המשורר שונא ישראל מחמוד דרוויש במימון תקציב הביטחון

מחמוד שרוויש ויקישיתוף

שוב מעורר שמו של המשורר מחמוד דרוויש שערוריה ציבורית. פעם זה היה כשעיריית תל-אביב פרסמה את שיריו בחוצות העיר. פעם אחרת כששרת תרבות מן השמאל החליטה ללמד את שיריו.

בעיני ערביי ארץ ישראל נחשב דרוויש למשורר הלאומי שלהם. כי אכן הוא מביע את רחשי לבם למחוק את ישראל מהמפה. הוא הרי היה חבר אש"ף בתקופת מעשי הרצח של הארגון והתנגד אפילו להסכמי אוסלו.

עכשיו שוב עלה שמו בעקבות שידור הרצאה מלומדת על שירתו בגלי צה"ל. אכן, דרך נאותה לניצול כספי מערכת הביטחון המשלמת מתקציבה על החזקת התחנה.

אני מביא כאן תגובה של המשורר איתמר יעוז קסט שפרסמתי בעבר בעקבות אחת השערוריות הקודמות.

בעתירה שהגישו 17 משפחות מגוש קטיף לבג"ץ, נגד הכוונה לפתוח את קברי יקיריהם, הם מצטטים את שירו של משורר אש"ף, מוחמד דרוויש, שכתב בין היתר: 

" לכו לאן שתרצו, אבל לא בינינו,

בשום אופן!

הגיע הזמן שתסתלקו,

שתמותו היכן שתרצו, אבל לא בינינו,

צאו מכל דבר, צאו מפצעינו, מאדמתנו,

צאו מהיבשה, מהים, מהכל.

וטלו עמכם את מתיכם.." .

 

לפני הכרעת הדין הייתי מציע לשופטים המלומדים לקרוא את שירו-תשובתו של המשורר איתמר יעוז קסט " זכות השיבה – אגרת-שיר למשורר מחמד דרוויש" .

איתמר יעוז קסט צילום זאב גלילי

איתמר יעוז קסט צילום זאב גלילי

וכך נאמר בשיר, בין היתר:

 …אמי בוכיה בתוכי מפחד השיבה לעיר הולדתה /

כי אין היא רוצה בזכות השיבה המדממת לעיר-הולדתה /

כי חרדת השיבה המדממת עודה מעירה את עפרה במזוודת המסעות שבידי /

ואת קולה אני שומע מבעד, מחלחל ובוקע /

התרצה להביאני שוב למולדת אושוויץ /

האם למולדת ברגן בלזן תרצה להביאני —-

_ _ _

" הנה כי כן עלה בדעתי לעשות מעשה, כפי הכתוב בשירך /

עלה בדעתי לטלטל וליטול את מתי /

את כל בני משפחתי לטלטל וליטול מעפרה של ארץ ישראל-פלסטין /

בעוד מדמה אני מתוך נים וער /

היאך חופרות-נוברות ידי בקרקע החולית /

זו הממולאה עצמות רוחשות-לוחשות, אולם ידי מרוקנות /

בכל זאת את כל בתי העלמין, מקרית שאול ועד הר הזיתים, מטבריה ועד צפת והר מירון /

ואצבעותיי פותחות את קברו של רבי שמעון בר יוחאי ופותחות את קברו של רבנו משה המימוני /

והאר"י הקדוש, ואני מטה אוזני למנגינות ולחרוזים הפורצים מקברו הפתוח של ר' שלמה אלקבץ /

משורר ערבי השבתות /

וכדור הארץ סובב על צירו /

ושפתי המתים דובבות במעמקי הקודש /

מן העולם ועד העולם.

(מתוך " הבית מאזין לקולות – שירים ושירים בפרוזה" מאת איתמר יעוז קסט).

25 תגובות בנושא “המשורר שונא ישראל מחמוד דרוויש במימון תקציב הביטחון

  1. מדמוני אסף

    ברשותך רק הערה קטנה אחת,
    השרה לתרבות אין ידה במעל, שהותה במשרד הספיקה כדי להזיז את העט מצד ימין לצד שמאל, וסולקה בזכות ש"ס.
    מי שביקש לשבץ את ערכיו של הדרוויש הוא יוסי שריד, האיש אשר עפ"י ספרו של יאיר קוטלר חנק את חברתו נירה (לונדון) ושלח אותה לאשפוז, והוא הושם במעצר וכל הסיפור כולו בספר "הנחש". אני מציין את הסיפור כדי להבין איזו "איכות אנושית" ניסתה להטביע את חותם התרבות של השמאל בקרב עם-ישראל.

  2. א

    נראה לי שדווקא הימין צריך להלחם על לימוד של שירי דרוויש, שכולם יבינו מול מה אנחנו מתמודדים.

  3. רותי איזיקוביץ

    נתחיל משורש הבעיה: יעוד צה"ל הוא "להגן על קיומה של מדינת ישראל, שלמותה ריבונותה ושלום תושביה, ולסכל מאמצי אויב לשבש את אורח החיים התקין." אילו היה ממלא יעוד זה- דיינו. אבל לא רק שאינו ממלא, אלא שבמקום זה, מסיבות הסטוריות ואחרות, הוא עוסק בדברים שלא מתפקידו לעסוק בהם. 1. גלי צה"ל. תחנת שידור רגילה,פוליטית-שמאלנית. מכיוון שהיא ממומנת מתקציב הבטחון, עובדה זאת צורמת במיוחד. 2. חינוך מקבלים בבית (או לא) ובבי"ס (או לא), אבל צבא נועד להגן, לא לחנך, כתוב לעיל, בחוק! המשרתים בו נועדו להיות לוחמים ותומכי לחימה. זה הכל. צבא הוא ההיפך מחינוך, בוודאי מנקודת מבט של מי שטוען לחשיבות הדמוקרטיה.צבא הוא מילוי עיוור של פקודות, ותהיינה מטומטמות ככל שתהיינה. צבא הוא במובן מסוים דיקטטורה. גם בלי זה, אנשי צבא לא הוכשרו 3 שנים, כמו מורה, לעסוק בחינוך. ואם מורים שהוכשרו לכך, לא עשו את מלאכתם (ולכן חיל חינוך לכאורה עושה במלאכה) קו"ח "מחנכים" צבאיים אינם מסוגלים. ובכלל, תחת השם הזה, מסייעים למסתננים אפריקאים ומגרשים יהודים. חינוך למופת.

  4. רותי איזיקוביץ

    נ.ב. היוזמה לשדר את השיר של דרוויש הניאו נאצי, הייתה יכולה להיות ברוכה, אלא שהכל תלוי בכוונת המגיש. לדעתי מאז ומתמיד, היה צריך ללמד את ילדי ישראל, בבתיה"ס (אילו למורות הייתה השכלה), את האמנה הפלסטינית (מ-1964), את חוקת פת"ח (נכתבה אחרי אוסלו) ואת חוקת החמאס. אילו היו מלמדים, לשדרני השמאל בגלי צה"ל היה קשה לטמטם את הציבור שעדיין חולם (כמו צ'מברליין ) על שלום עם ישמעאלים. מי שחושב שמשרד חינוך ישראלי יאמץ את הרעיון, שיקום…

  5. נילי דיסקין

    מאחר והכרתי את דרוויש ( ביקרתי אותו מספר פעמים עם ידיד אחר שהיה אף הוא משורר , סמיח אל קאסם כשהיה גר ברחוב עבאס בחיפה), ומאחר וקראתי חלק משיריו ואף שוחחתי עמו עליהם ( כשהיה כבר בבניין סכאכיני ברמאללה)
    רציתי לאמר שיש בשיריו , לדעתי , הקצנה ושנאה , אבל אנחנו חייבים לזכור שרוב הפלשתינאים קוראים את שיריו , ושומעים או קוראים גם את דברי ההסתה כנגד יהודים , דברים המתעטפים בלבוש לאומני כשהם בעצם אנטישמיות במירעה. השאלה היא איך מתמודדים עם הדברים. לגנות או להזדעזע – לא מביא פתרון. רק הכירות אנושית והתחברות אנושית נושאת עמה סיכוי. כמו שעושות קבוצות רבות בתוכנו.( כמו למשל הורים שכולים משני העמים ) ,לא שאני "ממליצה" להגיע למצב הזה אבל רק קבוצות קטנות כאלה שזורעות זרעים , יכולות , אולי , לשנות את השיח המתלהם , המסית ,והשונא. כמו שאיני מתגוללת על נוח קליגר שכותב ב"ידיעות אחרונות " כמעט תמיד עם זיקה להיותו ניצול שואה , שכדור שני לניצולי שואה איני מצפה ממנו לשכוח או להיות יכול להשתחרר מזכרונות הזוועה ומהידיעה שאדם יכול לעשות לאדם אחר זוועות כאלה , כך איני יכולה לגנות את מחמוד סלים דרוויש ז"ל שלא יכול היה גם אילו רצה , להיות אובייקטיבי . אבל , זוהי נקודת ראות אישית. וככזו היא צריכה להשפט ע"י כולנו. כולל ויכוחים עם תלמידים בבתי הספר.אולי אפילו העובדה שהיתה לו בת זוג ישראלית , הביאה אותו לכתוב בקיצוניות יתר. אנחנו צריכים למצוא מסילות אל לב השונאים שלנו גם אם הם מוסתים. ראיתי בעצמי שזה אפשרי.אני מזכירה לכולם שרק הר עם הר לא ייפגש. אדם עם אדם -כן.. שום כוח שבעולם לא ישנה את השיח הזה.בטח שלא "עוד יותר כוח". אדם משתריין , ומתקשח אל מול כוחניות שמופעלת נגדו.אולי המבוגרים שבינינו כבר לא יזכו לראות את הפירות , אבל חייבים , לדעתי , לזרוע את הזרעים ולטפח אותם כדי שבבוא היום יהיה בסיס אנושי לשלום. שלום לא יבוא מחתימות על נייר.אני מזכירה לדתיים שבינינו שגם הם מצויים "בקש שלום ורודפהו" אם חפצי חיים הם. סליחה על האריכות של התגובה. זה בנפשי. כמו שזה בנפש כולנ . נילי דיסקין

    1. רותי איזיקוביץ

      ההשוואה שלך בין תוצאות נסיון החיסול הערבי את מדינת ישראל בשנות ה-40- בריחתם, וגירושם כאויב, לבין תוצאות השמדת היהודים בשואה- מקוממת. ואשר לרצונך הטוב: קראי את האמנה הפלסטינית והסבריו של האלוף יהושפט הרכבי (איש שמאל); את חוקת פת"ח שנכתבה אחרי הסכם אוסלו; ואת חוקת החמאס. תלמדי על מהות האסלאם ואז תשאלי את עצמך מדוע אירופה מדממת היום ללא קשר לאסונם של ערביי א"י.

  6. זאב גלילי מאת

    הגיע במייל
    חן חן על רשימתך.
    התקשורת הבּורה אף לא מכירה את שיריו שקראו למחיקתנו. כמו מה שציטטת ברשימה.
    מחמת בורות זו הם מכנים אותו "המשורר הלאומי הפלשתיני".
    ממש כבוד נותנים למנוול הזה, שונא ישראל זה שהשתוקק לזרוק אותו לים.הם מעדיפים אותו ומבלי לבדוק מה הוא שורר; ובלבד שיוכלו לתקוף על "פגיעה בחופש העיתונות".
    העיתונאים הבורים ממש מזו-ז-עים מזה שיש מחאה נגד השידור על דרוויש
    יעקב ה.

  7. arik barhum

    למר גלילי,שלום רב.
    אכן אובמה הסכל יכנס להיסטוריה כאחד הנשיאים הגרועים ביותר,שדרדר את ארה"ב והשפילה.
    לעניין קרים שרוסיה כביכול "לקחה "מאוקראינה.
    חצי האי קרים נכבש מטורקיה בשנת 1784,על ידי קתרינה הגדולה.
    היא גם ייסדה את אודסה בשנת 1796.
    לפיכך אין כל ספק שזו אכן טריטוריה רוסית,ופוטין אכן החזירה לרוסיה.
    כדאי לדעת את העובדות.
    בברכה,
    אריק ברהום

  8. גדעון ארליך

    משום מה מתעלמים משירו של דרויש "תעודת זהות" על כך שטבעי שערבי יאכל בשר יהודי, זאת בדומה לקריאתה של המשוררת פדואה טוקאן משכם לאכול כבד של יהודים ( המשרתים בצהל), וזאת לפי הויקיפדיה על פי התרבות המוסלמית (.סיפור קדום אודות הינד, אשתו של ספיאן אבן הארב).
    השיר המלא :

    מחמוד דרוויש – תעודת זהות – בדילוגים

    תִּרְשוֹם!
    אֲני עֲרָבִי.
    ….שוֹרָשַי
    הָיוּ מְחוּפָּרִים עוֹד לִפְנֵי לֵידַת הַזְּמָן
    …..לְרֹאשִי עָקַאל עֲל כָּפִיָּה
    אֲני עֲרָבִי.
    אֲתָּה גָזַלְתָּ אֵת הַפָּרְדֵסִים שֶל אֲבוֹתַיי
    וְאֵת הַאֲדָמָה אֲשֶר עִיבַּדְתִי
    אֲנִי לֹא שוֹנֵא אֲנָשִים
    וְאֵינֵנִי פּוֹלֵש
    אֲבָל אִם אֱהֱיֶה לְרָעֵב
    בְּשָרוֹ שֶל הַכּוֹבֵש יִהֱיֶה לִי לְמָאֳכָל
    הִזָהֵר..
    הִזָהֵר..
    מְהַרָעָב שֶלִי
    מְהַזָעָם שֶלִי!
    ערב הסעודית.
    ערביי ארץ ישראל, שהם הפולש החדש לארצנו, נמצא כאן עוד משחר ההיסטוריה כולל משפחתו דרוויש שמקור שמה פרסי, הכפיה מקורה חדש למדי – אך אצל השקרן המקצועי הזה היא כנראה לבוש אבות אבותיו משחר ההיסטוריה , הם עסקו בפרדסנות , שהיא בכלל ענף חקלאי שבו החלו היהודים.
    הוא לא שונא אנשים אבל בטבעיות שרמנטית יאכל יהודים.
    כנראה שהרוקדים ברמאללה כשבידיהם כבד ומעיים של יהודים גם כן התכוננו בטבעיות לאכול זאת לפי התרבות האותנטית שלהם ,
    ורק טבעי שכל ליברל אמיתי מעודד הפצת תרבות זאת בקרב כל ליברל ( ליבי – רעל ) שכמותו .
    :

  9. עפר שפירא

    מדהים שאף אחד לא שמע את התוכנית האמורה (שעונה על כמה מהטענות שעולות לעיל).
    אף אחד לא טוען שדרוויש היה אוהב ישראל אבל מיצירותיו לא נראה שהוא שנא עד כדי כך ותמך בטרור
    גלי צהר אמורה לשדר לכלל עם ישראל ש 20% ממנו ערבים שמאוד מזדהים עם המשורר הזה
    להכיר אותו ואת שיריו – לא יפגע בבטחוננו אף לא במעט

      1. עפר שפירא

        רותי,
        תרשי לי להמר עליך ועל כמעט כולנו
        במידה ותיי רעבה גם את תאכלי מה שלידך ובטח מי שיגרום לך לרעב זה.
        זה הכי טבעי ואנושי !

        1. זאב גלילי מאת

          טבעי כן. לרצות לאכול את כבד אויביך? אמנם בנסיבות קיצוניות שמענו על קניבליזם. חוץ מזה הפלסטינים אינם רעבים פרט לדם יהודים. מצבם טוב יותר ממצב כל ערבי בכל מדינה ערבית.
          זאב גלילי

  10. צדוק התקוה

    השיר תעודת זהות נכתב בשנת 64 אז על איזה כיבוש הוא מדבר
    אם הוא מדבר על 48 אז אני מתפלא מאנשי השמאל המהללים את שירתו
    אֲבָל אִם אֱהֱיֶה לְרָעֵב
    בְּשָרוֹ שֶל הַכּוֹבֵש יִהֱיֶה לִי לְמָאֳכָל
    הִזָהֵר..
    הִזָהֵר..
    מְהַרָעָב שֶלִי
    מְהַזָעָם שֶלִי!
    אוכלי בשר ועורפי ראשים הם דעא"ש

  11. אמירה

    לנילי דיסקין: "ז"ל" הוא תואר השמור ליהודים בלבד. לשים תואר זה ליד כל שם לא-יהודי הוא לא לענין. לשים תואר זה על שונא ישראל ? ע האם קראת את האמנה הפלסטינית? האם שמעת את הקריאות "מות לישראל" מאירן? האם "תשלום הפיצויים" שביבי הוכרח לשלם ל"נפגעי" הארמדה התורכיים נראה לך מתאים? אולי אפשר היה להפנות מן הכסף לטפול בפצועים שלנו? האמונה שאיזשהו דו-שיח עם הערבים, בקבוצות קטנות או גדולות, יכול לשנות משהו בגישתם אחרי 5-4 דורות של ערפאתיזם במערכת החינוך שלהם (רק עכשיו ראיתי שה"מתונים" בין שכנינו הקרויים פלסטינים , ועבס בראשם, הפכו את הרוצח מככר ציון זה עתה לגבור (PA Gives 'Refrigerator Bomber' Official Military Funeral). אתם את רוצה לדבר? על מה בדיוק? על התאבדותנו הקולקטיבית? איינשטיין אמר ששיגעון הוא חזרה על אותן פעולות וצפייה לקבל תוצאות אחרות. נראה לי שהתברכנו בהרבה כאלה. אז מי שרוצה להתאבד – בבקשה, רק אל תקחו אותנו אתכם.
    את אומרת "זוהי נקודת ראות אישית". ונקודת הראות האישית שלי אומרת: הבא להרגך השכם להרגו. מי מן המוסלמים שרוצה להיות "רדיקלי" ולחיות אתנו ועם המערב בשלום – יבורך, בינתיים אנחנו רק שומעים קריאות לרצח מן הצד השני.
    למה "העובדה שהייתה לו בת זוג ישראלית הביאה אותו לכתוב בקיצוניות יתר"? הוא שנא אותה ועל כן הוציא את זה על כולנו? נראה כמו פסאודו-פרויד פתלתל ואין בזה הגיון, אלא אם כן יש פה משהו שפספסתי.
    ולסכום, אחרי 7 דורות בלבנט גם לי יש "נקודות ראות אישיות" אחדות, כולל הספורים על הפוגרומים שנערכו בנו ע"י אנשים פרימיטיבים, שרוצים את פרי עמלם של אחרים מבלי לטרוח בעבורו וראי מה קרה כשהחזרנו בטיפשותנו את סיני למצרים ונתנו להם גנים פורחים במדבר – הדבר הראשון שעשו היה להרוס הכל. והמדבר נשאר מדבר, וכפי שהמוסלמים אומרים: כשאללה רצה לנוח ברא את מדבר סהרה.

  12. אמירה

    לאריק ברהום: אם "חצי האי קרים נכבש מטורקיה בשנת 1784… לפיכך אין כל ספק שזו אכן טריטוריה רוסית, ופוטין אכן החזירה לרוסיה" אזי ארץ ישראל נכבשה ע"י הבריטים מהטורקים, שכבשוה (אם נלך ברוורס כמה מאות שנים ולמען הקצור) מן הרומאים. כמה שנים צריך הכובש להחזיק חבל ארץ לפני שזה נחשב "שלו"? אנחנו (עם ישראל שיצא ממצרים והגיע לכנען לרשתה מחדש) כבשנו אותה מעמים שנכחדו מעל האדמה. אנשי קרים המקוריים עדין חיים, למרות שהרוסים הצליחו להפכם למעוט (כמו הסינים גם הם משתמשים ב"טרנספר" של אנשיהם לשטחים כבושים כדי להפכם לרוסיה-דה-פקטו וסין-דה-פקטו). "כדאי לדעת את העובדות" נשמע קצת "מלמעלה". רד אלינו ולמד את העובדות.

    1. arik barhum

      משום מה שכחת שקרים היה חלק מרוסיה הסובייטית עד שחרושצ'וב נתן אותה במתנה לאוקראינה.היות
      וזה היה במסגרת ברית המועצות לא היתה לזה משמעות מעשית,אך עם התפרקות בריה"מ פוטין חושב, ובצדק, שקרים חייב לחזור לרוסיה.
      לגבי "קצת מלמעלה"אין לי עניין לענות לך.זכותך לחשוב כרצונך.אך עדיין כדאי לדעת את העובדות
      אריק ברהום

      1. אמירה

        לאריק ברהום ונילי דיסקין: מדינות נולדו בדם ובכבוש. אף אחד לא היה נחמד, ורק החזקים שרדו. אם לערבי יש אשה יהודיה אין אלה משנים את העובדות, והערבים שונאים אותנו ומאז ערפת יש להם גם "מערכת חנוך" לתפארת שמלמדת אותם כמה אנחנו גרועים. עד שלא ישנו את "מערכת החנוך" הזו לא ישתנה כלום במזה"ת, ואין שום סיבה להניח שישנו משהו. נוח למנהיגים להפנות אצבע לשעיר לעזאזל התורן, ואנחנו שעירים מוצלחים ביותר.
        גם אם חרושצ'וב "נתן במתנה" חבל ארץ למדינת-לווין או לא, מאז התפרק הגוש הסובייטי השתנו כמה דברים, ואם פוטין "חושב ובצדק", העובדה שהיה צריך להעלות צבא על קרים מראה שזה לא בדיוק מה שחשבו הקרימאים. כנ"ל לענין גרוזיה, שגם שם הוא בודאי חשב ובצדק שזו ירושה מאבא שלו…

  13. נילי דיסקין

    לאמירה. אכן פספסת. העובדה שהיתה לו בת זוג יהודיה מעמידה אותו בסכנה ( אפילו בסכנת חיים ) במקום שבו הוא חי. לכן , אולי , היה צריך להקצין.. לא טענתי שצריך למסור אפילו סנטימטר ממדינת ישראל, לפני שהקיצוניים שבאויבינו ( יש גם מתונים המפחדים ושותקים. אנחנו לא מקלים עליהם ) יכירו בזכותנו לחיות כאן במדינה יהודית ריבונית אבל קיצוניות לא מובילה לשום דבר טוב. אולי כדאי שתראי את הסרט של יהודית יחזקאלי על ח"כ אמנון לין שנפטר בימים אלה שם הוא מבטא גם את העמדה שלי. נילי דיסקין.

  14. נילי דיסקין

    אני לא רואה הרבה טעם לנסות להתפלמס עם אנשים שעושים הכללות נוסח " הערבים הם"……………….נילי דיסק4ין

להגיב על arik barhum לבטל