אלטלנה – לא נשכח לא נסלח

היום לפני 61 שנים הפגיז הפלמ"ח בפיקודו של יצחק רבין  את אניית הנשק של אצ"ל (ארגון צבאי לאומי) והעלה אותה באש. לימים טבע ראש הממשלה, דוד בן גוריון,  את המונח "התותח הקדוש", לתותח שהפגיז את האוניה.

חוברת לזכר אלטלנה שראתה אור זמן קצר אחרי שהועלתה באש

חוברת לזכר אלטלנה שראתה אור זמן קצר אחרי שהועלתה באש.

בחילופי היריות נהרגו 16 יהודים, רובם אנשי אצ" ל וכן שלושה חיילי צה"ל ופלמ"ח. חלק מההרוגים היו אנשי אצ"ל שכבר חוילו לצה"ל או היו בתהליכי חיול.

המדינה שאך קמה היתה על סף מלחמת אחים נוראה ורק מפקד אצ"ל, מנחם בגין, עמד בפרץ ומנע זאת כשהוא נושא נאום ברדיו וממרר בבכי.

לסיפור המלא של אלטלנה ראה: האם אנו מתקרבים לאלטלנה שניה.

איך גנב הירשון את המיליונים

כבר נתתי תשובה מפורטת לשאלה זו עוד כשהיה מדובר בחשדות בלבד. ראה משביתת פרומין עד מצעד החיים.

להלן תקציר:

את השאלה שבכותרת הצגתי לידיד ותיק, יהודי קשיש, כבן 78, צלול מאד, ובעל זיכרון פנומנאלי. משך עשרות שנים נמצא בצומת ההכרעות של תנועת החרות ושל הסתדרות עובדים לאומית. הוא יודע הרבה ומוכן לספר.

אי אפשר להבין את הקלות הבלתי נסבלת בה ביצע הירשזון את הגניבה, כמו גם את חוסר התיחכום שבה נעשו הדברים. זאת ניתן להסביר בהיסטוריה של המוסדות מהם גנב.

1. הסתדרות עובדים לאומית (ה.ע.ל.) הוקמה בשנת 1934 בתגובה למעשי אלימות שהפעילה ההסתדרות הכללית נגד פועלים שלא היו חברים בה.

2. במקביל הוקמה גם קופת חולים לאומית שמטרתה היתה לתת טיפול רפואי לכל הזקוקים לכך, שלא הסכימו להיות חברים בהסתדרות (שהיה תנאי לקבלת שרותים מקופת החולים הכללית).

3. הקופה זכתה להצלחה  גדולה ומספר חבריה גדל בהדרגה ובשנות השישים כבר היו לה חצי מליון מבוטחים.

4. אף שה.ע.ל. היתה כאילו חלק מן התנועה הרביזיוניסטית ולאחר הקמת המדינה חלק מ"חרות" והליכוד, היא שמרה על עצמאות מוחלט וסרבה לשתף ברווחיה את התנועה.

5. מזכיר התנועה היה ברוב השנים אליעזר שוסטק, משנת 1941 ועד 1977 – 36 שנים רצופות. יותר מששלט סטאלין על ברית המועצות .

6. משך כל התקופה הזו  התנהלה ה.ע.ל. על ידי חבורת אנשים כמעט אלמונית,  שמנתה  בין 20 ל-25 איש ששלטה שלטון ללא מצרים בארגון כלכלי ענק.

7. בהסתדרות הכללית היו סיעות פוליטיות שתבעו  קיום ועידות, בחירות, ביקורת וחלוקת משאבים. וכמובן שהתחלף המזכ"ל כל כמה שנים. בה.ע.ל. היה רק מנגנון ששלט בכל. התחלופה העיקרית היתה של חבר מביא חבר או מביא בן משפחה. או חלילה חבר מת ומפנה מקומו.

8. במהלך השנים הקימה ה.ע.ל. שורה של מוסדות נלווים: רשת מעונות יום בשם "ניל"י" (נוער יהודי למען ישראל), "המרכז לפיתוח מערכות חינוך וקליטה" ו"קרן המלגות על שם יוסף וזהבה ולקר" (שנמנה עם מייסדי הקופה) ועוד.

9. כל המוסדות הללו שאבו כספים מתקציבי המדינה וגופים  מוניציפאליים וגם מתרומות מחו"ל. כלפי תורמים מחוץ לארץ הציגו עצמם אנשי ה.ע.ל. כשליחי תנועת ז'בוטינסקי. אך הם הקפידו מאד  ששום דבר מן הנכסים שבידיהם לא יעבור לידי התנועה.

10. בשלב מסויים הגיעו ראשי ה.ע.ל. למסקנה כי הם  זקוקים  לכוח פוליטי כדי לבסס את מעמדם. בגין נענה לתביעת אליעזר שוסטק והכניס אותו לכנסת יחד עם שבתי שיכמן.

11. הפיצוץ בא כשהחליט הליכוד בשנת 1966 להקים את סיעת "תכלת לבן" ולהתמודד  בבחירות לוועידת ההסתדרות. ראשי ה.ע.ל. התנגדו למהלך הזה וראו בו גורם שיסכן את המונופול שבידיהם.

12. הם פרשו מחרות של (יחד עם שמואל תמיר ואהוד אולמרט) וחזרו לתנועת האם לאחר שורה ארוכה של איחודים ופילוגים.

13. המצב בו יש סיעה של הליכוד בהסתדרות ובאופק כבר הסתמנה האפשרות שיהיה חוק ביטוח בריאות ממלכתי הביא  את  ראשי ה.ע.ל להפעיל את היצירתיות שלהם  בחיפוש אחרי יוזמה יחודית.

14. היוזמה החדשה היתה 'מצעד החיים'. זה היה רעיון משותף של אליעזר שוסטק  ועוד שניים מראשי האירגון – שלום כהן ויצחק אפלבאום.  הם התקשרו אל אלי ויזל והוא הסכים לתת את ברכתו למפעל.

15. אברהם הירשזון באותה תקופה היה במעמד שולי בה.ע.ל. – סגנו של אריה גלזמן, שהיה ממונה על הנוער העובד הלאומי.  הוחלט להטיל עליו לארגן את המצעד. הירשזון שחיפש עבודה והיה בעל שאיפות פוליטיות קיבל את ההצעה ונטל לעצמו את כתר היוזמה. ונהדרגה טיפס עד שהגיע לפיסגת הפירמידה של הץעץל. ומאוחר יותר לתפקיד שר האוצר.

16. קבוצת המייסדים של ה.ע.ל. וממשיכיהם השכילו במהלך השנים לשמור על הסכסוכים הפנימיים ביניהם ולא להוציאם החוצה. מה נעשה בכספים הרבים שלא היתה עליהם שום ביקורת חיצונית, זו שאלה להיסטוריונים.

17. מה שהביא לפיצוץ הנוכחי החל  במלחמה על השליטה. במלחמה הזו היה מעורב עובדיה כהן, לשעבר גזבר ההסתדרות הלאומית ויו"ר "ניל"י", שנהיה יד ימינו של הירשזון וגם ממלא מקום ראש העיר רמת גן.

18. במהלך המאבק  התעוררו חשדות לגבי כספים בהם טיפל עובדיה כהן, שנחשד כי גנב מיליוני שקלים כדי לסייע לאחיו שהסתבך בהימורים. הסכסוך הביא לפניה לרואה חשבון נתגלה מה שנתגלה והמידע הגיע למשטרה.

מכאן ואילך כל הסיפור בתיקי בית המשפט.

תגובה 1 בנושא “אלטלנה – לא נשכח לא נסלח

  1. פינגבאק: ערימה. עוד אחת.

השאר תגובה