בינה מלאכותית ומשחק השחמט

הפילוסוף היהודי בן המאה ה-19, משה מנדלסון, אמר פעם על משחק השחמט כי "בשביל משחק זה עיסוק רציני מדיי ובשביל עיסוק רציני זה יותר מדיי משחק" .

משה מנדלסון

משה מנדלסון

השבוע צפיתי בקבוצת אנשי אקדמיה, המרוכזים בלוחות שחמט. נהנים ממנו כמו ממשחק אך מתייחסים אליו כאל ענף מדעי רציני. ליד לוחות השחמט ישבו אמנם אנשים בשר ודם אך את המשחק ניהלו תוכנות מחשב, תוכנה מול תוכנה, שפותחו על ידי השחקנים. זה היה באליפות העולם לשחמט מחשב בהשתתפות נציגים מ-14 מדינות. האולימפיאדה התקיימה בבנין לחקר המוח שבאוניברסיטת בר-אילן.

מארגן אולימפיאדת המוחות הזו הוא פרופסור נתן נתניהו (כן, הוא הבן דוד של), מומחה לבינה מלאכותית מן המחלקה למדעי המחשב בבר-אילן.שאלתי את נתניהו מה לאנשי מדע רציניים ולמשחק השחמט.

 

 פרופסור נתן נתניהו

פרופסור נתן נתניהו צילום זאב גלילי

נתניהו: " תוכנות היודעות לשחק שחמט שייכות לקטגוריה של בינה מלאכותית. כמה עובדות בסיסיות יסבירו זאת. מספר האפשרויות של מהלך ראשון במשחק הוא 20 לכל שחקן ובסך הכל 20 בריבוע.  במהלך המשחק, בכל מצב נתון, יש לכל שחקן בממוצע כ-35 מהלכים אפשריים. מספר הפוזיציות שתיתכנה במהלך משחק מגיע לסדר גודל אסטרונומי 10 בחזקת 100, שזה מספר גדול יותר ממספר האטומים ביקום המוכר לנו.

המוח האנושי מסוגל לשחק משחק כזה וזה כוחה של הבינה האנושית".

מחקים את המוח האנושי

מדעני המחשב העוסקים בפיתוח בינה מלאכותית מנסים לחקות מה שהמוח האנושי מסוגל לעשות בתחומים שונים, וזה קשה מאד. אתן לך דוגמא מן התחום שאני עוסק בו: עיבוד תמונה. אדם מסתכל סביבו רואה חדר חפצים, בני אדם, הבעות פנים, פרצופים מוכרים ומבין את הסיטואציה. חיקוי יכולת זו באמצעות מכונה היא בעיה קשה מאד. למשל בעיה של זיהוי פרצוף. כל ילד יכול לזהות אדם על פי תמונה שלו גם אם צולמה לפני שנים גם אם צולמה בפרופיל. תוכנות זיהוי יכולות להגיע רק לחלק מן ההישג הזה.

" תוכנות השחמט נמצאות בקטגוריית הבינה המלאכותית משום שהן תוכנות "חושבות". משחק השחמט הוא משחק בעל אפשרויות אינסופיות, ולכן תוכנות השחמט נאלצות לחשוב במהלך המשחק. רמתה של הבינה המלאכותית בא לידי ביטוי ביכולת שך התוכנה ל"זיהוי על פי ראיה" והיכולת שלה לעבד את הנתונים המשתנים על פני הלוח על הצד הטוב ביותר.

מדוע דווקא משחק השחמט?

" לפיתוחים בתחום תוכנות שחמט יש שימושים מדעיים חשובים. השח מהווה זירת ניסויים לבחינת הטכניקות של בינה מלאכותית. מעין מעבדה לאפליקציות. כי הבעיה מוגדרת היטב (בניגוד לאפליקציות הלקוחות מחיי יום יום). בשחמט החוקים ברורים העיצוב קל ומוגדר היטב. זו כאילו מעבדה שכבר שלושים שנה בוחנים בה את התוכנות שפותחו ואת השילוב בין תוכנות לחומרות. וכבר הגיעו להשגים מפליאים כמו התמודדות עם מוח שחמטאי גדול כמו קספרוב. בתחום המדעי פרופר ניתן להצביע על השג במשחק הרבה יותר פשוט: דמקה. אלגוריתם שפותח על ידי פרופסור קנדי למשחק זה מצא ביטוי בעיבוד מחרוזות די.נ.א."

 

משחק שחמט בין מחשבים

משחק שחמט בין מחשבים

עמדה באולימפיאדתהשחמט

עמדה באולימפיאדת השחמט

צילומים: זאב גלילי

ראה השחמטאי שהמציא פצצות חכמות

3 תגובות בנושא “בינה מלאכותית ומשחק השחמט

  1. פינגבאק: "שושנת קהיר הסגולה" ומפלגת "שינוי" | היגיון בשיגעון

  2. פינגבאק: השחמטאי שהמציא פצצות חכמות | היגיון בשיגעון

  3. פינגבאק: קספרוב, אלוף עולם בשחמט, ציוני, לוחם למען ישראל, נאבק נגד רודנותו של פוטין

השאר תגובה