8535

נאום קהיר של ברק אובמה

http://he.wikisource.org/wiki/%D7%A0%D7%90%D7%95%D7%9D_%D7%A7%D7%94%D7%99%D7%A8_%D7%A9%D7%9C_%D7%91%D7%A8%D7%A7_%D7%90%D7%95%D7%91%D7%9E%D7%94

מה הריץ את קונדוליסה לאנאפוליס