כך טיפלו הבריטים בטרור הערבי – תליות, מאסרי עולם ובני ערובה

הפוסט הזה פורסם כאן לפני עשר שנים. אני מפרסם אותו שוב בעקבות מסמך שמצאתי בארכיון הציוני על עונשי מוות שהטילו הבריטים על הפורעים הערבים בצפת: 14 רוצחים נתלו. 14 נדונו למאסר עולם. 18 נדונו לתקופות מאסר מ-3ועד 15 שנים. האם למדנו משהו מאז?הנה המסמך לפניכם:

 %d7%92%d7%96%d7%a7-%d7%93%d7%99%d7%9f-%d7%9e%d7%95%d7%95%d7%aa-%d7%9c%d7%a8%d7%95%d7%a6%d7%97%d7%99%d7%9d

 [ 

[הערה הנתונים מתייחסים רק לצפת. המסמך נתגלה במסגרת המחקר על ספרי "הבריחה מצפת" שיראה אור בקרוב]

ENGLISH VERSION TO THIS ARTICLE

http://www.zeevgalili.com/english/?p=228#more-228

train1

בני ערובה מוחזקים על קרונית רכבת כמגן אנושי נגד מוקשים

המרד הערבי בשנים 1936-193   (" המאורעות" ) סיכן את האימפריה הבריטית, שהחליטה לדכאו ביד קשה * החישו שלוש דיביזיות לארץ ישראל והפעילו אמצעים אכזריים: תליות, הפצצות מן האוויר, הריסת בתים, עקירת פרדסים, בני ערובה שנשלחו לעלות על מוקשים, קנסות * וכשבג" ץ שלהם ניסה להפריע הם סילקו את " זקן השופטים" מהארץ.

אנחנו קראנו לזה " מאורעות" , הפלשתינאים " התקוממות" . ההיסטוריונים הטביעו את המושג  " המרד הערבי" וכיום מדברים על "האינתיפאדה הראשונה" . הכוונה היא לסדרת המהומות והתקפות הדמים של ערביי ארץ ישראל, שהחלו זמן קצר לאחר כינון המנדט הבריטי על ארץ ישראל ב-1922, עלו וירדו לסירוגין והגיעו לשיאם בשנים 1936-1939.

בתקופה זו יזמו כנופיות חמושים אלפי התקפות על התחבורה היהודית, פרצו לישובים והרגו גברים נשים וטף, שרפו שדות, הרסו מפעלים. התקפות הדמים גבו מחיר כבד: למעלה מ-600 הרוגים ואלפיים פצועים יהודים, מתוך ישוב שמנה 400 אלף נפש. היה זה כאילו נהרגו היום, חלילה, יותר מ-8000 יהודים.

הערבים תקפו גם את מוסדות ומתקני השלטון הבריטי – קווי טלפון, תחנות משטרה, מסילות ברזל, גשרים, צינור הנפט. הכנופיות שלטו למעשה בכל השטח ההררי של יהודה ושומרון ומשם הגיחו להתקפותיהם.

הבריטים ראו בהתקוממות הערבית סכנה לאימפריה הבריטית, במיוחד נוכח המלחמה המתקרבת באירופה. הם ריכזו בארץ כוח של שלוש דיוויזיות והפעילו אמצעים אכזריים ביותר לדיכוי המרד.

על צעדים אלה ניתן ללמוד ממחקר שערך יגאל אייל באוניברסיטת חיפה, לעבודת דוקטור, בהדרכת פרופסור יואב גלבר. (המחקר פורסם בספר בהוצאת " מערכות" :  "האינתיפאדה הראשונה – דיכוי המרד הערבי על ידי הצבא הבריטי 1936- 1939" ).

שוטרים בריטיים מפנים ערבים שהשתתפו בהומות מירושלים [ויקיפדיה בריטי]

שוטרים בריטיים מפנים ערבים שהשתתפו בהומות מירושלים [ויקיפדיה בריטי]

תליות והרס בתים

בין האמצעים שנקטו הבריטים:

* הוצאות להורג. בתקופת ה"מאורעות" דנו בתי דין צבאיים בריטיים כל מי שנתפס ונשק בידו לעונשים חמורים – פסקי דין מוות ומאסר ממושך. 150 נתלו.

* ענישה סביבתית. ב-31 באוקטובר 1938 עבר גדוד ארטילריה בריטי ליד הכפר ניאר הסמוך לעכו. מן הכפר נורתה יריה אחת לעבר הכוח הבריטי. התותחים נפרסו בשטח הסמוך, הפגיזו והרסו את הכפר עד היסוד. (זאת שמעתי מפי אינג'ינר יעקב אלעזר ז"ל, שחקר את הנושא בארכיונים הבריטיים בלונדון). זו הייתה שיטה קבועה. כל כפר שממנו נורו יריות או יצאו פורעים הוענש בהריסת בתים, החרמות והשמדת יבולים.

* החרמת נשק. על כל כפר הוטל להביא לשלטונות כלי נשק שנמצאו ברשותם. אם לא נענו סומנו בתים להריסה וחבלנים פוצצו אותם.

* פעולות תגמול. בספטמבר 1938 רצח פלשתיני את עוזר הנציב האזורי. הרוצח נתפש ובוצע בו וידוא הריגה (בטענה שניסה לברוח). לאחר מכן יצאה שיירה בריטית לעיר ג'נין ממנה בא הרוצח. הבריטים נשאו עמם 2.4 טונות חומרי נפץ והעלו באוויר חלק גדול מבתי העיר. בתגובה לביקורת שנמתחה בבריטניה על הפעולה אמר פקיד בריטי בכיר: " יש לנו שם עסק עם רוצחים וגנגסטרים" .

d796d795d795d7a2d795d7aa-d794d791d7a8d799d798d799d79d-d791d792d7a0d799d79f

* הטלת קנסות. על תושבי כפרים הסמוכים לקווי תחבורה, טלפונים ומתקנים הוטלה החובה לשמור עליהם. אם נעשו פיגועים בסמוך להם הוטלו קנסות כבדים על התושבים שחויבו לתקן את הנזקים.

* בני ערובה. כשגברו מיקושים בפסי הרכבת הושיבו הבריטים ראשי משפחות של כפרים שלאורכם עוברת הרכבת בקרונית פתוחה שנסעה בראש הרכבת. כך שכל מוקש יפגע בראש ובראשונה בערבים. גם בראש שיירות רכב הציבו הבריטים מוניות ערביות שיסעו לפניהם ויעלו על מוקשים.

הריסת יפו
אחד המבצעים הגדולים להענשת האוכלוסייה היה הריסת השכונות העתיקות של יפו, שהיו קן צפעונים מראשית המאורעות. ב-18 ביוני 1936 הוטלו על העיר כרוזים שהזהירו את התושבים. לאחר מכן פונו התושבים מבתיהם, האזור הוקף בגדרי תיל ויחידות הנדסה נכנסו לתוכו ופוצצו את הבתים. הפעולה בוצעה במהירות, בין היתר כדי להקדים יוזמה ערבית להגשת עתירות לבית המשפט בדרישה להפסיק את ההריסה.

destruction-of-jaffa-19381

סילוק זקן השופטים
לכוחות הבריטיים בארץ לא היה " בצלם" שיפריע להם, אבל היה משהו דמוי בג"ץ. שורה של עתירות שהגישו ערבים לבית המשפט נגד הריסת בתים נדחו אמנם מכוח העובדה שלצד הבריטים עמדו חוקי חרום. אך "זקן השופטים" , מקדונל, גינה את ההריסה של יפו והערבים ניצלו את הגינוי בתעמולה שלהם.

תגובתו של הנציב העליון, סר ארתור ווקופ, להצהרת זקן השופטים הייתה חריפה. " הצהרה זו התפרשה על ידי הערבים כעידוד ישיר למאבקם נגד הממשלה" – דיווח למשרד המושבות בלונדון.

הנושא נדון בקבינט הבריטי. במכתב ששלח השופט מקדונל לקבינט הוא התגונן באומרו שאישר 26 פסקי דין מוות. בהמשך התנצל על המבוכה שגרם לממשלה הבריטית בפסק דינו בעניין ההריסה ביפו וביקש תנאי פרישה משופרים.

כמה חודשים לאחר מכן הודיע מזכיר המושבות הבריטי כי הוא משחרר את מקדונל מכל תפקידיו ושופט אחר מונה במקומו.

מכה אנושה

במהלך ההתקוממות הערבית נהרסו כאלפיים בתים ערביים, 6000  נהרגו.  עוד 6000 נאסרו. רוב מנהיגי המורדים נהרגו, הוגלו או ברחו. הנזק הכלכלי שנגרם לאוכלוסייה הערבית היה עצום – שדות שרופים, פרדסים עקורים, שיתוק המסחר עם הישוב היהודי ואבטלה קשה.

למרות תבוסת הערבים בשדה הקרב הם נצחו במערכה המדינית. בריטניה החליטה לפייס את הערבים ופרסמה את  "הספר הלבן" שאסר רכישת קרקעות על ידי יהודים ונעילת שערי הארץ ערב המלחמה.

 

4 תגובות בנושא “כך טיפלו הבריטים בטרור הערבי – תליות, מאסרי עולם ובני ערובה

  1. מדמוני אסף

    מר זאב גלילי היקר.
    הצחקת אותי ואני בוכה.
    בראש הכתבה מופיעה טבלת הנידונים למוות.
    עמודה ראשונה: מס' סידורי.
    עמודה שניה : שם הפושע.
    עמודה שלישית: שם הקורבן.

    14 נידונים למוות.
    היום צריך להוסיף את שם השופתים (כתוב ב-ת' בכוונה). הם אלו המוציאים להורג את היהודים.
    עם בתי משפט כמו בישראל, לא צריך אויבים.

    לאחרונה הודיעה הגברת תרזה מיי ראש ממשלת בריטניה, כי היא מעבירה בחוק הגנה על חיילים מפני משפט.
    ורק בארץ שלנו הברדק חוגג.
    חיילים מופקרים בידי הפרקליטות, מפקדים ברמה ד' ויועצים משפטיים הראויים לעבוד ברמאללה.
    בלי בג"צ בלי בצל"ם.

  2. רותי איזיקוביץ

    מכיוון שה"סכסוך" אינו סכסוך אלא מלחמה, הערבים אינם "פלסטינאים", וה"טרור" הוא אמצעי של אויב ערבי מאז ה"מאורעות", אזיי יש לקרוא לילד בשמו: מאז ומעולם רצחו יוצאי חצי האי ערב, יהודים באשר הם, אם שם ואם כאן. לכן צריך, אם רוצים למַספֵּר את ה"אינתיפאדות" (קרבות במלחמה), מהראשונה בארץ-ישראל תחת המנדט הבריטי, ועד האחרונה, זו המכונה בינתיים "טרור יחידים". המספר שיתקבל לא יהיה 3. זה יסדר במוח היהודי את כל עיוותי השפה ותוצאותיהם.

  3. arik barhum

    נראה לי שמדינת ישראל לא מתכוונת לדכא ולעצור את האינטיפדה,שלא להזכיר כי יש בקרבנו הרבה קויזלינגים
    שיעשו הכל ,אבל הכל(כמובן בשם המוסר והצדק וכל המילים המפוצצות)כדי לטרפד כל פעולה או מחדל של מדינת ישראל,ולהוציא דיבתה רעה בעולם.
    ככה לא נגיע רחוק,צריך להבין שזו מלחמת קיום ולהוריד את הכפפות.
    לא יתכן שפרחח ערבי יגיד לחייל כוס אמק וזה יעבור בשתיקה. אריק ברהטם

  4. אהרון

    בריטניה הגדולה היתה אז אימפריה {בהתפוררות} מאז היא ירדה מגדולתה,מה שמרשה לעצמה אימפריה,"גדול עליה" כמדינה רגילה. כיום עונש המוות אסור בבריטניה,

השאר תגובה