בשנת 1953 הוציאה קבוצת צעירים קומוניסטים מחיפה את הגדת סטאלין שנכתבה בכתב יד ושוכפלה בסטנסיל. להלן שער ההגדה וקישור לנוסח המלא שלה.
הגדת סטאלין א 1953
הקישור לנוסח המלא
הגדת סטאלין 1953
וראו גם הגדה שיצאה לאור ברוסיה הקומוניסטית
http://blog.nli.org.il/communist_haggadah/
קשור
שלום !
מבחינה אומנותית – הציורים והתוכן, הגדה זו נהדרת. מבחינה אמונתית – זאת המרה, שמד.
עד לפני כעשר שנים, בקרתי כל שנה בצ'כוסלובקיה . התחברתי עם אחד מעשרת גדולי הפוליטבירו שם.
פעם הוא פתח את סגור ליבו ואמר לי, " כשהייתי יותר צעיר, שטפו לנו את המוח ואז המרתי את דתי, מיהדות לקומוניזם. ". שאלתיו, "והיום ?" – היום יודע אני את האמת, שכל הקומוניזם, שקר וכזב. אבל אני עדיין משחק את התפקיד – זאת פרנסתי !
חג שמח וכשר !
שכחתי לומר לך שתי מילים : תודה רבה.
עם כל שאט הנפש מול התופעה החולנית של אי-תעוב סטאלין שהיתה נפוצה בין הקומוניסטים ( מם"ם מק"י) , ראוי לדייק . לא נאמר כאן שסטאלין הוא אל.
נאמר ש"הוא אל חבר – באהבה לוהבת , ואל מול אויב נצב חזק מפלד " .
ואגב הכתוב נכון. החלק הראשון התמלא באופן ריק , לא היה לו אף חבר. והחלק השני התקיים כלפי כלל בני האדם חוץ מעצמו.
ה"פלד" בסיום גזור מהכינוי סטאלין – STEEL (איש הפלדה) של המנובל הזה .
מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות ?
ומה השתנה השמאל מאז הרוצח הגדול ועד ימינו אלו.
אין הכוונה כאן שסטאלין היה אל במובן אליל או אלוהים. המילה "אל" כאן הינה פשוט מילת חיבור: "הוא [סטאלין] אל חבר [יתייחס] באהבה לוהבת, [אך] אל מול אויב ניצב חזק מפלד".
אני זוכרת את "על המשמר" שיצא עם מותו של סטלין ובכותרת (שאותה אני לא זוכרת בדיוק) הופיע באותיות גדולות "שמש העמים".
בהזדמנות זו אני גם רוצה להודות לך שוב על מאמריך המאלפים תמיד.
חג חירות ופסח שמח וכשר,
נעמי
התגובה הקודמת נשלחה אלי במייל לכן מופיעה תחת שמי.
ז.ג.
הכותרת של על המשמר במות סטאלין היתה:
"העולם המתקדם אבל על מות י.וו. סטאלין "
אך היתה אגדת עם כאילו הכותרת היתה "שמש העמים שקעה" , ומכאן טעותה של נעמי.
הסגידה המטורפת שהיתה בשומר הצעיר לסטאלין מוצאת את ביטויה בשיר " ניצולי השוה"צ " שחיבר פר' חגי ארליך המזרחן מאונ' תל אביב לפני 15 שנה .
ראה: https://www.youtube.com/watch?v=mchtZ_kjrtQ
תחילתו במעין התפכחות מהטרוף התנועתי הזה ושם מופיעה השורה :
"שמש העמים שרף כבר את כולם " לגבי סטלין שמש העמים .
אך בסיום אין מחבר השיר יכול להכיר שתנועתו דבקה בטרוף שהיה חלק מהותי ממנה , והוא מצהיר שהערצת רוצח ההמונים סטלין היא "עבר יפה ומפואר".
הוא מסיים את השיר כך:
…
אז זהו , זה מה אנחנו ושום דבר אחר לא יעזור,
אמרו לי היש עבר יפה כזה וכה מפואר.
ספרו לי היש סיפור חזק מזה שככה נשאר.
אז זהו זה מה אנחנו ושום דבר לא יעזור.
:
שמש העמים הופיעה בכרזה אם כי זו תוספת לכרזה המקורית. ראה הערתן של מרדכי נאור בסוף הרשימה ראה
http://www.zeevgalili.com/1999/06/24
תודה לגלילי על ההבהרה באשר למקור הטעות באשר לכותרת בעל-המשמר.
אעיר רק שבסוף ההפניה שנתן מופיעה הפניה לשיר של חגי ארליך "ניצולי השוה"צ " שגם אני הפניתי אליה בתגובתי.
אך שפ הוא מתואר :
" שיר פרודי על ניצולי השומר הצעיר " .
1. נראה לי שאינו פרודי אלא רציני מאוד , ומראה על כך שעיוות קנה המידה המוסרי שנוצר בהשתעבדות לסוציאליזם נשאר והם יכולים להעריץ את המפלצת סטלין אף כשיודעים מה עשה וכמה רצח.
2. שם השיר הוא , תוך שימוש מכוון בראשי תבות, "ניצולי השוה"צ " שם שנועד ליצור קישור לביטוי " ניצולי השואה" . מחבר השיר שאמרתי לו על האסוציאציה אמר שברור שלזה התכוון.
חג שמח לכל היהודים טובים ( ושהאחרים יהיו טובים)