האם אהוד ברק ראוי להיות ראש ממשלה?

היה החייל המעוטר ביותר בצה"ל * נכנס לפוליטיקה יצא וחזר כמה פעמים ונכשל בכולן * כהונתו כראש הממשלה הקצרה ביותר בתולדות המדינה* אולמרט האשים אותו בקבלת שוחד * הפך מיליונר, לא ברור איך * קרא להפיל את הממשלה ב"מחאה עממית" * התגורר בפריז בסוויטה במחיר 2500 יורו ללילה מתקציב הביטחון

אהוד ברק הכריז בראיון לערוץ 2: "אני יותר כשיר להוביל את ישראל מכל המועמדים שמסביב, כולל נתניהו". לדבריו, בסקר שהוצג לו ונערך לאחרונה הוא גובר על נתניהו בציבור החילוני".
האמנם יותר כשיר? האם בכלל כשיר? מה השתנה בין אהוד ברק של היום לבין אהוד ברק שהכרנו בעבר [מלבד הזקן שצימח]?

אהוד ברק עם הזקן [צילום ב-16 ביוני 2016 ויקיפדיה]

אי אפשר לקחת מברק את תהילת העבר – מטוראי בצה"ל ועד רמטכ"ל. אדם מוכשר, אמיץ, על סף הגאונות. החייל המעוטר ביותר בתולדות צה"ל.
אך בשלב מסויים הגיע לשיא הפיטרי שלו. מאז הקריירה הפוליטית שלו רצופה כישלונות אבל כשפרש מהפוליטיקה הצליח להפוך למיליונר. לא ברור איך.
העיקרון הפיטרי מבוסס על הנחה כי עובדים וקצינים מקודמים במהלך שרותם בארגון ועולים בשלבי ההיררכיה, על בסיס הצלחותיהם. ההנחה השנייה של העיקרון היא כי כל שלב בהיררכיה הארגונית דורש כישורים אחרים. ככל שכישוריו של האיש גבוהים יותר, כך סיכויו לקבל קידום גבוה יותר. לאחר שהעובד מקנה לעצמו רמת כשירות גבוהה, הוא מקודם, אף על פי שכישוריו לאו דווקא מתאימים לתפקידו החדש. ואז בא האסון.

טוב כאלוף, בינוני כרמטכל

נראה שהנקודה הפיטרית של אהוד ברק היתה אי שם בין היותו אלוף לעלייתו לדרגת רב אלוף:
* במלחמת המפרץ.

ברק המליץ לתקוף בעיראק, אך ראש הממשלה יצחק שמיר קיבל את עצת הרמטכ"ל דן שומרון שלא לבצעה. והתוצאה של ההחלטה מדברת בעד עצמה.
* אסון צאלים ב.

 תאונת אימונים צבאית בה נהרגו חמישה חיילים מסיירת מטכ"ל. התאונה התרחשה ב-5 בנובמבר 1992 בבסיס צאלים שבנגב בעת שחיילי סיירת מטכ"ל התאמנו על מודל לביצוע התנקשות בחיי נשיא עיראק, סדאם חוסיין. ברק וקציני מטכ"ל נוספים, שבאו לצפות באימון, נכחו באזור. לאחר פרישתו מצה"ל ולפני תחילת הקריירה הפוליטית, התפרסם ב"ידיעות אחרונות" תחקיר בו נטען כי ברק נטש את המקום לפני הגשת עזרה לפצועים.

* במרץ 1998 אמר בראיון לעיתונאי גדעון לוי ש"אם הייתי פלסטיני בגיל המתאים, הייתי נכנס בשלב מסוים לאחד מארגוני הסרוב".

ראש ממשלה כושל

* עמותות פיקטיביות בבחירות

במאי 1999 ברק זכה בבחירות לראשות הממשלה. במהלך הבחירות הקימו תומכי ברק עמותות אחדות, חלקן פיקטיביות, ודרכן מימנו את הקמפיין האישי שלו. מבקר המדינה קנס את מפלגת העבודה בקנסות כבדים בגין עבירות על חוק מימון מפלגות. ברק נחקר באזהרה, אולם בשלב מוקדם הוחלט שלא להעמידו לדין. רבים מאנשיו של ברק שנחשדו בפרשה, בהם בלט מזכיר הממשלה יצחק הרצוג, שמרו על זכות השתיקה. לבסוף החליטה פרקליטות המדינה שלא להעמיד איש לדין, בשל קושי לגבש כתבי אישום.

מוכן לוותר על הגולן

* ב-3 בינואר 2000 החלה ועידת שפרדסטאון שבה התקיימו שיחות מרתוניות בין ישראל לסוריה בשפרדסטאון שבמערב וירג'יניה. ברק הוביל את המשלחת הישראלית, ושר החוץ הסורי, פארוק א-שרע, הוביל את המשלחת הסורית. ברק הסכים לחזור לגבול הבינלאומי המנדטורי, אשר משאיר בידי ישראל את כל הכנרת והירדן, כולל רצועה של עשרה מטרים ממזרח לכנרת (במפלס המרבי) ו-50 מטרים ממזרח לירדן. סוריה ודרשה את חזרת ישראל לגבולות שקדמו למלחמת ששת הימים (קווי 4 ביוני) שכללו אזורים שסוריה השתלטה עליהם בתחילת שנות ה-50, ממערב לקו הגבול הבינלאומי בינה ובין ישראל, באזור חמת גדר, אלמגור והחוף המזרחי של הכנרת, ומאפשרים גישה וזכויות סוריות על הכנרת ועל נהר הירדן. השיחות נגמרו בכלום.

ויתר על יהודה ושומרון ועל הר הבית. ברק לוחץ את ידו של ערפאת

הבריחה מלבנון

* אף שהשיחות עם סוריה עלו על שרטון, החליט ברק לקחת את הסיכון שבהוצאת צה"ל מלבנון ללא הסכם. הנסיגה התבצעה ב-24 במאי, בעקבות התפוררותו של צבא דרום לבנון. כחלק מהשיחות עם סוריה עמד ברק על כך שצד"ל ישולב בצבא לבנון לאחר נסיגת ישראל מלבנון. מכיוון שהשיחות עם סוריה נכשלו, הייתה תחושה בצד"ל שהארגון לא יוכל לשרוד לאחר הנסיגה. עם התקרבות מועד הנסיגה, מרבית חיילי צד"ל עזבו את עמדותיהם. חלקם העדיפו לברוח לישראל מאשר לסכן את גורלם בלבנון, וחלקם בחרו להישאר בלבנון ולתת לממשלת לבנון למצות איתם את הדין.

* באוקטובר 2000 התרחשה חטיפת החיילים בהר דב.

ויתר לערפאת על הר הבית

* ביולי 2000 יצא ברק למשא ומתן מרתוני עם יאסר ערפאת בקמפ דייווידן. במהלך המשא ומתן בקמפ דייוויד הסכים ברק לכונן את המדינה הפלסטינית על שטח של יותר מ-90% משטחי רצועת עזה ויהודה והשומרון, ואף לוותר על ריבונות ישראל בשכונות הערביות שבמזרח ירושלים. כמו כן הציע ברק לפלסטינים ריבונות דתית בהר הבית ו"מסדרון בטוח" מהשכונות הערביות אליו. ברק האשים את ערפאת בסירוב לבצע כל ויתור או להעלות הצעה נגדית להצעות שהעלוה ברק. ב

* יציאתו של ברק לקמפ דייוויד מוטטה למעשה את הקואליציה, כאשר המפד"ל, ש"ס וישראל בעליה פרשו ממנה.

מחולל האינתיפדה השניה

* הבריחה ללבנון וכישלון השיחות בקמפ-דייוויד, הביאו להאינתיפאדה השנייה. באוקטובר 2000 היו פרשת מדחת יוסף (בראש השנה) והלינץ' ברמאללה, שעוררו ביקורת על צה"ל ובפרט על ברק. במקביל החלה שורת הפגנות אלימות ביישובים הערבים בעיקר בגליל ובמרכז הארץ. במרוצת דיכוי ההפגנות, נורו ונהרגו 13 אזרחים ערבים מאש המשטרה במחוז הצפון. אזרח יהודי אחד נהרג בכביש החוף ליד חדרה, כתוצאה מיידוי אבנים, וכן נפצעו אזרחים עוברי אורח יהודים רבים.

* מן הקואליציה הרחבה, שהקים אהוד ברק בראשית שלטונו, לא נותר כמעט דבר. ברק הודיע על התפטרותו מראשות הממשלה ועל עריכת בחירות מיוחדות לראשות הממשלה עד סוף הקדנציה של הכנסת. ברק נחל תבוסה רבתי – הוא זכה רק ב-37.4% מהקולות.

* משך כהונתו של אהוד ברק כראש ממשלה היה הקצר ביותר מבין כל ראשי הממשלה בישראל – שנה ו-245 ימים. לאחר ההפסד בבחירות האישיות, התפטר ברק כיו"ר מפלגת העבודה וח"כ, והודיע על עזיבתו את החיים הפוליטיים.

ברק עושה לביתו – והרבה

* לאחר שהתפטר, פנה ברק לעולם העסקי, וחבר לאילי הון ואנשי עסקים בולטים בישראל ובעולם. הוא ערך הרצאות בתשלום ברחבי ארצות הברית ושימש מקדם מכירות, יועץ ושותף במספר חברות, בהן בעלות אופי ביטחוני. עם שובו לפעילות פוליטית, העביר את עסקיו לבעלות בנותיו. מבקר המדינה ציין ב-2011 כי ההליך ההעברה לקה בפגמים ושפעולות ברק לא עלו בקנה אחד עם הנורמות המצופות משר.
* ב-7 בינואר 2007 נבחר ברק ליו"ר מפלגת העבודה וזאת לאחר שהתחייב לפרוש מן הממשלה, מיד לאחר פרסום הדו"ח הסופי של ועדת וינוגרד לבדיקת אירועי מלחמת לבנון השנייה, אם אהוד אולמרט לא יקדים אותו ויתפטר מתפקידו. לאחר מכן הוזמן על ידי ראש הממשלה, אהוד אולמרט, להחליף את עמיר פרץ ולכהן כשר הביטחון. הוא הושבע כשר ביטחון וכסגן ראש הממשלה ב-18 ביוני 2007 על רקע עימות חמאס-פת"ח ברצועת עזה.
* ב-3 בפברואר, לאחר פרסום הדו"ח הסופי של ועדת וינוגרד, הודיע ברק כי לא יפרוש מהממשלה בשל האתגרים בפניהם ניצבת ישראל, כאשר הוא התייחס ספציפית לרצועת עזה, לבנון וחזבאללה ואמר כי הוא "נשאר בממשלה כדי לתקן את הליקויים"

חזר לפוליטיקה והובס

* בבחירות לכנסת השמונה עשרה שנערכו בפברואר 2009, נחלה מפלגת העבודה בראשות ברק תבוסה בקלפי: מ-19 מנדטים ירדה ל-13 מנדטים. ברק הצהיר כי גזר דינו של הבוחר קבע שעל מפלגת העבודה להישאר באופוזיציה. במקביל החל להיפגש עם המיועד לראשות הממשלה, בנימין נתניהו, הגיע עמו להסכמות על הצטרפות של מפלגת העבודה לממשלתו, והתמנה לשר הביטחון בממשלת ישראל השלושים ושתיים.

בשנת 2009 פרסם מבקר המדינה, מיכאל לינדנשטראוס, דו"ח שהצביע על כשלים ארגוניים חמורים במשלחת מערכת הביטחון לסלון האווירי בפריז ביוני אותה שנה. המשלחת נדרשה לשלם הוצאות גבוהות, ובכלל זה סוויטה בה השתכן שר הביטחון, אהוד ברק, במלון אינטרקונטיננטל בעלות של 2,500 יורו ללילה

* בין ברק לרמטכ"ל גבי אשכנזי שררה מערכת יחסים עכורה, שלימים תיאר אותה המבקר לינדנשטראוס כ"אווירת מלחמה". מערכת יחסים עכורה זו הגיעה לשיא כאשר לאחר פרישת אשכנזי האשים אותו ברק בלקיחת שוחד, בסיוע במתן שוחד ובעבירות נוספות. ב-6 בינואר 2013 פרסם מבקר המדינה, יוסף שפירא, את הדו"ח הסופי שלו בפרשת "מסמך הרפז", ובו ביקורת על התנהלותם של גבי אשכנזי וברק.

* ב-26 בנובמבר 2012 הודיע ברק על פרישתו מהחיים הפוליטיים בשנית ועל כך שלא יתמודד בבחירות לכנסת התשע עשרה.

אולמרט האשימו בשוחד

* כחודשיים לאחר פרישתו הודיעה נציגות בנק יוליוס בר השווייצרי בישראל, כי שכרה את ברק לתפקיד יועץ מיוחד[51]. בינואר 2014 מונה כדירקטור בחברת CIFC האמריקאית הנסחרת בנאסד"ק.

* בנובמבר 2014 הורה היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לבדוק טענה של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, לפיה ברק קיבל שוחד, ובינואר 2016 החליט לגנוז את הבדיקה.

* ב-16 ביוני 2016, ברק נשא נאום בכנס הרצליה 2016 במכון למדיניות אסטרטגית במרכז הבינתחומי הרצליה בו ביקר ברק את ממשלת ישראל השלושים וארבע ואמר: "אם הממשלה לא תתעשת – יש להפילה במחאה עממית".

אם מישהו חושב שנוכח רזומה מפואר כזה של פעילות פוליטית ועסקית ראוי ברק להיות ראש ממשה – שיקום.
ולא הזכרנו כאן את התעשרותו המופלגת של ברק, את דירות הפאר שרכש מכר והתגורר בהן, את גרושיו מאשתו את פרשת העסקת עובד זר שלא כחוק, את פרשת מסמך הרפז שלא פוענחה ומי יודע איזה עוד פרשיות מסתתרות מאחורי הזקן שהצמיח ברק.

הגאונית שלו צריכה להדאיג אותנו

הגאוניות של אהוד ברק צריכה להדאיג אותנו


המהפכה החילונית של אהוד ברק

"המהפכה החילונית של אהוד ברק"


אהוד ברח מלבנון
http://www.zeevgalili.com/?p=48

אהוד ברק 2012 [צילום זאב גלילי]

השאר תגובה