"אללה הוא גדול" כתב לב נוסימבאום

לא מכבר הופיע בגרמניה, בהוצאה מחודשת, הספר "אללה הוא גדול – עלייתו ושקיעתו של העולם המוסלמי" מאת אסד ביי. הספר ראה אור בפעם הראשונה בוינה ב-1936 וזכה אז לתפוצה רבה, כמו ספרים רבים אחרים של המחבר, בארצות הדוברות גרמנית.

 

שער הספר

הספר הגיע לידיו של העיתונאי האמריקני תום רייס שחקר את דמותו החידתית של מחבר הספר, אסד ביי. הוא שם לב כי משער הספר נמחק מחבר נוסף שהיה שותף לאסד ביי במהדורתו הקודמת – המנהיג הציוני, ד"ר זאב פון וייזל.

מהקדמה זו יובן שהסיפור הנוכחי הוא הסתעפות מן הסיפור שספרתי בשבוע שעבר על ד"ר זאב פון וייזל.

לכסיקון מבולבל

מיהו אותו אסד ביי וכיצד הגיע המנהיג הציוני לשיתוף פעולה עמו?

על הבלבול שנוצר סביב דמותו של אסד ביי ניתן ללמוד מקטע אחד מספרו של רייס. נאמר בו: "אם תבדוק היום את השם פון וייזל במילון של סופרים אוסטריים בגלות תמצא טעות מדהימה… הערך ממזג את אסד ביי ואת וולפגנג פון וייזל לישות אחת, ומסביר כי 'וולפגנג (פון) וייזל' גם השתמש בשמות בדויים: ליאו ניסמבאום, אסד ביי וקורבן סעיד".

העיתונאי האמריקני העיר על כך בציניות : "העיתונאי האוסטרי… הפך לפתע לסופר הפורה של כ-20 ספרים. ואילו לב נוסימבאום, המכונה אסד ביי, או קורבן סייד, הפך לפתע לאחד המנהיגים המייסדים של התנועה הציונית, וקצין ישראלי שנלחם בנגב."

מבאקו לאירופה

האדם שהסתתר מאחורי שם העט אסד ביי היה לב נוסימבאום. הוא נולד בשנת 1905 בבאקו בירת אזרבידז'אן. אביו היה איל נפט ואמו בולשביקית מושבעת שהתאבדה זמן קצר לאחר שנולד. המהפכה הרוסית הלאימה את נכסיו הרבים של האב והשניים נמלטו למערב אירופה. תחילה חיו חיי רווחה תודות לכספים שהבריחו. באותה תקופה גם היו משקיעים רבים באירופה שראו את המהפכה הרוסית כעניין זמני וביקשו לרכוש מנוסימבאום האב את הזיכיון על שדה הנפט שלו.

 

בפריז לפני שהתאסלם

כשבגר חיפש לב נוסימבאום את דרכו בחיים והחליט להתחזות בשם אסאד ביי. בעולם של מהפכות והתערערות ממלכות נתן לו שם זה הילה של בן לנסיך מוסלמי – אגדה שטרח להפיץ באמצעי התקשורת.

קריירה סיפרותית

הכיסוי המעורפל של זהותו אפשר לו לפתח קריירה ספרותית בשפה הגרמנית. הוא החל בכתיבת ביוגרפיות וספרים פוליטיים שזכו להצלחה. בכתבות בעיתונים טופחה האגדה על זהותו הבדויה, שהתחזקה בצילומים שבהם נראה חובש תרבוש מוסלמי. הוא הצליח כל כך בזהותו הבדויה עד שהשלטונות האיטלקיים הזמינו אותו לכתוב את הביוגרפיה של מוסוליני. הם חזרו בהם כשנודעה להם זהותו האמיתית.

זו נחשפה בתקשורת על ידי אשתו, יורשת בינלאומית שלא ידעה את זהותו האמיתית כשנישאה לו. היא עזבה אותו וברחה אל גבר אחר וסיפרה לעיתונאים את הסיפור. בעולם בו החל הנאציזם להרים ראש לא היה עתיד לסופר בעל שם יהודי ונוסימבאום החליף שוב זהות והתחיל לפרסם תחת השם קורבאן סעיד. הוא כתב על איסלאם, הרפתקאות במדבר, מהפכה עולמית – נושאים שמצאו הד רב באירופה הפשיסטית של שנות השלושים. ההצלחה הגדולה ביותר שלו היתה רומן בשם "עלי ונינו", המתאר אהבה החוצה גבולות של דת, תרבות ומסגרת אתנית. הספר זכה לתפוצה רבה ומודפס עד היום. הקשר בינו לבין ד"ר פון וייזל הוא מקרי. אסד ביי ביקש לכתוב ספר רציני על תולדות האיסלם ונעזר בפון וייזל שבין היתר היה מומחה גם באיסלם.

הוא מת בגיל 35 כשהוא מוחזק במעצר בית באיטליה.

חמש שנות מחקר

פרשת חייו של נוסימבאום נחשפה בספר The Orientalist שראה אור בארצות הברית. מחבר הספר טום רייס ((TOM REISS) קנה לעצמו מוניטין כעיתונאי חוקר בעיתונים ניו יורק טיימס וולסטריט ז'ורנל ואחרים.

בלבוש מוסלמי

בשנת 1998 יצא לבאקו מטעם כתב-העת בו עבד ושם הוא מצא את העקבות הראשונים של לב נוסימבאום. הוא עקב אחר מעלליו במשך חמש שנים ועבר בעשר ארצות. איתר תיקי משטרה ישנים, מכתבי אהבה, יומנים ועוד.

בספר מתאר רייס דמויות יוצאות דופן שפגש בדרכו, אך בעיקר נתן את הרקע הרוחני להלכי הרוח של אירופה במהלך המאה העשרים. הלכי רוח שיש בהם הרבה כדי להסביר את שורשי הפנטיות והטרור של ימינו.

לורנס איש ערב של העם היהודי

http://www.zeevgalili.com/2007/07/442

 מה שבן גוריון החמיץ בסיפור יציאת מצרים

http://www.zeevgalili.com/2009/04/2615

2 תגובות בנושא “"אללה הוא גדול" כתב לב נוסימבאום

  1. פינגבאק: מה שבן-גוריון החמיץ בסיפור יציאת מצרים | היגיון בשיגעון

  2. פינגבאק: "לורנס איש ערב" של העם היהודי | היגיון בשיגעון

סגור לתגובות.