מכתב גלוי לארז ביטון חתן פרס ישראל

           

הרחקת לכת מר ביטון, בשימוש שלך במילה שואה. שואה היא לא עוד מילה שאפשר להשתמש בה על כל צעד ושעל. טרם הייתה תופעה כזו בהיסטוריה של המין האנושי . היכן הבושה.

       

ארז ביטון

ארז ביטון

                  

                                                                – מאת ד"ר עירית אמינוף –

לא קראתי את הדו"ח של הוועדה בראשה עמדת. אני בטוחה שאתה וחבריך לוועדה, הקדשתם מחשבה רבה לנושא בו דנתם, והתייחסתם בכובד ראש לסוגיה שלשמה כינסו אתכם. אין לי ספק שגם בין המסקנות, יש כאלה הראויות לעיון.

לעומת זאת, קראתי בעיון מרבי את כל הראיונות שנערכו עמך וראו אור מעל דפי העיתונות, את כולם, בכל העיתונים. נדמה היה לי שאינך חי בארץ הזו. איני יודעת מנין נשאבו ידיעותיך על מה שלמדנו ומה שלא למדנו, אבל, מר ביטון, צר לי לאכזב אותך ולומר, כי כולנו למדנו את שירת ימי הביניים של תור הזהב בספרד, כולנו יודעים מי הם שלמה אבן גבירול, שמואל הנגיד יהודה הלוי, ואבן כלפון ואחרים רבים. אנו מכירים את יהודה אלחריזי ובני דורו, כולנו למדנו על גירוש ספרד. חשוב להדגיש שהיו גם גירושים רבים אחרים, שעליהם לא המלצת ללמד:

על גירוש אנגליה ידעת?

על הגירושים ברוסיה הלבנה בעת המהפכה הבולשביקית, שמעת?

על גירוש היהודים מקזחסטן שמעת?

המפורסם שבהם הוא ללא ספק גירוש ספרד ואין אחד מאתנו שלא למד זאת. [אתה ואני קרובים מאד בגיל, מפה כנראה שגם אתה למדת את כל אלה].

ממישל עזרא ובניו ועד ג'ו עמר

 רובינו מודעים לחלקים מן ההיסטוריה של היהודים ברחבי האימפריה הפרסית, למדנו זאת גם בתנ"ך גם בהיסטוריה. כל הציבור בארץ חזה בהתרגשות בסדרה הנפלאה על פי ספרו של אמנון שמוש – מישל עזרא ספרא ובניו אודות יהדות סוריה וכתר ארם צובא. רבים מאיתנו מכירים ונוטלים חלק בסהרנה, חגיגת יוצאי כורדיסטן. כל העם הזה חוגג את יום המימונה של יהדות מרוקו, מאז שסם בן שטרית דאג להכיר אותה לכלל עם ישראל ולהכניסה אל לוח השנה. אפילו יום חופש מלימודים נקבע ביום זה. כולנו אהבנו את ג'ו עמר, והתרגשנו עד דמעות לשמוע אותו שר על הגיבור נתן אלבז, ועל ברצלונה. רובינו אוהבים מאד את התזמורת האנדלוסית והולכים למופעים שלה בכל מקום ואתר בארץ, אמת היא – שלא כולנו אוהבים להשתטח על קבריהם של צדיקים ושל פחות צדיקים.

ממעפילי אגוז ועד סטרומה

ודווקא את מעפילי הספינה אגוז אנו כן זוכרים ומזכירים, הלוואי שהיינו זוכרים ומזכירים כך את מעפילי הספינות מאירופה אשר טבעו וטובעו על ידי צוללות גרמניות, רוסיות ועל ידי הבריטים במהלך המלחמה, לפניה ואחריה.
אותן אתה זוכר? האם המלצת ללמד פרק זה בתולדות היישוב בארץ?
אתה יודע על 80 ספינות המעפילים אשר ניסו להגיע לחופי ישראל, שכל אחת מהן היא סיפור הירואי בפני עצמו?

השמעת על הספינה פאטריה, שמעת על סטרומה? שמעת על סלבדור? ידוע לך מה קרה לספינה מפקורה?

ודאי שמעת על אקסודוס המפורסמת ש4.500 מעפיליה לא הורשו לנחות בחופי ישראל ב-1946 וגורשו חזרה לצרפת וגרמניה באניות גירוש, השמעת על ספינות המעפילים פאן יורק ופאן קרסנט?, על הספינות ג'יפו, רים , פנצ'ו ? כל אלה טבעו בחופי הים התיכון ובהם מאות רבות מאד של מעפילים שלא ראו את חופי הארץ.

רק הספינה אגוז חשובה בעיניך? משום שיצאה ממרוקו? אכן כל 44 נוסעיה טבעו בים, והיה זה אסון גדול, אבל הארץ הזו לא שכחה,
אגוז זכתה לאנדרטאות הנצחה באשדוד, בחצור הגלילית ובהר הרצל. קרבנותיה זכו ללוויה ממלכתית, להעלאת עצמותיהם ממרוקו, ולקבורה בהר הרצל גם למתיה וגם לנעדריה. אגוז זכתה להנצחה בשמות רחובות ואירועים, ומה לא?
אותה אתה מבקש שנלמד, כי היא ספינה של עולי מרוקו. מה על כל היתר? ביקשת גם שיזכרו אותן ואת האלפים שנספו בהן בדרכם לארץ ישראל? או אולי הן חשובות פחות, כולן של אירופאים.

אנדרטה באשדוד לנספים בספינת אגוז

אנדרטה באשדוד לנספים בספינת אגוז

הורינו מפולין לא היו מהגרים?

על הגירה אתה מלין? ההורים שלנו שהגיעו בשנות השלושים של המאה הקודמת מאירופה, לא היו עולים חדשים?! לא ישבו בשער עליה? האם קיבלו משהו מן המדינה?

רק נתנו ונתנו, כי לא היתה מדינה, ולא היה מה לקבל. אפילו ימי עבודה לא היו להם, הם בכו על כך? הם הקימו ועדות? הם זעקו בראש חוצות על קיפוח?

אבל לא על קיפוח, ולא על תלונות שווא, ולא על ניכור בין אשכנזים למזרחיים, שכבר מזמן התפוגג בארצנו , אני כותבת אליך, אלא על השימוש שלך בשתי מילים שהרעימו אותי במיוחד.
לדבריך, אתם המזרחיים נתונים בגטו וכולם יורקים עליכם.
איך אתה מעז ארז ביטון לומר זאת? אתה בגטו?

האם אתה יודע מהו גטו?

אתה שה"יורקים" העניקו לך את הפרס הגבוה ביותר שיכולה מדינת ישראל להעניק? כן כן האשכנזים הנוראים הם שהעניקו לך את הפרס הזה. אתה יודע מהו גטו באמת?

האם תרצה שאפנה אותך למספר ספרים שיבהירו לך מה זה גטו? כמו גטו ביאליסטוק, גטו וילנה, גטו לודז', גטו ווארשה, גטו אופולה, גטו טרלוב, הגיטאות בטרנסניסטריה? ועוד עשרות ואולי יותר של גיטאות שאיני בקיאה בהם די.
אולי אם תתוודע לעובדות אודות התופעה המצמררת הזו הקרויה גטו, שוב לא תרגיש חופשי להשתמש בה לגבי מצב המזרחיים, האם לא רעדו שפתיך כשהשתמשת במושג זה?

אתה ניצול שואה? היכן הבושה
הרחקת לכת מר ביטון, בשימוש שלך במילה שואה. שואה היא לא עוד מילה שאפשר להשתמש בה על כל צעד ושעל. טרם הייתה תופעה בהיסטוריה של המין האנושי כמו השואה. אז אתה, ארז ביטון, משווה אותה לתופעות יומיומיות שגרתיות ובנליות בארצנו?
היכן הבושה?
אתה מכנה את עצמך ניצול שואה, רק בגלל העובדה שמישהו החליט לפצות את ילידי צפון אפריקה שנולדו עד שנת 42 על כך שהגרמנים חדרו למרוקו ושהו בה והיו מי שנפגעו.

אתם מקבלים קיצבה, אתם זוכים לתרופות חינם עד סוף חייכם, אבל האם יש לך זכות לומר על עצמך שאתה ניצול שואה? אתה מבין את פשר המילה? אתה יורד לעומקה? בא ואספר לך על קצה הזרת, מהי שואה

גטו וארשה [ויקיפדיה]

גטו וארשה [ויקיפדיה]

למד מהי שואה מר ביטון
שואה היא שסבא וסבתא רבא שלי, הי"ד, ילידי 1860 במרכז פולין, נשלחו אל תאי הגזים של מחנה המוות סוביבור בהיותם בני 83. בסוביבור טרם הצליחו להחדיר בשלב זה את הגז "ציקלון בי", על כן השתמשו בגז מן האגזוסט של מנועי הטנקים הגרמניים. כך נחנקו למוות נורא בתאי גזים מצחינים, סבא וסבתא רבא שלי על בניהם, נכדיהם, ניניהם ומשפחתם הענפה וכל יתר בני עירם הקטנה.

שואה זה שסבתי מרוסיה הלבנה, הי"ד, נורתה עירומה אל הבורות, יחד עם עוד עשרות ומאות נשים צעירות וזקנות, כשהיא מחזיקה בנכדה הפעוט [בן דודתי] על ידיה. שואה זה שסבי הי"ד נשרף בחיים יחד עם כל הגברים הצעירים והמבוגרים שבעיר, בבית הכנסת אשר הוקף והוצת, בהיכנס הנאצים לביילורוסיה ב-יוני 1941.

שואה זה שדודתי ובעלה, הי"ד, אשר הצטרפו לפרטיזנים ביערות וילייקה ברוסיה הלבנה נרצחו – נטבחו על ידי הנאצים, או הפרטיזנים, או הרעב והקפאון, ובנם הפעוט אשר הופקד אצל סבתו [סבתי] למשמרת נורה יחד עם סבתי אל הבורות.

שואה זה שדודי הי"ד, שהיה קצין בצבא הפולני הושמד יחד עם כל היהודים שבצבא הפולני ולא נודעו עקבותיו.

שואה זה שגדלנו אחי אחותי ואני בארץ ישראל,[בשנות השלושים והארבעים, ללא קרובי משפחה: לא סבא לא סבתא לא דודים ודודות ולא דודנים משום סוג. אין אנו יחידים יש רבים כמונו בארץ.

שואה זה שהוריי שהיו בשנות השלושים לחייהם, קמו בוקר אחד בתום המלחמה הגדולה, ופתאום "תפסו" שהם יתומים בעולם הזה ולא נותר להם בן משפחה אחד, כי הם עלו ארצה כחלוצים בראשית שנות השלושים ומשפחתם נותרה בפולין ורוסיה. הם עלו כדי לבנות בית יהודי לכל יהודי העולם ביניהם גם עבורך ועבור כל רעיך מארצות האסלם. ואתה מעז לקרא לעצמך ניצול שואה??!

התביישתי לקרוא את דבריך

אתה חושב שהמסעות של בני הנוער לפולין [שאני מתנגדת להם בכל צורה ואופן] דומים למסע שורשים?

אתה משווה אותם למסעות טיול והכרת שרשים לספרד ולמרוקו?! צריך תעוזה לשם השוואה כזו, תעוזה וגם חוצפה, הייתי אומרת.

מאחר שהתוודעתי אל אישיותך בשנים האחרונות, אני יודעת שצלחה דרכך ולמדת במוסדות טובים [שהאשכנזים הנוראים הקימו בעמל רב]. איך בחור עם הגיון כשלך אומר דברים כאלה? האם המטרה מקדשת את כל האמצעים ארז ביטון?!

התביישתי לקרוא את דבריך אודות האשכנזים והתרבות המערבית – אשכנזית, זו אשר הביאה אותך למה שהנך היום. ונתנה כלים בידיך ובידי חבריך להתריע, לזעוק ולצעוק על קיפוח תרבותי.
אני אשכנזיה מכל כיוון אפשרי, אבל ילדי כבר לא אשכנזים טהורים, ונכדי כבר בטח לא, הם תערובת נפלאה של בני הארץ הזו.
לא הכל מותר וצריך להגיד, ולך באופן ספציפי, ארז ביטון, אין על מה להלין. נהפוך הוא, זכית מידי הממסד האשכנזי- מערבי לכבוד מלכים, ועליך ועל החוברים אליך אומר אבטליון:

" חכמים היזהרו בדבריכם
שמא תחובו חובת גלות ותגלו למקום מים הרעים,
וישתו התלמידים הבאים אחריכם וימותו
ונמצא שם שמים מתחלל"
[אבות פ"א מי"א ]

ד"ר עירית אמינוף היא סופרת וחוקרת המקרא, התלמוד ומחשבת ישראל. נולדה בירושלים בשנת 1945 להורים שעלו לארץ מפולין בשנת
ד"ר עירית אמינוף

ד"ר עירית אמינוף

 

 

 

 

 

1933, ואשר כל בני משפחתם שנשארו שם נספו בשואה. חיברה שורה של ספרים ומחקרים בנושאי מקרא וחז"ל. מתגוררת מאז 1980 בעפולה ולימדה במכללות שבאזור. נשואה לשופט אהרון אמינוף יליד ירושלים.
המאמר פורסם במכתב ששלחה ד"ר אמינוף לחבריה ומכריה וזכה לתפוצה גדולה. המאמר מתפרסם כאן באדיבותה של הכותבת.

כך תרשם חינם להיגיון בשיגעון

ראה גם

הפתולוגיה של הקשת המזרחית

"יהודים ערבים" האם יש בסיס להזיה 

הגרסה האשכנזית לקשת הדמורטית המזרחית
http://www.zeevgalili.com/?p=222
חיים חפר  -גזענות בורות ופרס ישראל
http://www.zeevgalili.com/?p=10373

גזענותו של נתן זך
http://www.zeevgalili.com/?p=10153

ההמצאה האווילית של "יהודים ערביים"

http://www.zeevgalili.com/?p=11083

בין המהפכה האשכנזית למהפכה הספרדית
http://www.zeevgalili.com/?p=11101

64 תגובות בנושא “מכתב גלוי לארז ביטון חתן פרס ישראל

  1. זאב גלילי מאת

    פורסם הפייסבוק
    אולי בתיכןן לא הייתי העיפרון הכי מחודד אבל לא עד כדי כך כולנו יודעים מי הם שלמה אבן גבירול(?), שמואל הנגיד (?)יהודה הלוי, ואבן כלפון (?)ואחרים רבים(???). אנו מכירים את יהודה אלחריזי (?)ובני דורו(???), רובינו מודעים לחלקים מן ההיסטוריה של היהודים ברחבי האימפריה הפרסית, (?)למדנו זאת גם בתנ"ך גם בהיסטוריה.(?) כל הציבור(?!) בארץ חזה בהתרגשות(?!) בסדרה הנפלאה על פי ספרו של אמנון שמוש – מישל עזרא ספרא ובניו אודות יהדות סוריה וכתר ארם צובא.(?? ) , . כל העם(??) הזה חוגג את יום המימונה של יהדות מרוקו, מאז שסם בן שטרית דאג להכיר אותה לכלל עם ישראל ולהכניסה אל לוח השנה. אפילו יום חופש מלימודים נקבע ביום זה. כולנו (??)אהבנו את ג'ו עמר,
    תמיר נוימן

    1. בית אל

      מזדהה עמך בכל מה שכתבה ד"ר אמינוב לארז ביטון. הכל אמת ויציב ובכל לבי מסכים שאין להזכיר את נושא השואה בכל נושא וענין .כל מלה בסלע.
      אלה שהביאו את השואה על האנושות. בקשו למרוד בבורא העולם, בבריאת העולם, הוא האנטי מעשה של יצירה, של הוד, של "ותחסרהו מעט מאלוקים", השואה היא עיקור בריאת האדם ההדר היוצר, הממציא , המגלה תרופות , המפריח שממות, המדביר ערבות ,מלא ההוד, התרחשות השואה היא מלחמה בזיו קסמו של הטבע היפה, היטלר בקש להמליך עצמו על תבל ומלואה במקומו של רבש"ע. "כל שתה תחת רגליו". המרידה בבורא עולם , היא ממש העקירה של כל מה שיפה וטוב ,
      ולכן יש להסיר ולאסור עצמנו מלהזכיר ולכרוך יחדיו כל נושא, חשוב ככל שיהיה, יחד עם טרגדיית השואה. עלינו לקרוא בקול "של נעליך מעל רגליך", סוג לאחור! הירתע! רסן עצמך מלהשוות מצוקותיך התרבותיות והמורשתיות למוראותיה וזוועותיה של השואה.

      יחד עם זאת חשוב להעיר שלדעתי הבעיה ,אינה הידיעות שלמדנו או שלא למדנו על הדמויות החשובות שקמו לעם ישראל במרוצת הדורות בכל הפזורות והגלויות.
      להבנתי, ארז ביטון מבקש לתקן מה שקלקלו משכתבי ההיסטוריה כאן במדינה מראשית המאה ה-20.
      גם אם העובדות חלקן נכונות, הן מאוד סלקטיביות. והעיקר חסר מן הספר. למדונו המחנכים והפסיכולוגים, חשוב להתייחס בעיקר לתחושות נפש האדם. מציק לו שהמדיה מעדיפה להציג את הלהטבי"ם מאשר לפרסם שירה של משוררים בעלי תואר שני ושלישי ממוצא מזרחי .
      שמציגים את כולם על אותה סקאלה ,ומתעלמים לחלוטין מן העובדות לאשורן שרבנים כמו הרב הגאון הרב קאפח שיצא חוצץ כנגד אלה הדורשים אל המתים המעוננים הקוסמים והבאבאות למיניהם. כאשר יודעים שאלה קבוצות שוליות שאינן משקפות את התרבות האותנטית של המזרח.
      מי שנהג ללכת אל הבאבות היו אלה דוקא הטייקונים :אריקסון .דנקנר וכוי"ב …..
      הנה גם את חטאת באמירתך:
      "הם[יוצאי ארצות אשכנז] עלו כדי לבנות בית יהודי לכל יהודי העולם ביניהם גם עבורך ועבור כל רעיך מארצות האיסלם".
      אתמהה ,! מי אלה הם? ומי זה עבורך? האם בכח את מעוניינת להוציא השד מהבקבוק. חבל שבדברייך את מציגה ומניחה את האלו מול אלו.
      היהודים העולים מעירק ומרוקו מתימן ומתוניס, מפרס ומכל ארצות המזרח ,התגייסו כל אחד בתחומו הוא בבנין הארץ .
      מי אלה שהתיישבו בחולות חלוצה ,מי הקים את הישובים במרחבי הנגב ,מי הפריח את השממה ,מי הגן בגופו מפני חדירת מסתננים, מי הן האמהות ובעלי המשפחות ברוכות הילדים, שהביאו צאצאים לעולם בשעות של מצוקות כלכליות להשלים ולמלא החסר, כדי לחזק "את בדק הבית".
      כולם התגייסו לשירות הצבאי בלי יוצא מן הכלל ,כדי להטות שכם יחד עם כל עם ישראל. כולנו נכנסנו תחת האלונקה .

      נכון, המפקדים המובילים רובם היו ממוצא אשכנזי. אמת! אך האם ישנו צבא ללא חיילים, ללא אפסנאים ואנשי מפקדה, ללא עובדי מטבח.
      וכי בארגונים השונים כמו לח"י אצ"ל וההגנה לא שירתו יוצאי המזרח.
      מראשית שנות ה-40 למדוני ועשו לנו שטיפת מח שהעולים מארצות אירופה בלבד ,הם שבנו יצרו ועשו ופעלו ונטעו ויבשו וכבשו ולחמו והפריחו ופתחו ו…………….
      חונכנו לאורם של גדולי ישראל בהגות ובמחשבה שהאומה הישראלית היא גוף אורגני נושם אחד ומיוחד.
      וזה סוד קיומו הנצחי האקזיסטנציאלי של עם ישראל בכל הדורות. וזה סוד הזיקה והקשר של עם ישראל עם יהדות התפוצות.
      משל לתינוק שנולד, ל"ע, עם שני ראשים ,וכבר נשאלה שאלה בבית המדרש האם אלה שתי אישויות או אישות אחת.
      ענה חכם בית המדרש, אם ייצקו מים רותחים על ראש האחד והשני יכאב ויזעק, סימן ששניהם אישות אחת.
      כך חנכונו כל הימים ישראל ערבים זל"ז. כאשר ליהודי אחד מציק וכואב ,הכאב צריך להיות של כולם ללא יוצא מן הכלל. אין דבר כזה "הם ואתם".
      הבה נלמד להכיל את האחר ,את הזולת. ולא לבטלו בהינף יד בקלות.
      חבל שבעיית חטופי ילדי תימן נותרה בעייתם רק של קהילת תימן, ולא של כל אחינו כולל האשכנזים.
      אז מה האמירה הזו הלא חכמה ,עשינו לכם… בנינו לכם,…..
      כולנו יודעים משום מה רק על עליית "כנפי-נשרים", אך מי יודע ? וכמה יודעים? על עליות מהמאה ה-19 בואכה תחילת המאה ה-20 עוד לפני שנת 48 ,על עליותיהם ארצה של מאות ואלפים מקהילות תימן. מי יודע לספר על גלים גלים של יהודים בתחילת שנות המאה ה-20 שהלכו רגלית בדרכים בגבעות ובהרים יחפים ומחוסרי כל, מתוך "ותחזינה עינינו בשובך לציון" כדי לחונן עפרה של א"י ולקחת חלק ממשי בבניינה , חלקם מתו בדרכים. עד שהגיעו לנמל עדן ונתקעו שם מסבות מובנות בשל חוסר אשרות עליה מהמנדט הבריטי. כי היתה שעת חירום שלא היה מנוס אלא בהעדפה בחלוקת הסרטיפיקטים להצלת גלות שרידי הפליטה של היהודים באירופה. בודאי שהדבר מובן מאוד, ואין עוררין על כך.
      " חכמים הזהרו בדבריכם ,שמא תחובו חובת גלות ותגלו למקום מים הרעים,וישתו התלמידים הבאים אחריכם וימותו, ונמצא שם שמים מתחלל"
      [אבות פ"א מי"א ]

  2. זאב גלילי מאת

    הגיע בפייסבוק
    כמי שנולדה (לפני למעלה מ-70 שנה) להורים שעלו לארץ (מרוסיה ומליטא) בצעירותם מטעמי ציונות, וכמי שהיא תוצר מוחלט של המערכת החינוכית הרגילה של מדינת ישראל, אני עומדת מאחורי כל מילה שנכתבה כאן.
    אסתר קליין

    1. צביה סופר

      תומכת במאמר מילה במילה.. גם אני נולדתי בארץ לאחר המלחמה להורים שעלו לארץ כנוער ציוני לבנות את הארץ בשנת 1936 ממישפתו של אבי איש לא שרד, אותו הדבר ממשפחתה של אימי, גדלתי ללא משפחה ללא דודים בני דודים ללא סבתות וסבים שפשוט נעלמו מעל פני האדמה ללא זכר , אף אחד לא מפצה אותנו על השמדת המשפחה , ואימי תמיד אמרה שמזלה הגדול היה שלא עברה את כל הסבל של ניצולי השואה.. איך יכולים עולי מרוקו להחשב כניצולי שואה? ולקבל כספים שלא מגיעים להם… ארז ביטון אכול שנאה וקנאה . … בושה וחרפה לנושא פרס ישראל…

    1. ממא

      בעלה היה שחקן כדורגל בביתר ירושלים לאחר מכן עורך דין ולאחר מכן שופט בבית המשפט המחוזי. אנשים נפלאים

  3. arik barhum

    הכותבת לא ציינה את החובה ללמוד את "המאורות הגדולים "משוררי ערס פואטיקה שהמסר העיקרי שלהם הוא
    שנאת האשכנזים,ושלדעתי ראוי להדפיסם על נייר טואלט,ע"מ שיגיעו למקומם הראוי.
    אריק ברהום

  4. דליה

    הגזענות היא בדם האירופאי וגם בך ובסבתך ההתנשאות שאת מפגינה במאמר שבא לי להקיא ממנו אולי אחד הסיבות לשנאת יהדות אירופה
    זה לא קרה בצפון אפריקה כי אנחנו הספרדים צנועים יותר לא חושבים שהכל מגיע לנו כמו משרד החינוך שכל המיותרים האשכנזים כמוך לא יתנו לספרדי לדרוך
    איפה את ואיפה ביטון

    1. ברוך שמעוני

      כל הכבוד דליה. הרי זו גזענות מובנית ובמובנה הצרוף. אני לא מאמין שטקסט כזה יצא מידיה של מי שמחברת ספרים… הטקסט הזה כולו התנשאות ובורות שעטופים בפסוודו ידע שנראה מבחוץ כשופע. זו הנוסחא הטובה ביותר לצדקנות, לטהרנות ולהנצחתה של הדרה!!! מתבייש בך ובשכמותך עירית אמינוף…

      1. ברוך שמעוני

        אגב, אני לא ממש אוהב רעיונות כמו גזענות בדם האירופי או הספרדים (מזרחים?) צנועים יותר. אלו מילים ריקות מתוכן ובמידה רבה מייצרות את התגובה האומללה של עירית אמינוף…

    2. משה מזרחי

      הגזענות היא שלך דליה. בצפון אפריקה וגם במדינות המזרח האחרות עברתם פרעות. זה שאת לא יודעת זה לא אומר שזה לא קרה. בכל מקרה, אצל יהודי המזרח לא היתה שואה בגלל שהערבים לא ממש היו מאורגנים כמו הגרמנים.
      לעצם העניין, ארז ביטון הוא לכאורה בער עלוב, אדם מכוער פנימית וקנאי עלוב. הוא אינו מייצג את יהודי המזרח שאני אחד מהם, לאשכנזים יש את כל הסיבות שבעולם להקיא אדם כמוהו מה גם שהוא כל חיו קיבל עזרה דווקא מה"גזענים" שאני אישית לא ממש הרגשתי גזענות מהאשכנזים. להיפך.
      ביטון חי ברמת השרון וקיבל עזרה מהמדינה ומכספי המיסים כל חיו. איך נתנו לאדם כזה להקים ועדה אין לי מושג אבל זה מסביר לי את הגישה שלו ומי הוא בכלל. מקורב לצלחת נהנתן.

  5. דב אבי שמואל

    התרשמתי מתגובתה של ד"ר עירית אמינוף חוץ מההתרשמות אינני מוכן לכתוב יותר על השואה הנוראה. הזוועה הנגלית לעיננו הוא השימוש של גדולי הקבלנים בארצינו הבוכים על שלטון האשכנזים עוד לא ראיתי למי האומץ להעריך מה יקרה עם היהדות המזרחית תתפוס את השלטון בארץ, נכון שאין בארץ עניים אשכנזים רק מזרחיים וכו'

  6. זאב גלילי מאת

    תגובה בפייסבוק
    וועדת ארז ביטון הוא פיקציה שהפופוליסט בשקל וחצי השר בנט הקים בניסיון לחקות את ראש הממשלה בכדי להרוויח אהדה אצל ה"מזרחים".
    במקום שבנט יתאמץ ללמוד את מורשת ישראל מכל רחבי העולם שאיננו מכירים כלל(כולל מאירופה),הוא מקים איזו וועדה שחלקה בנויה על אנשי הקרן החדשה… והופ הנה האיש נהיה מתקן העוול הלאומי.
    אנשים כמו בנט,שרלטנים בענייני מורשת ישראל,גרועים לא פחות מקצינים בצה"ל חסרי תעוזה וכשרון לנהל לחימה.
    ישי ברדה

  7. זאב גלילי מאת

    הופיע בפייסבוק
    מכתב מד"ר עירית אמינוף שנשלח לארז ביטון – מנומס ובו זמנית לא עושה הנחות
    יקי פריד

  8. שמעון רכס

    תודה לעירית אמינוף (שלמדתי אצלה במכללת ארנים – בהנאה מרובה – ספרות חז"ל), על שהעמידה במקומו את המקופח המקצועי , האדון ארז ביטון. אוסיף רק, שבשנת 1939, בהיותי יתום בן שלוש, – "חתרתי", עם אמי האלמנה – בשתי ספינות מעפילים שיצאו מרומניה – לא"י. משהגיעה האוניה הראשונה לחיפה – הבריטים החזירוה, על מאות מעפיליה. לנמל קונסטנצה – למרות שהיה ברור כי מלחמת עולם עומדת לפרוץ, ולא היה ספק מה יעלה בגורל היהודים באירופה, כאשר תיכבש (גם בכך לא הוטל ספק) בידי קלגסי היטלר. כחודש לפני פרוץ המלחמה – אמי, שלא וויתרה, הצליחה לעלות אתי על ספינת מעפילים נוספת. הקפטן היווני, שנשכר ע"י הסוכנות להביאנו ארצה, קבל באמצע הדרך "רגליים קרות", היפנה את האוניה לאי הקטן והבלתי מיושב אסימי (ליד רודוס), וליד האי – שרף את הספינה, כי פחד שהשלטונות הבריטיים יאסרוהו, או לפחות ישללו ממנו רשיון וכל אפשרות לשמש כרב חובל כלשהו באגן הים התיכון (איום שהם פירסמו בכל חברת ספנות באירופה). המנוול גם הגיש תביעת תשלום מחברת הביטוח שלו על "תאונת שריפה", וגם נמלט עם צוותו בסירות ההצלה של הספינה. למזלנו – הצלחנו לרדת איכשהו לחוף, עם בגדים בלויים לגופנו וללא מים או מזון. משם – כעבור יומיים שלושה עברה ספינת דיג יוונית, ולקחתנו לרודוס, בה ישבנו מספר שבועות במחנה צבאי של הצבא היווני, בעת שהסוכנות היהודית, שנודע לה הדבר – הצליחה להשיג את הסכמת שלטונות המנדט הבריטי – לתת לנו "סרטיפיקטים" (רשיונות כניסה לא"י, אך ברור שעל חשבון המכסה הזעומה שנותרה ליהודים באירופה, ואינני מסוגל כלל לחשוב ולשער מה עלה בגורל אותם האומללים – שבזכותם אנו חיים כיום, וגם מנסים ללמד משהו את מר ארז ביטון, כנראה ללא הואיל. הגענו לא"י באניה ששכרה הסוכנות היהודית, ומיד הועברנו למספר ימים – למחנה המעצר הבךיטי בעתלית). את ההשפלות שלהן זכינו מידי חיילי הוד מלכותו שם – אינני רוצה כאן לספר, אציין רק, שדבר ראשון – רוססנו במנת ד.ד.ט. שדי היה בה כדי להמיס פיל… שמעת, כבוד המשורר ביטון? גם ה"אשכנזים" רוססו בחומר זה. וכי מדוע נופלה לרעה מאחינו ה"ספרדים", שעד היום מבכים מרה על הטיפול המשפיל הזה, אשר "רק הם" זכו לו עם עלייתם ארצה…
    פרקים כאלה, וגרועים מהם, בתולדות ה"העפלה הבלתי לגאלית" מאירופה – ישנם למכביר (אבל ברור שאין פרשה הירואית יותר מאשר "אגוז". אז מה פתאום שנבקש ללמד את העליות ה"אשכנזיות"?).

  9. מדמוני אסף

    הצהרה:
    כל ההיסטוריה של כל עם-ישראל, בכל פזורותיו חייבות להילמד ולהיטמע בנפשו של כל תלמיד במדינת ישראל !!!! ללא הבדל גיל, מין או מוצא.
    ומכאן.
    ד"ר עירית אמינוף אשה משכילה ויודעת לאחוז בעט, וע"כ כל הכבוד.
    האם גב' אמינוף כותבת את שלמדה בבית-הספר, או את החומר שהשכילה ללמוד בשנות האקדמיה שלה ?

    גב' אמינוף –
    – מתי עלו הבילויים לא"י ?
    – מה מניין הבילויים שהגיעו ארץ ? כמה נוספו אליהם ? וכמה נשארו בארץ ?
    – כמה יישובים הוקמו בארץ ע"ש הבילויים ?
    – כמה יהודים תימנים עלו לארץ (כקבוצה) ?
    – מתי עלו אותם יהודים תימנים ? (אספר לך בסוד ואל תגלי לאף אחד – מניין חודשים לפני הבילויים)
    – מה היה מניינם של העולים מתימן ? (ושוב בסוד ביני ובינך 170 נפש, משפחתי אחת מהן וביתם בכפר-השילוח)

    מאיזו שנה נספרת העלייה הראשונה ?
    ומי הם העולים שזכו להקרא "העלייה הראשונה" ?
    רבים וטובים ומשכילים אין-סוף, ראויים ליטול קורה מבין עיניהם.

    אכן זו אחת הדוגמאות לצורך בוועדת ביטון.
    אם אמצא בארכיון הפרטי שלי ספר היסטוריה מבית מדרשם של זיו וקירשנבאום. אשמח מאד שתעייני בו.
    פרק על יהדות אירופה,
    ושלוש שורות על יהדות המזרח. וחוזר חלילה.
    השאלות רבות מספור, וראוי להך הגב' אמינוף להצטנע, ולהביט בלבן-העיניים של המציאות העגומה.
    מתי הגב' אמינוף ביקרה בבתי-הספר של דימונה אופקים שדרות נתיבות וכד' ?
    האם גב' אמינוף מוכנה לעיין היום בספרי ההיסטוריה של עם-ישראל, ומה הוא החומר המוגש לנוער ?

  10. פיני

    מלחמות היהודים ביהודים. למי הציקו הגויים יותר? למי מותר לדבר על שואה? למי יש שורשים? מי גורש יותר פעמים?
    בעולם האקדמי נהוג לערוך השוואות, אבל ד"ר אמינוף הלכה רחוק מדי וביזתה את עצמה ואת עמה. כמה עוד נבכה מי השקיע ומי עמל ולמי מתו ולמי חטפו?
    כולנו יהודים ולכן ראוי ללמוד את ההיסטוריה של כולנו. האנטישמיות נמצאת בכל מקום כמעט שיש בו יהודים. ניסו להשמיד יהודים גם באירופה וגם בצפון אפריקה. אי אפשר להקטין מקרה אחד על חשבון אחר. ראוי ללמוד הכל באופן שווה.

  11. קורןנאוה טבריה

    מחזקת את ארז ביטון=לוחם צדק ושוויון דמוקרטי וחברתי אמתי!!!
    מי שמתנגד לביטון אומר במילים אחרות: שהמזרחיים יפסיקו לבלבל את המוח ולהתבכיין על קיפוח וגזענות עדתית- כשהעובדות לכך עד היום זועקות לשמיים!

  12. עמוס

    מילים כדורבנות. סוף סוף מישהו אינטליגנטי כותב לאדון ביטון את האמת הכואבת. הייתי מצפה מאדון ביטון שיכתוב תגובה למכתב הממוען לו

  13. מור אשד

    מאמר מרשים. כמה אני מזדהה איתו ובתחושה הקשה של ילד בשנות החמישים שגדל בלי סבא וסבתא משני הצדדים ובלי משפחה כמעט.. ואכן אני נשוי לאשה ספרדית ילדי נשואים ונשואות למיקס מדהים של צברים.ילידי הארץ שלנו בוגרי צה"ל ובעלי תארים אקדמאים וכמומהם נכדי.. אנו גדלנו בהרגשה שלא מעניין אותנו מניין הגיעו חברינו שסוחבים איתנו את האלונקה.. די עם הפילוג המלאכותי בעם

  14. זאב גלילי מאת

    הגיע בפייסבוק
    שיעור נחמד בהסטוריה שלא יכול לשנות את העובדה שעדיין יש בארץ קיפוח
    יואב ואן דייק

  15. זאב גלילי מאת

    הגיע במייל
    מזדהה עם דבריה של עירית. הליכוד מקדיח תבשיל שיזיק לכולנו.
    הסולדים מליבוי היצרים, בואו בהמוניכם להצביע בבחירות הבאות. זו הדרך היחידה, הדמוקרטית, להדיח מנהיג מסוכן וחבורתו מכס השלטון.
    מסרו לעירית ד"ש מדליה שמר, קולגה מינהלית, אי אז, באוניברסיטה העברית.
    בברכה,
    דליה שמר

  16. ציפי דולפין

    אני ממש מזדהה עם כל מילה.איך חתן פרס ישראל היה יכול לכתוב כל כך הרבה מאמרים שמביאים עו'ד פעם את השד העדתי למרכז החיים .ההיסטוריה של משפחתי דומה לזו של הכותבת .גדלתי בלי סבא וסבתא ורק היום שאני רואה את תרומה שלי ושל בעלי בנכדי האהובים שהם ישראלים חלקם מעורבים ישראלים מרוקאים וחלקם ישראלים רוסים עו'ד יותר מרגישה מה היה ההפסד הגדול הזה

  17. Rachel Saar

    ובכל זאת בצד הטיעונים הצודקים ורוחב היריעה התרבותית והיסטורית השרירה וקיימת שפורשת ד"ר אירית אמינוף
    המוכרת ואף אהובה עלי, יש מידה של חריפות ומידה של שיפוטיות שגרמה לי הרגשה מעט לא נוחה

    1. Hanna

      צודקת.
      מה שמפתיע אותי כל פעם מחדש הוא לקרוא שוב ושוב אשכנזים משכילים שלא מבינים איפה הבעיה. שעדיין נטועים בקונספט עליו הם גדלו. אין בהם טיפה נאורות. זה באמת מפתיע אותי שוב ושוב, למרות שאני יודעת שאין קשר בין השכלה לתבונה.

  18. דר' דני נוימן

    מסמך מרשים של דר' עירית אמינוף. ההתעקשות של יהדות המזרח להתבוסס במי האפסיים של קשיי הקליטה של עולים חדשים בשנים הראשונות של המדינה – קשיים שהיו מנת חלקם גם של הורי ניצולי השואה (מהונגריה) כמו שאר יהדות אירופה – פועלת כבומרנג כנגדה. משפחתנו – כמו גם רוב מוחילט של האשכנזים באותם ימים – לא זכתה ביחס מיוחד או בהקלות והנחות לעומת אחינו העולים החדשים מהמזרח. גם אותנו ריססו בדי.די.טי וגם אנחנו נשלחנו למעברות וגם אנחנו נאלצנו להתחיל מאפס. אבל אנחנו לא המשכנו להתפלש בביצה המעופשת של רחמים עצמיים ותחושות הקיפוח לאורך כל השנים. אתה ארז ביטון – אשר אומצת בחום על ידי הממסד האשכנזי בחלקו – מן הראוי שתשתחרר מתפקיד המקופח המקצועי שלקחת על עצמך ותראה את המציאות בצורה מאוזנת ואמיתית יותר..

  19. אילן טל

    מדוע הרוסים והפולנים אינם מתבכיינים כמו בני עדות המזרח ? האם הם לא עברו סבל וימים קשים ? יש משהו במנטליות ובאופי של המתבכיינים . נמאס לי מהבכי הזה .

  20. חלי

    שלום,
    אני מסכימה אם הרבה ממה שד"ר עירית כתבה אך בו זמנית סולדת מכמה דברים, אני דור שני בארץ למשפחה שעלתה לארץ ממרוקו לא מרדיפה ולא מאנטישמיות אלא מאהבה לארץ , מציונות מרצון לבנות ולהקים את המדינה הזו .
    סבי הגיע לארץ לפני קום המדינה וחי בירושלים ניסה להתקיים כמו הרבה אשכנזים ,מזרחים ,ערבים ללא הצלחה .
    משפחתה של אימי עלתה לארץ לאחר קום המדינה .
    כמו כל עליה שהיתה לפניה ואחריה היו קשיים ויש מערכון מדהים של אריק אינשטיין וזוהר משבלול שמשקף את זה מדהים . כמו העליה של ניצולי השואה שהתקבלו פה בבוז וכצאן שצעד לטרף.
    בתור ילדה אף פעם לא שמעתי את משפחתי מתלוננת על קיפוח הם רק שמחו להיות פה . מה שנחרט היטב בזכרוני וגם אותו הסתירו היטב במשפחתי שחלילה לא ישמעו אותם מתלוננים הוא סיפור ילדי הגזזת סבתי מגיל 14 ואחותה מגיל13 הסתובבו עם פאות למה?? כי המדינה החליטה להעביר אותם הקרנות בראש למה ? אני לא יודעת טענו שהיה להם גגזת מה שלא היה .
    רוב ילדי הגזזת נפטרו בגילים מאוד צעירים יש סרט מדהים שמגלגל את הסיפור הזה למי שלא מכיר .
    למה בעצם אני כותבת את כל זה ?
    צר לי בארץ עדין יש קיפוח וזה לא רק כלפי מזרחים אלא כלפי אתיופים, ערבים ונשים לצערי אנחנו מפחדים מהשונה מאיתנו וסולדים ממה שלא תואם לנו בדיוק כמו שהמזרחים סולדים מעצם היותם בעלי תרבות ערבית .
    תודה על גילגול סיפור משפחתך ותודה על המילים .
    חלי ישראלית ממוצא מרוקאי שלא מרגישה מקופחת :)

    1. זאב גלילי מאת

      שלום תלי,
      הבאתי את מאמרה של ד"ר עירית אמינוף כי נתנה ביטוי לפצע פתןח של צאצאי ניצולי השואה. לפי התגובות הרבות שאת כולן אישרתי לפרסום [פרט למגדפים ולמתבטאים בגסות] כי מאמרה הוכיח שהפצע פתוח בשני הצדדים.
      איני מתערב בוויכוח הזה. כבן למשפחה שעלתה לארץ לפני שבעה דורות [ב-1820] איני שייך לשום מחנה. אנחנו משפחה אשכנזית עם סבתא ספרדיה כך שאני רבע ספרדי. ובילדותי גדלתי ברובע הספרדי של צפת.
      אני מתערב בויכוח במקרה זה כדי לתקן עובדה היסטורית.
      גזזת היא מחלת עור פטרייתית. המחלה מופיעה לרוב על הקרקפת, על השיער, הגוף, כפות הרגליים ולעתים גם בציפורניים. במקרים חמורים יותר עלולות להיות הפרשות מוגלתיות מהמקום הנגוע ואף זיהומיים משניים. מחלה זו מדבקת מאוד, ומועברת מאדם אחד לשני באמצעות מגע או באמצעות שימוש בציוד משותף, כגון מגבות ומסרקים. הטיפול במחלה זו בארץ היה באמצעות קרינת רנטגן. טיפול כזה עברה אחותי, פנינה שטרן בילדותה. היא מתה מסרטן בגיל מבוגר. במילים אחרות לא רק עולים מארצות המזרח עברו טיפול זה אלא גם ילידי הארץ מדורות.
      זאב גלילי

      1. חלי

        שלום זאב .

        קודם כל צר לי על אחותך ,מסתמן שהרבה מאותם מטופלים נפטרו מהמחלה הארורה הזו.
        תודה שהרחבת את הידע שלי לא היה לי ולא שמץ של מושג שהמדינה קיבלה את פניהם של כל העולים עם הקרנות לראש . זה מידע חשוב שכל אזרח במדינה הזו חייב לדעת .
        אני מסכימה איתך שהפציעה היא לשני הצדדים ואני שואלת את עצמי ,באנו הנה כדי לבנות משהו ואם זאת אנחנו נלחמים אחד בשני במקום להבין שאנחנו באותה הסירה ואני לא יודעת למה האבל זו התחושה שלי שהמדינה לא בדיוק עוזרת לפצעים להגליד (כמו שכבר אמרתי זו התחושה שלי).

        מקווה לימים טובים יותר ולאחדות .

        חלי

        1. זאב גלילי מאת

          מצטרף לתקוותך.
          תיקון חשוב. לא טיפלו בכל העולים בהקרנה. טיפלו רק באלה שלקו בה וזה כלל עולים וגם ותיקי הארץ
          זאב גלילי

  21. אדיבה אור

    אלפי אנשים ואני בתוכם אומרים לך תודה על מכתבך האמיץ המדבר בשמינו. רקמנו בארץ קיבוץ גלויות נהדר המשתקף מעיניהם של ילדינו ונכדינו. תודה.

  22. NTHR

    עירית
    כל הכבוד
    אני מקווה שיהיו אנשים(אולי בני אדם) שיפנימו או לפחות יבינו את מה שכתבת
    כל מלה בסלע
    ישר כוח

  23. לאה הרפז

    אני נולדתי בשנת 1941 ברוסיה מכיון שהורי ברחו מפולין ב1939 כשהנאצים פלשו. בדרך נס הגענו שלמים ובריאים לארץ בשנת 1950. רוסיה בעת המלחמה לא הייתה גן עדן. ברוסיה הקומוניסטית אבא שלי קיבל 8 שנות ישיבה בכלא משום שהחזירים שהוא רעה שם התפרגרו משום איזו מגפה. הוא ישב בכלא בגבול מנצ'וריה וחלה שם במלריה. כעבור 4 שנים הוא הצליח לברוח ולהגיע לטשקנט. אימא עבדה קשה בקולחוז ולא ראיתי אותה ימים שלמים. מאז שהייתי בת מספר שהועות.
    השנים בפולין היו נעימות אלמלא האנטישמיות. בשנת 1946, רק שנה אחרי השואה היה פוגרום קלצה ונרצחו 42 יהודים ו- 80 נפצעו. אבא הגיע לתחנת הרכבת באותו יום וסיפרו לו מה מתרחש בעיר. הפורעים צעקו שם שהיטלר לא הספיק לחסל את כל היהודים ועכשיו הם זוחלים מכל החורים! צריך לסיים מה שהיטלר התחיל. אבא ברח משם וארבע שנים הוא רב עם אימא שלי שהוא לא מוכן לחיות שם יותר. אימא הייתה מוכנה לעזוב אבל לא ארצה. בחורף 1950 חמישה תלמידים של אבי, שהכירו אותי היות והם באו לאבא שיעזור להם להתכונן להחינות והם רגמו אותי באבנים ופצעו אותי קשה בראש ואז אבא הודיע לאימא שלמרות שזה בניגוד לדעתם הפוליטית, הוא רוצה לגדל את ילדיו בין יהודים. יופי!!! עולים לפלסטינה לאכול שם מרגרינה והגענו למושבה שרב התלמידים בבית הספר היו ס.ט. כלומר ספרדים טהורים. איזו מתקפת שנאה חטפתי על בגדים שונים ועל אי ידיעת השפה וכל זה בגיל תשע. אל תספרו לי על שנאת מזרחיים. אותי שנאו מבלי שהכירו אותי. היום המשפחה שלנו מעורבת. מה אומר לבני אחי, מי הם ומי אני? אימא שלהם ממוצא מרוקאי והם מנהלים משפחה נחמדה, למה עכשיו כאשר יש אפשרות לחזק את המדינה ען בני התערובת המקסימים שגדלים כאן, מדוע ללבות שנאה?

  24. שללומית

    מן הראוי לתקן עובדות היסטוריות, כותבת המכתב מציינת שהגרמנים "חדרו למרוקו", הצבא הגרמני לא חדר למרוקו, היא הייתה נתונה לשילטון וישי ששיתף פעולה עם הגרמנים הנאצים. הצבא הנאצי ניסה להפציץ את הגטו היהודי בקזבלנקה שנקרא "מלאח". שלטון וישי התקין תקנות חמורות נגד היהודים… ראוי ללמוד את הנושא… חוץ מזה לא אהבתי את הסיגנון התוקפני והמתנשא של הכותבת.

  25. אורן אוחיון

    מאמר מלא בצביעות.
    קשה לקבל את העובדה שהייתה ועדיין קיימת הפלייה. עם כל הכבוד לד"ר אמינוף היא את הידע שלה קבלה באקדמיה ולא במסגרת לימודי התיכון ואם היא רוצה לאמת את העניין שתברר עם ילדיה כמה הם מכירים את תור הזהב ואבן גבירול.
    מספיק לנכס את השואה ליהודי אירופה, השואה היא שואת העם היהודי. גם יהודי צפון אפריקה סבלו מציפורני המשטר הווישי והנאצים. אם כבר חקרת את העניין כדאי שתשלימי את מחקרך בצורה אובייקטיבית (מה שנראה לי יקשה עלייך מאד) וכנראה שאם הדברים לא היו נכונים את ושכמותך לא הייתם מעבירים בשתיקה את הפיצוי שמקבלים חלק קטן מיוצאי מרוקו ויוצאי תוניס שרק בעשר שנים האחרונות נזכרו שגם הם נפגעו ומגיע להם.
    לגבי הביקור בקברי צדיקים יצא קצף כ"כ גדול גם שלך וגם של אחרים. בתור מדריך טיולים אני מבקר עם תלמידים בכנרת ומבקרים בקברה של נעמי שמר ובקברו של אלכסנדר זייד ועוד רבים וטובים. האם גם לזה את מתנגדת?!
    שורה תחתונה גברת אמינוף, אני מציע לך לקחת קצת אוויר לפני שאת משחררת קיטור ולהבין שבסך הכל האיש היקר והוועדה שברשותו המליצו שילדייך וילדיי ילמדו קצת יותר על על המורשת הספרדית בלי להוריד או להמעיט בערכם של שאר הנושאים.

  26. צופית

    שואה ואסונות מלחמה עברו ועוברים עמים רבים: שחורים, לבנים, מזרחים, אשכנזים, סורים, עירקיים, יזידים ומי לא? כך שאל לו לאיש לנכס לעצמו את המושג הזה ובוודאי שלא להסתתר מאחוריו מפני תופעת הקיפוח.

  27. שרי

    תודה על דברייך המושכלים והמרגשים, ד"ר אמינוף ! כנכדה לניצולי שואה משני הצדדים במשפחתי הנני מסכימה עם כל מילה שנכתבה כאן. גם כמורה לספרות במשך אחת עשרה שנים, אני יכולה להעיד על מקומם של יהודי ספרד, משורריה ומנהיגיה, מנהיגינו, הרוחניים, בתכנית הלימודים. את מר ביטון עצמו נפל בחלקי לשלב לא רק בהוראת תלמידיי באופן אישי, אלא גם בתכנית וירטואלית עם כל רשת בתי הספר של "אורט". למר ביטון עצמו אין על מה להלין, לא באופן אישי, ובוודאי לא כחלק מקבוצה. אבל, לצערנו, הבכיינות העדתית מקבלת היום רוח גבית חזקה עם ריח רע מאוד של פוליטיקה מהסוג הנחות ביותר.

  28. איתן

    צודקת לחלוטין. בעניין מעפילי אגוז – יש אפילו רחובות על שם ספינה זו. הבכיינים נמאסו, ואם נתעקש על פרטים, אין עליה גזענית כעליית מרוקו, אפילו לא בקירוב.

  29. אמירה

    אכן, מלים כדרבנות, וקושט דברי אמת. הגיע הזמן שנגור כולנו על אותו קו – למזרחיים מותר לקטר ולהאשים אותנו, האשכנזים, בכל הצרות שקרו להם מאז הוצאנו אותם ממרוקו ועשינו להם את העוול הנורא בהביאנו אותם לארץ חדשה שנתנה, ונתנה, ונתנה. אין ספק, במבט מהיום, שנעשו טעויות ושגיאות ופגיעות קשות, אבל נתנו להם חיים חדשים. לא רוצים? הדלת פתוחה, השוטר הלך, ומי שרוצה יכול ללכת גם כן לארצות מקורו. נדמה לי שמלך מרוקו רוצה אתכם חזרה אז אתם רשאים בהחלט לעזוב.
    ובהערת אגב: כמי שגדלה בצפון תל אביב בשנות ה-50 אני זוכרת היטב את כל המשפחות שגרו ברחובנו. "משפחות" של אם וילד או שנים, "משפחות" של זוג עם ילד או שנים, וזהו. אין קרובים נוספים, אולי איזה דוד או דודה לרפואה, וזהו. ואף אחד לא התלונן, כולל השכנים עם המספרים על היד.
    אז מספיק לקטר על כל האסונות וה"שואות" שהבאנו עליכם. ואולי כדאי בהזדמנות זו שהמלה "שואה" והמלה "נאצי" תתכווצנה ותשויכנה אך ורק למה שהן מיצגות.

  30. חנה

    די לי בזה שהשתמשת בביטוי "ילדי כבר אינם אשכנזים טהורים" כדי להבין את מה שמתחולל בראשך.
    לא יקירתי, אני לא שמעתי על נתן אלבז ועל עוז רוחו… רק בשנים האחרונות.
    גו' עמר היה אמן דגול וזמר מוכשר מאין כמותו אך בגלל שהברנז'ה האשכנזית או שהתרבות והמוסיקה האשכנזית לא אפשרה לו להתקדם כאן בארץ הוא נאלץ להגר למיאמי וחי שם כמעט עד שנותיו האחרונות.
    עצם פנייתך אל ביטון בביטוי אנחנו ואתם , ושוב אתם ואתם, מוכיחה על ההתנשאות שלך כלפי עדות המזרח.
    את חוזרת ואומרת אנחנו האשכנזים נתנו לכם, קדמנו אתכם, בזכותנו ובזכותנו… קבלת מאתנו את פרס ישראל..מה פשר ההתנשאות הזאת? גם הורי עלו לארץ ובנו בה וסללו כבישים ובנו בתים ונטעו עצים ופרדסים.
    את רוצה לשמור לעצמך את התואר "ניצולתי שואה".. שיבושם לך.

    1. מוטי

      חנה יקרה
      אני מסכים לכל מילה שאת אומרת. ההתנשאות של גב' אמינוף היא בלתי נסבלת.
      אני אשכנזי, וקצת יותר צעיר מהכותבת, אבל זכרונותי שונים לחלוטין. בשנות ה-50 הייתה פינה ברדיו "צלילי המזרח" שעה יומית של גטו לשירים מזרחיים. הממסד כולו היה של אשכנזים ולכן הפרוטקציה שחגגה אז, הייתה רק לאשכנזים שהתקדמו לעמדות מפתח. וכבר למדנו שההיסטוריה נכתבת ע"י המנצחים ולא רק ההיסטוריה אלא כל עמדות המפתח ולכן פרסים, מענקים תקציבים וכו' נתינו לאשכנזים מאשכנזים, ומידי פעם הואילו ברוב חסדם לתת משהו לאיזה ספרדי מחמד.
      כל מה שהכותבת אומרת שנלמד בבתי ספר, לא היה ולא נברא, על קצה המזלג אולי. ולא רק תרבות המזרח ועלילותיה לא נלמדו, גם תכנים דתיים לא נלמדו ואת האידייש בחרו להעלים כשם שהעלימו את הלדינו.
      בקשר לשואה, זה באמת נושא ייחודי, חריג בשטניותו, ואין מה לערב אותו בדיון אחר.

  31. Roi

    טקסט רדוד המהול בגזענות, ודווקא ממי שיודע שואה מהי עוד יותר מפתיע… ברגע שיפסיקו להחביא מידע בארץ, תצא ערוותם של ״בוני המדינה״, ונראה מי למד מהשואה ומי מוזיל אותה.

  32. יניב

    עירית הבכיינית… יהודים נפגעו באפריקה? מה בדיוק הנאצים/פאשיסטים איטלקים עשו להם? את יודעת כמובן שיהודים רבים עבדו בעבודות פרך, חלקם גם הועבר למחנות ריכוז באירופה, חלקם היו אפילו במחנות ריכוז באפריקה ונרצחו/הורעבו למוות שם.
    אז נכון שרוב יהדות צפון אפריקה שרדה את השואה, אבל עדיין היו רבים שחוו את השואה בצורה קשה, והיו גם שנרצחו.
    בנוגע לתוכניות הלימוד של משרד החינוך, אי אפשר להשוות בכלל בין החלק היחסי הנלמד על יהדות אשכנז לעומת יהדות המזרח. מישהו יודע משהו על היסטורית המרוקאים? התימנים? העיראקים?
    זה שאת זורקת כמה שמות של אנשי תרבות ורוח ספרדיים לא מתקרב בכלל להשוואה בין הידע הנלמד בבתי הספר על היסטוריית ותרבות יהדות אשכנז.

  33. גיל

    כתוב יפה ונכון כל מילה ומילה
    כיוצא עדות המזרח לא אחת אני מתבייש בהנצחה העיקשת של הקיפוח פרי מוחה של עדת המזרח כמחזיקים במצוף חיים מתוך שיקול קר של מס "סבל" עסקני
    די נמאס לשמוע על קיפוח

  34. איציק חדד

    בואי נתחיל מההתחלה. גברת אמינוף מיד אומרת שהיא לא קראה את הדוח אבל על פי הראיונות שלו היא תשיב לו. זה רציני? תארי לך שהייתי אומר לך שאני לא קראתי את המאמר אבל על פי התגובות בפוסט שלך אני אכתוב תגובה. כתבה בעתון תדגיש את מה שהעיתונאי חושב שיש להדגיש על מנת לעניין קוראים גם אם זה להוציא משפט מהקשרו. אבל אם לפי ד"ר אמינוף זה אכן ראוי אז מי אני הקטן שאחלוק על כך. לגבי ההמשך הרי שמה שהבנתי שאני אמור להכיר ולהוקיר תודה ולנשק את קצות ידיהם של האשכנזים בארץ משום שבלעדיהם סביר להניח שהייתי חי במערה ומגדל כבשים במדבר סהרה. אם כך אז אני מוקיר תודה להוד מעלתה ולתפוצתה של גברת אמינוף שבזכותה ובזכות קהילתה הנפלאה יצאתי מבערות ונחשלות לתוך היופי הנשגב והפלאי שאבותיה בנו לי. כמו כן לא אשכח שלי אסור להגיד שואה בניגוד אליה. שכן יהודי לוב בדרכם לברגן בלזן שיחקו שש בש (שחמט זה לא אנחנו) ואכלו קוסקוס ומפרום (זה כל מה שאנחנו יודעים לעשות). אם כן תודה על המאמר הנפלא, תענוג ככה לפתוח את השבוע. שבוע טוב לכולם.

  35. Yossi Peretz

    בס"ד

    אני מציע לקרוא ספרים של פרופסור רפאל ישראלי על יהדות מרוקו או לפחות את הדברים באתר וויקיפדיה על יהדות מרוקו. יהודי מרוקו סבלו מאות שנים של פוגרומים "קטנים" וחיים בהשפלה נוראה בגטאות שנקראו "מלח". הבעיה (עם הזיכרון היהודי) היא שהקזת דם אטית שנמשכת על פני מאות שנים לא נחשבת מספיק "שואה" לעומת שואת יהודי אירופה שהתרכזה בשנים כה מועטות וברצח של המיליונים. לצערנו, כל הגלויות (כולל המלחמות והפיגועים בארצנו) הן שואה אחת מתמשכת. אני מציע להגדיר כ-"שואה" כל פגיעה בכל יהודי בגלל היותו יהודי ובאשר הוא.

    ד"ר פרץ יוסף
    מחלקת מחשבים
    מרכז אקדמי לב
    ירושלים

  36. חחחחחחחח

    הכל טוב ויפה אבל איך זה שאוכלוסיה שעברה את הסבל הנורא של השואה נהגה בגזענות איומה כלפי עדות המזרח שנחלצו לעזור לפליטת השואה שהייתה כאן בסכנת הכחדה על ידי הערבים.איך מי שסבל מגזענות יכל לנהוג בכזאת גזענות ולכן כל הדיבורים היפים לא שווים מאום ודווקא לפליטת השואה אין סליחה על הגזענות האיומה.

  37. אמירה

    כמה חבל שעד היום עדין נושא "עדות המזרח הדפוקות" חי ונושם 60 שנה אחרי. אולי כדאי להסכים שנעשו שגיאות וטעויות, ויפה יהיה אם גם הדור השני והשלישי והרביעי שכבר נולדו בארץ יסכימו שזה לא נעשה בכוונה. כשמסתכלים היום לאחור באמת נראה תמוה שלקחו את התימנים, שבמשך דורות כל מה שהמוסלמים ("דת האהבה והרחמים" אליבא דג'ורג' בוש) הרשו להם לעשות היה צורפות כסף, ושלחו אותם להיות מושבניקים. אבל, ויש כאן אבל גדול, לא רק עדות המזרח ישבו במעברות. גם שארית הפלטה מהמחנות באירופה "זכתה" לאותו טפול. למי שלא ידע ולמי ששכח: במדינת ישראל הצעירה שזה עתה נולדה לא היה כלום! שום דבר! כל מה שהיה כאן היה מיובא ותלוי בטוב לבם של העמים. חמאה היתה מדנמרק (עד היום אני זוכרת את הטעם) או מארה"ב (חמאה מלוחה), ביצים קנו במכולת עם "תלושים" ונדמה לי שהמנה היתה ביצה אחת או שתים למבוגר לשבוע, נשים בהריון וילדים קבלו יותר. רק למי שהיו קרובים בקבוץ היו "אפשרויות", דהיינו – אם הצליחו להבריח משהו מהקבוץ. והיו מחסומים בכבישים, ואנשים פתחו חבילות כדי להוכיח שאין שם שום אוכל מוברח. בקצור: "המדינה שבדרך" לא עלתה מיד על דרך המלך. ואנו מקבלים מנה גם מנצולי השואה: כמה פעמים שמעתי "למה לא באתם להציל אותנו? למה לא עשיתם כלום כדי להציל אותנו?". וגם בשיחות האלה עם שארית הפלטה מאירופה תמיד היינו כאילו בעמדה נחותה – למה באמת לא עשינו? והתשובה פשוטה: לא היתה מדינה, לא היה צבא, וגם אחרי מלחמת השחרור – מה היה כאן? איזה מין צבא (שלא לדבר על כך שאז כבר היינו אחרי מלחמת העולם השניה והשואה כבר היתה "לשעבר" (לצערנו היא נעשית "לשעבר" יותר ויותר מיום ליום עם כל מכחישי השואה מכל המינים והצבעים, כולל אלה שיושבים היום בכנסת ומטיפים להשמדתנו (ובטפשותנו אנו נותנים להם מיקרופון בינלאומי, אבל גלשתי…).
    גם עם המרוקאים היו בעיות, אבל אלה לא כל כך היו תלויות "בנו", הממשלה הישראלית, כמו בעליה הבעיתית, כשכל "פני העיר", העשירים, המנהיגים הגרו להם בנחת לצרפת ושלחו אלינו את השכבות הנמוכות יותר, בלי עזרה, בלי הנהגה. חברה "שבטית" שפתאום ההורים והמבוגרים אינם יכולים אפילו לנהל שיחה עם פקיד עיריה/ממשלה/סוכנות/ בנק והילדים, שבדרך כלל מונהגים נעשים המנהיגים, וכל המבנה החברתי מתפורר.
    וכולנו זוכרים (גם אם היום לא זוכרים או לא לומדים את כל הנושאים שמוזכרים בכתבה של דר' אמינוף) ששכנו של אפרים קישון במעברה, שעליו בנה את סלח שבתי, היה מעדות המזרח ובין שניהם היתה תחרות מי ילמד יותר מלים עבריות מהמילון כל יום. כן, גם אפרים קישון ישב במעברה, וכך ישבו גם ניצולי שואה מאירופה.

    אז אולי באמת צריך לבקש סליחה על כל הטעויות והשגיאות, אבל אולי כדאי שגם הצד השני יצא מ"תסמונת הדפוקים" שאולי עזרה לדור הראשון להתמודד עם בעית ההגירה לארץ חדשה על כל המשתמע מכך. שום דבר לא נעשה בכוונה להרע, וכדאי לזכור מה שאמר רונלד ריגן: אם לא נזכור שאנחנו עם אחד תחת אלוהים, נהיה עם אחד מתחת (תרגום גרוע שלי ובאנגלית זה מסתדר יותר טוב: If we ever forget that we're one nation under God, then we will be a nation gone under
    ממילא מצבנו בגויים היום ממש לא מזהיר, ועם אובמה המוסלמי-הקומוניסט בבית הלבן, והאפשרות שקלינטון תחליף אותו (וגם היא מחוברת היטב למוסלמים, בין תורמים ובין היועצת/הרל"שית למשפחה של האחים המוסלמים, הומה אבדין), כך שכדאי מאד שנפסיק את המריבות הפנימיות, בין על מה שהיה ובין על מה שהווה – הכל בטל בששים ועלינו לעשות הכל כדי להיות עם אחד, כפי שאנו יודעים שכולנו באנו ממקור אחד.
    ונקוה שנניח לנושא הזה ונתמקד במה שבאמת חשוב – קיומה של מדינת ישראל ובטחונה.

  38. אמירה

    נ"ב לענין הגזענות של האשכנזים – גם הספרדים לא היו טובים מאתנו. מי שגדל בארץ בשנות ה-50 וה-60 הכיר את המושג "ס"ט" – ספרדי טהור! ולמי שכעס על ד"ר אמינוף שכתבה שנכדיה כבר אינם "אשכנזים טהורים" – ולקח את הדברים, לדעתי, אחרת ממה שהתכוונה לו – יתבונן פנימה ויראה שאכן חז"ל צדקו: סדנא דארעא חד הוא, כולנו חוטאים בגזענות, בפחד או בשנאת השונה (בין אם זה ה"ג'ינג'י" או ה"משקפופר" של תחילת קום המדינה ובין אם זה "מרוקו סכין", "יקה פוץ" או כל כנוי גנאי אחר.
    וכמו שאמרתי קודם, הגיע הזמן לעבור את נושא הגזע ולהתקדם לעתיד יותר טוב.
    ותודה לכולם.

    1. זאב גלילי מאת

      תיקון חשוב. משמעות ראשי ההתיבות ס"ט אינם "ספרדי טהור" כפי שחושבים רבים בטעות. אלה ראשי תיבות של הביטוי הארמי "סיפיה טאב" שמשמעותו "סופר טוב". ראשי תיבות אלה מופיעים בסמוך לחתימת שמם של רבנים ספרדים וגם אשכנזים תימנים ואיטליאנים [ראה הערך ס"ט במילון רב מילים]

  39. זאב גלילי מאת

    הגיע במייל
    זאב יקירי,
    בעוונותי הרבים איני מתמיד לעקוב אחר הבלוגים שאתה מפרסם (כידוע לך יש לאנשים כאבי שיניים). חבר טוב שלח לי את המכתב במלואו בדוא"ל וכשרציתי לדלות מעט יותר פרטים נתקלתי בבלוג שלך שפרסם מכתב זה.
    (באותה הזדמנות כבר קראתי את הרשימה אודות ידלין). ברצוני לברך אותך על פרסום המכתב שהוא זועק את זעקת הרבים. נכון שעם "שרת תרבות" כמו שיש לנו נצטרך לפרסם בעתיד עוד בלוגים רבים בסגנון זה.
    וטוב שאתה עומד בשער ומידע את עם ישראל שיש גם אנשים שחשים וחושבים אחרת מאשר ארז ביטון, מירי רגב ודומיהם.
    כה לחי!!!!

    אריה קאופמן

  40. שמעון גרובר

    ד"ר אמינוף לא דייקה בפרט הקשור במענק עליה שהוענק לנוער עולה. מי שהשתייך לתנועות הנוער השמאלניות קיבל. אבי ירד מהאניה בנמל חיפה לבוש מדי בית"ר ועל כן לא קיבל מענק עליה.

להגיב על זאב גלילי לבטל