הפתולוגיה היהודית – מאוסלו ועד אלוף יאיר גולן

המדיניות של ממשלות ישראל לדורותיהן היא המשך ישיר להרגלי החשיבה וההתנהגות שהשתרשו בקהילות יהודיות בגלות – טוען חוקר יהודי אמריקני * חיים מתמשכים תחת איום של סכנה קיומית יוצרים דלוזיה שהיא הונאה עצמית המתעלמת מן המציאות * הרקע הרוחני וההיסטורי להצהרתו של אלוף יאיר גולן

אלוף יאיר גולן

אלוף יאיר גולן

אלוף בני פלד ז"ל, שהיה מפקד חיל האוויר במלחמת יום הכיפורים, אמר ערב מותו כי הוא מבקש שיצלצלו בפעמונים ויכריזו: הלך לעולמו אדם שקבע כי היהודים ניסו כאילו להקים מדינה, אך כל מה שהצליחו הוא להקים עוד קהילה יהודית.

דבריו של פלד נשמעו בשעתם כאיזו אמירה שובבית המאפיינת טייסים. עתה מתברר שבאמירה הזו יש יותר משמץ של אמת.

אבל הצהרתו של אלוף יאיר גולן בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע"ו א באה כאילו להמחיש את טענתו של אלוף בני פלד. גולן אמר: "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט, אז לפני 70, 80 ו-90 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום"

היסטוריון יהודי אמריקני, קנת לוין (Kenneth Levin), שהוא גם פסיכיאטר, אומר כי מדיניות ממשלות ישראל מאז הסכם אוסלו ועד מלחמת לבנון השניה ועד צוק איתן איננה רק כשל חשיבתי ומנהיגותי. היא ביטוי לפתולוגיה לאומית שבה שרויה החברה הישראלית. הספר הוא "סינדרום אוסלו- הדלוזיה של אומה תחת מצור".
T)he Oslo Syndrome Delusions of a People under Siege)

ישראל בדלוזיה

נקודת המוצא של לוין היא שישראל נתונה במצב של דלוזיה – מונח בפסיכיאטריה שמשמעותו "אמונה שאדם מחזיק בה למרות טיעון, נתונים והפרכה שאמורים (באופן סביר) להיות מספיקים כדי לבטלה".

בהסכם אוסלו רואה קנת לוין את המקרה החמור ביותר בהיסטוריה האנושית בה אומה גרמה נזק לעצמה במו ידיה. מה הביא את ישראל להסכם הזה ולהתנהלותה אחריו?.

 הונאה עצמית

את שורשי התנהגותה של ישראל מוצא לוין בהרגלי חשיבה והתנהגות שהשתרשו לאורך שנות הגלות. החיים הממושכים בסכנה מתמדת של רדיפות, פוגרומים, שחיטות ודיכוי יצרו תופעת קבע של הונאה עצמית בהתייחסות למציאות. מן הצד האחד מנסים היהודים לשכנע את עצמם שהמצב לא חמור כל כך כפי שהוא נראה. 

במקביל קיימת גם תופעה של האשמה עצמית במה שהגויים עושים לנו. הוא מצטט את מכס נורדאו שאמר כי היהודים רואים את עצמם בעיניים של האנטישמים. תאור זה מתאים בדיוק להצהרתו של אלוף יאיר גולן.

המציאות הישראלית יצרה תופעות דומות ובממדים חמורים יותר. מדובר באומה קטנה הנתונה במצור מאז הוקמה, מוקפת באוייבים השונאים אותה ומערערים על עצם זכות הקיום שלה.

"אנחנו אשמים"

קשה להשלים עם מציאות כזו. על רקע זה נולדו, בעיקר בקרב שכבות עילית אינטלקטואליות, תפיסות שאמרו כי השנאה לישראל נובעת מן ההתנהגות של ישראל ואם תשנה ישראל את התנהגותה היא תצא למרחב מן המצור של שנאה ואלימות בהם היא נתונה. מי שצריך תיקון לפי תפיסה זו, אומר לוין, אינם משטרי הרשע הערביים אלא התנהגות המדינה היהודית. עמדת החוגים האינטלקטואליים עיוורה את ממשלות ישראל לדורותיהן באמונה שהכיבוש הוא הגורם לשינאה הערבית ולרצון הערבים להשמיד את ישראל. וכך נולדו הסיסמאות של "תהליך השלום", "הקץ לכיבוש" ו"שטחים תמורת שלום". מבחינה זו אומר לוין אין הבדל בין שמעון פרס יצחק רבין ואהוד ברק.

"תופעה של האשמה עצמית במה שהגויים עושים לנו" - הפגנה של שלום עכשיו

"תופעה של האשמה עצמית במה שהגויים עושים לנו" – הפגנה של שלום עכשיו ויקישיתוף

"ערב של שחר חדש"

לוין מצביע על הסכם אוסלו כעל קו פרשת המים של האשליה העצמית הישראלית אף שהתפיסות שהביאו להסכם רווחו בישראל הרבה לפניו. הוא מצטט מנהיגים ישראליים שראו בהסכם ערב של שחר חדש. שולמית אלוני הכריזה שלא יהיו עוד אבות ואמהות שכולים ההולכים אחרי ארונות ילדיהם הנהרגים במלחמות. עמוס עוז הכריז בשכנוע עצמי גמור שהמוות לא יארוב עוד לפתחנו. וכל השמחה הזו היתה מפני שערפאת הכריז, ולא בפעם הראשונה, כי לא יהיה עוד טרור וכי לישראל יש זכות קיום.

"מלחמות אוסלו"

האינתיפאדה הראשונה והשניה, שלוין מכנה אותן "מלחמות אוסלו" לא הביאו לשינוי בסיסי בעמדה הישראלית כפי שבאה לביטוי בשיח הציבורי של האינטלקטואלים. לוין מדגיש במיוחד את העובדה שאנשי הרוח השמאלנים (הוא לא משתמש בביטוי הזה) של ישראל נוקטים עמדה דומה לזו של אנשי שמאל רדיקאליים בארצות הברית. אך בעוד שבאמריקה השפעתם של אלו מוגבלת לתחומי הקמפוסים בישראל יש להלכי הרוח הללו השפעה גדולה על מקבלי ההחלטות הפוליטיים.

הוא מצטט את דברי צ'רצ'יל שאמר: "צ'מברלין עמד בפני החלטה בין כניעה לבין מלחמה הוא בחר בכניעה וקיבל גם מלחמה".

מאמר זה הוא עיבוד למאמר קודם שפורסם לפני כמה שנים
ספרו של קנת לוין סינדרום-אוסלו

ספרו של קנת לוין סינדרום-אוסלו

 

 

 

47 תגובות בנושא “הפתולוגיה היהודית – מאוסלו ועד אלוף יאיר גולן

  1. אבי הראל

    זאב, אני לא חולק על עמדתך בעניין מדיניות ישראל כלפי העולם, אותה אתה מציג בדרך של ציטוטים מהספר של קנת לוין. אבל מה לזה ולאות האזהרה שמאותת לנו יאיר גולן? משום מה אני לא מצליח לראות את הקשר.
    אני מזהה אצלך באופן עקבי התבטאויות נגד עצימת עיניים נוכח סיכונים. האם אתה מציע שנעצום עיניים מול הסיכונים עליהם מרמז יאיר גולן? ואם כן, מדוע גייסת לצורך זה את בני פלד ואת קנת לוין? מה פשעם?

    1. רותי איזיקוביץ

      מר זאב גלילי הסביר לך שהאזהרה איננה על בסיס מציאותי אלא על בסיס של האשמה עצמית. ה"סיכונים" שיאיר גולן מצביע עליהם, אינם קיימים אלא בתחושתו הגלותית הטיפוסית, עליה כתבו קנת לוין ובני פלד, כל אחד בדרכו. על כן אין על מה לפקוח עין ומי שעוצם עיניים הם גולן והיהודים שלוקחים על עצמם אשמות שווא.

      1. זאב

        המאמר של מר גלילי גרוע. הכותב הופך עצמו למעין פסיכולוג-פסיכיאטר מדבר על תחושות גלותיות, כול מיני אינטלקטואלים (שלפיו הם הטיפשים בניגוד אליו החכם) שיש להם כול מיני תסביכים ועוד. הכותב אומר לנו לא להסתכל במראה שהציב בפנינו גולן אלא להמשיך ולהדרדר בשם הפחד העצום בו שרוי ציבור רחב ומתרחב בישראל

        1. זאב גלילי מאת

          המגיב הנכבד זקוק בדחיפות לקורס להבנת הנקרא. אם בכלל קרא את הפוסט צריך היה לדעת או להבין שהוא ציטוט מחקר של קנת לוין, פסיכיאטר והיסטוריון. להרחבת השכלתו הנה ערך עליו בויקיפדיה האנגלית https://en.wikipedia.org/wiki/Kenneth_Levin וכמה דוגמאות לסינדרום אוסלו בהיסטוריה היהודית http://maraah-magazine.co.il/author/247.
          זאב גלילי

          1. אבי הראל

            יש להניוח שקנת לוין לא ניחש שיאיר גולן יאמר את מה שאמר. כלומר, הקישור בין המחקר של קנת לוין לבין דבריו של יאיר גולן הוא רעיון פרי מוחו של מחבר הפוסט, זאב גלילי. העמדה של מחבר הפוסט היא שהמחקר של קנת לוין רלבנטי גם להתבטאות של יאיר גולן. אבל, אפשר לראות גם פן אחר להתבטאות של יאיר גולן.
            שאלה שראוי לשאול היא האם הביקורת של יאיר גולן נגועה בהאשמה עצמית או שהיא מיועדת להזהיר אותנו מפני תהליכים שמתרחשים בחברה שלנו, כפי שטוענים אנשי השמאל. מחבר הפוסט מניח שהביקורת היא סימפטום של האשמה עצמית, אבל אפשר באותה מידה להניח גם את האפשרות השניה. חבל שזאב גלילי אינו מתייחס גם לפן זה של דברי סגן הרמטכ"ל.

          2. זאב גלילי מאת

            לאבי הראל שלום,
            נכון שהקישור בין דברי סגן הרמטכ"ל לבין תאוריית סינדרום אוסלו הוא שלי ולא של קנת לוין.
            ייתכן שלגולן פשוט הייתה פליטת פה לא מוצלחת שאין לייחס לה חשיבות.
            אך גל התגובות הנזעמות לדבריו איננו מעיד שאנחנו מתקרבים למצב של ערב עליית הנאצים לשלטון. הוא מעיד על אבדן האמון הציבורי במערכות השלטון. חוסר האמון הזה חל על המערכת המשפטית, מערכת אכיפת החוק, המערכת הפוליטית, הביורוקרטיה ועוד. צה"ל חייב להיות מעל לכל אלה.
            זאב גלילי

    2. Uri Ben

      הראל תגובתך פה נותנת דוגמא מצויינת לסנדרום אוסלו עליו כתב לוין – אתה כנראה איש שמאל , שלא מסוגל להשתחרר מרגש האשמה הזוי ודפוק – שתקוע בנשמתם של אנשים כמוך – החושבים עצמם נאורים – אך בעצם הם עיוורים לחיים ונאורותם אינה שנאה עצמית פתלוגית , האלוף גולן אמר דברי הבל שמחייבים את הדחתו המיידית – וכל מי שרואה בהם משהו אחר הוא בעיני אידיוט גמור.

    3. ירון

      בהתחשב בנסיבות של חיינו לדעתי אנחנו מתמודדים עם האתגרים בצורה הכי מכובדת שאפשר.
      יש איזו נטייה לרכך את האמירה של סגן הרמטכ"ל ולהגיד "שמע, הוא קצת הגזים עם כל הקטע של גרמניה אבל אין ספק שמשהו רע קורה לחברה הישראלית".
      בכל חברה יש מתחים ואלימות, קל וחומר שבחברת המהגרים הישראלית, המותקפת ומאויימת בהשמדה על ידי האיסלם מכל כיוון, אבל מכאן ועד להשוואה נבזית עם גרמניה הנאצית?
      אילו הבלים. מדינה שמאוימת מכל כיוון, מדינה שאזרחיה נדקרים, נורים ונרצחים כחלק מספורט לאומי של שכניה, שבתוכה מתקיים מיעוט עויין גדול,
      המדינה היחידה בעולם שניתן לטעון באו"ם שצריך להשמיד אותה ולצאת מזה בלי פגע, מדינה שארגון אונסקו קובע שלמקום המקודש ביותר ליהודים כלל אין קשר ליהודים,
      אם חברה כזו, כל האלימות שהיא מייצרת זה קבוצת קיצוניים בשם תג מחיר שלקח לשב"כ בערך יומיים לפרק מהרגע שבאמת התחשק לו,
      אם כל מה שחברה כזו מייצרת זה תגובות אלימות בפייסבוק או אוהדי כדורגל שמחזיקים שלטים גזעניים,
      אם כל מה שחברה כזו מייצרת זה מעשי אלימות בודדים, אותם ניתן למנות על כף יד אחת, אם זה כל מה שהחברה הישראלית מצליחה לייצר,
      אז מדובר באחת החברות מוסריות בעולם.
      שום דבר רע לא קרה לחברה הישראלית, להפך, תגידו תודה שהיא כזאת.

    4. גדעון ארליך

      ( אתייחס למה שעינינו רואות אשאיר לפסיכולוגים את ענייני עיוות הנפש).
      אתמול ביום העצמאות שמעתי ריאיון עם טיס קרב שאמר שכאשר הוא יוצא לתקיפה מבצעית הדבר שמעסיק אותו בכל הטיסה הוא שמא בלתי-מעורבים ייפגעו!
      (הבלתי מעורבים שהוא חושש שמא ייפגעו הם לא הבלתי מעורבים שבשדרות ונתיבות ) .
      הטייס הזה לא מרוכז בחיסול האויב, לא בישועת עמו , לא בהצלחה אישית שלו – הצטיינות במשימה. הוא כולו מזוהה עם אוכלוסיית האוייב !
      הטייס הזה הוא מוצר של אנשים וגופים שמחקו את מושג הלאום, וממילא את תפישת הלחימה כמאבק של הלאום מול כלל האוכלוסיה האויבת לפי הצורך בלי שים לב לטיבו של הפרט. הגופים האלה שבקרבנו עיוותו וזייפו במודע מקורות יהודיים והפכו את מובנם כך שנדמה למי שאינו בודק כאילו מוסרי להצטער בכשלון האויב (בנפול אויבך, מעשה ידי טובעים , חביב אדם, הטפת יין, הצלת דינה, המקיים נפש …). כך פועלים בשרות הלוחמה הפסיכולוגית של האויב אך במסוה ערכי,
      הלכי מחשבה מרושעים כאלה היו תמיד. נתן אלתרמן לא המציא אותם יש מאין. הוא חשש מאוד שהם ילכו ויתגברו עד שיגיעו לרמת הרס כמו בטייס זה (קרה שטייסים , לא הפריעו לערבים לשגר טילים לגני ילדים שלנו שמא בהפרעה עלולים להיפגע בלתי מעורבים.- חזרו ולא נשלחו לכלא).
      אלתרמן כתב:
      אז אמר השטן:
      …רק זאת אעשה: אכהה מוחו
      ושכח שאיתו הצדק .

      חוורו שמים מאימה
      בראותם אותו בקומו
      לבצע המזימה.

      זה מה שאנחנו רואים לנגד עינינו.
      Only a racist thinks that only a gentile may be an anti-Semite – M.Y.Self

      1. גדעון ארליך

        הבאתי את שירו של אלטרמן שמראה לנו שכבר בזמנו היו יהודים שונאי ישראל במסוה מוסרי שהיוו סכנה איסטרטגית.
        לא שמתי לב שהוא כבר צוטט על ידי מישהו אחר. ומהראוי לא לחזור על דברי אחרים..מכיון שאני כותב אשתדל להוסיף.
        הודגש במאמר שמקובל אצלנו לא לתת לעובדות לקלקל את ה"אמת".
        רואים זאת בהתכחשות לתופעת האנטישמיות בקרב יהודים בארץ (אומרים : מרוב חיפוש מוסריות קורה שהם טועים..) .
        לפניכם דוגמא:
        באתר "על צד שמאל" מתפרסם מאמר של דן בבלי : " מדוע-וויתרנו-על-חלומנו-להיות-אור-לגויים" .
        (לא אדון על כך שמעולם מטרתנו לא היתה להיות "אור לגויים" זו תוצאת לואי רצויה ותו לא. במקור "לאור גויים" – להביא את שבטי ישראל ארצה – ציונות).
        כותב שם אחד מאלה שעל צד שמאל:
        " הצרה האמיתית היא ההסטה שמתרחשת בבתי הכנסת וכתוצאה ממנה גוררת אלימות נוראית ומתסיסה את הצעירים בציונות הדתית. וגורמת להם ללכת להסתובב בערים הפלסטיניות ולדקור . אם תופעות אלו ימשכו הם עשויים להמית את חלום השלום ".

        אזכיר גם שבמלחמת השחרור הלך מגנס , הקאנצלר של אוניברסיטה העברית ,ראש ברית שלום אל מזכיר המדינה של ארה"ב ודרש לאסור את המגבית היהודית . כי בכסף הנאסף לא מממנים בתי חולים אלא מלחמה. "אם המגבית היהודית תיאסר, מכונת המלחמה היהודית (ביטוי מקובל לגבי הצבא הנאצי –ג.א.) תיעצר מחוסר דלק כלכלי" . וכל היהודים בארץ יושמדו !

        1. אבי הראל

          אני מתפעל שוב ושוב מרמת הידע המרשימה של הכותבים באתר זה, ושל הקושי של חלק מהם להבחין בין המושגים הכרה והזדהות עם האויב, ובין הכרה לבין התנהגות. הכרה פירושה להבין את המניעים להתנהגות האויב. הזדהות פירושה רמת היכרות גבוהה, כפי שצוטט פה: אילו הייתי בצד שלהם, יתכן שהייתי מתנהג כמותם…
          הכרה של האויב היא הכרחית לצורך התמודדות עמו. הזדהות נוסח "אילו הייתי הוא" פירושה הבנה עמוקה של התנהגות האויב. תכונות אלה הן חשובות לאין שיעור לקציני מודיעין, למפקדים ומקבלי החלטות מדיניות, ואין לפסול אותן בשום אופן. אין להקיש מהתכונות הללו שקציני המודיעין, המפקדים ומקבלי ההחלטות פועלים לטובת האויב, נגד עמנו, אלא שהם מבינים את המצב לאשורו, ומשתמשים בתבונתם לפעול לטובת עמנו.
          להבנתי, שרש המחלוקת בין הימין לבין השמאל הוא בשאלה האם טובת האויב יכולה במצבים מסויימים לשרת גם את העניין הלאומי שלנו. הימין הקיצוני גורס שמה שטוב לאויבנו הינו בהכרח לרעתנו. השמאל הקיצוני גורס שמה שטוב לאויבנו, טוב גם לנו. המציאות היא מורכבת. כדאי להכיר את העמדות הקיצוניות, ולהבין שהם משמשות להדגשת פן זה או אחר של העימות, ותו לא. ואני ממליץ שבדרך כלל, כדאי להמנע מתגובות קיצוניות, שמחריפות את הפילוג בעם ופוגעות בחוסן הלאומי.

          1. גדעון ארליך

            רילו ברק היה אומר "אדם ממוצע הגדל שם נהיה כך וכך " זה היה אולי סביר , וגם זה לא כי הרוב שם אינן מחבלים פעילים ממש.
            אבל כשברק אומר :" אם אני.." המובן הוא "אם אני עם הערכים שלי … ".
            וזה מראה כח הוא עם הערכים שלו היה מקבל את ערכי השמדת ישראל.
            אני לעומת זאת " אם אני …" כי אז הייתי מתגייר !
            או הייתי פועל כסוכן לטובת ישראל !
            או הייתי פועל אחרת כחסיד אומות העולם !

  2. אהוד שיל"ת

    למר גלילי היקר,
    איני פסיכיאטר ולכן לא אוכל לנתח את מצבו הנפשי של סגן הרמטכ"ל וסיבותיו להשמיץ כך את מדינתנו. אני יכול רק להביא ציטוט ממשוררנו נתן אלתרמן:

    אז אמר השטן: הנצור הזה / איך אוכל לו. / איתו האומץ וכישרון המעשה / וכלי מלחמה ותושייה עצה לו. / ואמר: לא אטול כוחו / ולא רסן אשים ומתג / ולא מורך אביא בתוכו / ולא ידיו ארפה כמקדם, / רק זאת אעשה: אכהה מוחו / ושכח שאיתו הצדק.

    דומני שזה אסוננו, שמי שמכהן כסגן הרמטכ"ל כהה מוחו – מעשה שטן, כדברי המשורר, ושכח שאיתנו הצדק.

  3. נילי דיסקין

    אני מפרידה בין האמת העובדתית ( שגם היא לא בטוחה) בדבריו של אלוף יאיר גולן , לבין העובדה שהוא מספק בדבריו תחמושת וראיות לאנטישמים למיניהם . אני לא חושבת ש"כל העולם נגדנו" אבל יש בעולם בכלל ובאירופה בפרט אנטישמיות גואה שימיה כימי הזמן שמאז צליבת ישו , ועוד קודם לכן.מי שגדל על שנאה ומחפש לה מושאים יוכל להשתמש בדבריו של גולן כמוצא שלל רב. אפשר להעביר ביקורת גם בלי "לגייס" לשם כך את השואה והנאצים. . האלוף גולן אינו נתפש כאדם פרטי המביע דעה , אלא כמייצג את כולנו , יודע על מה הוא מדבר , ושופך דלק על מדורת השנאה. הביקורת הבונה חייבת להשמע פנימה , אבל לא חייבת לצאת החוצה תוך כדי השוואה מקוממת לנאצים. לאומנות קיצונית ראוייה לגנאי אבל כאן נקט האלוף בלשון שגם מגמדת את השואה , וגם מקוממת עקב ההשוואה דבר המונע הקשבה לדאגת האמת שבהצהרה שלו.אומר רק שאני מסכימה לגמרי עם האלוף גולן. זה באמת דומה ודי מפחיד. אבל , האם לא מספיק להטיח ביקורת בלי סיסמאות שאנשים שמונעים משנאה עוורת ומבורות היסטורית יוכלו להשתמש בה לטיעוניהם ? נילי דיסקין

  4. rph j,ufv

    השאיפה להיות חברה צודקת ומוסרית יותר מובנת ומוצדקת. צריך לפעול בכל המערכות, ובראש וראשונה במערכות החינוך, לתיקון העולם שלנו . כן, צריך לגנות ולהוקיע ולהעניש את אותם "חוליגנים" שפועלים בדרכים חמורות ומכתימים את שמנו קבל עם ועולם. אבל קצת פרופורציות לא יזיקו. מדובר באחוז אפסי שעשה דברים נוראיים על דעת עצמו. זו לא דעת הרוב המוחלט של היהודים בארץ. זו לא דעת הממשלה והצבא. אין אף מפלגה שתומכת במעשים נבזיים כמו רצח חפים מפשע . בניגוד לנאצים יימח שמם וזכרם – אין אצלנו בכלל אידאולוגיה של השמדת בני עם אחר.

    אז לומר דברים שמהם יכול להשתמע שקורים אצלנו תהליכים בדומה לאלה שאירעו בגרמניה הנאצית ?!
    השתגענו לגמרי ?! אנחנו נוטלים על עצמנו אישומים שאין בנו ?! האם אנחנו בדרך להיות כמו הנאצים ?! –

    עם ישראל הוא עם צדיק והגון ומוסרי מאין כמוהו. מול איומים אותם מקרים בודדים של התנהגות בלתי אנושית מצד בודדים בקרבנו , לא יכולים בשום פנים ואופן להוות עדות לכך שאנחנו הולכים להיות דומים לנאצים .
    זו הוצאת שם רע על מדינת ישראל ועל עם ישראל.
    למרבה הצער, לא רק שאי אפשר כבר לתקן את הנזק, אלא שאחינו בשמאל עוד מעצימים את הנזק ומלבים אש שנאה.
    האלוף גולן טעה ושגה בעצם התבטאותו זאת. חז"ל אמרו: "איזהו חכם – הרואה את הנולד". האלוף גולן לא ראה את הנולד.

  5. צביקה

    ליצור איזושהי השוואה בין הרצח המתועב בדומא וההתנהלות של לוחם בחברון שעדיין לא נקבע אם שגה או לא ,לבין, השמדת 6 מיליון יהודים תינוקות וזקנים במיתות משונות ואכזריות שלא איימו על הנאצים וגרורותיהם היא משוללת כל יסוד( בלשון המעטה).
    לומר ולהציג את התיזה הזו מתוך בנאום בכתב שהוכן מבעוד מועד ביום הזיכרון לפני כל העולם כולו, הינו מעשה חסר אחריות(וגם זאת בשפה נקייה).
    אם לסגן הרמטכ"ל צורך להביע את דעתו בנושאים ערכיים שימצא את המקום והזמן הראויים מחד, ומאידך שיקבל את הסמכות לומר זאת. לאחר זאת יבחן הציבור את תקפות דבריו.
    במקרה הנדון חרג באופן בוטה מדברי חז"ל שכשם שיש מצווה לומר דבר , קיימת המצווה שלא לומר.
    חבל שהתבזה סגן הרמטכ"ל , כואב שציבור גדול מהעם רואה עצמו נפגע מדבריו ועצוב שלשונאי ישראל נמסר נשק מורעל תוצרת "כחול לבן".

    1. Ruti Eisikowitch

      על ההתנהלות של לוחם בחברון עדיין לא נקבע אם שגה או לא(היה משפט ומאז כבר יש פס"ד) ועל "הרצח המתועב בדומא" כבר נקבע? עדיין לא התחיל אפילו המשפט, למרות שהכל כל כך ברור מאותו לילה, וה"אשמים" הודו (תחת עינויים, בהם הודה השב"כ). זה המעט שאפשר לענות לך.

  6. שמעון גרובר

    הסכנה להמשך קיומה של הידועה בציבור כמדינת ישראל היא לא באוסלו ולא באלוף גולן ולא בשולמית אלוני ולא בעמוס עוז, וגם לא ביתר יפי הנפש השמאלניים, אלא בממשל שמספק חשמל לרצועת עזה, שבאמצעותו החמאס מפעיל מכונות לעיבוד שבבי וריתוך, ובאמצעותם מייצר משגרים ורקטות, ששוגרו לעבר ישראל בעבר, ואשר מיוצרים ונאגרים לקראת שיגור בעתיד, כאשר טווח הרקטות ודיוקן גדולים ומשופרים מקודמיהם.

  7. גדעון ארליך

    שטוקהוליסטים
    סימפטום שטוקהולם הוא הזדהות הקורבן עם התוקף ( ראה ויקי) .
    במצבנו בארץ הערבים תוקפים אותנו , ואילו בקרבנו יש הרבה שמזדהים אתם . אזכיר רק את הצהרת אהוד ברק "אם הייתי צעיר פלסטיני הייתי מצטרף לארגון טרור" , הוא לא מזדהה עם חסידי אומות העולם ולא נהיה למודיע של שרותי הבטחון של ישראל אלא רוצח יהודים!
    יש הרבה שטוקהולמיסטים בארץ.
    השטוקהולמיסט יאשים את היהודים בהפרעה לערביות לממש את זכותן לנעוץ מספריים בעורקי הצואר של יהודים.
    שטוקהולמיסט יאשים את היהודים באימוץ דרך הטרור ובאובדן מוסריות על סמך סיפור חסר ביסוס כאילו יהודי ביצע את אחת השרפות בכפר ערבי שבו נוהגים לשרוף זה את ביתו של זה.

    1. אבי הראל

      כדי לנצח במלחמה, עלינו להכיר את האויב. להכיר פירושו להבין את הלכי רוחו. כדי שכולם יבינו את הלכי הרוח של האויב, צריך לבטא אותם בדיבור. זה מה שאהוד ברק עשה. זה לא אומר שהוא התכוון לשתף פעולה עם האויב, או לוותר על האינטרסים שלנו לטובת אלו של האויב.
      אני לא חסיד גדול של אהוד ברק, אבל הביקורת על כך שהציג בפנינו את הלכי הרוח של הצעיר הפלסטיני אינה במקום.

      1. Ruti Eisikowitch

        כדי להבין את מטרות האויב ומהותו, איננו זקוקים לגנרל שלא קרא את האמנה הפלסטינית, ולא את חוקות פת"ח וחמאס. כל אלה תקפות עד עצם היום הזה. וכדי להכיר את האויב מספיק ללוות למנוחת עולמים, מאז תחילת המאה ה-20 את נרצחי צפת וחברון, את ילדי מעלות, את נרצחי הפדאיון, את ספורטאינו במינכן, את ילדי משפחת פוגל, והמקום קצר מכדי להזכיר את כולם. כמובן, אם האשמה עצמית לא באה בחשבון. אם אחרי כל אלה הגנרל רוצה להסביר לנו, אזיי אפשר להבין מדוע הצבא החזק והמוסרי ביותר באיזור, לא הצליח לעשות שלום בדרך המלחמה.

    2. אמירה

      איני חסידה של אהוד ברח, ממש להפך, אבל נדמה לי שהפעם הזאת לא הבינו אותו. גם אני, לו הייתי פלסטינצית, הייתי מצטרפת לכל ארגון שהיה מציע לי להלחם "לשחרור מולדתי", ממש כשם שהייתי מצטרפת לאצ"ל או ללח"י אילו חייתי ב-1948. אז במקרה זה, אהוד ברח צדק.

      1. xגדעון ארליך

        לאבי ואמירה . נראה לי שכשהמציאות לא נוחה מנסים לשנות את המציאות.
        הביטוי " אילו הייתי ערבי הייתי " , שונה לחלוטין מהביטוי " סתם ערבי היה"
        פרושו אילו אני כמות שאני הייתי כי אז …
        מה שערבי שנולד וגדל בחברה הערבית עושה כולנו יודעים , וברק לא צריך להגיד לנו . ברור בחשיבה כזו שאם היה חזיר יבלות היה נמשך לחזירת יבלות.
        ברק כשאומר "לו הייתי" על עצמו כפי שהוא אילו היה .. מספר לנו שהוא שולל את הגרמנים שלפני 70 שנה היו חסידי אומות העולם , הוא היה הולך עם הזרם המקובל!
        אילו היה ערבי לא היה נוהג כעבדול מג'יד חדר ( לימים, "עמוס ירקוני" מפקד שלי בשקד ) שסייע ליהודים , אלא היה מצטרף לארגוני הטרור להשמדת היהודים.
        זו המציאות . אינה תואמת את הבלוף הגדול שכל יהודי הוא טוב במהותו ורק צריך להראות לו את האור.
        כבר אמר M.Y.Self רק גזען חושב שרק גוי יכול להיות אנטישמי.

      2. ירון

        אבי ואמירה, זה לא משנה למה ברק התכוון והאן צדק. משנה מה מבינים מדבריו.
        רוב האנשים בישראל ובעולם, יבינו שיש כאן הבנה והצדקה של הטרור.
        בואו נניח לרגע שהפרשנות שלכם נכונה וגדעון טועה.
        האם זה הופך את הטרור למוסרי יותר? האם יש בכך כדי לנקות את הפלשתינים מהדרך שבה בחרו- דרך ההסתה ולשנאה,מלמכונת התעמולה, מהרטוריקה האנטישמית ומהשקרים שלהם הם מכורים?
        האם זה משנה מה היה קודם- האנטישמיות העממית ותאוות הדם הג'יהאדיסטית שהצמיחו ארגוני טרור או להיפך?
        שימו לב שטרור לא מתקבל בהבנה בחוגים רחבים בחברה לולא יש לכך רקע, מנטליות מסוימת, פנאטיות דתית.
        עובדה היא שבישראל אזרחים לא יוצאים מדי יום לרצוח פלשתינים בתגובה לפיגועים, מעמידים לדין את מי שחרג מהפקודות, ולא משבחים מעשי אלימות ולא קוראים לרחובות ולכיכרות על שמות של רוצחים.

    3. Ruti Eisikowitch

      כדאי להקשיב להסבר התופעה בפי מי שהיה נשיא צ'כיה, יאן מסריק. הוא אומר לשגריר ישראל שם, הסופר אביגדור דגן: "אני שמעתי בטלפון איך אחד מעמיתיך המכובדים כאן ממשרד החוץ, פקיד גבוה, משתחווה עד לרצפה. אז מה אתה רוצה לעשות עם אנשים כאלה? רק שעליך לדעת שאביו של אותו אדם, ואבי-אביו וסב-סבו, היו חייבים להשתחוות ולהתכופף כל ימי חייהם לפני כל אחד שבא מווינה. נו, עכשיו זכו האנשים האלה בזכויות אזרחיות מלאות, אבל הגב שלהם עדיין נשאר כפוף יותר מדי". (אביגדור דגן, שיחות עם יאן מאסריק, עמ' 29)

  8. אלישע מור

    סגן הרמטכל האלוף גולן קרא מן הכתב נאום מחריד בצליל בצבע ובדימוי. הקשר בין דימוייו והאשמותיו אל עם ישראל רחוק כמרחק בין מזרח למערב. נאומו נישא במעמד זכרון קבל עם ועדה ודבריו ההזויים נשמעו והובנו היטב. לא יועילו עתה שום דברי תיקון , בנוסח דברי הוצאו מהקשרם , לא התכוונתי , דברי לא הובנו וכל כיוצא באלה התרוצים . הנזק. מדבריו כבר נעשה לא יועילו פוליטיקאים שמחליקים את הדברים , האלוף חייב לדעתי לפשוט את מדיו ולהחזיר את דרגותיו ולחזור לביתו בבושת פנים.עם במצור בארצו מצור שנמשך מאז שיבת ציון בשלהי המאה ה18 עם עליית תלמידי הגרא לארץ ישראל , לא יכול להרשות שמפקדים בצבא הגנה לישראל ילקו במחלת השנאה העצמית והאשמת השוא החולנית כאילו אנחנו אנשי יהודה וישראל אשמים בשנאת הערבים השטנית ובאנטישמיות הפושה שוב בעולמנו.

  9. אבי הראל

    אני יכול להסכים עם הביקורת על כך שהדברים שנאמרו יצאו מפי אלוף בצה"ל, במקום מפי גורם פוליטי, כגון, ראש הממשלה שלנו. אני גם יכול להסכים להתנגדות שאני קורא במאמר זה ובתגובות אליו לקישור בין האירועים בשטחים לבין האירועים שעברו על עמנו בשואה. אבל, אני לא יכול להסכים להתנגדות לתוכן הדברים: הרצח בדומא הוא תוצאה של אוירה של לינץ' בערבים, והקריאה של אלוף גולן למתן ולהרגיע את ההתלהמות היא חשובה. חבל שלא שומעים אותה מספיק מהדרגים הפוליטיים.

    1. רותי איזיקוביץ

      כבר ניחר גרונה של המקלדת שלי מרוב חזרה על הדברים שלהלן:
      1. אנחנו משלמים לגנרלים כדי שיילחמו באויב הערבי הניאו נאצי, לא עבור עיסוק בפוליטיקה. עובדה! הם "מכילים", הם דואגים לאזרחים ולרוצחים הערבים על חשבון דמם של החיילים. עובדה!
      2. תפקיד הצבא אינו דאגה למוסר, אלא לניצחון על האויב, נקודה.(מעניין שלא הושוו האמנות והחוקות של פת"ח וחמאס, לאידיאולוגיה הנאצית.)
      3.אזכור דומא כדוגמא ל"אווירת לינץ' בערבים" מוכיח שני דברים: אחד- מר הראל עצמו לא למד על הרצח התעשייתי המתוכנן של הנאצים, ומסיבות אידיאולוגיות שטניות- טיהור העולם מהעם היהודי, מה ש"חסר" ב"אווירת הלינץ'", ובמקרה היחיד אותו הוא מציין, והשני- כינוי סתמי- "ערבים" במקום- "אויב", סתם "ערבים" שיהודים רוצים לעשות בהם שפטים.
      4. הכותב נמצא בחברה טובה עם נשיאנו האהוב ושר הבליטחון, כאשר פסק כמותם דין לגבי "הרצח בדומא", לפני משפט ולפני הרשעה.
      והערה: הדבר הדומה ביותר למעשי השלטון הנאצי, אם בכלל, הוא גירוש יהודים באשר הם יהודים, לפני 10 שנים, נטילת רכושם, כבודם ופרנסתם, וכל אלה ע"י הצבא שסגן הרמטכ"ל שלו הוא יאיר גולן.

      1. אבי הראל

        צודקת הגברת איזיקוביץ בביקורתה על כי השתמשתי במונח "רצח" לפני משפט ולפני הרשעה. אני חוזר בי. האם מותר להשתמש במונח "הריגה" בשלב זה? או אולי "מוות בנסיבות בלתי ברורות" מתאים יותר? מטבע הדברים, בית המשפט אינו הגורם שיוצר את אוירת הלינץ', כנגדה (להבנתי) מתריע סגן הרמטכ"ל, ולכן האיזכור של המשפט וההרשעה בהקשר זה אינו לעניין.
        אנחנו נמצאים במלחמה מתמדת עם קבוצות מיליטנטיות מקרב הפלסטינים. המונח "אויב" מתאים להתייחסות אל קבוצות אלה, אבל לא אל כלל הערבים. ואילו אוירת הלינץ' מתייחסת אל כלל הערבים, כולל הרוב הדומם שלהם. רצוי להבחין בין שני המונחים: לא כל ערבי הוא מחבל, כשם שלא כל יהודי הוא ברוך גולדשטיין.
        אוירת הלינץ' היא תוצאה של חוסר תגובה נאותה מצד הגורמים הפוליטיים. בעבר, היא הביאה עלינו ארועים שעדיף היה שלא יקרו, כולל רצח רבין, וכולל הרג חפים מפשע משני הצדדים. אני ממליץ לגברת איזיקוביץ למתן את תגובותיה המתלהמות, שתורמות לליבוי היצרים ולהסתה.

        1. רותי איזיקוביץ

          חיפשתי שוב ושוב היכן התלהמתי או תרמתי להסתה, ולא מצאתי. לכן, הסקתי שמר הראל השתמש במה שג'ורג אורוול מיודענו כתב על כגון דא: "שורות יצוקות". משמע, דקלומים שהשלטון חוזר עליהם עד שנקלטים במוחות ונכנסים לכל דיון, מתאים או לא מתאים. ולעצם הדברים: 1. אין "אווירת לינץ'", אלא בשורה היצוקה כנ"ל. 2. כן, הערבים, ככלל- אויב. גם לא כל הגרמנים היו אויבי העולם, ובכל זאת העולם נלחם בכל הגרמנים, כולל בנשים ובילדים. כך הסתיימההמלחמה- במפלת גרמניה! המנהיגים הערבים, לעתים גם אלה הנבחרים ע"י רוב הערבים כמו לרשימה המאוחדת לכנסת, מאז ומעולם הסיתו לרצח יהודים, והרוב, אם לא רצח, הרי רקד על הגגות על כל נרצח ושחוט יהודי. די אם יקרא מר הראל את האמנה הפלסטינית, את חוקת פת"ח (נכתבה אחרי אוסלו!) ואת חוקת החמאס, וישווה אותן לדברי שר התעמולה הנאצי- יוזף גבלס. על אלה מתחנכים מאז אוסלו כל הילדים הערבים מגיל 3! את אלה בהתבגרותם אין לצוד בפינצטה, שעולה בהרבה דמים שלנו.

          1. אבי הראל

            המילון האינטרנטי מגדיר התלהמות כ"אופן ביטוי יצרי, סוער ומוגזם". אפשר להתייחס לקונפליקט שלנו עם הערבים במונחים של ניגודי אינטרסים בין שני העמים, שנלחמים זה בזה על משאבי קרקע וכיו"ב. אפשר לכתוב שבשני הצדדים יש מי שמצדיקים מאבק מזויין, ויש שנוקטים בדרך של "הקם להורגך השכם להורגו", ויש שאינם ממתינים עד להוכחה שהיריב אכן קם להרוג את יריבו.
            לכתוב שכל הערבים הם אויב זו התלהמות, הדומה לזו שבהצהרות של חלק מהעולם הערבי, שכל היהודים הם אויב. ויש בכך גם דמיון להתלהמות ברוח הפרוטוקולים של זקני ציון, שהצדיקו את הפוגרומים בעם היהודי לדורי דורות, הרבה לפני היטלר.
            ההשוואה של פינוי ההתיישבות בעזה למעשי השלטון הנאצי זוהי התלהמות שמכשירה את הקרקע למעשים דוגמת רצח רבין. הברוטליות של אמירה זו חמורה בעיני לאין שיעור מהבעת הדאגה של האלוף יאיר גולן.
            הבעת הדיעה של האלוף יאיר גולן אינה בגדר הסתה. יתכן שבדבריו הוא התכוון בין השאר לתופעת האדרתו של רחבעם זאבי, שבדומה למשטר הנאצי בראשית דרכו, ביקש לטרנספר את המיעוטים. אבל זו אינה הסתה. היא אינה מיועדת להכשיר את הקרקע לפגיעה באיש. לעומת זאת, ההתלהמות של גברת איזיקוביץ, בדומה לזו של אוייבינו מהחמאס, הפתאח וכיו"ב, זוהי הסתה חמורה, שמיועדת להכשיר את הקרקע לפגיעה בכל ערבי באשר הוא.

          2. אבי הראל

            יפה עשתה גברת איזיקוביץ שהפנתה אותי לשמוע את הנאום של גברת גליק. בכך היא נתנה למקלדת שלה מנוח, לאחר שגרונה ניחר.
            שמעתי את דבריה של גברת גליק, ומצאתי שאני מסכים לכל מילה שהיא אמרה בנאומה. האם זה אומר שהחשיבה שלי כבר מסודרת?
            לא שמעתי בנאומה התנגדות לביקורת עצמית, אותה קראתי גם בפוסט המקורי, וגם בחלק מהתגובות. אז אולי יש בעיה בחשיבה של המתנגדים לביקורת עצמית, או של אלו הקוראים למלחמת חורמה בכל ערבי, רק בגלל שנולד להיות ערבי? אולי החשיבה הזו אינה מסודרת? יכול להיות דבר כזה?
            עכשיו, כשהמקלדת של גברת איזיקוביץ במנוחה, זוהי הזדמנות פז להשתמש בצג המחשב, ולקרוא את מה שיצא מהמקלדת בלהט הויכוח (ע"ע התלהמות), ולהשתמש בפרוססור של המחשב כדי למצוא את ההבדלים בין קריאה לעם ישראל לשמור על עצמו, לבין קריאה לעם ישראל להשמיד את הגויים. או, אולי זה לא חשוב, לאלו ביננו שהחשיבה שלהם תמיד מסודרת ממילא.

          3. רותי איזיקוביץ

            רק בגלל שנולד להיות ערבי? לא. רק בגלל שמיד אחרי שנולד מתחנך הערבי (כן, בהכללה גורפת!!!) להיות שוחט "חזירים וקופים"(יהודים,כדברי אימאמי הקוראן מעל צריחי המסגדים ובמערכות ה"חינוך") ובגיל 13 כבר מבצע את השחיטה (סגן הרמטכ"ל דיבר הרי על אזרחי ישראל, אולי באמת כיוון לערבים?). איפה שמעת "קריאה לעם ישראל להשמיד את הגויים "? לא גויים, אלא אויב ערבי-מוסלמי, ולא להשמיד, אלא להכריע אותו. אין צורך שתשיב, אלא שתעסוק בבקורת עצמית כמוצע, ותקרא כפי שכבר הצעתי את כל אמנות וחוקות האויב, כדי לא להפריח מלים לחלל העולם כמו סגן הרמטכ"ל. אגב, איך תוכל גם לקבל את דברי סגן הרמטכ"ל על דמיון לתחילת השלטון הנאצי וגם להסכים עם קרולין גליק שדוחה כל האשמה עצמית ומבקרת אותה ולא את עצמנו?

    2. ירון

      מעניין שיאיר גולן לא התייחס להתלהמות משמאל, לאנרכיסטים שזורקים אבנים על חיילי צה"ל מתגרים ומותחים את עצביהם על מנת לתעד אותם בקלקלתם, לאווירת הבוגדנות של השמאל הקיצוני הקורא לחרם על ישראל, לסייעני אויב שמקדמים תביעות נגד ישראל בהאג, לפעילי "זכויות האדם הפלשתיני" שפועלים לפירוק יכולתה של ישראל להגן על עצמה.
      כל אלו נעלמו מעיניו- נשארו רק ה"ההתבהמות ההתקרנפות וההתחסדות".
      ולעניין הפרובוקציה- לאדם שמשווה בין יהודים לנאצים אסור לפקד על צבא במדינת ישראל, לא כל שכן לשמש בתפקיד ציבורי.

  10. אורי מילשטיין

    יחסי טרור ואנטי טרור בין ישראל לפלסטינים, שהחלו מראשית ההתיישבות הציונית, עלו מדרגה אחרי מלחמת העצמאות, התגברו אחרי מלחמת ששת הימים והתייצבו ברמה הגבוהה של היום מפרוץ האינתיפאדה האשונה בדצמבר 1987. תהליך מתגבר זה הוא בראש וראשונה תוצאה של כישלון מערכת הביטחון של ישראל, להבין לעומק את גורמיו של הטרור לנטרלו או לפחות לצמצמו.

    אחת התוצאות של תהליך זה הוא הגברת האלימות בחברה הישראלית. וזאת תוצאה צפויה וטבעית שניתן לאתר אותה בנסיבות דומות בעמים אחרים לאורך כל ההיסטוריה. בנקודה זאת סגן הרמטכ"ל יאיר גולן המתחסד גילה את אמריקה.

    מכאן שהתהליכים החברתיים בחברה היהודית בישראל המטרידים את סגן הרמטכ"ל יאיר גולן התחוללו ומתחוללים באשמת תפקודה הלקוי של המערכת הישראלית שהוא אחד ממפקדיה היום. יש לומר לו: טול קורה מבין עיניך והתחל לשפר את תפקודיך ולא להטיף לנו מוסר.

    אבל… הסיכוי שגולן וחבריו ישפרו מרצונם את תפקודם הוא קלוש. לכן התהליכים שעליהם הוא הצביע (בלי קשר עם ההשוואה המגוחכת שעשה) לא יחדלו עד שהציבור האזרחי בישראל יבין את שורשי הבעיה וילחץ מלמטה לחולל רפורמה חיונית במערכת הביטחון של ישראל שעל עיקריה הצביע כבר אברהם אבינו: יכולת להבין את ההיבטים המופשטים של המציאות הביטחונית האמפירית ולבצע אינטלקטואליזציות של נסיבות. תובנה זאת של אברהם חוללה בכל את האומה העברית (פרקים י"ד, ט"ו בראשית).

    אם בפיסיקה משימה זאת בוצעה בהצלחה בין אריסטו לניוטון ניתן לבצעה גם בתחום הביטחון שהוא חיוני הרבה יותר!!!

    1. שרית שץ

      תודה אורי על תגובתך. אלה בדיוק הדברים אותם רציתי לכתוב. ועל כך ברצוני להוסיף – חברה שנבנתה על שברי אדם מאירופה וממדינות ערב והקימה כנגד כל הסיכויים, מדינה לתפארת. לא מושלמת, לא ללא בעיות, אך כזאת המתקיימת באופן דמוקרטי ותורמת לאנושות כולה, לתופעה זאת אין אח ורע בהיסטוריה המודרנית. חברה אנושית, כל חברה אנושית, כן כן, גם הישראלית, המצויה תחת איום קיומי מאז נוסדה ועוד הרבה לפני כן, צוברת בתוכה, מטבע הדברים – רגשות עזים של תסכול, חרדה, כעס, זעם, חוסר אונים, וכן, המילה הנוראית המזכירה לכמה מבינינו את הנאצית "נקמה" ואפילו שנאה. ככה פועלת הנפש האנושית במצב של דחק מתמשך לאורך דורות. ודי אם יבחן האדם את עצמו לגבי כל הרגשות אותם ציינתי וזאת רק על קצה המזלג בלבד – כיצד הוא חש או מגיב כשבן זוגו או זוגה בגדו בו או בה למשל. או כאשר השכן משמיע באופן עקבי רדיו או טלוויזיה בקולי קולות, מבלי להתחשב בשכנים. תרבות ההלקאה העצמית עד זוב דם, עלתה מדרגה. המזוכיזם הישראלי גובל אכן, כפי שכתב הפסיכיאטר באבחנות קליניות ואף חופף להן. הדימוי העצמי האפסי, הצורך לנשק את המגף הבועט, הכניעות מול המקרבן והפיכתו לקורבן ורשימה ארוכה של תסמינים, אכן תואמים לנכתב על ידי הפסיכיאטר. מדינה שלמה צריכה לשכב על הספה ולטפל בעצמה, לפני שהיא מטפלת באחרים.

      1. ליברמן גדי

        אולי במקום להרבות מילים בתגובה, אצטט שוב קטע ממאמרו של ברל כצנלסון:

        ברל כצנלסון, המנהיג הבלתי מעורער של תנועת העבודה ההיסטורית, כתב כבר ב1936 את הדברים האלו המדברים בעד עצמם:

        "היש עם בעמים אשר בניו הגיעו לסילוף כזה, שכלי ונפשי, שכל מה שעושה עמם, כל יצירתו וכל ייסוריו, הם בזויים ושנואים, וכל מה שעושה אויב עמם, כל שוד וכל רצח וכל אונס ממלא את לבם רגש הערצה והתמכרות?… וכאן ידבקו בו חיידקים של שנאה לעצמו… עד כדי כך שיראה את הגאולה בנאצים הפלשתינאים, שהצליחו לרכז כאן בארץ את האנטישמיות הזואולוגית של אירופה עם תאוות הפגיון שבמזרח. כל עוד ילד יהודי… יכול לבוא לארץ ישראל ולהידבק כאן בחיידק השנאה העצמית… אל דומי למצפוננו"(ברל כצנלסון 1936)
        שימו לב שזה נכתב ב1936 ועוד לפני השואה האיומה!!

        1. אבי הראל

          לא ברור לי מדוע לקשור את המאמרים של הוגי הדיעות בעניין הזילות העצמית של העם היהודי לאמירות של סגן הרמטכ"ל.
          נניח שאתה רואה אב נפרד מבנו המתגייס לצבא, ואתה רואה שהאב מבקש מבנו שיזהר, שישמור על נפשו. האם תסיק מכך שהאב מרגיש רגשי אשמה? שהוא שונא את עצמו ואת בנו?
          אני רואה בהתבטאות של סגן הרמטכ"ל נסיון לבקש מהעם, עליו הצבא מופקד, להזהר בהמשך דרכו. אין כאן שום שנאה עצמית. אני משוכנע שהמניע העיקרי של ראשי הצבא אינו לחפש אשמים למצב, אלא לדאוג לשלומנו. חבל להטיל עליהם רפש בשל כך.

          1. זאב גלילי מאת

            רפש ודאי אין להטיל על לוחם רב זכויות. אולי נסכם שההתבטאות שלו הייתה לא כל כך מוצלחת נוכח גל התגובות שעוררו דבריו בציבור.
            ז.ג.

          2. אבי הראל

            להבנתי, סגן הרמטכ"ל נקט בדרך של פרובוקציה, כדי לעורר את הסערה, מכיוון שלדעתו ההתנהלות של הממשלה מובילה את עם ישראל לנתיבים שמהווים סכנה לקיומו. גל התגובות היה צפוי, כי להתנהלות הממשלה יש גיבוי מהציבור. מבחינת סגן הרמטכ"ל, ההתבטאות היתה מוצלחת. הפרובוקציה עשתה את האפקט, וכל ההתנצלויות שלו נוכח גל התגובות הן בבחינת מס שפתיים, נסיון לרצות את הציבור.

          3. רותי איזיקוביץ

            לא שנאה עצמית אלא הלקאה עצמית. בעצם לא הלקאה עצמית אלא האשמה גורפת של העם היהודי בארץ, על לא דבר. וכבר שכחנו שלא רק בזה מדובר, אלא בהתעסקות ראשי הצבא בפוליטיקה! וחבל באמת שהמניע העיקרי שלהם אינו דאגה לשלומנו, אלא לקידומם, בידיעה שזאת היא למעשה (!) רוח צה"ל. שאילולא כן, לא הייתה תחנת גל"צ התחנה הכי שמאלנית בין תחנות השידור הישקאליות. שאילולא כן, לא היה הצבא מתחיל את אימוני שטיפת מוח 40,000 חייליו לקראת הגירוש, שנה תמימה לפני החלטת הכנסת. וכבר הבעתי את דעתי המלגלגלת, שגולן צדק אם התכוון לדמיון שבין גירוש יהודים אז ועכשיו: נטילת כבודם, רכושם, פרנסתם, והשפלתם וביזויים, תוך שימוש בכוח. עד חודשיים לפני הביצוע המבריק, היה אותו יעלון הרמטכ"ל!
            לפרטים נוספים: http://www.mentalpreparation.org

  11. שמואל ורדי

    על דברי סגן הרמטכ"ל , אלוף יאיר גולן.

    אני מזדהה עם הפחד המוזכר בדברי סגן הרמטכ"ל בנאומו , המצוטטים בזה:

    "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל, ובגרמניה בפרט, אז – לפני 70, 80 ו-90 שנה – ומציאת עדות להם כאן בקרבנו, בשנת 2016"

    מה היו התהליכים? מה הם היסודות אשר אפשרו את הקמתו של הרייך השלישי,ובעקבותיו את מלחמת העולם השנייה , את שואת יהודי אירופה כמו גם השמדת עמים , בעלי אמונות אחרות , בעלי מנהגים אחרים ובעלי מומים?

    להלן התהליכים על פי עומקם ההיסטורי:

    1 . האמונה הדתית.

    בגרמניה רווחה האמונה הפרוטסטנטית , אמונה שתחילתה לפני כ 600 שנה , אמונה האומרת ביסודה כי האל וישו סולחים לאדם ומקבלים אותו באהבה אל חיקם גם אם חטא חטאים נוראיים , ללא צורך בהבעת חרטה מצידו או בחזרה בתשובה . כל מעשה , אפילו זוועתי שעשה אדם בחייו , נסלח לו בגלל עצם היותו נוצרי.

    נפוצו אמונות בתחום המוסר שאין צורך במחילת חטאים על ידי הכנסייה וכי " כל אדם הוא הכומר של עצמו".

    2 . "מדע" הגזע.

    תורת הגזע , נוצרה לפני כ 250 שנה והפכה למקצוע " מדעי" פופולרי שנלמד בהרבה אוניברסיטאות , במקביל ללימודי הדרוויניזם ולשאר המקצועות שנלמדו אז.
    " מדע" זה גרס קיום עליונות של גזע מסויים על פני גזעים אחרים של בני אדם.
    הגזע כונה " האדם העליון" .
    עליונות הגזע מתבטאת בזכותו לנצל לתועלתו גזעים נחותים ממנו , משאביהם , שטחי מחייתם רכושם וחייהם.

    3 . אימוץ תורת הגזענות ברמה הממלכתית.

    הדינמיקה של עליית דיקטטור מלהיב המונים ומוסדות שלטון נבחרים תחת גלי התלהבותם .
    מוסדות אלה אימצו את התורה וחוקקו חוקים ברמה הגבוהה ביותר , חוקי מדינה תקפים.
    תחת חוקים אלה נקבעו קריטריונים להפרדת הטמא מהטהור ולהשבחת ה"גזע" הארי , תוך השמדת הסיגים הטפלים שעלולים , על פי הנוסחאות ה"מדעיות " שנקבעו אז , להשפיע עליו לרעה.

    מטרת החוקים הייתה לסייע ל"גזע העליו"ן לממש את זכויותיו הטבעיות על פי אותה התורה.

    סיכום

    העולם שבו אנו חיים היום , מאמין בשוויון זכויות ללא הבדל בין כל בני האדם באשר הם , זו גם אמונתי..

    לכל אדם קיימת החובה להסתכל סביבו ולבחון , האם התהליכים שהינו רואה , מובילים לעולם טוב יותר.

    אני רואה את הקורה בסביבתי , שומע התבטאויות משתלחות , גם של נבחרי ציבור , בפומבי , ואני מבין את דברי האלוף יאיר גולן , סגן הרמטכ"ל.

    טוב לעם ישראל שאמר את דבריו.

    1. גדעון ארליך

      ורדי כותב, לסיכום הדברים שכתב באריכות ובלי שום קשר מציאותי למה שכתב קודם:
      "אני רואה את הקורה בסביבתי , שומע התבטאויות משתלחות , גם של נבחרי ציבור , בפומבי , ואני מבין את דברי האלוף יאיר גולן , סגן הרמטכ"ל."

      ואכן כל אדם הבוחן את המציאות ורואה את דברי סגן הרמטכ"ל מבין אותם.

      מבין אותם כהמשך טבעי לשינאה ולדעות הקדומות המפלצתיות שטופחו כלפי אוהדי ארץ ישראל והקיום היהודי בה, כלפי אלו שואינם מכירים בלגיטימיות של מעשי הערבים נגדנו..

      8.4.2001 המשוררת דליה רביקוביץ בפופוליטיקה. היא פתחה את הדיון בהמלצה לכל עם ישראל להגר לחו"ל בגלל שבארץ "סובלים" ועדיף "להנות"….:"אשה בהריון שנעצרת במחסום זה לא נאצי? …כל הכבוד לצבא השחרור הפלסטיני"..

      דצמבר 2002. שולמית אלוני, ראיון למעריב:
      "סרט ההסברה של ש"ס הזכיר לי סרט תעמולה נאצית "

      הצופה 20.12.00 פרופסור צימרמן חויב בתשלום 20000 שקלים + 15000 שקלים הוצאות משפט על שכנה את זאבי "העתק נאצי" או " בעל פוטנציאל נאצי".

      http://news.walla.co.il/?w=//2744663 9.5.2014
      עמוס עוז: "'תג מחיר' ונוער הגבעות הם כינויים מתוקים למפלצת …קבוצות ניאו נאציות עבריות", אמר עוז, "אין שום דבר בעולם שהניאו נאצים עושים והקבוצות האלה לא עושות פה למיעוט".

      רבין כתב בפנקס שרות ע' 550 "בגוש אמונים ראיתי תופעה חמורה ביותר, סרטן בגופה של הדמוקרטיה הישראלית" וכתב שרתח מזעם כשלא היה יכול לממש את רצונו לטפל בהם בכידוני צה"ל ! ( כך כתוב אחרי שדברין עברו כנראה עידון בידי העורך-כותב דב גולדשטיין. המשמעות הרצחנית-שפלה כל כך ברורה ולכן כל הקטע הושמט מהתרגום soldier diary .
      —-
      עמי איילון ח"כ ושר שנבחר לראש התנועה מימד המתחזה למוסרית אמר בראיון "בחיי כל מדינה או אומה יש יותר מאלטלנה אחת" (ידיעות אחרונות, 14.11.03). – לטבוח ביהודי יש"ע כדי שהנותרים בחיים יברחו וחלקי ארצנו יעברו לשליטת ארגוני הטרור.
      זו גם 'דעת' מאיר שלו : "רק כלי נשק אחד חסר היום בארסנל הנשק של צה"ל, והוא התותח הקדוש שעמד על החוף וירה בספינה "אלטלינה" …לאנשים שהיו אז מאחוריו היה השכל להחליט" (ידיעות אחרונות יט בחשון תשסג. 25.10.2002) .
      —-
      במסגרת עיוות נשמות החיילים לקראת מעיכת יהודי קטיף וצ' שומרון הוצגה בפניהם שחקנית המייצגת את המתנחלת בתהליך השרצת ילדים. והוכן לחיילים מערך פקודות סביר לכאורה של ירי במי שיסכן חיי אדם – אך הוא מדבר במפורש על 'מתנחל' שינסה לרצוח חייל ולא על חייל שירצה לרצוח מתישב יהודי .

      הדברים הגיעו לטרוף מוחלט כאשר אבו-חדייר שצולם מניף 3 אצבעות בשמחה על חטיפת שלושת הנערים , ושנהרג בידי משוגע עם קבלות ( שרצה לרצוח את הבת של עצמו) צורף לרשימת נפגעי הטרור באנדרטה בהר המנוחות ! ( השם הוסר לדרישת משפחתו שמתעבת את היהודים).

      סגן הרמטכ"ל הולך בתלם. .

להגיב על שרית שץ לבטל