בג"ץ לערבים מול בג"ץ לחרדים

אברהים והילדה דווידי, זוג ערבים ישראלים מנצרת, בקשו לרכוש מגרש ולבנות בית בקיבוץ הסוללים. חברי הקיבוץ דנו בבקשה והחליטו לדחות את בני הזוג על הסף.

 הם הסבירו כי מדובר באגודה שיתופית שתנאי ההצטרפות אלי הם שרות בצה"ל וחברות בהסתדרות הציונית. הואיל ובני הזוג לא עמדו בקריטריונים האמורים נדחתה בקשתם. עוד אמרו חברי הקיבוץ כי אלה הכללים של כל הקיבוצים וכי אין להם דבר אישי נגד בני הזוג דווידי.

בשביל זה יש בג"ץ. בעתירה של בני הזוג לבג"ץ נאמר כי מדובר באדמות מינהל, שהקצאתם צריכה להיות על בסיס ממלכתי. "התמונה העולה מן העובדות" נאמר בעתירה, "עגומות ומסלידות".

הענין לא הגיע בינתיים לדיון בבג"ץ, הפרקליטות יודעת למה. הפרקליטות הציעה פשרה: בני הזוג יוכלו להגיש בקשה בפני ועדת הקבלה ובעוד חודשיים וחצי תוצג ההחלטה בפני הבג"ץ.

אבל בג"ץ אינו עומד רק לצד ערבים. גם יהודים יכולים להעזר בבג"ץ במיוחד כשהם עותרים נגד חרדים. והנה מעשה שהיה.

עמותה חרדית "הליכות חיים", הקשורה בארגון המחזירים בתשובה "לב לאחים", החליטה להקים כולל ברחובות. העמותה פנתה לעירייה וביקשה להקצות לה קרקע. העירייה נענתה לבקשה והיקצתה את הקרקע בשכונה רמת יגאל.

לאחר שהחלה הבניה התארגנו תושבי השכונה החילוניים ודרשו להפסיק את הבניה. ראש העיריה סרב ואז פנו התושבים לבג"ץ ונעזרו ב"המרכז לפלורליזם יהודי" ובעמותת "עם חופשי". בעתירה נטען כי הליך הקצאת המגרש היה פגום והקרקע הוקצתה בלא מכרז וללא תמורה.

 רחובות האבות המייסדים פיקיויקי

               רחובות – האבות המייסדים. פיקיויקי.

בג"ץ קיבל את טענות העותרים וביטל את החלטת העירייה. שלושת שופטות הבג"ץ – טובה שטרסברג, דליה דורנר ודורית בייניש – אף הטילו על העיריה לשלם לעותרים הוצאות משפט הגבוהות מן המקובל בסכום של 25 אלף שקל. השופטות סרבו להתחשב בעובדה שכבר הוקם שלד של בנין בן שלוש קומות ובבנייה כבר הושקע סכום של יותר מחצי מיליון דולר. הן אמרו כי אמנם בתי המשפט לא הוציאו צווים להפסקת הבניה במהלך הדיונים בנושא, אך מקימי הבנין ידעו על ההתנגדות להקמתו ולכן לקחו על עצמם סיכון בהמשך הבניה.

הוא אשר אמרנו יש דין ויש דיין בישראל.

ראה גאולת קרקעות בארץ ישראל


השאר תגובה