מיהו אותו סילבסטר שיהודים רבים כל כך חוגגים לזכרו

קונסטנטין

קונסטנטין

בשנת 2002 פירסם משרד החינוך רשימה של אירועים שונים שתוכננו לחנוכה. הוא ציין את האירועים הללו ,כמקובל: נר ראשון שני שלישי וכו'. אך הואיל וחלק מן האירועים תוכננו לאחר החנוכה המשיך משרד החינוך והרחיב את הנס. הוא ציין (במודעה בולטת בעיתונים) אירועים שנועדו להתקיים בנר תשיעי, נר עשירי וכך הלאה.

כתבתי אז כי במדינה בה משרד החינוך מפרסם מודעות על אירועים המתרחשים בט' חנוכה ובי' חנוכה אין פלא שאזרחים חוגגים את הסילבסטר.

 דברים שצריך לדעת על הסילבסטר Silvester

איני יודע אם יש הסבורים כי זה חג יהודי. אבל רבים ודאי סבורים כי זהו "חג אזרחי", כמו שהתאריך למניינם הוא כאילו "כללי".

לא חג אזרחי ולא כללי – חג נוצרי

מדובר בחג הקרוי על שמו של אחד מראשוני האפיפיורים. הוא נבחר לתפקידו בשנת 314 וכיהן בתפקיד זה עד יום מותו ב-31 בדצמבר 335.

יש מעט ידיעות על חייו ופועלו של אפיפיור זה, מה שמעיד אולי שהוא לא הלך בגדולות. לאפיפיור באותה תקופה לא היה כוח של ממש, אבל הוא חי בתקופה הרת גורל בהיסטוריה. זה היה בתקופתו של הקיסר קונסטנטין (על שמו נקראת קונסטנטינופול, היא איסטנבול, היא קושטא). קונסטנטין היה הקיסר הראשון שחדל להילחם בנצרות, שכבר התפשטה בכל רחבי האימפריה הרומית, והוא אף השכיל לגייס את הכנסייה לשרותו. הכנסייה נרתמה למשימה ברצון ושרתה את קונסטנטין בנאמנות, אף שהוא עצמו נשאר עובד אלילים עד סמוך לפטירתו ורק אז הוטבל לנצרות.

מפעלו של קונסטנטין

קונסטנטין תרם תרומה חשובה להתפתחות הנצרות. באותה תקופה היתה הכנסייה שרויה במחלוקת עזה בשאלת מהותו של "אותו האיש" בלשון חז"ל, ישוע מנצרת בלשון מאמיניו. האם ישוע זהה לחלוטין עם האב או שהוא פחות ממנו – זאת הייתה המחלוקת. קונסטנטין יזם את הוועידה האקומנית הראשונה, שהתכנסה בשנת 325, וקבעה כי הבן והאב חד הם. לענייננו חשוב שאותה ועידה החליטה גם על היבדלות מוחלטת מן היהדות. היא קבעה בין היתר כי השבת היהודית תנדוד ליום ראשון. אותה ועידה קבעה גם למעשה את מעמד האפיפיורות. בכל האירועים החשובים הללו לא היה סילבסטר מעורב כלל. בוועידה השתתפו נציגיו והוא המשיך לשבת בארמונו ברומא, אותו קיבל (אולי) במתנה מקונסטנטין.

מדוע איפוא נקבע יום מותו של סילווסטר ליום חג שאותו חוגגים ברחבי העולם הנוצרי עד היום? מספרים שסילבסטר היה בעל כוחות מיוחדים בהם הצליח לרפא אנשים ממחלותיהם ובין היתר ריפא את קונסטינוס ממחלת הצרעת בה לקה. אבל לא זו הסיבה.

מה הסיבה לחגיגה

הסיבה לכך אינה קשורה כלל באישיותו ובפועלו של סילבסטר אלא בארוע שהתחולל מאות שנים לאחר מותו. הדבר היה בראשית האלף השני. בתקופה זו הגיע לשיאו המאבק בין הכנסייה והשלטון החילוני. מצד הכנסייה היה האפיפיור גרגוריוס השביעי ומן הצד החילוני היה המלך היינריך הרביעי. האפיפיור הטיל חרם על המלך וזה בא בשנת 1077 אל מבצר קאנוסה לבקש את הסרת החרם (ומכאן הביטוי "ללכת לקאנוסה"). אחד מנושאי הוויכוח היה שאלת בעלותה של הכנסייה על ממלכתה ברומא. כאן שלף הוותיקן מסמכים ישנים, שהחשוב בהם היה מסמך שבו הבטיח הקיסר קונסטנטין לאפיפיור סילבסטר את השלטון באיטליה לעולמי עולמים. המסמך היה ככל הנראה מזויף אך סילבסטר הועלה לדרגת קדוש. כאשר נקבע במאה השש עשרה לוח השנה האזרחי התערב יום מותו של סילבסטר בערב ראש השנה שהעולם הנוצרי חוגג ועמו כמה יהודים טיפשים.

תגובות

פורסם בפייבוק

    • Philip Uklein זאב, אני מקפיד לקרוא את הפוסטים שלך בצורה עקבית יחסית (מתי שאפשר לקחת הפסקה בעבודה) במשך כשנה – רוב הפוסטים חכמים משכילים ומלמדים אותי עובדות חדשות שלא הכרתי לפני.
      אך כשקראתי את הפוסט הזה התאכזבתי מאוד, נראה כי הפעם ויתרת לעצמך לא באמת חיפשת את האמת אלא נתת לדעותיך הקודמות להכתיב את השורה האחרונה בלי להתייחס לעובדות.
      אין ברצוני לתקוף אותך – אנא קח את דברי כביקורת בונה כי יש לי הערכה רבה כלפיך.
      נפתח בכך ש"סילבסטר" ככינוי לתאריך ה-31 בדצמבר למניינם אינו כינוי נפוץ, הוא קיים רק בגרמניה ובישראל (ויתכן שבעוד כמה קהילות קטנות דוברות גרמנית ברחבי העולם), אם נבדוק בכל מדינה קתולית אחרת נמצא כי החג הנחגג יהיה "שנה חדשה" על שלל התרגומים.
      מה שמוביל אותי לנקודה הבאה – סילבסטר בהיותו קדוש לכנסיה הקתולית בעצם חסר חשיבות לכנסיה הפרוטסטנטית והאורתודוקסית שאינן כמכפיפות עצמן לאפיפיורות או להוראות הוותיקן ברומא, כך שהטענה של חגיגות ה"סילבסטר" נחלשת עוד יותר.
      למה ערב השנה הלועזית חדשה נקרא "סילבסטר" בקרב אחוז לא מבוטל מאזרחי ישראל? אין לי תשובה לכך, יתכן שהסיבה נמצאת אי שם בעליות המוקדמות אשר הגיעו מגרמניה.
      מקרה שקרה לי שהדגיש עד כמה ההתעסקות באותו "סילבסטר" תלושה מהמציאות כאשר חברה תיירת מברזיל שגדלה במשפחה וסביבה קתולית שאלה אותי לפני יומיים מה הסיבה שבכל מקום בארץ רושמים סילבסטר – כלומר אפילו נוצרי קתולי לא ידע לזהות את הכינוי "סילבסטר" עם התאריך המדובר.
      ולבסוף – האוכלוסייה החוגגת. זכותך לחשוב שהחוגגים הם טיפשים, לא אתווכח איתך על כך. אבל אותם עולים מברה"מ שהם עיקר החוגגים ביום זה הגיעו מהמדינה הכי חילונית בעולם – מקום בו כמרים הוצאו להורג כי "דת היא אופיום להמונים", מדינה שבה חגים נקבעו ע"פ האידיאולוגיה של המפלגה חג אחד נשאר מן העבר – הוא הפך חילוני למופת והמלאך בצמרת עץ האשוח הוחלף בכוכב אדום. חג שבו המשפחה מתאספת חוגגת את תחילתו של לוח שנה חדש ואוכלת הרבה. תנסה כמה שתרצה אבל שום עקבות לחברנו סילבסטר לא תמצא כאן ומסיבה פשוטה מאוד – רוסים אינם קתולים ואינם מכירים בשום אפיפיור – אז אם היה אנטישמי או לא אין לכך כל טיעון כנגד יהודים ילידי רוסיה וברה"מ אשר חוגגים חג חילוני שבעברו היה גם חג פרובוסלבי.
      בנוגע לעולם הנוצרי שחוגג אז בירור קצר מראה שגם בסין, הודו, איחוד האמירויות, אזרבייג'ן וטורקיה חוגגים את השנה החדשה ב-1 בינואר, אף אחת מהמדינות שצוינו לעיל אינה נוצרית או אפילו בעלת מיעוט נוצרי משמעותי. אז יתכן וכדאי לתקן את המשפט המסכם ל"…בערב ראש השנה שהעולם הנוצרי, המוסלמי, הסיקי, הבודהיסטי וההינדים חוגג ועמו הרבה יהודים טיפשים"
      זאב אתה אדם חכם ואנחנו יכולים לא להסכים על ציון התאריך הזה – אך אנא ממך בוא נתמקד בעובדות ולא בדעות קדומות או חצאי אמיתות. בסופו של דבר כל עוד מרבין בשמחה מה זה משנה אם בתאריך כזה או אחר?
      גילוי נאות: אני יהודי, קצין במיל', יליד ברה"מ, לא מקפיד על כל המצוות, צם בכל הצומות, חוגג את כל החגים היהודים כהלכתם ועוד חג אחד מבית אבא.
    • Zeev Galili
כך תרשם כמנוי חינם להיגיון בשיגעון http://www.zeevgalili.com/2013/04/18091
פורסם בקטגוריה חגים, חינוך, יהדות, נצרות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

7 תגובות בנושא מיהו אותו סילבסטר שיהודים רבים כל כך חוגגים לזכרו

  1. מאת אריאל‏:

    אבל היום לוח השנה הלועזי כבר איננו בעל משמעות דתית או לאומית והור יותר בין־דתי ובין־לאומי. אנשים חוגגים דווקא ביום הזה כי יש להם תירוץ, לא יותר.

  2. מאת ויטלי‏:

    חגיגות ה"סלבסטר" הם לא חגיגות לזכר אותו אפיפיור אלה יותר סתם סיבה טובה לחגוג. מסיבה כולשהי בארץ השם סילבסטר דבק ביום זה, ככל הנראה מבורות. בשאר העולם הנוצרי היום נחשב כתחילת השנה וחלק מחגיגות קריסמס. חשיבות יום זה אולי גדלה עם העליה מרוסיה שהביא את החג הזה איתם. שם לחג זה היה רקע חילוני (דת היתה אסורה שם). היה זה החג היחיד בעל אופי שמח בברה"מ הקומוניסטית ונחגג בו תחילת שנה (וכך גם הוא נקרא "שנה חדשה")

  3. מאת מיקי‏:

    מר גלילי
    כתבותיך מאלפות ומרבות דעת, אולם אנכי קטן מבקש כי בסייפא של מאמרך המצוטט להלן – "…שהעולם הנוצרי חוגג ועמו כמה יהודים טיפשים."…

    יוחלף ל- "…שהעולם הנוצרי חוגג ועמו כמה ישראלים בני דת משה טיפשים."…

    תודה ובברכה
    מיכאל

  4. מאת ציוני אמיתי‏:

    מסכים בהחלט אני מעוד אוהב את האתר אבל הכתבה הזות דבקה קצת לא נכונה לכל פרטיה,אותם נשים החוגגים בארץ באמת חוגגים את השנה החדשה ולא שום דבר אחר…כמו שהחגיגה הזות נערכת בכול האולם חוץ מהארץ..

  5. מאת זאב גלילי‏:

    לכל המגיבים. אין לי בעיה עם ישראלים טובים החוגגים את השנה האזרחית החדשה או משום שטוב לחגוג סתם, תהיה החגיגה אשר תהא. גם איני חושב שכל מי שחוגג את החג המכונה אולי בטעות "סילבסטר" הוא חסר דעת. אך נדמה לי שרבים קוראים כך לחג מתוך אי ידיעה. לאלה נועדו הדברים – להזכיר שהאיש הזה היה אנטשמי גדול. תחגגו את ראשית השנה ה"אזרחית" החדשה אבל נא לא לשכוח שגם לנו היהודים יש ראש השנה משלנו.

  6. מאת ודים‏:

    הפעם אני מאוכזב. אכן יש יהודים טיפשים המכנים את השנה האזרחית החדשה סילבסטר בין אם מחוגגיו או ממבקריו. רק שחגיגות השנה החדשה לא נקשרו לקדוש הקטולי לא במדינות קומוניסטיות (ברית המועצות לשעבר וסין) ולא אף במדינות נוצריות לא קטוליות. יש סיבה שדוברי רוסית מדגישים את החגיגה כ"נובי גוד" (רוסית: שנה חדשה) כפי שהוא מכונה ברחבי ארצות ברית המועצות לשעבר.

    • מאת זאב גלילי‏:

      אין לי כמובן שום ביקורת על אנשים החוגגים את השנה החדשה הנקראת "אזרחית" [אף שהיא קשורה בהיווצרות הנצרות]. אך ענין סילבסטר גם אם נאמר בתום לב ומתוך בורות ראוי שייחשף. ז.ג.

השאר תגובה