בצפת תמיד יהיה הנסתר רב על הגלוי

– מאת עופר רגב –

צפת, שבקפלי הגליל העליון, נמנית עם הערים המסקרנות ועתירות המשמעות בארץ ישראל. נוף ההרים מרחיב דעת, סמטאות ציוריות בהן בתי כנסת אפופי קדושה. דמויותיהם עתירות הוד של חכמי הקבלה, ההלכה והפיוט שהגיעו לצפת בשנים שאחרי גרוש ספרד וחורבן המרכז היהודי שם.
מעיר זו הטביעו המקובלים חותם עז על התרבות היהודית עד ימינו. ולא לחינם נחשבת צפת כאחת מערי הקודש לצד ירושלים חברון וטבריה.

צפת בשלהי המאה ה-19

עיר למודת אסונות

דברי ימיה של צפת נצרבו גם באסונות ובמלחמות. רעידות אדמה קשות שהתחוללו בה פגעו פעם אחר פעם, במרקם האנושי והתרבותי. הפרעות האיומות שספגו יהודי העיר – ממרד הפלחים ב-1834 ועד הפוגרום שהתחולל בקיץ תרפ"ט. המלחמה הקשה באביב 1948 נחתמה אמנם בניצחון היהודים אך הותירה עיר מצולקת שמתקשה מאז להתאושש  ולמצות את איכויותיה הגאוגרפיות וההיסטוריות.
סופרים רבים התמודדו במרוצת השנים עם האתגר העצום של מתן ביטוי נאמן לרוח הפעמת בצפת. יהושע בר יוסף שכתב את הרומן עב הכרס "עיר קסומה" ואורה אחימאיר שגוללה את הסיפו הנפתל של משפחתה בספר "כלה". אל שורת היוצרים הצטרף לאחרונה זאב גלילי, שכתב משך שנים ארוכות את הספר "בריחה מצפת".

אהבה שזורה בכאב


גלילי, עיתונאי וסופר ותיק, מגולל ביד אמן את מורכבותה הבלתי אפשרית של צפת. הוא מיטיב לתאר, ברגישות ובדייקנות, אירועים בתולדות צפת שהשפיעו על דמותה של העיר. בתוך אלה הוא שוזר את סיפורה של משפחתו שנמנתה עם ראשוני קהילת היהודים מאז 1820. גלילי איננו מסתיר את העובדה שהאהבה הבלתי מותנית לעיר ולנופיה שזורה בכאב גדול על תלאותיה של העיר. חלק מן התלאות נגרם על ידי מעשי הרס חיצוניים של אדם וטבע. אך את עיקר הקשיים גרמו לעיר אלו המתיימרים להיות מנהיגיה שבאצטלה דתית נהגו בקנאות, בצרות עין ובשחיתות.

כאב יתמות והשתקמות

זהו סיפור אישי, חושפני המתמקד באבות אבותיו של המחבר, בני משפחות שיינקער רויזנטאל וטויסטר. דרך השרטוט הרגיש והאוהב של בני משפחתו מגולל הספר, על 42 פרקיו, פרשיות היסטוריות מרתקות על צפת של המאה התשע עשרה והמאה העשרים, מתאר ניסיונות התיישבות שגבו מחיר דמים כבד , שופך אור על אסונות שהמיטו חורבן, יתמות וכאב ועל ההשתקמות החוזרת ונשנית. מספר על יהודים תמימים ושוחרי טוב וגם על יהודים שאינם כאלה.
אודה על האמת. עד קריאת ספר זה התייחסתי לעצמי כמי שיש לו מושג בהווייתה של צפת, סמטאותיה וסודותיה. בפרקי ספרו הצליח גלילי לטלטל אותי. הוא עורר בי  את ההכרה שבצפת תמיד יהיה הנסתר רב על הגלוי.

ציור צפת משנת 1875

עיר רחמניה ואכזרית


ניתן לחוש שהדברים המובאים בספר נובעים מעומק הלב, ועל כן  הם חודרים לעומק הלב. הספר מומלץ לקריאה כרומן משפחתי והיסטורי ואף כחומר רקע למתעתדים לבקר בצפת ולשאוב מעט מרוחה הסוערת ומעומק רבדיה כבדי הימים. את מהותו של הספר עמוס הפרדוקסים ביטא זאב גלילי במשפט המהווה שער לספר: "צפת היא הבסיס, הבית, נקודת הייחוס. המקום שבורחים אליו ובורחים ממנו. עיר אהובה, שנואה, קדושה וארורה, רחמנית ואכזרית".
הבריחה מצפת/זאב גלילי הוצאה עצמית 298 עמודים


עופר רגב הוא סופר ומוציא לאור, חוקר תולדות ארץ ישראל ומדריך סיורים. התחנך במדרשיית נעם בפרדס. למד בישיבת מרכז הרב בירושלים, בחוג ללימודי ארץ ישראל בבית ברל ובאוניברסיטת בר-אילן.

רגב כתב ערך והפיק עשרות ספרים בנושאי ארץ ישראל והיסטוריה ישראלית.  ביניהם "נסיך ירושלים", העוסק בהתנקשות של איש לח"י יהושע כהן, בחיי הרוזן פולקה ברנדוט.  'מעוז צור'., המתאר את קרב המעוזים במלחמת יום הכיפורים ועוד.  

עופר רגב

 

משנת 2005 מנהלים הדס ועופר רגב את אתר האינטרנט "מדריך המדריכים והמרצים", הכולל מידע על אודות פעילותם של מדריכים ומרצים בנושאי טיולים וידיעת הארץ. http://www.bestguide.co.il/

עופר רגב נמנה עם צוות המדריכים לקציני צה"ל במסגרת המכללה לפיקוד ומטה (פו"ם).

 

3 תגובות בנושא “בצפת תמיד יהיה הנסתר רב על הגלוי

  1. פינגבאק: ראיון עם קובי ברקאי על "בריחה מצפת" | היגיון בשיגעון

השאר תגובה