כמה קיבוצים יושבים על "אדמה פלסטינית"

אפשר לומר כי כל הקיבוצים, או כמעט כולם, יושבים על "אדמה פלסטינית" – בין אם זו נרכשה בכסף בתקופה שלפני קום המדינה, בין אם פונתה מרצון או בכוח במהלך מלחמת השחרור.

וזו רשימה חלקית של קיבוצי השומר הצעיר ושם הכפרים הערביים שעל אדמותיה

1. קיבוץ אדמית במקום הכפר הערבי אדמית
2. קיבוץ אילון במקום השבט ערב סמניה
3. קיבוץ אליפז במקופ השבט אחיואת
4. קיבוץ בית-אלפא במקום בית-אילפא
5. קיבוץ בית-זרע במקום אום-ג'וני
6. קיבוץ בית-ניר במקום קידנה, ראנה וזיכרון
7. קיבוץ בית-קמה במקום השבט ערב סוארקי
8. קיבוץ ברעם במקום הכפר בירעים
9. קיבוץ ברקאי במקום הכפר חרבת ואדי ערה
10. קיבוץ גבולות במקום השבט ערב תראבין והכפר כרם סלטין
11. קיבוץ גבעת-עוז במקום הכפר זובובה
12. קיבוץ גזית במקום הכפר טירה
13. קיבוץ גל-און במקום הכפר זיתא
14. קיבוץ גן-שמואל במקום הכפר אל-מסעדי
15. קיבוץ געש במקום חרבת בלקיה
16. קיבוץ געתון במקום הכפרים ג'עתון וגיידין
17. קיבוץ גשור במקום הכפר תנוריה
18. קיבוץ גת במקום עיראק מנשיה
19. קיבוץ דביר במקום חרבת מוג'ידלאת
20. קיבוץ דליה במקום הכפר דליית א-רוחה
21. קיבוץ דן במקום ח'אן א-דוויר
22. קיבוץ הזורע במקום אבו זוריק
23. קיבוץ המעפיל במקום הכפר קאקון
24. קיבוץ העוגן במקום חרבת שיח חוסיין
25. קיבוץ הראל במקום הכפר בית ג'יז
26. קיבוץ זיקים במקום הכפר חרביה
27. קיבוץ חורשים במקום חרבת חיריש.
28. קיבוץ חצור במקום הכפר ברקה
29. קיבוץ יד-מרדכי במקום הכפר דיר-סניד
30. קיבוץ יחיעם במקום חרבת ג'ידין
31. קיבוץ יסעור במקום הכפרים בירווודמו
32. קיבוץ יקום במקום חרבת זבבידה
33. קיבוץ כפר-מנחם במקום הכפר א-תינה
34. קיבוץ כפר-מסריק במקום השבט ערב חוט
35. קיבוץ כרמיה במקום הכפר חרביה
36. קיבוץ כרמים במקום השבט הערבי רמדין
37. קיבוץ כרם-שלום במקום אבו-סלים ושבט בדואי
38. קיבוץ להב במקום חרבת חווילפה
39. קיבוץ להבות-הבשן במקום חרבת חיאם אל-ואליד
40. קיבוץ להבות-חביבה במקום חרבת גילמה
41. קיבוץ מגידו במקום הכפר לג'ון
42. קיבוץ מגן במקום הכפר שיח' נורן
43. קיבוץ מזרע במקום חרבת אל-מזרע
44. קיבוץ מסילות במקום אשרפיית ג'ברן
45. קיבוץ מעברות במקום מד-א-דיר
46. קיבוץ מענית במקום בידום
47. קיבוץ מצר במקום חרבת ביר אל-איסיאר
48. קיבוץ מרחביה במקום הכפר פולה
49. קיבוץ משמר-העמק במקום הכפרים אבו-שושה ור'וביה
50. קיבוץ נגבה במקום הכפרים בית עפה ועיראק סויאדן
51. קיבוץ נחשון במקום הכפרים דיר מוחסין ולטרון
52. קיבוץ נחשונים במקום הכפר מוזיריע
53. קיבוץ נטור על אדמות הכפר חספין
54. קיבוץ ניר-דוד במקום חרבת טוניס
55. קיבוץ נירים במקום חרבת מעין
56. קיבוץ ניר-יצחק במקום הכפר דנגור והשבט ערב- ג'רמאנה
57. קיביוץ ניר-עוז במקום הכפר עבסן והשבט ערב אל-אוואלי
58. קיבוץ סאסא במקום הכפר סעסע
59. קיבוץ סמר במקום שבט אחיואת
60. קיבוץ סער במקום הכפר א-זיב
61. קיבוץ עברון במקום חרבת כברש
62. קיבוץ עין-דור במקום הכפר אינדור
63. קיבוץ עין-החורש במקום חרבת מנשיה
64. קיבוץ עין-המפרץ על אדמותיה של עכו
65. קיבוץ עין-השופט במקום הכפר ג'וערה
66. קיבוץ עין שמר במקום חרבת כרכור
67. קיבוץ עמיר במקום הכפר דוורה
68. קיבוץ פלך על אדמות מג'ד אל-כרום ודיר אל- אסאד
69. קיבוץ רבדים במקום הכפר אל-חימה
70. קיבוץ רוחמה במקום הכפר ג'ממה
71. קיבוץ רמות-מנשה במקום הכפרים חרבת מנשיה
72. קיבוץ רמת-השופט במקום הכפר ריחניה
73. קיבוץ רשפים במקום הכפר אשרפיה
74. קיבוץ שדה-יואב במקום עיראק סואידן
75. קיבוץ שובל במקום ביר זבלה
76. קיבוץ שומריה על אדמות הכפר בית מרסים
77. קיבוץ שמיר במקום חרבת שמן
78. קיבוץ שמרת במקום השבט ערב ע'ווארנה
79. קיבוץ שניר במקום הכפרים ח'אן א-דוויר ובניאס
80. קיבוץ שער הגולן במקום אבו-נמל
81. קיבוץ שער-העמקים במקום הכפר חרתיה
82. קיבוץ שריד במקום הכפר חרבת חוניפיש

83. קיבוץ נען במקופ הכפר נענה.

זו כאמור רשימה חלקית וניתן להוסיף עליה את רוב הקיבוצים של התנועות האחרות.

את הרשימה הכינה משפחה באחד מיישובי חבל בנימין. זאת, בתגובה ליוזמתו של חבר הכנסת אבשלום וילן(מרץ), יליד נגבה, שהקים תנועה שמטרתה להציע פיצויים לתושבי יש"ע שיסכימו לפנות בתיהם מרצונם.

הם שלחו מכתב לוילן ובו רשימת הקיבוצים היושבים על "אדמה פלסטינית" והציעו לתומכי היוזמה הזו  לעזוב  את בתיהם. זאת, לנוכח העובדה שהם הוקמו על חורבות כפרים ערביים. במכתב נאמר עוד: "בואו לגור עמנו ביהודה ושומרון, משום שאצלנו הישובים נבנו בשטחים ריקים, אשר לא היו מאוכלסים לפני כן באף אוכלוסיה ערבית, ובזאת תתרמו את שלכם לשלום המיוחל והמצופה."

 כפרים ערביים שעל חורבותיהם
נבנו או הורחבו ישובים וערים יהודיות

אל-ח'אלצה (קריית-שמונה)
צפד (צפת)
עכא (עכו)
טבריא (טבריה)
א-נאצרה (נצרת)
חיפא (חיפה)
ביסאן (בית-שאן)
טנטורה
טובאס
טול-כרם
קלקיליה
יאפא (יפו)
אל-קדס (ירושלים)
אל-מסמיה אל-כבירה
אל-מג'דל (אשקלון)
אל-פאלוג'ה (קרית-גת)
כפר שייך מויניס (אוניברסיטת תל-אביב)
כפר סומיל (מתחם מגדלי  אקירוב  בתל אביב)

מהי "אדמה פלסטינית"

יש להבהיר מייד כי המושג הזה חסר משמעות היסטורית, חוקית ומוסרית.

ארץ ישראל כולה היא ארץ היושבת על "אדמה יהודית". כך הייתה מאז הובטחה לאברהם ועד ימינו. במרוצת השנים עברו בה כובשים רבים, אך אף כובש לא הפקיע את בעלותנו על הארץ. אף כובש גם לא יצר כאן מסגרת מדינית תרבותית ייחודית, כולל הכובש הערבי. כל ישוב ערבי בארץ ישראל (פרט לרמלה) יושב על חורבותיו של ישוב יהודי.

בית הכנסת מתקופת המשנה בברעם צילום אילן גד ויקיפדיה

בית הכנסת מתקופת המשנה בברעם צילום אילן גד ויקיפדיה

תמיד היו על האדמה היהודית של ארץ ישראל אזרחים זרים שרכשו כאן חלקות אדמה. זה לא הפך אדמות אלה לצלבניות, ביזנטיות עות'מניות או פלסטיניות.

רציפות הישוב היהודי

היהודים מעולם לא עזבו את ארץ ישראל. גם לאחר חורבן הבית היו בארץ מאות ישובים יהודיים פורחים וכאן נוצר התלמוד הירשלמיי והפיוט הארצישראלי מאות שנים לאחר החורבן. הכיבושים הרבים ומעשי הרצח והביזה גרמו להתרוקנות הארץ מתושביה היהודיים. אבל גם בתקופות הקשות ביותר התגוררו כאן יהודים. 

 כשהחלה שיבת ציון המודרנית עם העליה הראשונה ב-1882 נמצאה הארץ תחת השלטון העות'מאני הכובש, שחילק את אדמותיה בהתאם לגחמות הסולטן באיסטנבול.

אפילו דונה גרציה נשיא האשה היהודיה העשירה בעולם, שרכשה בהון עתק מידי השלטון הטורקי את הזכות ליישב מחדש את טבריה, לא זכתה לבעלות על אדמות העיר תמורת הכסף הרב ששילמה. לפי החוק העות'מאני האדמה ניתנה רק בחכירה והופקעה עם מות החוכר.

חורבות הכפר הערבי בירעם שנבנה על חורבות כפר יהודי מימי המשנה - ויקיפדיה

חורבות הכפר הערבי בירעם שנבנה על חורבות כפר יהודי מימי המשנה – ויקיפדיה

רכישת אדמות בארץ ישראל

ההתיישבות היהודית בארץ ישראל, שהייתה ריקה ברובה, נעשתה בדרכי שלום ובדרכי נועם. כל דונם של אדמה שהתיישבו עליה יהודים נרכשה בכסף מלא. תחילה על ידי נדבנים יהודים – רוטשילד, מונטיפיורי, הירש, קרל נטר, ואחרים ולאחר מכן על ידי הקרנות הלאומיות שהקימה התנועה הציונית.

לרוב נרכשו אדמות לא מעובדות חסרות ערך חקלאי, אדמות סלעים או אדמות מוכות ביצות רעילות.

אך היו גם אדמות רבות שהיו מעובדות על ידי אריסים ערביים. אדמות אלה נרכשו מידי בעליהן – שלרוב ישבו בביירות. אך היו ביניהם גם כמה מראשי הדוברים של ערביי ארץ ישראל שמאוחר יותר קראו לעצמם פלסטינים. במקרים כאלה פונו האריסים מאדמותיהם, לרוב תוך מתן פיצוי ולעתים קרובות בכוח הזרוע למרות הפיצו. (מחקרים העלו שבשום מקרה לא היה נישול של ממש והמפונים מצאו לעצמם תחליפי קיום במשק הארץ ישראלי המתפתח תודות להתיישבות היהודית.

הואיל והקיבוצים הוקמו מתוך מחשבה על קביעת גבולות המדינה העתידה נרכשו אדמותיהם מידי בעליהם והמחזיקים בהם.

כך היה עד הקמת המדינה.

מוזיאון בר דוד לאמנות ויודאיקה בקיבוץ ברעם ויקישיתו,

מוזיאון בר דוד לאמנות ויודאיקה בקיבוץ ברעם ויקישיתו,

לאחר מלחמת השחרור, עם פינויים של למעלה מ-400 כפרים בהם ישבו ערבים, השתלטו הקיבוצים על אדמות אלה והפכו אותם לנחלתם. ההשתלטות הזו נעשתה בצורה מסודרת. כל האדמות של ערבים שנפקדו מאדמותיהם בתאריך הקבוע עברו לבעלות מינהל מקרקעי ישראל וזה חילק את האדמות.

תגובות

 נתקלתי במקרה בפרסום שלך משנת 2005 לגבי אדמות הקיבוצים היושבות על אדמות כפרים ערבים. בתור בן יד מרדכי אני חייב לציין שהפרסום לגבי כך שיד מרדכי יושבת על אדמת הכפר דיר סניד הוא לא נכון, הכפר היה ממוקם כקילומטר דרומית למיקומו של הקיבוץ כיום, בסמוך למסילת הרכבת, שרידיו של הכפר עדיין מציצים בין חורשת העצים שנשתלו לאחר הריסתו של הכפר לאחר המלחמה, אתה מוזמן לבוא ולראות בעצמך. מתוך כך אני חייב לתהות האם יש היגיון בשיגעון? לא בטוח -אבל טעויות יש ויש…

נתן סגל

 

32 תגובות בנושא “כמה קיבוצים יושבים על "אדמה פלסטינית"

  1. פינגבאק: כךהצלחתי למחוק את המשכנתא שלי – הכרזתי על עצמי כעל קיבוץ

  2. פינגבאק: גאולת קרקע בארץ ישראל

  3. פינגבאק: הלינה המשותפת בקיבוצים גן עדן או גהינום

  4. פינגבאק: מה תרמו הקיבוצים למדינה ומה קיבלו ממנה

  5. מנחמי בן-ציון

    לחיות על פי אידאלים מושלמים, זה לא אנושי,יכול להחזיק מעמד רק במצבים מסויימים,כאשר
    זה תורם להישרדות הקבוצה.
    תחושת השיווין והצדק נסדקת, כאשר נוצרים בקבוצה מעמדות,של מנהלים ועובדים,בתהליך טבעי של
    התפתחות משקית, וכל השאר כבר ידוע…

    1. דרור הנאור

      באתר של בוגדי השמאל הקיצוני, "זוכרות", הפועל בחסותן של ממשלות ישראל העלובות והמסוכנות לקיומנו,ניתן למצוא מפה ורשימות של כל הישובים הישראליים היהודיים, שנבנו על אדמה "פלשתינאית"

  6. פינגבאק: המורשת של רחבעם זאבי | היגיון בשיגעון

  7. עמית

    וזה בלי לרדת לעומקן של עובדות שאין לי זמן להפריך.

    הכפר סומייל עדיין עומד על תלו, ורוב בתיו המקוריים מאוכלסים בתושבי תל אביב. הוא יושב על הצומת של אבן גבירול-ארלוזרוב. מגדלי אקירוב הם רעה חולה אחרת.

    תגובה

    לאיזה עומק צריך לרדת כדי להפריך את העובדה שכמעט כל הקיבוצים יושבים על אדמה ערבית.
    ובעניין סומייל אקירוב ושכחת את אוניברסיטת תל אביב ואת מגדלי עזריאלי. מה עניין שמיטה להר סיני?

    1. gagarin122

      זאת בדיוק הסיבה שהם מפנים את תשומת הלב ל"מתנחלים" ותולים בהם את הסיבה לחוסר הנכונות הערבית להכיר בנוכחות יהודית במזרח התיכון. כמו שאמרו חז"ל: טול קורה – וגו'

  8. Shuli

    "יש להבהיר מיד" שהכותב הוא לאומן קנאי וגזען.
    "יש להבהיר מיד" שדבריו על 'אדמה יהודית' אינם שפויים.

    1. נירה

      בטח לאומן קנאי וגזען . כי הוא העז לציין שהפרה הקיבוצית הקדושה יושבת על אדמות של ערבים . נאמר זאת כך -לי אין בעיה עם זה ואני שמחה . כי היתה כאן מלחמת השמד ערבית , ובתור עונש – היהודים לקחו אדמה , במקום לרצוח נפש -כפי שהיו עושים הערבים לו ניצחו . בכל זאת צריך לקרא לילד בשמו . הקיבוצים יושבים על אדמות של ערבים , ואני , אישה בת 45 הספקתי להכיר את זקני הערבים -שאדמתם נכבשה . הם עוד בחיים דרך אגב . שונאים אותנו שינאה תהומית , ומודים לאללה בו זמנית -כי הילדים שלהם לומדים רפואה , משפטים , או סתם מרוויחים יפה . מה שלא היה קורה לו היו אזרחים ירדנים או סורים או עיראקים מן השורה .

  9. דרור

    אני לא מכיר את הכותבים ובעיקר לא את מניעיו. יתכן שהוא שמאלני קיצוני או דווקא ימני קיצוני הרוצה להגיד: השמוץ מתנחל כמונו. אולי הוא קיבוצופוב? בכל אופן מדע גדול אין כאן. גם אם עובדתית היו אנשים לא יהודים ציוניים באזור, יש כאן סלט עצום: חלק מהכפרים בכלל ננטש הרבה לפני, חלק בכלל מכר אדמתו מבצע כסף, חלק היו בדווים שפלשו ונדדו וכלל לא הייתה זו אדמתם בשום פרמטר. וחלק מכריע פתח על הישוב הציוני הצעיר במלחמת חורמה אכזרית ואף הקשיב למנהיגי ערב שאמרו לו בא לירדן וסוריה, תוך שבוע כל הציונים בים ותוכל לחזור כמו גדול. מבין שהכותב מצטער שההיסטוריה הייתה שונה? אני יודע שלפחות לגבי הקיבוץ שלי והסביבה הכל תעמולה ושטויות. חוץ מכמה בדווים לא מכאן לא היה כפר קבע. אבל לתעמולה פוסט ציונית ופלסטינאית זה מצוין.
    סיפור שאתה לא מכיר: הבריטים אמרו לבדווים בעמק בית שאן: "הישבעו שאתם עומדים על אדמתכם"! הללו לא רצו לשקר, לכן הביאו עפר מעבר הירדן המזרחי, שמו בנעליים ואמרו לבריטים: "אנחנו עומדים על אדמתנו". ועוד לא אמרתי הזנחה פושעת, ביצות איומות ומחלות…..

    מה שכן נכון כאן היסטורית, שגם הערבים שישבו בארץ, ישבו על חורבות מבית ראשון ושני ולחלקם אפילו דם יהודי.
    ומה עם הרכוש היהודי שנשאר והוחרם בדמשק ורבאט?

    נגד בורות, קיצוניות, דמגוגיה ושנאה עצמית קשה להילחם

  10. זאב גלילי

    מר דרור הנכבד. הייתי שמח אם לדברים הבוטים שכתבת היית מצרף את שמך המלא וגם את שם הקיבוץ שאתה חבר או היית חבר בו ושלדבריך הוא חף מן החטא של ישיבה על אדמה ערבית. אם אינך יודע אם הכותב, החתום מטה, ימני או שמאלני יש לך כנראה בעיה בהבנת הנקרא. ובוודאי אין בך את מינימום החריצות והמרץ פשוט לבדוק מה עוד כתוב באתר הזה המופיע בפרינט ובאינטרנט כבר יותר מתריסר שנים.
    לגופו של עניין ציון שמות כל הקיבוצים היושבים על "אדמה ערבית" לא נכתב כדי לערער על זכותם לשבת על אדמות אלה. איני מכיר בכלל במושג "אדמה ערבית" בכל הנוגע לארץ ישראל . כוונתי ל"אדמה ערבית" במשמעות הלאומית לא כרכוש פרטי. כל הנימוקים שאתה מונה, המלבינים את מצפונך הקיבוצי, לגבי הישיבה על אדמה ערבית הם אמת לאמיתה. אני איני רואה צורך להלבין את מצפוני על שחזרנו לאדמה שאבות אבותינו ישבו בה. אך אני מצפה מכל קיבוצניק מעט יושר אינטלקטואלי ולהחיל את הקריטריונים שהצדיקו ישיבת קיבוצים על "אדמה ערבית" גם על ההתיישבות ביהודה ושומרון. אין שום הבדל בין חניתה לאלון מורה. כדי לחסוך לך טירחה בהבנת עמדתי מצורף קישור למאמר על מה תרמו הקיבוצים ומה קיבלו וגם שם תמצא קישורים למאמרים אחרים בנושא.
    http://www.zeevgalili.com/2010/11/11519
    וכדי להבהיר שאכן אין "אדמה ערבית" הנה מאמר שפורסם בעצם ימים אלו על הישובים היהודיים ורציפות הישוב הידוהי בארץ ישראל מימי בר כוכבא.
    זאב גלילי

  11. rikin64

    כל כך הרבה מגמתיות וטעויות במאמר אחד ?
    "במרוצת השנים עברו בה כובשים רבים, אך אף כובש לא הפקיע את בעלותנו על הארץ…" באמת ???

    "מלחמה לא קטנה ולא קצרה נגרמה כאשר ייסד אדריאנוס בירושלים עיר במקום זו שהוחרבה, אשר הוא קרא לה גם איליה קפיטולינה, וכאשר הוא הקים במקום מקדש האלוהים, מקדש אחר לזאוס. כי היהודים נזדעזעו מכך שזרים מתיישבים בעירם, ושמקדשי נכר נבנים בה" – מקור: קסיוס דיו, תולדות הרומאים, סט: 11-12

  12. רותי

    שטויות במיץ.
    רוב השמות שהזכרת כאן הם מקומות שנבנו על אדמות שנקנו כדת וכדין.
    המוסדות היהודים רכשו אדמות בכסף מלא ויישבו עליהן קיבוצים ומושבים.
    תלמד היסטוריה

  13. מתתיהו גיורא

    נשמע כי כל הארץ הייתה מיושבת באזרחים תמימים ואנו באנו וגרשנו אותם. תמיד שמגיע עם לאזור צריך להתישב באיזה שהוא מקום, אז איפה יתישבו בקומה שניה?. די להכה העצמית

    1. זאב גלילי

      למתתיהו גיורא. לא הבנת את המסר. אין פה הכאה עצמית. לדעתי יש לנו זכות כל על כל מילימטר בארץ הזו כולה. המאמר על הקיבוצים נועד לחשוף את צביעותם של שמאלני הקיבוצים המדברים על "כיבוש" "אחוות עמים" וכו' בעוד הם יושבים על אדמה בה התגוררו ערבי [לרוב על שרידי ישובים יהודים].
      זאב גלילי

  14. אורה ברמן

    אני שמעתי מאיש מקיבוץ ברקאי שהמצודה שהיא בית ערבי, תוחזר לו כשיחזור ויבקש אותה. כעת יש שם אולם ארועים אז הם קנו את זה ממנו או שהוא מקבל אחוזים? מישהו יודע על זה משהו?

    1. שלומית

      גם אשקלון? ואשדוד? וקרית-גת? גם עכו? גם דור?
      הלא בעל ההיגיון בעצמו מספר לך ברשימה שלא. אבל גם הוא עצמו בועט בעובדות שהוא מביא.

      כל רצועת החוף היתה שיכת בתקופות בית ראשון ושני לפלישתים ולפניקים. יפו בחלקים של הזמן.
      ניחא.
      ממילא אלוקים נתן לכם הכל.
      טוב שקוראים לחמדנות אלוקים.

  15. חנן וייס, סא"ל במיל'

    שמאל וימין

    אותי למשל לא קיבלו לטייס ויח' מובחרות עם נעליים אדומות, בגלל אבא מהאצ"ל ובגין סנדק

    לשכמותי נקבע סע' פסיכאיטרי
    למרות נתונים
    56 90 97
    דפ"ר 90 = משכל 140
    זה המכסימום שצה"ל בודק

    הסעיף היה "סע' הצטיינות" שאינו מתאים למי שאינו במ"לים קיבוצניקים

    שחלילה לא יגיעו לצמרת הצבא ומשם לשלטון

    ע"ע ב"ג ואלוף משא"ב שטרן

    בגלל שלא מצאו בקיבוצים איי קיו כשלי, נותר המטכ"ל עם ממוצע נמוך, יחסית כמובן

    שהתבטא בניהול אוגדות הצבא עם מצביאים הנושאים דרגות לא להם

    קיבלו בגורן במשק בחשאי או שהיה זה מינוי מפלגתי כסלקציה שלילית; הבריחו את הגאונים, ע"ע דר' אורי מילשטיין

    ומינפו דפ"ר נמוך יחסית, מופז למשל

    הבאתי את הסיפור בכדי שנבין שהצבא הוא מצג המדינה

    ואם באלופים נפלה שלהבת, הרי שבכל שדרות הפיקוד והניהול המקבילים

    מוסד שב"כ משטרה תעשיות צבאיות בנקים בכירי התקשורת ומוסדות החינוך כולל הטכניון ובג"צ וכיוצ"ב

    כנ"ל מספר גם דר' וטרינר וסרן במיל' גידי ציפורי שהיה איתי בקורס קצינים, אחיו סא"ל ועו"ד ונוטריון שלמה ציפורי מהפרקליטות הצבאית ואביהם סגן שר הביטחון תא"ל מוטק'ה ציפורי שחקרו את הנושא

    השכפול זהה

    וסליחה על הצניעות

    חנן וייס סא" [מיל.]

  16. אריאל

    " קיבוץ גבעת-עוז במקום הכפר זובובה" – כפר זובובא עדיין קיים, הוא נמצא ממש בקצה הצפוני ביותר של השטחים (יו"ש) וקיבוץ גבעת עוז נמצא במרחק של קילומטר מהכפר, אבל בתחומי הקו הירוק

  17. אבי רוז

    ערב סמניה היה כפר שפונה במלחמת השיחרור. קיבוץ אילון עלה לקרקע בשנת 1938. כיום מושב יערה ממוקם במקום הכפר הערבי. חבל שלצורך תעמולה, מתפשרים על האמת.

    1. זאב גלילי

      לד"ר אבי עוז
      לפני שאתה בודק את הידע שלי על הקיבוצים אולי כדאי שתבדןק את ידיעותיך על תולדות ארץ ישראל שלפני העליה השניה. אין ישוב ערבי בארץ (פרט לרמלה) שהוקם על ידי ערבים.
      אין כמעט כפר ערבי אחד שאיננו יושב על חורבה של ישוב יהודי.

      מה שנקרא אדמה ערבית הוא אדמת ארץ ישראל שהערבים הגיעו אליה כמהגרים בתקופות שונות. אדמה ערבית "פרטית" היא אדמה שהעותמני חילק בנדיבות לאפנדים שישבו בביירות או בדמשק והפעילו את המהגרים הערבים כאריסים.
      מבחינה זו אין הבדל בין ישובי חומה ומגדל שאדמותיהם נרכשו מידי אפנדים [לאחר סילוק הכפריים הערבים] לבין ישובי יהודה ושומרון. כמו שאין הבדל בין אדמות שיך מוניס עליהן הוקמה אוניברסיטת תל אביב לאדמות עופרה.

      העובדה שכל האדמות שניטשו על ידי ערביי 1948 נלקחו על ידי רוב הקיבוצים היא עובדה היסטורית מוצקה. ואם הבאת שתי דוגמאות חריגות הטעונות בדיקה הם אולי יוצאים מן הכלל המלמדים על הכלל. במקום להביא שתי דוגמאות שהן אולי יוצאות מן הכלל יש לך אתגר. עבור על כל הרשימה שמניתי וציין איזה מהם יושבים רק על "אדמה יהודית".
      בברכה
      זאב גלילי

  18. Dror Av.

    קיבוץ ברעם לא יושב על אדמות הכפר בירעם. הוא נקרא ברעם כי מקימי הקיבוץ התגורררו לתקופה קצרה בחורבות הכפר. יתרה מזאת, כפר בירעם הינו כפר של ערבים נוצרים אשר פונו מהכפר בהוראה של הממשל הישראלי. הבתים בכפר פוצצו בהחלטה שנתקבלה ע"י סגן שלא קיבלה את האישורים לכך. חברי קיבוץ ברעם תמכו בחזרתם של אנשי הכפר (שמתגוררים בגוש חלב) עד היום בו החליט בג"ץ כי הם אינם זכאים לשוב (בשנת 2016).

    במילים אחרות, אין לך מושג על מה אתה מדבר, אני בספק אם בכלל תדע למקם את הכפר או הקיבוץ על מפה של הארץ.

  19. yosi

    אין שום חדש בהתנצחות הזו. כבר בסמינר מדריכים כשביקרנו בביתו של פרופ' וילנאי החל הוויכוח הזה. חבל קצת שדווקא אנשי ההתיישבות ביהודה ושומרון מעוררים את השדים מרבצם. הוויכוח כיום עלה והתקדם מזכותנו וגם אתם התיישבתם וכו. השאלה היום מדינה אחת או שתיים וכשלוחצים איש ימין ואומרים לו מה אתה מציע הרי השכנים לא הולכים לשוודיה? ואין לו תשובה. אנחנו נתנחל בפראות נריב עם כל העולם ואשתו ואלוהים ישמור. בשבילי זו לא אג'נדה פוליטית מודרנית שפויה והגיונית. וזה לא שלשמאל יש פתרונות למצב.
    ועוד דבר מבחינה היסטורית מדעית ועובדתית: עושי ה"מחקר" היו קצת נלהבים מידי "להכניס" לשמוצניק הזה ועבודתם רצופה אי דיוקים שעשויים להיות מסוכנים ולחזור אל כולנו כחרב פיפיות. למשל באזור בית שאן לא היו תושבים ממש וכפרי קבע ומרבית האדמות הסתובבו עליהן בדווים שמקורם מעבר הירדן ורחוק עוד יותר. גם הם ידעו שמרבית השטח לא שלהם. קיבוצים רבים עלו על קרקעות שנרכשו על ידי שטורמן, חנקין קק"ל וכו. הכפרים והבדווים חיו בשלום פחות או יותר עד למלחמת השחרור אז פתחו במלחמה ורובם ברחו כתוצאה מ…

    ראוי לפחות לדייק במה שכותבים. מעבר לכך כל החרדים לאדמות הלאום מוזמנים להתנחל באדמות העמק, הגליל והנגב. גם זו ארץ ישראל ואדמת מולדת משוועת לתושבים.

    1. זאב גלילי

      ליוסי. מסכים עם דבריך. אבל מה שכתבת
      " למשל באזור בית שאן לא היו תושבים ממש וכפרי קבע ומרבית האדמות הסתובבו עליהן בדווים שמקורם מעבר הירדן ורחוק עוד יותר. גם הם ידעו שמרבית השטח לא שלהם."
      נכון לא רק לגבי איזור בית שאן אלא לגבי כל האזורים בארץ ישראל המערביתז
      ז.ג.

להגיב על אבי רוז לבטל