ראובן אדלר אינו נפוליאון הוא החלילן מהמלין

ראובן אדלר - צילום זאב גלילי

ראובן אדלר - צילום זאב גלילי

הרשימה שכתבתי כאן על האסטרטג ראובן אדלר, העלתה את חמתו של הקורא חיים רוזנברג, לשעבר ממונה על התיכנון האסטרטגי של הרשות לפיתוח אמצעי לחימה (רפא" ל).

מה פתאום אסטרטג? הוא שואל. האם הוא נפוליאון, חניבעל, מונטגומרי? בסך הכל מדובר בפרסומאי, שמומחיותו לשכנע בני אדם לרכוש מוצר מסחרי או פוליטי שאינם שווים הרבה.

 

אמנם גם הרמטכ"ל דן חלוץ לא הוכיח עצמו כאסטרטג גדול. אבל ראובן אדלר  ודאי איננו נפוליאון. אבל לשפה נתיבים משלה והמלה ששימשה פעם נפוליאונים משמשת היום את המחזיקים במקצועו של אדלר.

וכך מגדיר מילון " רב מילים" המצויין של שוויקה את המלה אסטרטגיה: "תכנית פעולה מחושבת ומפורטת לטווח ארוך, שמטרתה להשיג יעד כלשהו – בעסקים ובפוליטיקה" . הגדרה זו בהחלט הולמת את ראובן אדלר. עובדה: כל העם נוהר אחרי " קדימה" כמו העכברים ההולכים אחרי החלילן מהמלין. ובמחשבה שניה אולי באמת כדאי לכנות מעכשיו את האסטרטגים המדומים לחלילנים.

" החלילן מהמלין" היא אגדה מימי הביניים. מסופר בה על מגפת עכברים שפרצה בעיר המלין. כל מאמצי התושבים להיפטר מן השרצים לא הועילו. ואז הגיע לעיר אדם ובפיו הצעה מפתה. הוא ידביר את העכברים באמצעות חלילו. אנשי העיר לעגו לו תחילה, אך החליטו בכל זאת לנסות. האיש יצא לרחוב והשמיע צלילי קסם שמשכו אליו את כל עכברי העיר. הוא פנה לעבר הנהר והעכברים אחריו וכשנכנס לנהר נהרו העכברים אחריו וטבעו.

ציור החלילן מהמילין ב משנת 1592 ויקישיתוף

ציור החלילן מהמילין ב משנת 1592 ויקישיתוף

העיר המלין צהלה ושמחה. הכריזה על יום חג, אך את שכרו של החלילן סרבו לשלם. נטל החלילן שוב את חלילו. הפעם העלה צלילי קסם אחרים, שמשכו אחריו את ילדי העיר אל הנהר וגורל הילדים היה כגורל העכברים.

אולי יש באגדה זו לקח גם לימינו. האסטרטגים של הפוליטיקאים עלולים להוביל את העם כולו לטמיון.

ראה

ועדה לחקירת פשעי ההתנתקות

תגובה 1 בנושא “ראובן אדלר אינו נפוליאון הוא החלילן מהמלין

  1. פינגבאק: האם תיתכן מלחמת אזרחים בישראל | היגיון בשיגעון

השאר תגובה