כיצד העלימה העיתונות הבריטית את השואה


על הבריטים אפשר לומר מה שאמר אותו יהודי שהספיד את הרשע של העיירה, שעשק יתומים ואלמנות: " גנבת, שדדת, עשקת אבל היית צדיק גדול לעומת אביך" .

הבריטים היו צדיקים גדולים לעומת הצרפתים, הפולנים והאוקראינים. אבל גם הם היו מנוולים לא קטנים ולא מהם נשמע הטפות מוסר.

הבריטים היו שותפים פסיביים לשואה בכך שנעלו את שערי הארץ בפני יהודים, בתקופה שניתן היה עדיין לחלץ את יהודי אירופה מן התופת. הם גם עשו הכל כדי להסתיר את השואה.

אריה קיזל, דוקטוראנט צעיר מן החוג להיסטוריה כללית באוניברסיטת חיפה, סיפר לי על מחקר מעניין שבו בדק את סיקור השואה במכובד שבעיתוני בריטניה, ה" טיימס" הלונדוני.

לפני המלחמה קבע " טיימס" כי רדיפת היהודים בגרמניה היא ענין גרמני פנימי. העיתון חזה אז שהיטלר הינו בעל סיכויים להפוך למדינאי קונסטרוקטיבי ומכובד.

השמדת יהודי הונגריה, זכתה ב" טיימס" , ב- 6 ביולי 1944, לידיעה קטנה בעמוד 5, תחת הכותרת " היהודים של הונגריה" .

ב- 8 ביולי התפרסמה שוב ידיעה קטנה, בתחתית עמוד 3, תחת הכותרת " גורל יהודי הונגריה" . הידיעה מופיעה לצד תמונתו של ילד מחייך בפרסומת הקוראת לסייע לכנסיות לונדון, אחרי ידיעה על ממשלה חדשה ביוגוסלביה. רק בכותרת המשנה צויין: " רצח בתאי הגזים" .

ב- 15 ביולי מופיעה, בעמ" 4, בתחתית העמוד, ידיעה קטנה על " טבח ביהודי הונגריה" . ב- 22 ביולי, בתחתית עמ" 3, מופיעה ידיעה בת 8 שורות תחת הכותרת " יהודים בהונגריה" . נאמר בה כי " הטבח ביהודים השפיע על המצב הכלכלי בהונגריה" .

ב- 19 באפריל מפרסם העיתון תמונות הרוגים ראשונות מבוכנוואלד. למחרת הוא מקדיש מאמר מערכת תחת הכותרת " הקורבנות" . המאמר מגנה במילים חריפות את הזוועות שעוללו הגרמנים, אבל לא מזכיר כלל שמדובר ביהודים.

אירועים מרכזיים כמו שחרור מיידאנק, שחרור אושוויץ-בירקנאו וכן גילוי אלפי גופות של הרוגים ובהם ילדים רבים לא זכו לסיקור ראוי.

קשה שלא להתרשם – אומר קיזל – כי היה קשר ישיר בין רצונה של ממשלת בריטניה שלא להעלות על סדר היום הציבורי את נושא פתיחת שערי פלשתינא בפני הפליטים היהודים, לבין אי העלאת נושא מצוקתם של יהודי אירופה לכותרות.
עוד סיפורים על הגר פון מנשטיין

מאז פרסמתי כאן את הסיפור המופלא על גר הצדק, הרוזן אברהם בן אברהם פון מנשטיין, שהיה דודו של הגנרל הנאצי הידוע, לא חולף שבוע מבלי שיתקשרו אלי קוראים הקשורים באישיות המופלאה הזו.

הקוראת רחל פרי חן מירושלים כותבת לי: בעלי ז" ל היה תלמידו של הרוזן בסמינר בוירצבורג בשנים 1935-1937. הוא הכיר את הברון מקרוב והיה מבאי ביתו. הם ניגנו יחד בשלישיה. הרוזן שלח לבעלי המנוח גלויה ב-10 במאי 1937. בגלויה ניכרת גישתו העדינה האדיבה והחברית לתלמידו. האיש הזה היה גדול. הוא עשה דרך ארוכה עד שנהיה אחד מאתנו ובמיוחד אחר כך כשחי חיים יהודיים שלמים יחד עם אשתו" .

הרב זאקו גרינוואלד מספר לי כי הוריו היו בקשרי ידידות עם הרוזן הגר שנתן להם כמתנת נישואים ציור עליו כתב בעברית ובלועזית את תאריך נישואיהם – כד ניסן תרפה 29.4.24.

מיכאל שנברגר, ארכיבר באחד הארכיונים הגדולים של וירצבורג, טרח ומצא את תיקו של הגר פון מנשטיין בין תיקי הגסטאפו. מעניין יהיה לדעת מה יתגלה מהם.

וכדי להשלים את התמונה שלח לי רב הקהילה של וירצבורג, יעקב אברט, תמונה של הרביעיה עליה נצח פון מנשטיין.

מאמר מסכם על הגר פון מנשטיין ראה

2 תגובות בנושא “כיצד העלימה העיתונות הבריטית את השואה

  1. פינגבאק: יום זיכרון לשואה ולגבורה | היגיון בשיגעון

  2. פינגבאק: חנה ארנדט – הבנאליות של הרוע והרשעות שלה | היגיון בשיגעון

השאר תגובה