מלחמת קדש המושמצת והחשובה במלחמות ישראל

החודש ימלאו 49 שנים למלחמת קדש, המלחמה המושמצת ביותר בתולדות ישראל אבל לדעתי המלחמה החשובה ביותר לקיום ישראל.

זו הייתה מלחמה יזומה, שתוכננה על ידי דוד בן גוריון חודשים רבים מראש. "מלחמת ברירה" בלי שקדמה לה התקפה של מדינה ערבית. מלחמה ש"מחנה השלום" ראה בה הוכחה לשאיפות ההתפשטות והמלחמה של ישראל, המשתפת פעולה עם האימפריאליזם הבריטי והצרפתי.

המלחמה פרצה ב-29 באוקטובר 1956 בהצנחת כוח צנחנים במעבר המיתלה בסיני. היא נמשכה בהפצצות בריטיות וצרפתיות ובפלישה לערי תעלת סואץ. תוך כמה ימים השתלט צה"ל על כל חצי האי סיני ועל האיים שבכניסה לשארם א שייך. בן גוריון הכריז על הקמת מלכות ישראל השלישית אך חזר בו לאחר זמן קצר – בלחץ משותף של ארצות הברית וברית המועצות – והסכים לנסיגה מכל השטחים שנכבשו. הסובייטים, שראו במצרים מדינת חסות שלהם, אף איימו במלחמה גרעינית על המערב אם לא תהיה נסיגה.

הצנחנים מתבצרים במיצר המיתלה בםעולת הפתיחה למלחמת קדש

הצנחנים מתבצרים במיצר המיתלה בםעולת הפתיחה למלחמת קדש

 המניע העיקרי למלחמה היה החשש של בן גוריון ומשה דיין מפני יוזמת "סיבוב שני" של העולם הערבי שתביא את הקץ על המדינה היהודית. בין לבין הפכו החיים בישראל לבלתי נסבלים עקב פעולות מסתננים מעבר לגבולות, שיזמו המצרים הירדנים והסורים. פעולות תגמול של צה"ל הקיזו דם רב אך לא עצרו את ההסתננויות.

באותה תקופה החלו מדינות ערב לגבש שיתוף פעולה ובריתות שנועדו לאפשר העברת צבאות ממדינה למדינה, כולל ממדינות שאין להן גבול משותף עם ישראל. הרוח החיה בהתארגנות נגד ישראל היה מנהיג כריזמאטי שעמד בראש מצרים, גמאל עבדול נאצר, שקרא בגלוי להשמדת ישראל. בראשית 1955 הטילו המצרים מצור ימי על ישראל ומנעו מעבר אוניות דרך מצרי טיראן לאילת.

גמאל עבדול נאצר ויקישיתוף

גמאל עבדול נאצר ויקישיתוף

בספטמבר 1955 נחתמה עסקת נשק בין מצרים לבין צ'כיה, שאיימה להפר באורח מכריע את מאזן הכוחות בין ישראל לבין שכנותיה.

מעמדה המדיני של ישראל היה רופף. ארצות הברית יזמה את ברית בגדד, שנועדה לאגד מדינות ערביות בברית עם המערב נגד ברית המועצות. ישראל נדרשה לשלם את המחיר והופנו אליה תביעות לויתורים טריטוריאליים (בנגב) ולהחזרת פליטים ערביים לשטחה.

באותה תקופה – שמונה שנים בלבד לאחר מלחמת העצמאות והקמת המדינה – ישראל הייתה ישות שלא היה בטוח אם תתקיים. צה"ל היה צבא קטן וכמעט בלתי חמוש. צרפת הסכימה אמנם לספק נשק חדיש אך הוא עדיין לא נקלט. הצרפתים התחייבו לספק 60 מטוסי סילון מדגם מיסטר-4 אך בדיון שנערך זמן קצר לפני המלחמה אמר מפקד חיל האוויר דן טולקובסקי לבן גוריון כי רק 12 טייסים יכולים להטיס את המטוסים ורק 6 מהם מסוגלים להלחם בהם. נדרשו למפקד חיל האוויר לפי הערכתו לפחות שנה כדי להכשיר את הטייסים להטיס את כל 60 מטוסי המיסטר שיגיעו.

למרות חולשתו של צה" ל החליט בן גוריון לצאת למלחמה ולנצל את ההזדמנות הנדירה שבה גם בריטניה וגם צרפת היו מוכנים להשתתף בה. מחשש שהמצרים יפציצו את ערי ישראל תבע הצבת טייסות צרפתיות כאן כדי שיגנו על שמי המדינה.

מדוע זו המלחמה החשובה ביותר בתולדות ישראל?

" במלחמה זו" , כותב ההיסטוריון מוטי גולני, בספרו "בקיץ תהיה מלחמה":" הפכה ישראל ממדינה שההצדקה לקיומה מוסרית למדינה שיש להתחשב בקיומה ובאינטרסים שלה בשל עוצמתה".

טנק מצרי  בלהבות

טנק מצרי בלהבות

הייתי מוסיף עוד מלה אחת. דווקא האיום הסובייטי לפתוח במלחמה גרעינית נגד המערב, כתגובה על הפעולה המשוחפת של בריטניה צרפת וישראל היא שנתנה פוליסת קיום למדינה. ישראל הפכה לילד הרע של העולם אבל ילד שצריך להרגיע אותו ולהתחשב בו.

תגובה 1 בנושא “מלחמת קדש המושמצת והחשובה במלחמות ישראל

  1. פינגבאק: כך "גייסתי" את דן טרזן למוסד וחטפתי את אייכמן

השאר תגובה