ג'ואן פיטרס – החוקרת שחשפה את הבלוף של הפליטים הפלסטינים

"מאז ומקדם" מאת גו'אן פיטרס בגוגל דוקס:
https://docs.google.com/file/d/0By0o_cnI8Zu5T21Ob1Y0cnM2UzA/edit

אחד הספרים החשובים ביותר בהיסטוריה של מלחמת ישראל לקיומה הוא "מאז ומקדם", פרי עטה של ג'ואן פיטרס – FROM TIME IMMEMORIAL JOAN PETERS

הספר עורר רעש גדול בעולם, בעת שראה אור בארצות הברית ובבריטניה בשנת 1984.

 

ההיסטוריונית ברברה טוכמן ("מצעד האיוולת") כתבה: "ספר זה הינו ארוע היסטורי כשלעצמו, בחשפו עובדות שנדחקו עד כה לאפלה".

הסופר אלי ויזל כתב: "מרשים, אינפורמטיבי, מעניין. כל אחד המתעניין בשאלות הערביות-ישראליות יפיק תועלת מעומק הההבנה ומן הניתוח של ג'ואן פיטרס".

הסופר רוברט סנט ג'ון כתב: "ספר זה מומלץ לכל מי שמעדיף עובדות על פני תעמולה והיגיון על פני חוסר הגיון"

הספר ממשיך להימכר ללא הרף בחנויות הספרים הגדולות בעולם ובחנויות האינטרנט, ומעורר עד היום ויכוחים סוערים מעל במות רבות.

 

רק לא בישראל

בישראל הספר כמעט ואינו מוכר. הוא ראה אור בהוצאת "עם עובד" בשנת 1988 והודפס ב-1000 עותקים ולאחר מכן יצאו עוד שתי מהדורות בנות 400 עותק כל אחד. נראה שלא היתה התלהבות גדולה להוציא את הספר בארץ. מתרגם הספר, המשורר והסופר אהרון אמיר, סיפר לי כי הספר תורגם ביוזמתה של פיטרס עצמה (שהיא יהודיה ונשואה לאחד מצאצאיו של ר' יוסף קארו, מחבר ה"שולחן ערוך"). היא פנתה לידיד משותף שהיפנה אותה לאמיר. בהוצאת "הקיבוץ המאוחד" התלבטו אם להוציא את הספר וההחלטה נתקבלה אז, לדברי אמיר, ברוב של חמישה מול ארבעה. פרסומת גדולה לא היתה לספר ודומה כי תוכנו ומסקנותיו נשכחו או הושכחו, אף שאלה צריכות להאיר את דרכה של ישראל כמו מגדלור לספינה נטרפת בלב ים.

יועצת לנשיא קרטר

ספרה של ג'ואן פיטרס הופך את כל "בעיית הפליטים" הפלסטינים על פיה ומוכיח כי "הפליטים אינם הבעיה אלא העילה", כפי כתב המבקר של ה"וושינגטון פוסט" עם הופעת הספר.

ג'ואן פיטרס עבדה בבית הלבן כיועצת לעניני מדיניות ולענייני המזרח התיכון בתקופת נשיאותו של הנשיא קרטר. במהלך מלחמת יום הכיפורים הגיעה פיטרס ארצה בשליחות רשת CBS, במטרה להכין סידרה דוקומנטרית על הסיכסוך במזרח התיכון. בעקבות הצלחת דיווחיה הוצע לה להוציא ספר על הסיכסוך במזרח התיכון וניתנה לה מיקדמה מכובדת.

"כשהתחלתי לעבוד על הספר" – מספרת פיטרס בראיון לעיתון האינטרנט "וורלד-נט-דיילי" – "נתברר לי כי כל מי שעסק בפרשה החל מנקודת מוצא מוטעית". פיטרס הגיעה למסקנה שכדי לכתוב ספר רציני עליה להקדיש הרבה יותר זמן מזה שהיה כלול בהצעה להוציא ספר אינסטנט. היא החזירה את המיקדמה והקדישה שבע שנים של מחקר מפרך, שפירותיו ראו אור בספר "מאז ומקדם".

הגילוי החשוב של פיטרס

הדבר שעורר את תשומת לבה של פיטרס שמשהו לקוי בתפיסות הרווחות לגבי הסיכסוך היה מיסמך של או"ם שמצאה, בו הוחלט לשנות את ההגדרה של פליטי 48.

ההגדרה המקובלת של פליט לפי או"ם היתה כל מי שבגלל מלחמה, פעולות איבה או גרוש נאלץ לעזוב את המקום בו התגורר מאז ומקדם.

הדגש היה על "מאז ומקדם". דהיינו פליט הוא מי שהתגורר במקום כל שהו מאז ומתמיד ולא נמצא במקרה במקום בעת שגורשו ממנו אנשים.

 

כך נראה מחנה פליטים פלסטיני

ההגדרה החדשה של האו"ם שחלה אך ורק על הפליטים הפלסטינים קבעה כי פליט הוא כל מי שהתגורר משך שנתיים בשטחה של ישראל לפני קום המדינה. מטרת השינוי בהגדרה היתה ברורה. מדינות ערב באמצעות הליגה הערבית שלחצו על שינוי ההגדרה ידעו את האמת . והיא: שחלק גדול מאלה שכינו עצמם "פלסטינים" היגרו לארץ ישראל בתקופת המנדט, בעידוד השלטונות הבריטיים. חלקם הובאו לארץ במהלך מלחמת העולם השניה לעבודה במחנות הצבא הבריטי ונשארו כאן.

 

וכך נראה מחנה פליטים בגיניאה לפליטים מסיירה לאון

בעקבות החלטה זו הוקם אונר"א,ארגון הסיוע לפליטים הערביים, הממשיך לפרנס את כל אלה הקרויים פליטים, את ילדיהם נכדיהם וניניהם. עובדי הארגון מפרנסים כמובן גם את עצמם ויש להם אינטרס בקיומו הנצחי של הארגון כמו בקיום הנצחי של בעיית הפליטים. במבצע עופרת יצוקה הוכח, בפעם המי יודע כמה שהארגון משתף פעולה ומסייע לטרור במתן אספקה ומחסה.

סמל אונרא

סמל אונרא

 

אונרא מחלק חלב לפליטים בעזה ב-1057. הוא ממשיך לחלק להם מזון גם ב-2009

הבלוף של "ארץ ערבית"

בהמשך המחקר גילתה פיטרס לא רק את הבלוף הגדול של הפליטים הערביים – שמוסדות או"ם, המערב וכמובן מדינות ערב דאגו לטפח. היא חשפה את הבלוף הגדול של "הפלישה הציונית" לארץ ערבית כביכול, כאשר העליה הראשונה של היהודים היתה לארץ ריקה. חלק גדול מאוכלוסיית 48 היתה של מהגרים ערביים מן הלבאנט, שחלקם באו בעקבות "הפלישה" הציונית.

 

כך נראה כפר ערבי לרגלי התבור בבוא העליה הראשונה

היא חשפה גם את ההשתקה וההעלמה של הפליטים היהודיים מארצות ערב, שהיתה למעשה פעולה של חילופי אוכלוסין. היא חשפה גם את נפילתם של היהודים עצמם בפח השקרי הזה. "גבלס" – היא כותבת בספר – "הנאצי שדגל בשקר הגדול של היטלר, גרס שאם חזוזרים על שקר לעתים קרובות למדי ובמשך זמן רב למדי סופו שמתקבל כאמת . הוא לא הוסיף שגם קרבן השקר עלול להתחיל להאמין בו".

העיתונות האנטי ישראלית בישראל

על העיתונות הישראלית אמרה פיטרס בראיון העיתונאי כי "העיתונות הישראלית היא המקור לכל הדברים השליליים על ישראל המתפרסמים בעולם. יש בישראל יותר עיתונים שאפשר לכנותם אנטי ישראלים מאשר עיתונים פרו ישראלים".

על רקע זה אין פלא שבשיח הציבורי בישראל לא עלו בכלל לדיון הגילויים של פיטרס. לא בעיתונות השמאלנית, לא בטלוויזיה המטמטמת והגרוע מכל – גם לא במערכת החינוך. להכפשת פיטרס תרמו לא מעט חלק מן הערביסטים וההיסטוריונים החדשים למיניהם שאמורים היו לדעת את מה שפיטרס גילתה. אך אלה, המכושפים בקיסמי השפה הערבית ונתנוים להשפעת התעמולה הפלסטינית חיפשו בדקדקנות שגיאות במחקרה הלא מרצועי של פיטרס ופסלו אותו מכל וכל.

יונה לוי בגלריה שלה

יונה לוי בגלריה שלה

אחת הצדיקות בסדום שעמלה ללא לאות בהםצת האמת של ג'ואן םיטרס היא יונה לוי, אמנית המתגוררת במושב עין הבשור, מישובי עוטף עזה. מאז גילתה את הספר אינה יודעת מנוח. מפיצה את עותקיו בין ידידיה, הפיצה מצגת מצויינת על נושא ה"פליטים" וכתבה מאמר מונומנטאלי דמוגרפיה וגיאוגרפיה של ארץ ישראל שהיא התירה לי לפרסמו הן בעברית והן באנגלית. ( שם ימצא הקורא גם את הקישורים לאתר של יונה לוי).

 

אני הזכרתי את ספרה של פיטרס במאמרים רבים שפרסמתי בטור שלי ב"מקור ראשון" ורבים פנו אלי בשאלה היכן ניתן להשיג את הספר. נאלצתי להשיב את פניהם ריקם. כי הספר אזל מן השוק עוד בטרם התחלתי לכתוב את הטור שלי ב"מקור ראשון".

היוזמה להוצאת מהדורה חדשה

בחודש יולי 2002 פנה אלי אחד הקוראים, יפתח רוט, בהצעה לסייע לו ביוזמה להוצאת מהדורה חדשה של הספר. הוא פנה להוצאת "הקיבוץ המאוחד" ומנכ"ל ההוצאה, נחמן גיל, מסר לו כי אם תהיינה מאתיים התחייבויות לרכוש את הספר תדפיס ההוצאה מהדורה חדשה של 800 עד 1000 עותקים.

שער הספר "מאז ומקדם"

שער הספר "מאז ומקדם"

 

 

 

יפתח רוט, צדיק בדורו, נטל על עצמו התחייבות לרכוש ולשווק 200 ספרים ורק ביקש ממני שאפרסם את הידיעה כדי לעודד קוראים להזמין אצלו עותק במחיר הקרן.

תוך יומיים כבר קיבל רוט פניות מיותר ממאתיים קוראים וההוצאה ניגשה להפקת המהדורה החדשה.

הספר ראה אור במהדורה צילומית של כאלף עותקים ותוך זמן רקצר אזל מן השוק.

פניה מג'ואן פיטרס

זמן קצר לאחר הפירסום על הופעת המהדורה החדשה של הספר צילצל הטלפון בביתי. על הקו נשמע קול נעים של אשה, דוברת אנגלית במבטא אמריקני. היא אמרה כי היא שמחה מאד על המבצע שיזמנו להוצאה מחודשת של "מאז ומקדם". עוד אמרה כי היא מוכנה לסייע. תחילה חשבתי שמדובר באחת הקוראות שלנו בחוץ לארץ. אך עד מהרה נתברר כי הדוברת היא ג'ואן פיטרס עצמה, מחברת הספר.

היא סיפרה כי הגיעה אלי דרך אחת הקוראות, פרחה לטנר, הפועלת בתחומי ההסברה ונעזרת רבות בספרה של פיטרס.
ביקשתי לנצל את ההזדמנות ולראיין את פיטרס אך היא בקשה להתרכז בנושא אחד בלבד: איך מעבירים את תכני ספרה לתכנית הלימודים בבתי-הספר הישראליים. " לא מתקבל על הדעת" – אמרה לי – "שבכל העולם מעורר הספר סערה שאינה פוסקת מאז ראה הספר אור. ואילו בארץ בקושי יודעים על קיומו. וגם הציבור הלאומי בארץ חושב עדיין במושגים המעוותים של התעמולה הפלסטינית".

פיטרס ביקשה שאעלה את הצעתה לפני שרת החינוך והביעה נכונות לבוא לארץ לסייע בעניין. היא הצהירה כי היא מוותרת מראש על כל התמלוגים שיגיעו לה בתוקף היותה בעלת זכויות יוצרים של הספר.

בקשתי את פיטרס לספר כמה דברים על עצמה ואמרתי לה כי רק באקראי נודע לי כי היא יהודיה. היא סרבה לעסוק בעניניה הפרטיים. "רק הספר חשוב" – אמרה. עם זאת הבטיחה לתת לי ראיון כשתבוא ארצה בסוף אותה שנה.

פקס לשרת החינוך

בעקבות השיחה שלחתי את הפקס הבא לשרת החינוך לימור לבנת (בטלפון אי אפשר היה להשיגה כמובן):

"שלום לך,

"הסופרת והחוקרת ג'ואן פיטרס התקשרה אליי וייפתה את כוחי לפנות אלייך בהצעה לפעול להכללת תוכן ספרה "מאז ומקדם" בתכנית הלימודים.

"אני מניח שספר זה מוכר לך כאחד הספרים החשובים ביותר בתאור מלחמת ישראל לקיומה. הוא חושף את התרמית של "בעיית הפליטים" ואת הרקע הכללי למלחמות ישראל, כפי שאף ספר היסטורי לא עשה – של היסטוריונים חדשים כישנים.

"הספר ראה אור באנגלית בארצות ובבריטניה ב-1984 וזכה לתהודה עצומה. הוא נמכר עד היום בהקף גדול. הוא מעורר ויכוחים רבים ומשמש מכשיר הסברה ממדרגה ראשונה בידי ידידי ישראל. הסופרת מותקפת כמובן בחריפות רבה על ידי הערבים ותומכיהם בעולם.

"בארץ הספר כמעט ואינו מוכר. הוא ראה אור בעברית בהוצאת "הקיבוץ המאוחד" ב-1988 ונדפס בכמות מצומצמת. בעקבות יוזמה של קוראי הטור שלי בעיתון "מקור ראשון" ("היגיון בשיגעון") ניתנו הזמנות מראש של כמה מאות ספרים וההוצאה החליטה להוציא מהדורה נוספת. היוזמה הזו היא שהניעה את פיטרס להתקשר אלי.

"ג'ואן פיטרס מוכנה לבוא לישראל לפעול לקידום הנושא ומוותרת מראש על כל תמלוגים הקשורים בספרה.
"גב' פיטרס היא יהודיה וידידה של ישראל. היא בקשר אמיץ עם בנימין נתניהו".

כמו לזרוק בקבוק לים

אילו הייתי מניח את המכתב בבקבוק וזורק לים ייתכן שהייתי מקבל תשובה מהירה יותר. מכל מקום חלפו כמה שבועות ולא היתה כל תשובה. רק לאחר שפרסמתי את המכתב בטור קיבלתי טלפון מלשכתה בו נאמר לי שנשלחה אלי תשובה. אכן, נשלחה תשובה ביום שלאחר הפרסום בטור.

בתשובה נאמר לי כי הנושא נמסר לבדיקת ועדה מיוחדת ועל פי מסקנותיה תנהג השרה. ניסיתי לברר עם מי שהוזכר כראש הוועדה מה מצב הבדיקה והוא לא ידע על מה אני מדבר. המשכתי לנדנד ללשכתה של השרה ולאחר כמה חודשים קיבלתי סוף סוף תשובה רשמית. מכתב חתום בידי יועץ השרה, חיים הלפרין. וזה לשון המכתב:

"השקפת עולמה ורצונה של לימור לבנת כשרת החינוך לחזק את הזהות הציונית ידועים ומוכרים, הן בציבור הרחב והן במערכת החינוך.
"לשמחתנו, הרצונות הללו באים לידי ביטוי גם ב'פכים הקטנים'. לדוגמא: הספר 'מאז ומקדם' אותו כתבה ג'ואן פיטרס, יצא מחדש. כתוצאה מנוכחותנו כאן הוא מתפרסם באתר האינטרנט של המורים להיסטוריה כחומר מומלץ לקריאה ולהעשרה (לא כחומר חובה, משום שזהו ספר מחקרי ומפורט מדי – לרמת התיכון)".

עד כאן מכתבו של יועץ השרה.
אמור לי מי היועץ של השרה ואומר לך מי השרה. יועץ הרואה בספר זה "פכים קטנים" או שלא קרא את הספר מעולם או שאין לו מושג במה מדובר.

בעיות בהבנת הנקרא

פניתי לאתר של משרד החינוך, אתר גדול ומגוון. חיפשתי, ובלא מעט עמל הגעתי לטקסט שעיקרו ספרים שמשרד החינוך ממליץ בפני המורים לקרוא. וכך נאמר שם:
"הספר עוסק בסיכסוך הישראלי ערבי, ובוחן את טענות שני הצדדים. הספר בוחן את הטענות אל מול מסמכי או"ם ונתונים מספריים והיסטוריים שונים, ומגבש עמדה לגביהם. הספר רציני ומעמיק, ומכיל מידע שאינו נגיש לציבור קורא העברית. בספר ישנו חיזוק לטענות שנכתבו גם בספרים אחרים שיצאו לאור בעברית, ומוסברים בו נושאים שונים ומועלים בו פרטים חשובים. כמו העובדה, שהאדמות הערביות נקנו בזמן המנדט בכסף; על ההגירה העצומה של ערבים לארץ ישראל במאה השנים האחרונות; על כך שהערבים ברחו ב-1948, בין השאר, כי מנהיגי ערב הורו להם לברוח; על כך שבחיפה ביקשו היהודים מערביי העיר שלא לברוח; על כי מספר הפליטים הערבים במחנות הפליטים 'התנפח' מאחר שבמחנות הפליטים נוספו גם עניים מארצות ערב ולא רק פליטים; ועל 'ההון הפוליטי' ששליטי מדינות ערב ניסו כל השנים 'להרוויח' מקיומם של מחנות הפליטים".
עד כאן האתר של משרד החינוך.

אם סטודנט באוניברסיטה היה מגיש לי סיכום כזה על הספר הייתי נותן לו ציון "לא מספיק בהבנת הנקרא. הכותב, אם בכלל קרא את הספר החמיץ את העיקר, וכתב מסמך המזכיר את "סיפור מסויים" מילקוט הכזבים.

אך אם משרד החינוך רואה בספר המונומנטאלי הזה "פכים קטנים" מי אנו שנתווכח עם המשרד המעצב את פני הדור.

ולסיום הערה לגבי המצב בימינו.

את הסיפור העצוב הזה כבר סיפרתי (בהמשכים במקומות שונים בהתאם להתרחשויות) וכאן נפרשת לראשונה התמונה כולה. מבחינה עיתונאית זה סיפור ישן. מבחינה לאומית זה סיפור בוער. כבר היה לנו שר חינוך כמו יוסי שריד שהכניס לתכנית הלימודים את שירי המשורר הפלסטיני האנטישמי מחמוד דארוויש. היתה לנו שרת חינוך, יולי תמיר,  ממייסדות שלום עכשיו שהנהיגה את לימודי הנאכבה.

ונתברר שאם כבר יש שרת חינוך ממפלגת ימין, לימור לבנת, היא בעלת ידיים שמאליות – אם לא מן הבחינה הפוליטית הרי מן הבחינה הניהולית ויכולת הבנת הנקרא.

 

גדעון סער צילום הויקיפ'יה העברית SEGAL

ואחרון אחרון חביב. יש לנו היום ראש ממשלה , בנימין נתניהו, שגם יש לו יכולת בהבנת הנקרא וגם מכיר אישית את ג'ואן פיטרס. ושלא כראשי ממשלה רבים שהיו לנו הוא גם קורא ספרים. יש לו גם שר חינוך מצויין ויעיל, גדעון סער. הואילו נא להפשיל שרוולים, להושיב צוות שיכין תכנית לימודים על פי סיפרה של ג'ואן פיטרס. ומה בדבר הרמטכ"ל? למה לא להכליל את תכני הספר לקורס קצינים. תדע כל אם עבריה כי בנה הנשלח לשדה הקרב יודע שהוא לא נלחם בארץ ערבית אלא על אדמתו ואדמת אבותיו ואבות אבותיו על עד אין דור.

ראיון עם ג'ואן פיטרסhttps://www.youtube.com/watch?v=VDilGudtoLk&t=3s

על הספר ראה בסירטון ביו טיוב

http://www.youtube.com/watch?v=74hILhK82OQ

ראיון עם יונה לוי על הספר http://www.youtube.com/watch?v=rYxIgtuS5SM

==================================================================

היכן להשיג את הספר "מאז ומקדם"

(נכון לאוקטובר 2009)

בעקבות פניה של קוראים רבים בררתי ומצאתי כי הוצאת "הקיבוץ המאוחד" הוציאה מהדורה חדשה של הספר בשנת 2008.

הקורא, רו"ח יואבי רבינוביץ, מסר לי כי רכש כמות גדולה של ספרים והוא מוכן להציע  אותם במחיר הקרן בצרוף דמי משלוח.

 

יש לשלוח שיק על סך 55 ש"ח לרחוב עמינדב 23 תל-אביב. פרטים בפקס 03-5611556. ובטלפון 03-5615353

כמה קוראים דיווחו כי מצאו את הספר בחנויות סטימצקי וכן באתרי מכירות באינטרנט. מסתבר שיש כמה כאלה. אני בדקתי ומצאתי שהספר מוצע באתר הזה

http://www.kettlebells.co.il/product.aspx?itemId=86

========================================================================

סוף האמת לנצח

ספרה של ג'ואן פיטרס, שהותקף מכל עבר כבלתי אמין, כ"לא מדעי". הספר שרק אחרי מאמצים של קוראי טור זה ראה אור לפני כמה שנים במהדורה מצומצמת (שנחטפה מייד) הולך ומנצח בגדול.מאז ומקדם ברשימ רבי המכר מוקטן

ברשימת רבי המכר של "ישראל היום" מן ה-18.6.2010  מופיע הספר "מאז ומקדם" במקום הרביעי של רבי המכר  בקטגוריה של ספרי עיון.

אכן, סוף האמת לנצח.

בכיר חמאס מודה: רוב הפלסטינים באו ממדינות ערב

http://www.youtube.com/watch?v=CbuM91PeSOs

http://www.kr8.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=73085

קישור לשיחה עם יונה לוי על "מאז ומקדם"

לקוח מאתר ישראל הצפונית

http://www.kr8.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=73085

ראה גם גאוגרפיה ודמוגרפיה בארץ ישראל

ראה כך טירפדה למור לבנת את הכנסת הספר לתכנית הלימודים

http://www.zeevgalili.com/?p=14859

מכתב של קוראת

אני מסתובבת מתוסכלת לנכח העובדה שציונות זאת מילה גסה ובושה לאהוב את ישראל.  הגעתי לארץ עוללה בזרועות ניצולי שואה רדופי סיוטים וחסרי שורשים. הם בחרו להתיישב כאן במדינת היהודים כי הבינו כמה חשובה מדינה לעם היהודי. הם ראו בכך חזות הכול. והנה 60 שנה עברו ושוב אנו כמעט מאבדים את הזכות הזאת, וזה בעיקר נשמע מפי ילדינו.  ברור שיש כאן תהליך מתמשך של דיסאינפורמציה,.שקרים שהופכים לעובדות הסטוריות המתקבעות בתודעת האנושות. לפיכך יש לעשות כל מה שאפשר להפיץ את הספר שכולו עובדות חושפות שקרים ועיוותים. ספק כבר היה לי קודם עכשיו יש על מה להסתמך. איך אפשר לעזור?

לאה טרכטמן

לימור ליבנת ויקישיתוף

שלום זאב,

קראתי את  הטור שלך באתר על הספר "מאז ומקדם".
לפני שלוש שנים הקמתי יחד עם חבר ארגון בשם "חזון לאומי"
ובחצי השנה האחרונה אנחנו מפעילים במסגרת הארגון יוזמה מעניינת הקשורה לספר.
בברכה,
ישראל שולדינר
0544642282                   ינואר 2016

78 תגובות בנושא “ג'ואן פיטרס – החוקרת שחשפה את הבלוף של הפליטים הפלסטינים

    1. אלי

      הליכוד אבד הרבה, אך אין לו תחליף???
      ישנן מפלגות בימין שיכולות בשקט להחליף את הליכוד, אך איננו נותנים להן הזדמנות.
      "מונופול ביבי", כמו כל מונופול, מחסל כל תחרות נגדו, ואחרי זה טוען כי אין לו אלטרנטיבה?!
      הציבור מביא על עצמו מונופולים. בכלכלה ובפוליטיקה.
      אך הציבור שהעלה לגדולה חברות גדולות ומונופולים -יכול גם להפילם!!!
      זה אמנם קשה, כי קשה להיפטר מהרגלים, אך זה אפשרי
      כמו שאמר הרצל – אם תרצו אין זו אגדה. אך אם לא תרצו – זו היתה אגדה ותישאר אגדה.
      רק בנו תלוי אם מונופולים, בכלכלה ובפוליטיקה, יישארו או ירדו מגדולתם החזירית ותהיה לנו אלטרנטיבה
      מקרה הסלמונלה הראה כמה הציבור תלוי במונופולים. הגיע הזמן שהציבור ייצר לעצמו אלטרנטיבה
      כי מונופול, כל מונופול, דואג בעיקר לעצמו ולא לציבור.
      ויפה שעה אחת קודם.

  1. מוטי

    כל אחד שמע את הסיסמה, כל אחד ראה אותה על שלט: "תדע כל אם עבריה שמסרה גורל חיי בנה לידי מפקדים ראויים לכך", דברי דוד בן-גוריון, בנוסח כזה או אחר. לא רבים יודעים, כי המילים המפורסמות הללו אינן מובאה מדוייקת מתוך דבריו. בנאום הפרידה שלו, לאחר פרישתו מראשות הממשלה, אחת ולתמיד, אמר בן-גוריון: "אם המפקדים יעוררו את האימון, את האהבה, את הדבקות בחיילים שלהם, תדע כל אם עבריה שמסרה גורל חיי בנה לידי מפקדים ראויים לכך" )"עם פרידה",
    ציטטתי מתוך מאמר של אסא כשר בו מובא הציטוט המדויק של דברי בן גוריון. ובהלכה לספר אם המפקדים ילמדו ויפנימו את הספר מ"אז ומקדם" אז תדע כל אם עבריה…

  2. מרים ויס כהן

    1. מדוע עזבת את "מקור ראשון". אתה חסר כל כך !

    2. בעניין JOAN PETERS, הדברים מדברים בעד עצמם. זה חייב להיות ספר חובה בכל בתי הספר התיכוניים בכל המגמות. צריך להוציא מהדורה קלה יותר עבור תלמידים בבתי ספר יסודיים ובעבור תלמידי תיכון שמתקשים.
    3. יש לחייב את כל עובדי משרד החוץ ללמוד את האינפורמציה שבספר הזה ולהיבחן עליה. עליהם ליצג את ישראל בהתאם לאינפורמציה הזאת.

  3. דפנה

    ואם זה לא כלול בתכנית של משרד החינוך, ולא כלול בהכשרת קצינים, ולא מודפס במהדורה נוספת, מדוע לא להעלות לאינטרנט, ולהעלות קישור לספר בכל אתר אינטרנט ובכל בלוג שיסכים לכך? זה יאפשר לפחות גישה לאלה שיהיו מעוניינים בכך, ויאפשר להפנות את כל מי ששואל ורוצה לדעת עוד.
    מה כרוך בהעלאת הטקסט כולו לאינטרנט?

  4. zeev

    תשובה לדפנה,
    אני מניח שפרסום הספר כולו כרוך בהפרת זכויות יוצרים של ההוצאה העברית ו/או של המחברת. את הסכמת המחברת אני לוקח על עצמי להשיג.
    העלאה לאינטרנט מחייבת הקלדת הספר כולו, כי בתקופה בה הופיע לא היה עדיין מקובל דפוס דיגיטאלי והמהדורות הבאות יצאו בצילום.
    אני זורק את הכפפה לקוראים. מי שיפתור את הבעיות הללו שערי האתר שלי פתוחים בפניו.
    זאב גלילי

  5. דפנה

    אני מוכנה להקליד את הספר, לפחות פרקים ממנו. אפשר להתחיל בכך – העלאת פרקים מסוימים. לגבי זכויות יוצרים, אולי ההוצאה העברית תשתכנע בחשיבות הפצת המידע הזה ותסכים לבחון את זכויותיה מחדש? . . .

  6. zeev

    שלום דפנה,
    1. אני מעריך את נכונותך להקליד

    2. סריקה לפי ניסיוני מותירה שגיאות רבות כל כך שזו עבודה לא פחותה מהקלדה.

    3. ייתכן שהפתרון הוא להעביר את הספר לקבצי PDF

    4. הבעיה העיקרית היא של זכויות יוצרים. אדרבא, ירים מישהו את הכפפה ויזום את השגת הזכויות.
    זאב גלילי

  7. רני סנה

    אני גם מוכן לעזור להקליד את הספר, שאגב זה עדיף מלסרוק מסיבה פשוטה של חיפוש מילים – דבר שפחות או בלתי אפשרי בPDF, במיוחד בסריקה לא מוצלחת…

  8. zeev

    כמה קוראים דיווחו לי שהצליחו להשיג את ספרה של פיטרס באמצעות אתרי מכירה באינטרנט.
    הקוראת קטי כהן מדווח כי לרו"ח רבינוביץ' יש מלאי ספרים למכירה. יש לפמנת למזכירתו אלונה בטל' 03-5615353
    זאב גלילי

  9. יעקב שיינרט

    גב' יונה שלום,

    ברור שהספר של ג'ואן פיטרס "מאז ומקדם" הינו מסמך בעל ערך היסטורי פוליטי מוסרי ממדרגה ראשונה.
    אני מתבטא כך מידיעה העובדות שהגיעו אלי משברי מידע ולא מהספר עצמו שלא היה בידי.

    לא יתכן שמשרד החינוך לא יתן יד להוצאת מהדורה מחודשת של הספר או לפחות שיוצא לאור תקציר שלו שיכלל בתוכנית הלימודים במקצוע האזרחות.

    יש להזמין את גב' פיטרס ולציין את פעולה ביום העצמאות כמפעל חיים בעל תרומה אדירה להסרת מסכת השקרים על "פליטי פלסטין" שלא היו ולא נבראו.

    חזקי ואמצי!
    יעקב

  10. פינגבאק: רקוויאם לחלוציות בעידן הפוסט ציוני | היגיון בשיגעון

  11. פינגבאק: "היטלר היה מרגיש טוב בעצרת או"ם" – אמר נציג ישראל חיים הרצוג | היגיון בשיגעון

  12. פינגבאק: היכן להשיג את הספר "מאז ומקדם" (נכון לאוקטובר 2009) | היגיון בשיגעון

  13. פינגבאק: תגובות למאמר על ג’ואן פיטרס | היגיון בשיגעון

  14. אלי יפה

    במקום להביא מרצים אנטי ציונים ושונאי צה"ל לבית הספר לפיקוד ומטה, ובמקום שסטודנטים יחששו להביע את דעתם באוניברסיטאות מחשש שיובולע להם ע"י המרצים, אני מציע להכניס זאת כספר חובה לכל בית ספר בארץ. ולהוציא את התוכניות שהוכנסו ע"י שרת החינוך יולי תמיר
    שהרסה את החינוך.

  15. פינגבאק: מותו של "אייק" מפקד אכסודוס | היגיון בשיגעון

  16. avvv

    אתם מתעלמים מזה שהספר הזה נחשב רחוק מעובדה גמורה, ורוב הניתוחים הדמוגרפיים שלו אינם מקובלים על רוב ההיסטוריונים כיום – ולא מדובר רק על שונאי ישראל.

    נפנוף בספר שהופרך לא יעזור בקרב נגד תעשיית השקרים שמתנגדת לקיומה של מדינת ישראל.
    תשובת זאב גלילי:
    מי הפריך את הספר? אילן פפה ה"היסטוריון "שהפך לדובר אש"ף והחמס? בני מוריס שהטיל עלינו את האחריות לפליטים ומבסס את הניתוחים הדמוגרפיים שלו על חוקרים פרו ערביים (ובינתיים חזר בתשובה). קראי את מאמרי "המפה הגדולה של הארץ הריקה". קראי את דיווחי מארק טוויין, קראי את מחקריו של ברוור על מוצאם של הפלסטינים.

    1. בן-דרור ימיני

      לזאב גלילי,
      אני מכיר ומוקיר את עבודתה החקרנית והלמדנית של ג'ון פיטרס, וגם פגשתי אותה. יחד עם זאת, הסיבה שלא הרביתי להשתמש בה כמקור היא שיש פגמים מחקריים בספר, שראויים לתיקון. צר לי על כך שבגלל אותם פגמים, יש תירוץ לרבים להתעלם מהספר. אם הייתי שר החינוך – ספק אם הייתי ממליץ על הספר. צריך לומר זאת, גם אם זה בניגוד לרוח ששורה על התגובות.
      מי שכתב את הביקורת הנוקבת ביותר על הספר הוא נורמן פינקלשטיין (זה הדוקטורט שלו). נכון שהוא עוכר ישראל, אבל גם לעוכרי ישראל יש טענות נכונות. כדאי לשים לב שחלק מהמבקרים של הספר אינם עוכרי ישראל. אפשר היה לפתור את הבעיה על ידי הוצאת מהדורה מתוקנת שמתמודדת עם הטענות הצודקות שכלולות בביקורת. זה היה מוריד את השטיח מתחת לרגלי המבקרים. לצערי – זה לא קרה, והבעיה עם הספר בעינה עומדת.
      אגב, אני עומד להוציא ספר על "תעשיית השקרים". ברור לי שאותקף בחריפות על ידי המחנה הידוע. אולי גם פינקלשטיין יתנפל עליי. אבל דווקא כדי להפריך את טענות הקמפיין האנטי-ישראלי שלהם, הטענות שאנחנו מעלים נגדם חייבות להיות מדויקות, ממוסמכות ואמינות. יש לנו טענות מצוינות. אין שום צורך בטענות שרק פוגמות במאבק נגד תעשיית השקרים.
      בהוקרה ומועדים לשמחה,
      בן-דרור ימיני

      1. זאב גלילי מאת

        לבן דרור ימיני השלום,
        ראשית אני מברך אותך על הוצאת הספר "תעשיית השקרים". ודאי שתותקף על ידי הסלפנים למניהם. מובטחת לך כאן אכסניה נאותה.

        אשר לביקורת על ספרה של פיטרס. ליקויי הספר לא נעלמו מעיניי. ואלה שתוקפים אותה אינם עושים זאת מתוך חתירה לאמת המדעית המוחלטת. פיטרס היא עיתונאית ולא היסטוריונית ויש להתייחס אל הספר כאל תחקיר עיתונאי שאינו נקי מפגמים.

        עם זאת, התיזה המרכזית שלה נכונה. הבלוף של הפליטים הפלסטינים. השערוריה של אונר"א שהנציחה את הבעיה לדורי דורות. ולא במקום האחרון שאלת מספרם של הערבים הקרויים פלסטינים שישבו כאן.

        הספר כפי שהוא ודאי לא מתאים להיות ספר לימוד. אך תלמידינו השטופים בנראטיב השמאלני מן הראוי שיידעו את העובדות לאשורן .
        בהוקרה
        זאב גלילי

  17. יעקב כהן

    אני קורא (הגעתי לאתר במקרה) ולא מאמין עד כמה אנחנו ושלוחינו במה שקרוי "הסברה", מטומטמים. איך לא מנצלים חומר כזה, אם לא כלפי חוץ, לפחות להגביר ידע ומודעות שאיננו גרועים כפי שהעולם מציג אותנו.

    1. אלי

      ליעקב!
      הספר אמנם לא מדויק בעובדות שהוא מביא. גם לי זה מפריע, ועדיין מפריע.
      אך כשאויבנו מביאים שקרים לא מעטים כדי להוכיח שהם צודקים, כנראה גם לנו מותר לנהוג באותה שיטה…
      גבלס אמר כי שקר המסופר פעמים רבות נחשב לבסוף לאמת.
      מאחר שבספר יש יותר דברים נכונים מאשר טעויות, אין כל סיבה להמשיך ולהתעלם ממנו.
      אלא אם כן מפחדים אצלנו מלומר את האמת הלא נעימה לאנשים מסוימים!!!
      א כאשר התאוריה לא מתאימה עובדות משנים את העובדות!!!
      לא אנו משנים את העובדות אלא אויבנו מבית ומחוץ.

  18. לאה טרכטמן

    ממש התרגשתי למצוא ספר כזה ונדהמתי מהקף השקר .תמיד הרגשתי שיש פה משהו לא ברור לגבי הפליטים והנכבה ולא הבנתי איך מציונים גאים במדינתם התחלנו להצטדק. לא מבינה איך פספסנו וגם לא את שרי החינוך עד עתה

  19. אלעד

    שלום זאב,
    תודה רבה על האתר, על ההשקעה ועל המידע החשוב. קראתי עוד לפני הרבה זמן את הספר הנפלא הזה. אח"כ קראתי בכל מיני מקומות ובפרט בויקיפדיה על כך שהוא שנוי מאוד במחלוקת ולכן לא נוטים להביא ממנו סימוכין וראיות. האם תוכל להסביר לי, מה פשר אותה שניות במחלוקת, ע"י מי והאם זה נכון?

    תודה רבה והמון בהצלחה בהמשך!
    אלעד
    ————————————————————————————————————————————————

    לאלעד שלום,

    מה שקוראים "שנוי במחלוקת" זה מי שאינו מסכים ומקבל את הבלוף (נראטיב הם קוראים לזה) הערבי. ג'ואן פיטרס איננה היסטוריונית מקצועית אלא עיתונאית. היא ראתה מה שכל מי שעיניו בראשו רואה.
    יש שתי עובדות עיקריות בספר שאיש לא הצליח להפריך:
    1. את הגידול הבלתי סביר של האוכלוסיה הערבית (הקוראת לעצמה פלסטינית) בתקופה שמן העליה הראשונה ועד הקמת המדינה.
    2. את העובדה שהליגה הערבית השיגה לאלה הקרויים "פליטים פלסטינים" מעמד יחיד במינו בעולם. פליט הוא כל מי שהתגורר בארץ ישראל שנתיים.
    צרוף שתי עובדות אלה חושף את הבלוף הגדול של "בעיית הפליטים".

    הואיל וג'ואן פיטרס אינה היסטוריונית מקצועית היא טעתה פה ושם בנתונים שוליים ואלה הטוענים שיש עם פלסטיני ושלא באנו לארץ ריקה אלא גזלנו ארץ מ"ילידיה" – כל אלה אומרים שהיא שנויה המחלוקת. יבושם להם.
    זאב גלילי

  20. פינגבאק: תש"ח של יורם קניוק – 1948 של בני מוריס

  21. מלכה מנהריה

    שלום
    כל הזמן רחמתי על הישראלים שלנו .לא הבנתי מניין השנאה העצמית שגורמת להם למלא את מקומם של שונאינו. צר לי שמשרד החינוך שיכול היה לתקן את המידע השגוי ,את משרדי ההסברה,את מדריכי החיילים.מדוע סתימת הפיות במקום הסברה.הפצת האמת תביא גם ערבים לא מעטים להבנה והכרה באמת ותקרב בין העמים. אני לא נאיבית.אני רק יודעת שכדי להצליח לשכנע באמת אנחנו עצמנו צריכים להיות משוכנעים. ולצערי דור המשוכנעים הולך ונעלם.הצילו

  22. פינגבאק: בילאדי בילאדי – פצצת זמן או בלון ניסוי ל"מדינת כל אזרחיה"

  23. פינגבאק: משנתו הפוסט ציונית והפוסט יהודית של עדי אופיר ופרוקה בדרך של דקונסטרוקציה

  24. מנחמי בן-ציון

    ספר חובה לחכי'ם הערבים ! מי שיכול מתבקש
    לשלוח להם עותקים. אפשר גם לנציגי השמאל
    בכנסת .לא צריך יותר מזה כדי לטרוף את מוחם
    המעוות.

  25. פינגבאק: דמוגרפיה וגיאוגרפיה בארץ ישראל | היגיון בשיגעון

  26. פינגבאק: המפה הגדולה של הארץ הריקה | היגיון בשיגעון

  27. פינגבאק: יום הנכבה וההונאה | היגיון בשיגעון

  28. פינגבאק: ללמד את הנאכבה או לאסור אותה | היגיון בשיגעון

  29. פינגבאק: הספר "מאז ומקדם" של ג’ואן פיטרס ברשימת רבי המכר של "ישראל היום" | היגיון בשיגעון

  30. פינגבאק: "גן עדן עכשיו" סרט ישראלי המפאר את טרור המתאבדים | היגיון בשיגעון

  31. פינגבאק: כך טרפדה לימור לבנת את לימוד "מאז ומקדם" | היגיון בשיגעון

  32. ברכה ברטוב

    לבי נחמץ בקרבי משנה לשנה להווכח בהדרדרות מצבנו בעולם ואין משיב למשטינים כגמולם. ההסברה שלנו היא אפסית לעומת תעמולתם השקרית של הערבים ותומכיהם, אשר אינם יודעים דברים לאשורם, בורים בכל הקורות את הערבים והיהודים בארץ וממציאים היסטוריה כלבבם. מפליא שדווקא הליכוד ובראשם ליבנת אינם מרימים על נס את ספר ההסברה המצויין הזה השופך אור על תקופה הרת גורל למן סוף המאה התשע עשרה ועד היום. שמא שר החינוך דהיום יטול את הכפפה ויעשה מעשה?

  33. חנן ריימן

    אם יש בינינו איש אמיד, שעיניו בראשו וארצנו חשובה לו, שירים את הכפפה (אולי בשיתוף עם אחרים) ויביא להפצת הספר בכל דוכן עיתונים, אם לא בחינם, אז לפחות במחיר סימלי
    ותבוא עליו הברכה

  34. חנן

    למדתי בישיבה תיכונית בירושלים, ואחד הרבנים דחק בנו לקרוא את הספר.. באמת מדהים. מאז אני מנסה לייצר לו לקוחות.. הבעיה שהתרגום ממש קשה להבנה, המשפטים לא זורמים. פעמים מצאתי את עצמי גומר פסקה ומנסה להבין מה כתוב בה. חובה להוציא מחדש עם תרגום יותר שוטף וקריא )ואף אולי פחות צמוד מילה במילה ממש, למקור, ]דבר שניכר במהדורה הנוכחית[(. לדעתי זה יתרום רבות להפצת הספר. ועוד לא יזיק גם לחדש את הכריכה לאחת שיותר מושכת ומשכנעת; הנוכחית כולה אומרת ישן… שמח מאוד לראות שהספר נוגע אצל עוד אנשים.. אני לתומי עוד חשבתי שאני מהבודדים שקוראים בו…

    תשובה
    אתה צודק בהחלט. הספר כתוב בשפה לא ידידותית והתרגום מוסיף על כך. אם תחפש בתיבת החיפוש שבאתר [רשום מאז ומקדם או ג'ואן פיטרס] תמצא מאמרים נוספים שכתבתי בנושא תמצא שהספר יצא במהדורות נוספות תודות ליוזמת אחד מקוראיי ב"מקור ראשון" שהתחייב לרכוש כמה מאות טפסים ולמכור. מאז יצאו כבר כמה מהדורות. אבל ההוצאה לא מתלהבת לשנות את העיצוב ולתרגם מחדש. הצעתי בשעתו למשרד החינוך לכלול את תכני הספר בתכניות הלימוד ועל דרך טיפולם תוכל לקרוא במאמריי הקודמים. אדרבא, אם יש לך יוזמה שב ותמצת כמה נושאים מתוך הספר בלשונך [כדי לא לפגוע בזכויות יוצרים] והפץ בין חבריך.
    זאב גלילי

  35. דר' אברהם מנור

    לצערי נתקלתי רק לאחרונה בספרה של ג'ואן פיטרס, בשפת המקור – אנגלית. מדהים שספר כה חשוב נשמר אצלנו כמעט כסוד. רק לפני שנים מעטות גיליתי, להפתעתי הרבה, שספרו המונומנטלי של ג'יימס מיצ'נר, THE SOURCE, רומן הסטורי קריא (לא מחקר שרבים אולי מתקשים לקרוא) רב ממדים המגולל את ההסטוריה של ארץ ישראל ועם ישראל, לא תורגם לעברית. בשעה שספרים רבים שלו תורגמו, דווקא על ספר זה, שיכול ללמד את ההסטוריה שלנו (יריעה הנפרסת מהתקופה הפרה-הסטורית עד אחרי הקמת מדינת ישראל, דלגו. בהיותי גימלאי עם זמן פנוי, תרגמתי להנאתי את הספר לעברית וניסיתי לעניין בהוצאתו את מרבית הוצאות הספרים הגדולות בישראל, תוך הדגשה שאין לי כל עניין כספי בעבודה זאת וכי כל שאיפתי היא שקוראים צעירים יגלו בקריאה קלה פרקים חשובים בהסטוריה של עמנו. מספר הוצאות טרחו להשיב לי כי אין להם עניין בספר. אחרות פשוט התעלמו ולא השיבו. אני תוהה אם אין כאן מגמה וחבל.

  36. Jonjon98

    מאמר חשוב ביותר!
    ללא ספק, אחד החשובים ביותר שיצא לי לקרוא בשנים האחרונות, על אף שהעובדות ידועות (לפחות לי).
    יש אפשרות לתרגם את המאמר לאנגלית, או למצוא קישור הקשור לספר באנגלית, כדי להפיץ את הבשורה ברחבי העולם?

  37. פינגבאק: היכן להשיג את הספר "מאז ומקדם" | היגיון בשיגעון

  38. אמנון ערק

    אני פונה אל כל מי שהארץ הזאת באמת חשובה לו ורוצה בהמשך קיומה, למען הדורות הבאים. "אין לנו ארץ אחרת" אין לנו תחליף לארץ הזאת ולעם הזה, אל לנו לרעות בשדות זרים ולחפש את הנאות הרגע, הרגע הזה הוא בר חלוף, אמר הנביא ישעיה "מהרסייך ומחריבייך ממך ייצאו", אמרו חכמים "עניי עירך קודמים לעניי עיר אחרת", בואו נדאג לנו, לבנינו, לאחינו היהודים, לשכננו היהודים, (כן כן לשכננו היהודים) ואם נשאר מקום (אוליי) לשכננו הלא יהודים, אם שרת החינוך דאז לימור ליבנת לא מעוניינת הייתה להפיץ את הספר או לתת הנחיה שילמדו אותו בבית הספר, אנו כל אלה שקראו את הספר או שמעו או יודעים נתחיל לדבר עליו, ונרים קול לעובדות ההיסטוריות שפורסמו בספר

  39. אבי

    קראתי את הספר -ניתן להשיגו בצומת ספרים.
    הספר לא נותן לי מנוח- חוסר שקט ,כעס ובושה על מה שדחפו לנו במערכת החינוך, בצבא ובתקשורת.
    למה אין שום תוכנית טלויזה או רדיו או אפילו ראיון באינטרנט בנושא ?

    חברים איך מפיצים את זה מכאן והלאה בכזאת תהודה שתעורר שייח בקרב הציבור הרחב?
    במה אני יכול לעזור? מוכן לעזור ככול שידרש.
    תודה

    1. בן-ציון מנחמי

      הספר הזה איננו היחידי בנושא . תקראי את הספר של העתונאי והסופר
      האמריקאי מרק טויין ,"מסעותי בארץ הקודש" .כל הסיפורים של ה"פלשתינים"
      מצוצים מהאצבע ,פעם שמעתי את ח'כ אחמד טיבי, שטען שמשפחתו בארץ
      כבר 400 שנה. פניתי למייל שלו בכנסת בעיניין, ושאלתי היכן קבורים
      בני משפחתו בארץ, הרי 400 שנה, זה הרבה זמן . כנראה שאצטרך לחכות
      לתשובתו 400 שנה .

  40. פינגבאק: כך טרפדה לימור לבנת את לימוד "מאז ומקדם" | היגיון בשיגעון

  41. ד"ר יהודית כרמון

    קבלתי את המייל מאחי וכולי נרגשת מגילוי זה.
    פחות אני מתרגשת מתגובת משרד החינוך, כי חינוך לאומי ציוני זה הדבר הכי רחוק ממשרד זה בין אם זו יולי תמיר, לבנת או סער.
    הם תמיד ימצאו "למה לא" להביא משהו ערכי חדש שלא נמצא עדיין ב"קונצנזוס" בין אם מדובר על ציונות ובין אם מדובר בתגליות אמיתיות שיכולות לשנות את החינוך ולהניף אותו קדימה. למשל תגליותיו ושיטותיו של פרופ' ראובן פוירשטיין שמקובלות בעולם כולו ומשתמשים בהן לטובת העולם, ורק בישראל זה "פרטי"… אף שלאחרונה הוכח באופן מדעי שטיפול קוגניטיבי בתיווך נכון לפי שיטותיו משנה את המוח שהנו האבר הכי גמיש עד סוף החיים…
    כך אם נרצה שהדברים יתקדמו והספר יופץ, אסור להסתמך על כל ממשלה, אפילו ימנית. כי ימני היום זה מה שפעם היה מרכז…. חייבים להפיץ את האמת.
    כל מי שמבין ויודע מאין באנו ולאן אנו הולכים, חייב לתת יד לכך. אני שמחה לקרוא תגובות נלהבות ותורמות. אני מבינה שהספר בעברית לא מתאים לתיכונים או לבינוניים וחייבים לתרגמו מחדש בצורה זורמת וקלה יותר. מוכנה לסייע בכך, אך לא מעיזה לקחת זאת על עצמי לבד. אם מישהו ירים את הכפפה אסייע.
    יהודית

  42. נועה

    וואו לא להאמין, איפה הספר הזה התחבא כל השנים? האם ניתן לקבל תקציר כמו פה באנגלית?
    תגובה
    הספר לא התחבא והופיע באתר זה פעמיםרבות. אין בידי תמצית אנגלית, אך הספר עצמו הופיע במקור באנגלית וניתן להשגה באמזון.
    ז.ג.

  43. משה שורין

    אולי עכשיו נפתח "חלון הזדמנויות" לציונות אמיתית ולתמיכה ב"נרטיב היהודי-ישראלי". לשר החינוך החדש יש שני יתרונות בולטים על השניים שקדמו לו: (א) הוא יהודי דתי- לאומי וציוני, יודע ספר ויש לו מושג בחינוך; (ב) הוא לא מן הליכוד שאיבד את דרכו ואת אמונותיו.
    אולי עכשיו הזמן לפנות שוב למשרד החינוך ולשרי "הבית היהודי" שטרם הסתאבו ועודם מאמינים בזכותו של עם ישראל על ארץ ישראל מאז ומקדם ולהציג בפניהם את הספר וחשיבותו.

  44. אורי צבי

    קישור לספר מאז ומקדם – מקורות הסכסוך היהודי ערבי על ארץ ישראל מאת: ג'ואן פיטרס

    https://docs.google.com/open?id=0By0o_cnI8Zu5T21Ob1Y0cnM2UzA

    מערכת החינוך כמנגנון תעמולה אנטי יהודי – ישראלי
    הבעיה שלנו היא לא שקרים של הערבים או עלילות של אירופה. הבעיה האמיתית שלנו, הרוב המוסרי בישראל היא מערכת החינוך כמנגנון תעמולה אנטי יהודי – ישראלי
    והכיבוש
    להלן מספר ליקויים המשקפים מגמות של מערכת החינוך.
    1. התעלמות ואי שילוב עובדות היסטוריות – (135לספירה) – קללת אדריאנוס, לאחר דיכוי מרד בר-כוכבא, הקיסר אדריאנוס שינה את שם ארץ ישראל (יהודה, שומרון, גליל והגולן) לפלשתינה כדי לשים קץ לדת היהודית ועל מנת למחוק את הקשר בין היהודים לארץ ישראל.

    2. התעלמות ואי שילוב עובדות היסטוריות, הסכם חודייביה (628) – מהווה בסיס להסכמי-שלום עם המוסלמים.

    3. צמצום ואי שילוב עובדות היסטוריות העליות הראשונות (1881) לפלשתינה – א"י והגירת ערבים בעקבות הפיתוח הכלכלי בפלשתינה – א"י

    4. התעלמות או צמצום הסכם (1919) ערבי יהודי עבור המולדת היהודית בפלשתינה-א"י.

    5. מתן דגש להצהרת בלפור (1917), למרות שאין לה תוקף משפטי מחייב.

    6. עיוות היסטורי, שם המסמך 'המנדט עבור פלשתינה' (Mandate for Palestine) ועיוות שמו למנדט הבריטי. (אכן היה בתקופת המנדט שלטון בריטי אולם המנדט ניתן ליהודים)

    7. צמצום ואי שילוב עובדות היסטוריות, (1922) המנדט עבור פלשתינה מחומרי הלימוד.

    8. צמצום ואי שילוב עובדות היסטוריות, השלטון הבריטי בתקופת המנדט עבור פלשתינה וההפרות של השלטון לכתב המנדט. (הספר הלבן סתר את ההתחייבות של חבר הלאומים לעם היהודי "ונתנה בזאת הכרה לקשר ההיסטורי של העם היהודי עם פלשתינה, ובזכותו לכינון מחדש של ביתו הלאומי בארץ זו)

    9. התעלמות ממפת ארץ ישראל השלמה (1923) (פלשתינה) למרות שיש לה תוקף במשפט הבינלאומי, וויתור יהודי על ארץ ישראל השלמה (חזון 2 גדות לירדן = 77% משטחי א"י) , ומנגד המשך כיבוש ערבי ברחבי המזה"ת.

    10. מתן דגש והכנסת מסמך לא חוקי לתוכנית הלימוד . (1947) החלטה מספר 181 של העצרת הכללית של האו"ם לתוכנית הלימודים. (תכנית חלוקה) תוכנית החלוקה היא הפרה של תקנון האו"ם, האו"ם מחויב על פי חוק לכבד את אמנת היסוד שלו, האומרת כי יש חובה לכבד ולהכיר בהסכמים בינלאומיים קיימים של מדינות ועמים.

    11. התעלמות ואי שילוב עובדות היסטוריות אודות מעורבות ערביי ארץ ישראל בהשמדת יהודים (מבצע אטלס (1944), תכנון מחנות השמדה באזור ג'נין)

    12. אי שילוב עובדות היסטוריות אודות הכיבוש הירדני בין ממאי 1948 עד יוני 1967 על שטחי יהודה ושומרון וירושלים.

    13. התעלמות מהמצאת השקר הערבי – מדינת פלשתין, שימוש חוזר של קללת אדריאנוס ע"י הערבים, קושרים את מלחמת ששת הימים לפלשתין. למרות שאש"ף הוקם ב 1964 כ 3 שנים לפני מלחמת ששת הימים. והפת"ח הוקם ב 1959 כ 5 שנים לפני מלחמת ששת הימים.
    פלשתין, (הקריאה ראשונה לשחרור פלשתינה (א"י) נאמרה על ידי הלל קוק יהודי ציוני ב 1937 מקים 'הליגה האמריקאית למען פלשתינה משוחררת' מטעם ארגון האצ"ל בארה"ב).

    14. התעלמות מדמוקרטיות וזכויות אדם במזה"ת ובפרט זכויות המיעוט היהודי במזה"ת

    הדוגמאות הנ"ל הם עובדות הקשורות לאזורינו ומידע חיוני לילדים ונוער בגיבוש תפיסת עולמם. זאת ללא קשר לאג'נדה פוליטית כזו או אחרת.

    כחילוני, אני קושר בין יהדות לציונות, מכוון שהציונות שואבת את צידוקה המוסרי מן המקורות. וכפי שבן גוריון היטיב לנסח זאת "התנ"ך הוא המנדט שלנו. התנ"ך שנכתב על ידינו, בשפתנו העברית ובארץ הזאת עצמה, הוא־הוא המנדט שלנו."

  45. רון מוושינגטון

    פילוסופיה היא דבר אחד, היסטוריה היא דבר שונה, ומציאות היא דבר שלישי. מה זה משנה מי בא קודם לאיזור זה? המציאות ב 48 היתה שישבו בארץ ערבים ויהודים, שהיתה מלחמה ושחלק מהערבים ברח/הוברח אל מחוץ לקווים שנקבעו בהסכמי שביתות הנשק. הם שוכנו במקום ששוכנו, על ידי הממשלות הערביות או בכוחות עצמם, ובלי ספק שהם פליטים כי נטשו את מגוריהם במלחמה ולא מהגירה מסיבות אחרות.
    הם שם ואנחנו כאן (יחד עם רבים מבני משפחות הפליטים הללו). מה עושים עכשיו? זה לא יהיה תלוי במי היה כאן קודם וכמה זמן ומדוע הגיע/עזב. הפתרון יהיה פוליטי – בין ממשלות/רשויות – ולא ייתכן אחרת. הפתרון לבעיית הפליטים יתחשב בזכויות הנמלטים מארצות/מקומות מגוריהם (ובכלל זה, כמובן, היהודים שהגיעו מארצות ערב), בין אם כולנו נדע (למרות שזה לא נכון) שהמון ערבים היגרו לאיזורנו במאה השנים האחרונות (בדיוק כפי שעשו מיליוני יהודים).
    כדאי שהישראלים ידעו את ההיסטוריה, בין אם היא כלבבם או לא. אבל – לא יהיה לזה כל השפעה על ההסדר בין הכוחות שבאיזור.
    תגובה
    ההבחנה שרון עושה מוושינגטון בין ביסטוריה ומציאות אינה מפריעה לו לקבוע שההגירה ההמונית של ערבים לתחומי ארץ ישראל "זה לא נכון". במלים אחרות, אל תבלבל אותי עם עובדות.
    ז.ג.

  46. yigal heffets

    היכן כל ה"היסטוריונים מטעם" מדוע הם אינם אומרים,ולו משהו קל שבקלים,על ספרה הלכאורה מונומנטאלי, של ג'ואן פיטרס,המלא באי-דיוקים,ובלא מעט סילופי-אמיתות, ושקרים בקשר לסיכסוך הישראלי-ערבי. כבר בשנת 1992 אמר מי שהיה ראש ממשלת-ישראל דאז המנוח יצחק רבין,ואני מצטט: "לא באנו לארץ ריקה"! אז מי היא ג'ואן פיטרס שאינה מבינה דבר וחצי-דבר הן ביחסי-החוץ של ישראל והן לא בסיכסוך הישראלי-ערבי ובמקורותיו,שספרה יהווה אורים ותומים לכולנו ולממשלות ישראל באשר הם?!

  47. הרצל

    אני מגיש לך הסופרת במו ידי את פרס ישראל ואות המופת…וקד לך קידה עמוקה ….הרצל ………………

  48. דני גבע

    מדוע אתה משחית את זמנך. כיום יש חמישה מליון פלסטינים בשטחים שכבשנו ב67. מגיעה להם חרות אזרחות כבוד. כמו לכל אדם בעולם. ולכן חייבים לחלק את הארץ ולהגיע לשלום. אין כל חשיבות לפרטי פרטים בהיסטוריה. כרגע יש מציאות ואותה צריך לפתור. קאפיש?

    1. זאב גלילי מאת

      לדני גבע שלום,
      אני משחית את דבריי בדיוק לאנשים כמוך. ומי הם אנשים כמוך? אלה הסבורים שמדינה פלסטינית תהיה שונה מרצועת עזה, מסוריה, מעיראק, מסעודיה. שהיא תשקיע את כל מאמציה בפיתוח, בהשכלה, בבניה ולא בג'יהאד על מה שיישאר בינינו מארץ ישראל.
      אני משחית את דבריי על אנשים כמוך שטועינם כי בין הים לירדן יש חמישה מיליון פלסטינים [מספר הנתון בספק] ומתעלם מכך שעם הקמת מדינה פלסטינית יתווספו עליהם עוד חמישה מיליון נכדיהם וניניהם של אלה הקרויים פליטים. ואני משחית דבריי על אנשים שלא רואים קשר בין העובדה שאנו בעלי הארץ הזו ואלה הקוראים לעצמם פלסטינים כבשו אותה מידינו ורובם הגיעו לכאן לאחר העליה היהודית.
      אני משחית את דבריי על כל מי שאינו מבין שיש בעיות שאין להן פתרון וצריך לחיות איתן כי כל אלטרנטיבה גרועה יותר.
      זאב גלילי

    2. unicorn

      לדני שלום, מקווה מאד שתקרא עד הסוף.. אם תגיע לכאן.. זה חשוב. לכולנו.

      אולי אתה יודע, שהשלטון הבריטי שקיבל את המנדט.. קיבל למעשה 'פקדון' בנאמנות.
      מטרתו היחידה של הפקדון – הקמת בית יהודי לעם היהודי.
      השטח הגיאוגרפי עבור הבית הזה היה 2 גדות הירדן.
      ישראל ומה שהיום מכונה ירדן (1920)

      נכון, שלממשל הבריטי היה הסכם קודם עם המלך עבדאללה הראשון שעזר לבריטים במלחמה בטורקים, בעבור הסכם זה הממשל הבריטי למעשה מעל בשטר הנאמנות שקיבל והעניק למלך עבדאללה 77% מהשטח שאמור היה להיות ישראלי (1922-1923)

      השטח נועד להיות המדינה הערבית עבור היושבים בפלשתינה, והחלק הנותר (שכולל את יהודה שומרון וחבל עזה.. כדאי שנחזור להשתמש בשמותיהם הישראלים גיאוגרפים של מקומות אלו ולא שמם בפי הערבים)
      נועד להקמת הבית הלאומי של העם היהודי.

      מבחינת חוק בינלאומי.. מאחר והחלטת החלוקה (181) אינה מחייבת (בין היתר מכיוון שנדחתה על ידי אחד הצדדים) הבעלות החוקית על השטח נותרה לפי אותו הסכם משנת 1922-1923. כלומר הבעלות החוקית על השטח בשנת 1948 היתה בידי ישראל. במהלך מלחמת העצמאות הירדנים כבשו את יהודה ושומרון וירושלים המזרחית. המצרים כבשו את עזה.

      בשנת 1967, ישראל שחררה את השטחים הכבושים על ידי ארץ זרה. ולא כבשה שטחים של ארץ זרה. וזה עניין חשוב מעין כמותו!

      אמנם כן.. ישראל חששה לספח את השטח עקב הדאגה הדמוגרפית.

      עכשיו אני מתארת לעמי שמהשמטריד אותך זו הבעיה האנושית ולא החוקית. הסיבה שעלפי הרוב השמאל הישראלי כל כך נאחז בכיבוש.. הוא כי הוא בעל לב טוב. ורחום. ואנושי. ולכן נדמה לו (לצערי, בטעות) שכל מה שנדרש זה לתת לפלסטינים מקום לפרוח בו, חירות.

      אבל האמת היא.. שכפי שערביי פלשתינה פרעו ביהודים לפני קום המדינה, כך המניע אותו מניע.
      והם מודים בזה. הם לא מעוניינים בארץ משלהם בשטחי הרשות ועזה. הם מעוניינים לחזור 'הביתה'.
      והרי אתה וודאי יודע שהסמל שהם מקדשים ושומרים הו מפתחות הבתים שהיו להם בישראל. מפתחות לדלתות ובתים שכבר לא קיימים.

      זה סוחט רגשית ללא ספק.

      ולכן אזכיר לך דבר אחד חשוב. אתה לא יכול להכריח אותם לוותר על זכות השיבה ע"י מוכנות לתת שטחים. כיוון שזה לא מה שהם רוצים. הם אומרים את זה למחמוד עבאס, והם לכן בחרו בחאמאס.. הם לא מעוניינים במו"מ על מדינה. הם רוצים את זכות השיבה.

      כמו שציינו פה המלומדים הרבים, פה ובמאמרים אחרים באתר. כ-50,000,000 פליטים היו בתום מלחמות העולם הראשונה והשנייה. תוצאה של ההבנה הבינלאומית שכדי שעמים יוכלו לחיות אחד לצד השני בשלום נדרשים שני תנאים:

      1. שלכל תרבות ואומה יהיה את ה'ספייס' שלה.. הבית הלאומי המתאים לאופיה וצביונה.
      2. שהאומות לא ירצו לכבוש שטחים שאינם שלהם.

      לתושבי יהודה ושומרון הערבים ישנה אזרחות. ירדנית. עד להקמתו של אש"ף התנועה לשחרור פלסטין להזכירך.. שחרתה על דגלה… להשיג את כל פלסטין=ישראל עבור תושבים אלו.. ירדן ראתה עצמה כריבון עליהם. והם קיבלו אותה כריבון אלא שהיא הפלתה אותם מסיבותיה שלה, הם רצחו את המלך הראשון של ירדן, התקוממו נגד המשטר הירדני והשאר היסטוריה.

      תושבים אלו מעוניינים לכבוש שטח שאינו שלהם על פי החוק. והם עושים זאת באמצעות טרור ותעמולה.
      אנא ממך, הבן – סבל הוא לא הוכחה לצדק.

      אין שום צדק, אפילו לא קטן בדרישת השיבה של תושבים אלו.

      חילופי אוכלוסיה הם מה שאפשר את הקמת מדינות הלאום. והקמת מדינות הלאום היא מה שאפשרה שקט יחסית בין אומות העולם (בכל שאר המקומות למעט כאן.. עקב התנגדות ערבית של 100 שנה בערך לנוכחות ושלטון שאינם מוסלמים באזור).

      תתבונן סביב.. תראה את פרעות אירופה… הג'יהאד האסלאמי.. שמתחולל על מפתננו ובתוך ביתנו מזה 30 שנה, קורה גם באירופה, ברוסיה, בסין, והאפריקה. במילים אחרות.. בכל העולם. הססמא שלהם היא

      islam & shariah will dominate the world
      וגם
      freedom & democracy go to hell – islam is the only solution

      אני מבקשת ממך בכנות, לחשוב מחדש. לבדוק את הדבר גם בשכל ולא רק בלב הטוב. שחסדו במקומו הראוי. אבל מי שעושה חסד ללא גבולות.. כמו הורה שמפנק את ילדו.. מביא לשחיתות והשחתה.

      אנחנו חיים בזמנים מסוכנים. כבר התרגלנו שרוצים להשמיד אותנו. זכור.

      לפני אש"ף .. ואף בתקופתו… הדיבור היה מוסווה. היום הוא נשאג ברחובות. האנטישמיות הגיעה לדרגות של אירופה הנאצית ויש יטלר חדש שפועל במרץ להשגת נשק אטומי ומצהיר שהפתרון הסופי באמת עומד בפתח.

      אל תאמין לי. בדוק. תריץ חיפוש בגוגל תמונות עם המילה ISIS או המילים איסלם ושריעה באנגלית. תראה איך באירופה יש אזורים שלמים שאירופאים לא מעזים להיכנס אליהם. ואיך בבלגיה ונורבגיה.. המוסלמים דורשים להקים מדינה ואם לא יפצחו בטרור.

      ליל מנוחה..
      עוד יבוא שלום עלינו.
      ועל כולם.

      אמן

    3. ירון

      דני שלום,
      1. בשטחי יהודה ושומרון חיים היום לא יותר ממיליון ערבים.
      2. לטרוריסטים אין סיבה לחלוק כבוד ובוודאי לא אזרחות. בכל הסקרים שמתבצעים באוכלוסיה הערבית פלשתינית קיים רוב ברור לתמיכה בטרור עממי וחוסר נכונות מובהק להגיע לפתרון עם מדינת היהודים שאינו כולל את חיסולה.
      3. עם חלוקה של הארץ או בלעדיה, אין כל סיכוי להגיע לשלום עם חברה איסלאמיסטית פונדמנטליסטית, אלימה, גזענית שחותרת לטיהור אתני ולרצח עם. נותרת השאלה מדוע לחלק את הארץ אם בכל מקרה שלום לא יצמח מכך ומצב הביטחון האישי יורע.
      4. אני מסכים עם הקביעה שלך שכרגע יש מציאות ואותה צריך לפתור. הפיתרון כרוך בשני גורמים:
      א. טיפוח התקווה היהודית לחיים ולביטחון. חיזוק הציונות: עידוד עלייה, בניין הארץ, התיישבות בכל חלקי הארץ, התבססות כלכלית וחברתית, לחימה בטרור.
      ב. שיבוש וטרפוד השאיפה המוסלמית-פלשתינית לחורבן ולמוות, או במילים אחרות, התקווה לכינון חליפות איסלאמית על חורבות המדינה היהודית.
      הפיתרון שאני מציע הוא סיפוח שטחי C ומתן אזרחות לכולם. החלת החוק הישראלי תעקר את הטענות על "כיבוש" "אפרטהייד" ו"שליטה על עם אחר".
      ללא גירוש של אף אדם, ללא אלימות, ללא המרת דת בכפייה, וללא הגזענות האנטישמית של הערבים בחתירה שלהם ליודנריין- טיהור אתני מיהודים.
      זו תהיה מכה אנושה לשקר הפלשתיני והסיוט של השמאל הקיצוני שטענותיו יהפכו לנחלת ההיסטוריה והם ייתגלו במערומיהם כשונאי יהדות ותו לא.

  49. refael

    יש רק מסקנה אחת מהכתבה הזאת: עיתונות חופשית. נתק מוחלט בין המדינה לתקשורת, והקשר יהיה רק מהתקשורת למדינה (פירוש: בלי פיקוח על התקשורת, בלי מימון וכו') כך מובטח לנו שדעת הקהל תתבטא בתקשורת.

  50. יגאל סלע

    ככל שאני יודע מכוח עיסוקי ב'בסכסוך', רק קומץ ישראלים קראו את ספרה המונומנטלי של ג.פיטרס 'מאז ומקדם'. ככל שאני יודע, רק קומץ ישראלים קראו את ספרה של נוגה קדמן 'בצדי הדרך, בשולי התודעה' גם הוא מחקר מקיף מאד העוסק בסכסוך, בנכבה. אינני סוכן של הוצאות ספרים ובכל זאת מציע לכל ישראלי, מימין או משמאל, לרכוש ולקרוא את שני הספרים, תוך השוואה וביקורת שני המחקרים שתי החוקרות (כמוני) אינן אוביקטיביות בענין 'הסכסוך' (מי שכן אובייקטיבי, שיקום) אבל איזה הבדל במחקר הבעיה במבחן של זמן ומרחב היסטורי. איזה הבדל במגוון הנתונים שנחקרו ואיזה הבדל באמינות המחקר! מספרה של קדמן הכולל הרבה "טעויות" קשות (אלו שאני, י.סלע יכול לזהות) אצטט אחת: "…ובספיחיה של מלחמת קיום אשר לפי ראייתם (של היהודים, י.ס.) נכפתה עליהם ב 1948…" האם לא נכפתה ? מאידך, "על קצה המזלג" אני מציע לכל הספקנים לבחון את אמינות קביעתה של פיטרס שהתנועה הציונית הצליחה ליישב את הארץ משום שהתורכים השאירו כאן מדבר עשוי בידי אדם וכמו במדבר, מרחבים עצומים היו בלתי מיושבים! למעונינים, אני מוכן להרחיב.

    1. זאב גלילי מאת

      אפשר לחסוך לקוראי טור זה את הטורח של חיפוש אחר ספרה של נוגה קדמן. די אם אציין כי מחקרה של הגב' קדמן נעשה בהדרכתו של פרופסור יפתחאל המכהן כחבר הנהלת מרכז אדווה לשוויון, חבר הנהלה ומקים "ארגון השלום הישראלי-פלסטיני הבינלאומי FFIPP", ויועץ לארגונים כמו "הקשת הדמוקרטית המזרחית". היה יו"ר הנהלת ארגון "בצלם" וחבר הנהלה במשך שבע שנים.
      הספר עושה שרות לתעמולה הפלסטינית בדבר 400 הכפרים הערביים ש"התרוקנו" מיושביהם [כך לשון הספר] ותהליך הייהוד של כפרים אלה. לגופו של עניין אין בספר זה כדי לסתור במאומה את קביעותיה של ג'ואן פיטרס בדבר מקורות הגידול של האוכלוסייה הערבית שהיגרה לכאן מאז העליה הראשונה ולמעמד "פליט" שניתן למי שהתגורר בשטח המנדט שלוש שנים בלבד.
      זאב גלילי

  51. רותם

    בעברית כותבים "פלשתינאים" (שורש פ.ל.ש.) ולא "פלסטינים" כפי שהמוסלמים השקרנים מעוניינים שתכתבו (השקר באססם מותר לצורך הונאת הכופר, כפי שנכתב בסורה 3, פסוק 28). מקור המילה הוא במקרא ממנו נגנבה ע"י הרומאים ומאוחר יותר ע"י הבריטים.

    מה שאני לא מבין זה איזה אינטרס יש ליוהדים-ישראלים לשקר בנוגע לזכותם על הארץ הזאת? כניראה כשכאין שכל, אז אין דאגות.

    1. זאב גלילי מאת

      נושא הקשר בין פלסטין [פ לא דגושה] כפי שהערבים מבטאים לפלשתינא א"י ראה
      http://www.zeevgalili.com/2005/04/9673

      ענין היהודים המזדהים עם אויבינו ראה מה אמר על כך ברל כצנלסון: "היש עם בעמים, אשר מבניו הגיעו לידי סילוף כזה, שכלי ונפשי, שכל מה שעושה עמם, כל יצירתו וכל יסוריו הם בזויים ושנואים, וכל מה שעושה אויב עמם, כל שוד וכל רצח וכל אונס, ממלא את ליבם רגש הערצה והתמכרות?"
      ראה http://www.zeevgalili.com/2005/12/249

  52. Judy Farhi

    אין ספק שמוטל עלנו לדעת את ההיסטוריות של מדינת ישראל, ואין ספק שעיניין זה לוקה בחסר בצורה מדאיגה ומבזה הן בקרב הפקידות הבחירה של המדינה כולל משרד החוץ ואחרים והן אזרחים מן השורה ובני הנוער על גווניו השונים. לעיתים נראה שהעובדות ההסטוריות מוכפפות במקרה הטוב לכאורה לדעה פוליטית זו או אחרת אצלנו להיסטוריה יש גמישות מופלאה תלוי לאיזו מפלגה אתה שייך ולאיזו רשת חינוכית ילדך חשופים או רחמנא ליצלן נאסר עליהם להיות חשופים. בכל מקרה
    יתכן ויש יד מכוונת של נדע את ההיסטוריה על מחלוקותיה פן לא נהיה נתונים להדגשים הפוליטיים דתיים של זרם זה או אחר. תחשבו על זה ולאוו דווקא בגלל הספר הזה . בעיני אין חשיבות מי היה פה קודם אלא מי נמצא פה עכשיו ואיך פותרים את הסכסוך הזה . ברור שמי שטוען לעיניין הפליטים ומבקש שיבתם אינו מתכוון לשלום אלא להפך. יש כבר יותר מקולות ספורים בצד הפלשתיני שמבין את זה . יחד עם זאת ידעת עובדות נוספות כגון הספר הזה הכרחית כדי ליצור חברה יותר חזקה
    מבחינה ערכית פחות נתונה להשפעתם של פוליטקאים שמנגנים על חרדה ובורות קולקטיבית ולכן יותר גמישה לקבל
    ולשקול צעדים בוני שלום אפשרי
    גודי פרחי

    1. זאב גלילי מאת

      האם תוכלי להצביע על קולות מן הצד הפלסטיני שמוכנים לוותר על זכות השיבה על ירושלים, על חזרה לגבולות 67 ולפינוי התנחלויות? אשמח אם תצביעי על הקולות הללו ותשמיעי אותם.
      ז.ג.

      1. יגאל סלע

        תופעת האלימות \ טרור להשגת מטרות פרטיות,(משפחה) או קיבוציות (השבט) ולאומיות (המדינה) מצויה בכל חברה אנושית מאז ומקדם. קיין והבל היו הראשונים,בשאר אסד דאע"ש ו 'נוער הגבעות' אינם האחרונים. כך גם אצל הבבונים, אחינו הפרימיטיביים. אלא, אצלם יש לאלימות גבולות טריטוריאליים והתנהגותיים מוגדרים היטב. ואילו יצורי אנוש אינדונזיים, מסוגלים לרצוח תיירים אוסטרליים בבאלי הרחוקה כדי "לשחרר את פלשתין". או לרצוח במזה"ת, במאה ה 20, מאות אלפים ובמצטבר מליונים, רק משום שמעמדם הדתי; שיעי, סוני, נוצרי,יהודי ואחרים, שונה…
        ולעניינינו. אם לדחוס את הסכסוך למשפטים ספורים, אומר כך: שאלת למי הזכות על א"י שנויה במחלוקת. אפשר לדון בזה ולמצוא את דרך האמצע. אפשר לנסות להכריע באלימות, מילולית ופיזית כאחד. זו רק שאלה של תרבות השיח בין אנשים. לא כאן המקום, אבל בתרגיל פשוט, באמצעות מפות הסקר הארכיאולוגי, ניתן להוכיח (למי שמוכן לדיון) כי בסוף המאה 19הייתה א"י מיושבת רק כ 10% או פחות, ממספר התושבים בעת הכיבוש הערבי והארגון החברתי לא התקרב אפילו לרמה של 'עם פלשתיני'. את הקשר וזכות יהודים לחזור לכאן אפשר להדגים בקהילות קוצ'ין, אתיופיה ואחרות ששמרו קשר רוחני על אף 2000 או 3000 שנות ניתוק מירושלים.
        על רקע זה יש לשפוט את הטרור בין שתי אמירות: א) ב 26.04.1920 נפלה בירושלים ההכרעה: "…לארגן 200-300 איש שישדדו ויהרגו את היהודים וכל מי שתומך בהם…" כלומר, 'לזרוק אותם לים'. ב) לפני 'עמוד ענן' פורסם ב 'הארץ' מאמר של פרופ' ערבי, לא ציוני, ובו בין השאר."…אנחנו הערבים, צריכים להוכיח ליהודים שאין לנו כוונות לזרוק אותם לים…" את האמירה הראשונה, בעצמות ובניסוחים שונים, שמעתי (מאז 1936) מאות אלפי פעמים כולל בימינו ממש, מפי מנהיגים דתיים ופוליטיים בישראל. ואת השנייה, עם הדגש על "ההוכחה עלינו", שמעתי פעם אחת בלבד, משך שמונים השנים האחרונות!!!

  53. בנקר בנימין

    חיפוש פשוט בגוגל עם שם הספר ואחריו המחברת מוביל לקובץ PDF של הספר בעברית. האם ההורדה חוקית ? אינני יודע.

  54. ירון אוסטרובסקי

    כל מי שעיניו בראשו מתפלץ למראה הארגון, חכמה, שיטתיות, סבלנות ומקצועיות, בהן אויבינו מארגנים את תעמולתם נגדנו ולעומתם, את החובבנות, אי סדר, טיפשות, תמימות, נמהרות ועצלות או בקיצור, בלגן, חלטורה, וחובבנות בהן מתאפיינת "הסברתנו". זה בולט במיוחד ב"מערכה" נגד ה בי.די. אס; ישראל כשלה להבין שחרם גוף זה, אינו רק נשק טקטי קצר מועד שהיום קוצר הישגים ומחר ייעלם, אלא זה נשק אסטרטגי שנועד להחלישה ולקעקע את הלגיטימיות שלה לטווח קצר כדי להכין את חיסולה לטווח ארוך. לכן מלחמה בחרם לא תצליח בפעילויות ראווה רעשניות הקוצרות כותרות ונאומי פוליטיקאים בנוסח "הנה הראינו להם וכולם ראו". גם אם נציף את מרכזי העולם בלהקות טבחים, רקדנים, מרצים ומיצגים שונים שיגישו את "ישראל האמתית", לא ניוושע. הדבר דורש פעולה רציפה, מקצועית מתמשכת, בשטח, במדיה הפרסומית- תקשורתית דיפלומטית, חינוכית ואקדמית. מנהיגינו וגופי המקצוע שלנו כָּשלוּ להבין שה- בי.די. אס ותעמולת האויב בכללה, פועלים לפי מודל התפשטות סרטן. הצלחת הסרטן כמחלה קטלנית נובעת מכך שהגוף לא מזהה שיש לו סרטן, כי תאיו הקטלניים מוסווים במעטפת הגורמת למערכות ההגנה של הגוף להיות עיוורות לנוכחותו ולהגיב כמו מדובר בגוף "מכוחותינו" וכך הסרטן מתפשט באין מפריע. כנ"ל, לחרם יש מעטפת ארגונית, הסברתית, תדמיתית ותרבותית המונעת מקהל היעד שלו (דעת קהל פשוט, אנשי אקדמיה, דיפלומטים, אנשי תרבות- אקדמיה- תקשורת, יהודים בעולם וישראלים שמאליים) להבין ש: 1.מדובר בארגון גזעני פשיסטי המשתמש בכלים תעמולתיים כנ"ל ושניצחונו הגדול ביותר, שקהל היעד לא מבין שהוא כזה. 2. מטרתו הרס והשמדת ישראל ולא רק "החזרת זכויות לפלסטינים", "תיקון עוול" וכד'. 3. בי.די. אס מהווה זרוע פוליטית של ארגוני טרור ומדינות עוינות הפועלות נגדנו בדרכים גלויות וחשאיות, גם ע"י 'ידידים' המופעלים על ידם במודע או בתמימות. בהתאם לכך ישראל צריכה להדגיש למדינות המארחות ו/או תומכות בפעולותיו: תקדימים של ארגונים אנטי ישראליים כדוגמת טאליבאן ואל קאעידה שתחילה נחשבו "טובים" כי נלחמו בצבא הסובייטי או דאעש שתחילה נתמך ע"י תורכיה וסוריה וכיום נלחם נגדן. יש להדגיש: אחרי שפלסטין על ארגוניה תזכה במבוקשה, היא תיאלץ להחזיר טובות לאלה שתמכו בה בשעתה הקשה. התשלום יהיה בפעולות נוסח מערכת צ'ארלי הֶבְּדוֹ ומועדון בטקלאן בצרפת ועוד. דרך טיפול עיקרית: 1. להכיר בבעיה. 2. לרכז טיפול בהסברה, אנטישמיות, חרם, בִּי.דִי. אֵס, וכדו' בידי גוף אחד (במקום בכחצי תריסר כיום) ולאַיְשוֹ רק באנשים מתאימים (לדוגמה רוב אנשי משרד החוץ לא מתאימים). 3. לקיים חקיקה ייעודית לטרור מדיני חיצוני ופנימי ולפעול באמצעות רשויות המדינה (מחוקקת שופטת ומבצעת) בצורה נועזת, רעננה ויצירתית, כאילו שאנו במלחמה קיומית ולא כאילו זמננו בלתי מוגבל והסכנות "לא קיומיות אלא רגילות".

  55. אלי

    לירון!
    כאשר אין הגבלה לכהונת ראש ממשלה ונבחרי ציבור מכל הדרגות, והמפה הפוליטית משתנה לעיתים רחוקות מדי[כל עשרות שנים…] אין פלא שהציבור לא מרוצה מהנעשה, אך זה ממשיך כי הציבור לא מביע מחאתו בקלפי
    כאשר המפה הפוליטית לא משתנה – מה שהיה הוא שממשיך להיות. כלומר, הדברים הרעים ממשיכים.
    דברים טובים? יש כמובן, אך כידוע דברים טובים צריכים להיות. הדברים הרעים הם שממררים את חיינו.
    הדברים הרעים הם שבולטים ומרגיזים.
    תמיד יהיו דברים טובים ורעים. אך מי אמר שהם כל הזמן צריכים להיעשות על ידי אותם אנשים?!
    אולי חילופי משטר יביאו ליותר פעילות לטובת הציבור מצד הפוליטיקאים?!
    אך זאת אפשר להשיג רק אם הציבור ישנה התנהגותו בקלפי.
    אמנם יין ישן עדיף, אך זה לא נכון בפוליטיקה תמיד…

להגיב על אלעד לבטל